"Egzorcyzmy Emily Rose": TWÓRCY FILMU
SCOTT DERRICKSON (Reżyser/Autor scenariusza)
Jest absolwentem Biola University, gdzie zdobył tytuł magistra nauk humanistycznych. W tym samym czasie specjalizował się również w komunikacji i naukach teologicznych. Był studentem University of Southern California, który ukończył z dyplomem produkcji filmowej.
Derrickson prowadził współpracę z Wimem Wendersem nad scenariuszem do filmu reżysera pt. „Kraina obfitości /Land Of Plenty/. Wraz z Paulem Harrisem Boardmanem, dokonał w ostatnim czasie adaptacji książki Beware The Night dla producenta Jerry’ego Bruckheimera, jak również pracował nad tekstem scenariusza science fiction dla reżysera Martina Scorsese.
Derrickson (razem z Boardmanem) jest autorem scenariuszy do filmów “The Church of the Holy Ghost” i “Darkness Falling”, oba z nich były też przez niego wyreżyserowane. Tandem Derrickson/Boardman stworzył scenariusze do filmów “Mystic” dla wytwórni Disney’a, “Ghosting” dla Dimension Films, “Future Tense” dla Artist Production Group, “Ulice strachu 2: Ostatnia odsłona” /Urban Legends: Final Cut dla Phoenix Pictures oraz “Hellraiser: Wrota piekieł” /Hellraiser: Inferno/, którego Derrickson był również reżyserem.
Derrickson i Boardman dokonali ostatnio adaptacji scenariusza filmu “Scarecrow” dla Sony Picture oraz przeróbki tekstu do filmu „Dracula 2000” dla Dimension Films.
Derrickson mieszka w Glendale, w stanie Kalifornia razem z żoną i dwoma synami.
PAUL HARRIS BOARDMAN (Autor scenariusza/Producent)
Jest absolwentem The University of the South ("Sewanee"), gdzie był również członkiem najstarszego honorowego stowarzyszenia studenckiego Phi Beta Kappa. Studiował literaturę angielską i psychologię. Posiada również dyplom letnich studiów na St. John's College w Oxfordzie. Boardman otrzymał tytuł magistra sztuki pisania tzw. creative writing na The Johns Hopkins University. Z uczelnią tą związany był później jako wykładowca, grywał tam też w sztukach wystawianych przez uniwersytecką scenę teatralną, a studiować przyszło mu z nagrodzonym Pulitzerem dramaturgiem Edwardem Albee. Po ukończeniu Uniwersytetu Hopkinsa, Boardman kontynuował swoje kształcenie w School of Cinema-Television, gdzie przyznano mu stypendium im. Jeffrey’a Jonesa dla młodych scenarzystów. W tym czasie powstał tekst scenariusza do krótkometrażowego filmu “The Roof”, którego Boardman był również reżyserem. Obraz ten uhonorowany został licznymi nagrodami, w tym CINE Eagle.
Na uczelni USC, Boardman rozpoczął współpracę ze Scottem Derricksonem, współtworząc dyplomowy film Derricksona „Love in the Ruins”. Od tego czasu obaj panowie prowadzą bliską współpracę, zwieńczoną licznymi scenariuszami, w tym między innymi “Darkness Falling”, do którego prawa nabyła wytwórnia TriStar Pictures; „Beware the Night” dla Bruckheimer Films; „The Mystic” dla wytwórni Disney’a; „Ghosting” dla Dimension; „FutureTense” dla APG oraz ostatnio scenariusz do epickiej opowieści science fiction dla IEG i reżysera Martina Scorsese. W roli producenta (oraz jako współautor scenariusza, z Derricksonem) wystąpił przy filmach “Hellraiser: Wrota piekieł” /Hellraiser: Inferno/ oraz “Ulice strachu 2: Ostatnia odsłona” /Urban Legends: Final Cut/.
