Reklama

"Eden": MICHAŁ URBANIAK

Michał Urbaniak, skrzypek i sakosofonista, zalicza się do światowej czołówki jazzowych instrumentalistów, kompozytorów i aranżerów instrumentalistów. Był jednym z głównych twórców muzyki fusion lat 70-ych i acid jazzu lat 90-ych.

Ten kosmopolita i obywatel świata urodził się w Warszawie, ale bardziej przywiązany jest do Łodzi, gdzie wychowywał się, dorastał i stawiał pierwsze kroki na scenie muzycznej. Okazał się „cudownym dzieckiem” i jako mały chłopak koncertował na skrzypcach z orkiestrą symfoniczną. Kiedy, jako 14-latek, usłyszał w radiu Loiusa Armstronga, natychmiast zakochał się w jazzie i pojął, że jest do niego stworzony. Ubłagał matkę, żeby kupiła mu sakosofon, wcale jednak nie planował porzucenia skrzypiec. Przez jakiś czas żył więc jak Dr. Jeckyll i Mr.Hyde - w dzień był skrzypkiem, a po nocach grywał w knajpach i piwnicach na saksofonie. W końcu całkiem zdradził skrzypce. Wrócił do nich dopiero wiele lat później.

Reklama

Na początku lat 60-ych porzucił Łódź i przeniósł się do Warszawy. Grał ze Zbigniewem Namysłowskiem, potem także w Kwintecie Krzysztofa Komedy oraz z zespołem Andrzeja Trzaskowskiego, z którym ruszył na podbój Ameryki i błyskawicznie zrozumiał, że właśnie tam jest jego miejsce - w kolebce prawdziwego „czarnego” jazzu.

W 1965 wraz ze swoim zespołem gra z powodzeniem w calej Europie, przede wszystkim w Skandynawii. Tak uformowała się Grupa Michała Urbaniaka, do której m.in. należała Urszula Dudziak, jego przyszła żona i matka jego dwóch córek - Kasi i Miki.

W 1971 dostaje stypendium na Berkeley College of Music w Bostonie, a w 1973 przenosi się na stałe do Nowego Jorku. Tam współpracuje z wytwórnią Columbia, potem również z innymi. Jego kariera toczy się błyskawicznie. Z czasem staje się jednym z najsławniejszych i najwybitniejszych w swojej branży, gra i nagrywa z najlepszymi i najwybitniejszymi. Byli wśród nich Miles Davis (płyta „Tutu”), Quincy Jones („The Wiz”), George Benson, Toots Thielemans, Billy Cobham, Herbie Hancock, Roy Haynes, John Abercrombie, Larry Coryell, Kenny Garret, Kenny Barron, Eumir Deodato, Stephane Grappelli, Oliver Nelson, Lenny White i wielu innych.

Wielkokrotnie nagradzano go na festiwalach międzynarodowych, w tym zdobył m.in. Grand Prix dla najlepszego solisty na Festiwalu w Montreaux. W plebiscycie magazynu muzycznego „Down Beat” w rankingu najwybitniejszych muzyków jazzowych jego nazwisko pojawiło się w pięciu kategoriach. Wielkrotnie uznawany za muzyka roku, jeszcze częściej za najwybitniejszego skrzypka jazzowego i solistę. Jego „Take Good Care of My Heart” nominowano do tytułu płyty roku 1985. Aż trzykrotnie był gościem słynnego „Tonight Show”, prowadzonego przez Johny Carsona w NBC TV.

Ma na swoim koncie ponad 50 autorskich albumów płytowych. Skomponował muzykę do 18 filmów, w tym do „Długu” Krzysztofa Krauzego, za co przyznano mu nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni. Prowadzi także własną wytwórnię płytową UBX Records.

Uznawany jest za jednego z prekursorów stosowania w jazzie zaawansowanych systemów elektronicznych: sekwenserów, maszyn rytmicznych, samplerów, komputerów wyposażonych w wyrafinowane oprogramowanie, systemów MIDI, a także liryconu, czyli syntezatora pobudzanego - podobnie jak saksofon - wdmuchiwanym weń powietrzem, oraz tzw. „mówiących skrzypiec”. Jest również jednym z pierwszych, którzy zasymilowali rap i hip-hop z jazzem.

Zawsze otwarty na wszelkie nowatorskie połączenia jazzu i trip-hopu, acid jazzu, funku i elementów muzyki ludowej.

Jest niespokojnym duchem ale także niepoprawnym optymistą. Czasem apodyktyczny i kapryśny, ale równocześnie „dusza-człowiek” i „przyjaciel całego świata”. Odpoczywa komponując. Jest niezmordowany, a jego pasja niewyczerpana.

