"E.T.": KTO JEST KIM PO DRUGIEJ STRONIE KAMERY
STEVEN SPIELBERG (Reżyser/Producent) jest jednym z szefów DreamWorks SKG, którą to firmę założył wspólnie z Jeffreyem Katzenbergiem i Davidem Geffenem w październiku 1994r. Pod ich kierownictwem studio osiągnęło komercyjny sukces - nagrodzony Oscarem® dla Najlepszego Filmu Gladiator,(ogółem zdobywca pięciu nagród Akademii®), a także bijący wszelkie rekordy popularności, komputerowo animowany Shrek. W jednym roku studio zdobyło także nagrody Złotego Globu dla Najlepszego Filmu (Dramat) - Gladiator oraz dla Najlepszego Filmu (Komedia/Musical) - U progu sławy (Almost Famous). W 1999 roku przebój American Beauty został uhonorowany trzema Oscarami® oraz trzema Złotymi Globami (w kategorii Najlepszy Film). Jako filmowiec, Spielberg wyreżyserował oraz wyprodukował siedem z 25 największych przebojów wszechczasów, łącznie z Jurassic Park i E.T. the Extra-Terrestrial. Dodatkowo wyreżyserował i wyprodukował nagrodzone wieloma Oscarami ® dramaty Lista Schindlera (Schindler’s List) i Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan).
Świetnie przyjęty przez krytyków dramat z czasów II wojny światowej Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) był największym przebojem kasowym w Stanach Zjednoczonych w 1998 roku. Był także jednym z najbardziej uhonorowanych filmów tego roku przynosząc Spielbergowi jego drugą nagrodę Akademii® dla Najlepszego Reżysera. Zdobył też cztery dodatkowe Oscary oraz dwa Złote Globy dla Najlepszego Filmu i Najlepszego Reżysera. Spielberg był za ten film uhonorowany swoja trzecią nagrodą Gildii Reżyserów Filmowych, a jeden z producentów Darryl F. Zanuck nagrodą Gildii Producentów Ameryki dla Najlepszego Filmu Roku.
Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) otrzymał także nagrody od Stowarzyszeń Krytyków z Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago, Toronto. Spielberg pełnił funkcję producenta wykonawczego przeboju lata 1998 Deep Impact Latem 1997 reżyser zrealizował przeboje Zaginiony świat (The Lost World: Jurassic Park) - reżyser oraz Faceci w czerni (Men in Black) - producent wykonawczy. W 1994 roku, Spielberg zdobył dwie nagrody Akademii®, dla Najlepszego Filmu i Najlepszego Reżysera za Listę Schindlera (Schindler’s List). Film ten zdobył ogółem siedem Oscarów® oraz siedem nagród BAFTA (w tym dwie dla Spielberga), a także Złoty Glob i nagrodę Gildii Reżyserów Filmowych. Spielberg został uhonorowany nominacjami do nagród Akademii® dla Najlepszego Reżysera za takie filmy jak E.T. the Extra-Terrestrial, Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) i Bliskie spotkania trzeciego stopnia (Close Encounters of the Third Kind). Za w/w filmy a także za Imperium słońca (Empire of the Sun), Szczęki (Jaws) i Amistad otrzymał nominacje do nagrody Gildii Reżyserów. Spielberg otrzymał więcej nominacji do nagrody Gildii Reżyserów (9) niż jakikolwiek inny reżyser w historii. W roku 2000 został ponadto uhonorowany nagrodą Gildii Reżyserów za Osiągnięcia Życia. Steven Spielberg otrzymał również prestiżową nagrodę Irvinga G. Thalberga przyznawaną przez Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
Urodzony 18 grudnia 1946 roku w Cincinnati, Ohio, Spielberg wychowywał się na przedmieściach Haddonfield, New Jersey i Scottsdale, Arizona. Jeszcze bedąc nastolatkiem realizował amatorskie filmy, a potem studiował sztukę filmową na Uniwersytecie Kalifornijskim, Long Beach. W 1969 roku jego 22-minutowy film Amblin został pokazany na Atlanta Film Festival, co doprowadziło do podpisania przez niego umowy z czołowym studiem filmowym Hollywood. W ten sposób został najmłodszym reżyserem jaki podpisał taki kontrakt. Cztery lata później wyreżyserował film telewizyjny Duel, cieszący się uznaniem zarówno krytyków jak i widzów. Reżyserski, pełnometrażowy debiut Spielberga to The Sugarland Express zrealizowany na podstawie własnego scenariusza. Inne filmy w jego dorobku to Always, Hook, Indiana Jones i Światynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom) i Indiana Jones i Ostatnia Krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade). Ostatnio Spielberg napisał, wyreżyserował i wyprodukował film A.I. Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence), którego pomysł pochodził od nieżyjącego już Stanleya Kubricka. W filmie A.I. Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence) występują - Haley Joel Osment, Jude Law i Frances O’Connor. Reżyser właśnie ukończył zdjęcia do filmu Minority Report, z Tomem Cruise w roli głównej.