TRIPP VINSON i BEAU FLYNN (Producenci)
W marcu 2004 roku założyli firmę producencką Contrafilm, współpracująca z New Line Cinema. Pierwszym filmem wprowadzonym na ekrany pod szyldem Contrafilm był wyreżyserowany przez Bretta Ratnera “Po zachodzie słońca” /After the Sunset/. Flynn i Vinson w listopadzie tego roku rozpoczną zdjęcia do swojej najnowszej produkcji, filmu „The Guardian”, z udziałem Kevina Costnera i Ashtona Kutchera, kręconego na podstawie scenariusza Rona Brinkerhoffa, a w reżyserii Andy’ego Davisa. Film powstanie dla Touchstone Pictures. Contrafilm przygotowuje także inne przedsięwzięcia dużego ekranu, w tym filmy “Solace”, „The Number 23” oraz „Dead Asleep” dla New Line Cinema. Flynn i Vinson opracowują również projekt “Baywatch” dla DreamWorks. Na wiosnę 2006 roku firma Contrafilm zakończy produkcję trójwymiarowego obrazu wytwórni Disney'a „The Wild”.
Vinson i Flynn swoje pierwsze wspólne przedsięwzięcie podjęli w 2000 roku, a było to pod szyldem firmy Bandeira Entertainment. Po ukończeniu Uniwersytetu USC, Vinson zaczynał karierę w Hollywood pracując dla Jerry Bruckheimer Films.
Przed wspólnym przedsięwzięciem z Vinsonem - Contrafilm, Flynn był partnerem w The Firm, gdzie zajmował się działami produkcji filmowej i telewizyjnej. Flynn był producentem dobrze przyjętych przez krytykę filmów: “Kraina tygrysów” /Tigerland/, “Requiem dla snu” /Requiem for a Dream/, „The House of Yes”, „The Alarmist”, „Ginewra” /Guinevere/ i „Johns”. Po ukończeniu Uniwersytetu Nowojorskiego - NYU, Flynn podjął swoją pierwszą pracę jako asystent Scotta Rudina.
TOM ROSENBERG (Producent)
Jest założycielem i prezesem Lakeshore Entertainment. Był producentem nagrodzonego tegorocznym Oscarem® obrazu “Za wszelką cenę” /Million Dollar Baby/. W wyreżyserowanym przez Clinta Eastwooda filmie zagrał on sam oraz Hilary Swank i Morgan Freeman. Do rąk Estwooda trafiła dodatkowo statuetka za najlepszą reżyserię, zaś Swank i Freeman odebrali Oscary® odpowiednio za najlepsza rolę żeńską i drugoplanową rolę męską. Rosenberg pracuje obecnie nad projektem filmowym “The Last Kiss”, z udziałem Zacha Braffa i Jacindy Barrett, w reżyserii Tony’ego Goldwyna. Ostatnio wyprodukował również obraz “Underworld: Evoluion”, w którym wystąpili Kate Beckinsale i Scott Speedman, a film wyreżyserował Len Wiseman. Obraz ma wejść na ekrany w styczniu przyszłego roku.
Na liście projektów filmowych zrealizowanych przez Lakeshore są takie tytuły jak: “Apartament” /Wicker Park/, z udziałem Josha Hartnetta; “Underworld”; “Piętno” /The Human Stain/, z Anthonym Hopkinsem i Nicole Kidman, w reżyserii Roberta Bentona; “Dotyk przeznaczenia” /The Gift/, z Cate Blanchett i Keanu Reevesem, w reżyserii Sama Raimi; “Jesień w Nowym Jorku” /Autumn in New York/, z gwiazdorską obsadą: Richard Gere i Winona Ryder, w reżyserii Joan Chen; “Wyśniona namiętność” /Passion of Mind/, z udziałem Demi Moore, Stellana Skarsgarda i Williama Fichtnera; “Przepowiednia” /The Mothman Prophesies/, z Richardem Gere; “Uciekająca panna młoda” /Runaway Bride/, w którym zagrali Julia Roberts i Richard Gere, w reżyserii Garry’ego Marshalla; “Arlington Road”, z Jeffem Bridgesem, Timem Robbinsem i Joan Cusack oraz “200 Cigarettes”, z udziałem Bena Afflecka, Courtney Love i Christiny Ricci.
Inne filmy wyprodukowane przez Rosenberga dla Lakeshore to: “Kids in the Hall: Brain Candy”, “Dopóki tam byłaś” /Til There Was You/, “Box of Moonlight”, “Blondynka” /The Real Blonde/ i “Going All the Way”.
Rosenberg rozpoczynał karierę w świecie filmu jako współzałożyciel firmy Beacon Communications, pod której szyldem (jako producent wykonawczy) wprowadził na ekrany takie tytuły jak: “The Commitments”, “Sugar Hill”, “W księżycową jasną noc” /A Midnight Clear/, “Księżniczka Caraboo” /Princess Caraboo/, “Droga do Welville” /The Road to Wellville/ oraz “Huragan” /The Hurricane/.
GARY LUCCHESI (Producent)
Jest producentem i jednocześnie prezesem Lakeshore Entertainment, niezależnej firmy producenckiej z siedzibą w Los Angeles. Ostatnio Lucchesi jako producent wykonawczy pracował przy nagrodzonym tegorocznym Oscarem® obrazie “Za wszelką cenę” /Million Dollar Baby/. W wyreżyserowanym przez Clinta Eastwooda filmie zagrał on sam oraz Hilary Swank i Morgan Freeman. Do rąk Estwooda trafiła dodatkowo statuetka za najlepszą reżyserię, zaś Swank i Freeman odebrali Oscary® odpowiednio za najlepsza rolę żeńską i drugoplanową rolę męską. Lucchesi pracuje obecnie nad filmem “The Last Kiss”, z udziałem Zacha Braffa dla DreamWorks, “Aeon Flux”, z Charlize Theron dla Paramount; „Underworld: Evolution”, w którym gra Kate Beckinsale dla Screen Gems oraz „Wannabe” dla Lions Gate.
W 2004 roku, Lucchesi wyprodukował obraz „Apartment” /Wicker Park/, w reżyserii Paula McGuigana, z udziałem Josha Hartnetta (dla MGM). Rok 2003 to z kolei produkcje “Underworld” i “Piętno” /The Human Stain/, film powstały w oparciu o powieść Philipa Rotha, w reżyserii laureata Oscara® Roberta Bentona. W filmie zagrali Anthony Hopkins i Nicole Kidman.
Dorobek producencki Lucchesi od czasu, kiedy związał się z Lakeshore Entertainment wzbogacił się o takie tytuły jak: “Przepowiednia” /The Mothman Prophesies/, z Richardem Gere i Laurą Linney; “Jesień w Nowym Jorku” /Autumn in New York/, w którym zagrali Richard Gere i Winona Ryder oraz wyreżyserowany przez Sama Raimi „Dotyk przeznaczenia” /The Gift/, z udziałem Cate Blanchett, Katie Holmes, Grega Kinneara, Hilary Swank i Giovanniego Ribisi. Lucchesi wystapił w roli producenta wykonawczego przebojowej komedii “Uciekająca panna młoda” /Runaway Bride/, z Julią Roberts i Richardem Gere, w reżyserii Garry’ego Marshalla; wspólnego aktorskiego przedsięwzięcia Madonny i Ruperta Everetta - “Układ prawie idealny” /The Next Best Thing/, w reżyserii Johna Schlesingera, a także filmu “Wyśniona namiętność” /Passion of Mind/, z udziałem Demi Moore, w reżyserii Alaina Berlinera.
Lucchesi pracował wcześniej jako prezes Gary Lucchesi Productions, niezależnej firmy producenckiej, w której nadzorował między innymi takie produkcje jak: nominowany do Oscara® “Lęk pierwotny” /Primal Fear/, filmy “Zabójcza perfekcja” /Virtuosity/, “Jennifer 8” /Jennifer Eight/, “Three Wishes” oraz “Z miłości do…” /Just the Ticket/. Był także producentem nominowanego do nagrody Emmy obrazu “Gotti”, a także “Breast Man” i “Vendetta”, wszystkich dla HBO. Dodatkowo, zajmował się produkcją nagrodzonego Emmy filmu stacji Showtime pt. “Szaleństwa Iris” /Wild Iris/.