Aktualnie pracuje nad przedsięwzieciem, które sam nazywa „projektem swego życia”. Będzie to płyta dedykowana Polsce i rodzinnej Łodzi, inspirowana polską

muzyką ludową, naszpikowana elementami całej dotychczasowej twórczości Urbaniaka z supernowoczesnymi, futurystycznymi aranżacjami oraz najlepszymi

elementami muzyki world, r&b, hip-hop, trip-hop, acid jazz, funk, drum&bass, electro. W nagraniach wezmą udział oryginalni artyści ludowi, orkiestra symfoniczna Sinfonia Varsovia oraz ścisła czołówka amerykańskich instrumenatlistów funkowych, hip-hopowych i jazzowych.

Muzyka filmowa:

„Tak, tak” reż. Jacek Gąsiorowski, prod. polsko-francuska

„Steam Boat” reż. M. Mann - Film Studio Productions- Poland/Germany

„Inactin”, prod. Channel Plus (Francja)

„Pożegnanie jesieni” reż. Mariusz Treliński - prod. polska (Festiwal Filmowy w Wenecji 92)

„Paris Groove” reż. Zbigniew Rybczyński, prod. PBS (USA) i NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Steps” reż. Zbigniew Rybczyński. prod. PBS (USA), NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Fourth Dimension” reż. Zbigniew Rybczyński, prod. PBS (USA), NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Manhattan” reż Zbigniew Rybczyński, prod. PBS (USA), NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Washington DC” reż. Zbigniew Rybczyński, prod. PBS (USA), NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Call Me” reż. Sollice Mitchell, prod. Vestron Films (USA)

„Abfahrt” reż. Magdalena i Piotr Łazarkiewiczowie, prod. polsko-niemiecka

„Duel” reż. Zbigniew Rybczyński, prod. PBS (USA), NHK (Japonia), Channel Plus (Francja), RAI (Włochy)

„Oszust” reż. Adek Drabiński, prod. polsko-amerykańska

„Astonished” reż. Travis Preston & Jeff Kahn-Dream, prod. Bird Productions (USA)

„Misplaced” reż. Louis Jansen, prod. Subway Films (USA)

„And the Band played on” reż. Roger Spottiswood, prod. HBO (USA)

„Dług” reż Krzysztof Krauze, prod. polska

Wybrana dyskografia:

„Michał Urbaniak Orchestra” 1968

„Paratyphus B” - Intercord 1970

„Inactin” - Intercord 1971

„Michał Urbaniak Constellation - Live at The Philharmonic Hall” - Muza Records 1972

„Michal Urbaniak Constellation” - CBS Records 1973

„Fusion” - CBS Records 1974

„Atma” - CBS Records 1974

„Fusion III” - CBS Records 1975

„Michal Urbaniak & Funk Factory” - Atlantic Records 1975

„Michal Urbaniak with Arif Mardin” - Atlantic Records 1975

„Body English” - Arista Records 1976

„Smiles Ahead” - MPS/Pausa Records 1976

„Urbaniak” - Inner City Records 1977

„Michal Urbaniak New York Five At The Village Vanguard” - Jam Records 1977

„Midnight Rain” - Arista Records 1977

„Michal Urbaniak Heritage” - MPS/Pausa Records 1977

„My One And Only Love” - Steeplechase Records 1978

„Ecstasy” - Marlin/TK Records 1978

„Future Talk” -Inner City Records 1979

„Space Lady” - Kaytone Records 1980

„Daybreak” - UBX/Pausa Records 1980

„Serenade For The City” - Motown Records 1980

„Bolero” 1982

„Live In London” - In Acustic Records 1983

„Facts Of Life” - UBX/SWS Records 1983

„Urbaniax” - UBX/Sonet Records 1985

„A Quiet Day In Spring” - Steeplechase Records 1985

„Cinemode” - Ryco Disc 1985

„Michal Urbaniak Friday Night at the Village” -Vanguard/Sonet Records 1986

„Take Good Care Of My Heart” - Steeplechase Records 1986

„Michal Urbaniak Live In New York” - L&B - Bellaphon Records 1986-7

„Tutu” (z Milesem Daviesem) - Warner Bros. 1987

„The Camera Never Lies” - Warner Bros. 1987

„Michal Urbaniak Folk Songs” - Island Records 1987

„Urban Express” - East-West/Atlantic, Records 1987

„Songs For Poland” - UBX/Sonet Records 1987

„Milky Way” - Optimism/L&R / Bellaphon Records 1990

„Songbird” - Steeplechase Records 1990

„Manhattan Man” - UBX/Milan/BMG Records,1992

„Some Other Blues” - 1993

„Urbanator” - 1994

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Eden
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy