"Epoka lodowcowa 2: Odwilż": EFEKTY SPECJALNE I NOWA TECHNOLOGIA
Chlubą Blue Sky Studios, gdzie powstały obie ”Epoki lodowcowe” i ”Roboty”, jest program komputerowy CGI Studio, pozwalający na komputerowe odtworzenie warunków optycznych metodami matematycznymi. W pracy nad ”Epoką lodowcową 2” specjaliści z Blue Sky wykorzystali nową wersję tej techniki, pozwalającą na doskonalsze odwzorowanie futra i wody.
Pod kierunkiem odpowiedzialnego za futro i pióra Erica Mauera informatycy z Blue Sky udoskonalili program, kreując nowy – subtelny, lecz zauważalny – wizerunek postaci. Zamiast rysować sierść bezpośrednio na postaciach – tak, jak to miało miejsce przy pierwszej ”Epoce...” – Mauer i jego ekipa używali przestrzennego systemu odwzorowywania, który pozwalał kreować masy futra.
Efekt przeszedł ich najśmielsze oczekiwania: Maniek ma, dla przykładu, dwa miliony indywidualnie odwzorowanych włosów na swym grzbiecie. To wciąż ten sam stary, dobry Maniek, którego znamy i kochamy – z tym, że teraz wygląda lepiej, niż kiedykolwiek przedtem.
”Futro żyje własnym życiem, stając się niemal pełnoprawnym bohaterem filmu” – mówi Carl Ludwig, założyciel Blue Sky i szef zespołu badawczego filmu. – ”Wygląda jak prawdziwe futro. Nie tylko lśni i faluje, lecz także rzuca cień, co pozwoliło nam wprowadzić subtelne detale”.
Udoskonalono także sierść Wiewióra. Mauer mówi: ”Zmieniliśmy mu przede wszystkim ogon. W pierwszej ‘Epoce...’ wyglądał jak wielki balon, teraz wygląda bardziej realistycznie, przypomina bowiem ogon wiewiórki”. Chris Meledandri dodaje: ”Sierść Wiewióra faluje, jego nosek drży, przez co wyda się widzom jak żywy. Nikomu nie przyjdzie do głowy, że istnieje wyłącznie w pamięci komputera...”.
Nowa technologia pozwoliła na ukazanie dynamicznych interakcji, które zachodzą podczas kontaktu futra i piór z wiatrem i wodą. Woda była oczywiście szczególnie ważna, bohaterowie żyją bowiem w topniejącym świecie wielkiej odwilży. Ekipa wykreowała niezliczone ”wizerunki” futra – od lekko ochlapanego wodą po całkowicie w nią zanurzone.
Wiele uwagi poświęcono interakcji postaci z wodą – procesowi trudnemu i czasochłonnemu. Koordynator efektów specjalnych Robert V. Cavaleri mówi: ”W większości filmów animowanych, takich jak ‘Gdzie jest Nemo’ czy ‘Rybki z ferajny’, akcja toczy się głównie pod wodą, postacie rzadko więc wchodzą w interakcję z nią. W ‘Epoce lodowcowej 2’ postacie przez większą część filmu wchodzą w interakcję z wodą: pluskają się na powierzchni, pływają i nurkują”.
W filmie woda, podobnie jak sierść i futro, staje się pełnoprawnym bohaterem. Aby osiągnąć zamierzony efekt, twórcy opracowali system, w którym rozpryski wody dały się ”reżyserować”, co pozwoliło kreować wodę tak, jakby była to postać z krwi i kości. ”Woda zdaje się żyć własnym życiem, co potęguje wrażenie niebezpieczeństwa, w którym znaleźli się bohaterowie” – mówi Cavaleri.
Stronę plastyczną filmu pomógł opracować kierownik artystyczny Thomas Cardone, który rozpoczął pracę od gruntownego przestudiowania pierwszej ”Epoki...”. Jak mówi: ”’Epoka lodowcowa’ miała w sobie cudowną prostotę. O ile tamten film ukazywał, jak po jesieni nadchodzi zima, ‘Epoka lodowcowa 2’ pokazuje, że po zimie nadchodzi wiosna”.
Cardone opracował język wizualny filmu, oparty na barwach, oświetleniu i kształtach. Podstawą dla tego języka był ”scenariusz kolorów” lub paleta barw, których używał podczas realizacji. ”Kolory podkreślają pewne stany emocjonalne, wzbogacają fabułę i wpływają na rozwój akcji” – mówi. – ”W ostatecznym rozrachunku liczą się przede wszystkim detale, często subtelne, które sprawiają, że widz bez reszty zatraca się w ekranowym świecie”.