Pracując jako prezes firmy Andrew Lloyda-Webbera - The Really Useful Film Company, Lucchesi wystąpił w roli producenta wykonawczego filmowej wersji musicalu “Cats”, jak również wielu filmów fabularnych.
Zanim zdecydował się zostać niezależnym producentem Lucchesi był prezesem ds. Produkcji w wytwórni Paramount, gdzie nadzorował prace nad wieloma niezwykle popularnymi obrazami, w tym: “Uwierz w ducha” /Ghost/, “Indiana Jones: Ostatnia krucjata” /Indiana Jones and the Last Crusade/, “Fatalne zauroczenia” /Fatal Attraction/, “Polowanie na czerwony październik” /The Hunt for the Red October/, “Książę w Nowym Jorku” /Coming to America/, “Naga broń” /The Naked Gun/ oraz “Nietykalni” /The Untouchables/, z których łączny dochód wyniósł 2 miliardy dolarów. Inne filmy, które powstały w tym czasie pod okiem Lucchesi to: “Ojciec chrzestny III” /Godfather III/, “Szybki jak błyskawica” /Days of Thunder/, “Następne 48 godzin” /Another 48 Hours/, “Naga broń 2 1/2” /Naked Gun: The Smell of Fear/, “Smętarz dla zwierzaków” /Pet Cemetery/, “Wigilijny show” /Scrooged/, “Pierwsza liga” /Major League”, “Star Trek V” i VI oraz “Czarny deszcz” /Black Rain/. “Fatalne zauroczenie” /Fatal Attraction/ (1988), “Ojciec chestny III” /Godfather III/ (1990) i ”Uwierz w ducha” /Ghost/ (1990) nominowane były do Nagrody Akademii® w kategorii najlepszy film roku. Film “Uwierz w ducha” otrzymał statuetkę za najlepszy scenariusz oryginalny.
Przed podjęciem pracy w Paramount, Lucchesi związany był z wytwórnią Tri-Star Pictures, gdzie zajmował się sprawami produkcji. Swoją karierę zaczynał w Los Angeles jako agent w William Morris Agency, w której reprezentował takie gwiazdy jak Kevin Costner, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon i John Malkovich.
ANDRE LAMAL (Producent wykonawczy)
Na liście jego najnowszych produkcji są takie tytuły jak: “The Last Kiss” z udziałem Zacha Braffa, Jacindy Barrett i Rachel Bilson; “Apartament” /Wicker Park/ z Joshem Hartnettem, Diane Kruger i Rose Byrne oraz “Piętno” /The Human Stain/, w reżyserii Roberta Bentona, z udziałem Anthony’ego Hopkinsa i Nicole Kidman. Był współproducentem “Jesieni w Nowym Jorku” /Autumn in New York/, z Richardem Gere & Wynoną Ryder; “Wyśnionej namiętności” /Passion of Mind/ z Demi Moore, Stellanem Skarsgardem i Williamem Fichtnerem oraz “200 Cigarettes”; “Phoenix”; “Homegrown”; “Box of Moonlight” i “Na całość” /Going All the Way/.
Lamal rozpoczynał karierę producencką w Beacon Communications w 1991 roku, gdzie jako producent wykonawczy nadzorował prace przy filmach “W księżycową jasną moc” /A Midnight Clear/ i “Sugar Hill”.
TERRY McKAY (Producent wykonawczy)
Jest jednym z partnerów w Lakeshore Entertainment. Jako producent wykonawczy pracował wcześniej przy filmie “Blondynka” /The Real Blonde/, z udziałem Darryl Hannah i Kathleen Turner. W tej samej roli wystąpił przy filmach “Przepowiednia” /The Mothman Prophecies/, z udziałem Richarda Gere i Laury Linney (2002) oraz “Underworld” z Kate Beckinsale i Scottem Speedmanem (2003).
JULIE YORN (Producent wykonawczy)
Stoi na czele Firm Films. Razem z Michaelem Ovitzem i Rickiem Yornem była współzałożycielką Artists Management Group. Ma na swoim koncie takie produkcje jak: “Trees Lounge” (1996), “Eve’s Bayou” (1997), “Animal Factory”, “Cherry Falls”, “The Caveman’s Valentine”, “Formula 51” i “Wonderland”. Jako szefowa Firm Films, Yorn zrealizowała do tej pory ponad 30 filmów i projektów telewizyjnych, w tym miedzy innymi „The Devil’s Rejects”, “Alice” dla Universal, “Bachelor Boys” dla Fox 2000, „The Runaway” i „Max Payne” dla stacji Fox.
JEFF BETANCOURT (Montaż)
Ukończył naukę na Uniwersytecie USC w School of Cinema-Television w 1996. Po otrzymaniu dyplomu rozpoczął karierę montażysty przy filmie “Star Maps” w reżyserii Miguela Arteta dla producenta Matthew Greenfielda. „Star Maps” było pierwszym z serii popularnych niezależnych produkcji, przy których pracował Betancourt, kolejne to: „Billy’s Hollywood Screen Kiss”, „Chuck & Buck” oraz „The Good Girl”.
Betancourt dokonał montażu filmu “Sztuka rozstania” /Get Over It/ dla Miramax Films oraz “O dwóch takich, co poszli w miasto” /Harold and Kumar Go To White Castle/ dla New Line Pictures. Jego ostatnie osiągnięcia to obrazy: “The Grudge – Klątwa” /The Grudge/ dla Columbia Pictures, wyprodukowany przez Sama Raimi, Roba Taperta i Taka Ichise, w reżyserii Takashi Shimizu.
DAVID BRISBIN (Scenografia)
Był scenografem kultowych obrazów Gusa Van Santa “Moje własne Idaho” /My Own Private Idaho/ i “Drugstore Cowboy”. Ostatnio projektował dekoracje do filmów “Tatuaż” /In the Cut/, w reżyserii Jane Campion; “Miasto duchów” /City of Ghosts/ w reżyserii Matta Dillona oraz “Snow White” w reżyserii Caroline Thompson. Jego filmografia to również: obraz Jamesa Foley’a “W szponach korupcji” /The Corruptor/; “Komora” /The Chamber/; “Po zmroku, kochanie” /After Dark, My Sweet/ oraz “Beautiful Joe”, “Shakespeare’s Sister”, “Martwi prezydenci” /Dead Presidents/, “Szalona miłość” /Mad Love/, “A Dangerous Woman”, “Ruby”; “Crooked Hearts” i “The Tender”.
Brisbin ma dyplom licencjata wydziału architektury Rice University. Praktyki odbywał u jednego z najbardziej uznanych amerykańskich architektów - Roberta Venturi. Dyplom magistra otrzymał w California Institute of the Arts. W 1985 roku Brisbin wygrał konkurs na stypendium przyznawane przez Henry Luce Foundation i spędził rok na Filipinach, realizując w tym czasie reportaże dla stacji telewizyjnej w Manilii. Jest autorem scenariusza i reżyserem dokumentalnego obrazu “Electronic Revolution of the Philippines” o upadku dyktatury Marcosa. Obecnie pracuje nad nowym filmem dokumentalnym o Kambodży.
TOM STERN (Zdjęcia)
Był autorem zdjęć do filmu “Za wszelką cenę” /Million Dollar Baby/, uhonorowanego Oscarem® jako najlepszy obraz 2005 roku.
Stern pracował również z reżyserem Clintem Eastwoodem przy jego dwóch wcześniejszych filmach: „Rzeka tajemnic” /Mystic River/, z Seanem Pennem i ”Krwawa profesja” /Blood Work/ z Angelicą Huston i Jeffem Danielsem. Jako operator kamery pracował przy filmie “Romance & Cigarettes”, w reżyserii Johna Turturro, z udziałem Kate Winslet, Jamesa Gandolfini i Susan Saranden, a także obrazach „Bobby Jones” i „Stroke of Genius”, z udziałem Jamesa Caviezela i Jeremy’ego Northama.
Stern pracował również w charakterze specjalisty oświetlenia przy filmach: “Droga do zatracenia” /Road To Perdition/, “American Beauty”, “Kosmiczni kowboje” /Space Cowboys/, “The Phantom”, “Niebezpieczny umysł” /Dangerous Minds/, “French Kiss”, Doskonały świat” /A Perfect World/, “Class Action”, “Impulse”, “The Dead Pool” i “Bez przebaczenia” /Unforgiven/.
CHRISTOPHER YOUNG (Muzyka)
Jest uznawany obecnie za jednego z najzdolniejszych przedstawicieli nowego pokolenia kompozytorów Hollywood. W swoim portfolio ma tematy muzyczne zarówno do melodramatów, jak i trzymających w napięciu thrillerów. Znakomicie łączy style lat ’50-tych, ’60-tych i ’70-tych z nowoczesnością i wrażliwością muzyczną. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę w 1987 roku, kiedy to skomponował przeszywające tematy muzyczne do horroru Clive’a Barkera pt. „Hellraiser: Wysłannik piekieł” /Hellraiser/, a w kolejnym roku dorzucił do tego jeszcze “Wysłannika piekieł II” /Hellbound: Hellraiser II/ oraz „Muchę II” / The Fly II/.
Swoim niekonwencjonalnym podejściem do tematów muzycznych i oryginalnością brzmienia Young zdobył sobie uznanie branży muzycznej i współpracujących z nim twórców filmowych, coraz chętniej zlecających właśnie jemu napisanie tematów muzycznych do swoich filmów. Tym sposobem z roku na rok pojawiało się coraz więcej filmów z muzyką kompozytora, w tym między innymi: „Włóczęga” /The Vagrant/ z 1992 roku, więzienny dramat „Morderstwo pierwszego stopnia” /Murder in the First/, thrillery “Gatunek” /Species/, “Zabójcza perfekcja” /Virtuosity/ i „Psychopata” /Copycat/, z udziałem Sigourney Weaver i Holly Hunter. Z czasem powstały również tematy bardziej lekkie, w tym do komedii Billa Murray’a “Człowiek, który wiedział za mało” /The Man Who Knew Too Little/ i melodramatu Johna Dahla „Hazardziści” /Rounders/. W bogatej filmografii kompozytora są również takie tytuły jak: “Head Above Water”; “Osaczeni” /Entrapment/, “The Big Kahuna”, z udziałem Kevina Spacey i Danny’ego DeVito; „Huragan” /Hurricane/ Normana Jewisona, z udziałem Denzela Washingtona; „Cudowni chłopcy” /The Wonder Boys/, z Michaelem Douglasem; “Dotyk przeznaczenia” /The Gift/ Sama Raimi, “Ława przysięgłych” /Runaway Jury/; “Jądro ziemi” /The Core/ oraz „An Unfinished Life”. Young pracuje obecnie nad filmem “The Grudge”, z Sarah Michelle Gellar oraz “Beauty Shop” z udziałem Queen Latifah.
TISH MONAGHAN (Kostiumy)
Pierwszy kontakt Monaghan ze światem sztuk dramatycznych był dość przypadkowy. Początkowo uczęszczała na zajęcia aktorskie, żeby z czasem zainteresować się projektowaniem kostiumów. Pracę dyplomową w dziedzinie kostiumu historycznego obroniła na Dalhousie University w Halifax.
Pracę w przemyśle filmowym rozpoczęła w 1981 roku. Początkowo pracowała jako krojczyni przy kilku produkcjach teatralnych, a następnie kostiumolog przy serialu “Brothers by Choice”. W tym czasie była zatrudniona również jako asystentka projektanta kostiumów przy kilku dużych produkcjach filmów historycznych.
Przez ostatnie kilka lat projektowała kostiumy do wielu dużych projektów filmowych i całej rzeszy sławnych postaci filmu i show biznesu, takich jak Al Pacino, Hilary Swank, Robin Williams, Robert Redford, Morgan Freeman, Jon Voight, Ellen Burstyn, Christopher Nolan i Lasse Hallstrom.
Monaghan pracuje obecnie nad projektami kostiumów do obrazu “Catch and Release” dla Sony, z udziałem Jennifer Garner, na podstawie scenariusza i w reżyserii Susannah Grant.