W 1984 roku, Spielberg założył własną firmę produkcyjną Amblin Entertainment. Pod jej sztandarem wyprodukował ponad 12 filmów - Gremlins, The Goonies, Powrót do przyszłości I, II i III (Back to the Future I, II and III), Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), An American Tail, The Land Before Time, The Flintstones, Casper, Twister, Faceci w czerni (Men in Black) i Maska Zorro (The Mask of Zorro). Amblin Entertainment produkuje także serię Ostry dyżur (ER) Dodatkowo, Spielberg i Tom Hanks wyprodukowali dla telewizji świetnie przyjęty przez krytyków serial Kompania braci (Band of Brothers). Spielberg bardzo dużo uwagi poświęca działalności charytatywnej. Wszystkie swoje wpływy z filmu Lista Schindlera (Schindler’s List) poświęcił na założenie fundacji Righteous Persons Foundation. Założył także fundację Survivors of the Shoah Visual History Foundation, która ma w swoich zbiorach świadectwa ponad 50,000 osób, które przeżyły Holocaust. Niedawno Spielberg wyprodukował trzeci film dokumentalny Shoah Foundation pt. The Last Days - nagroda Akademii® dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego. Spielberg jest prezesem Starbright Foundation, która łączy wysiłki pediatrycznej opieki zdrowotnej, technologii i rozrywki, aby pomagać poważnie chorym dzieciom.
Dorobek KATHLEEN KENNEDY (Producent) zapewnia jej miejsce wśród najlepszych producentów współczesnego przemysłu filmowego. Brała udział w realizacji trzech najbardziej kasowych filmów w historii- E.T. the Extra-Terrestrial, Jurassic Park i Szósty zmysł (The Sixth Sense), które wyprodukowała wspólnie ze Stevenem Spielbergiem, Geraldem R. Molenem i Frankiem Marshallem. Obecnie prowadzi firmę The Kennedy/Marshall Company wspólnie z reżyserem/ producentem Marshallem, którą założyli w 1992 roku. W latach 1999 i 2000 wprowadzono na ekrany trzy filmy wyprodukowane przez The Kennedy/Marshall Company. Pierwszy Snow Falling on Cedars został zrealizowany przez Scotta Hicksa, nagrodzonego reżysera filmu Blask (Shine). Następnym filmem był Szósty zmysł (The Sixth Sense), z Brucem Willisem w roli głównej. Film otrzymał sześć nominacji do Oscara® łącznie z tą dla Najlepszego Filmu. Ostatni tytuł to A Map of the World z Sigourney Weaver i Julianne Moore. The Kennedy/Marshall Company wyprodukowała także film dla sieci kin IMAX Olympic Glory Wkrótce na ekrany wejdzie Signs, z Melem Gibsonem, w reżyserii twórcy Szóstego zmysłu (The Sixth Sense) M. Night Shyamalana.
Latem 1995 roku, The Kennedy/Marshall Company wprowadziła na ekrany wyreżyserowane przez Marshalla Congo, które Kennedy wspólnie z Samem Mercerem wyprodukowali oraz The Indian in the Cupboard Franka Oza wyprodukowany przez Kennedy, Marshalla i Jane Startz. Tego samego roku Kennedy wyprodukowała film Amblin Entertainment/Malpaso Production Co się wydarzyło w Madison County (The Bridges of Madison County) w reżyserii Clinta Eastwooda. W 1996 roku Kennedy razem z Ianem Bryce wyprodukowała film Twister w reżyserii Jana De Bonta. Kennedy pełniła ponadto funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji Zaginionego świata (The Lost World: Jurassic Park) w reżyserii Stevena Spielberga. Ostatnio Kennedy wyprodukowała (wspólnie ze Spielbergiem i Bonnie Curtis) A.I. Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence), a także Jurassic Park 3 (ze Spielbergiem i Geraldem R. Molenem). Kennedy rozpoczęła pełną sukcesów współpracę ze Stevenem Spielbergiem, podczas realizacji filmu 1941, kiedy to pełniła funkcję asystenta produkcji. Wkrótce potem została producentem stowarzyszonym w Poszukiwaczach zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) oraz Poltergeist, i producentem E.T. the Extra-Terrestrial. Kiedy E.T. właśnie stawał się międzynarodowym fenomenem, Spielberg, Kennedy i Marshall zajmowali się już produkcją następnego filmu Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom).
W 1982 roku, Kennedy wspólnie ze Spielbergiem i Marshallem założyła Amblin Entertainment, dla której wyprodukowała takie filmy jak The Flintstones, Hook, Always, Gremlins, Gremlins 2: The New Batch, An American Tail, The Land Before Time, Young Sherlock Holmes, The Goonies, Innerspace, The Money Pit, *batteries not included, Tato (Dad), Joe Versus the Volcano, Noises Off, An American Tail: Fievel Goes West, Przylądek strachu (Cape Fear) i We’re Back. Kennedy wspólnie ze Spielbergiem, Marshallem i Quincy Jonesem wyprodukowała Kolor purpury (The Color Purple), który otrzymał 11 nominacji do nagrody Akademii® w 1985 r. Tego samego roku wyprodukowali największy przebój kasowy 1985 Powrót do przyszłości I, II i III (Back to the Future, Back to the Future, Part II, Back to the Future, Part III). W 1988 roku, Kennedy po raz kolejny brała udział w realizacji przeboju roku Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit). Jej dorobek stanowią również następujące filmy: Imperium słońca (Empire of the Sun) - nazwane Najlepszym Filmem Roku przez National Board of Review, Lista Schindlera (Schindler’s List) - siedem Oscarów® (1993), Arachnophobia, Alive Franka Marshalla (1993).
Kennedy, która dorastała w Północnej Kalifornii w Weaverville i Redding, ukończyła Uniwersytet San Diego na wydziale telekomunikacji i filmu. Jeszcze będąc studentką rozpoczęła pracę w lokalnej stacji TV w San Diego. Zanim zaczęła produkować własne programy, m.in. talk show You’re On, Kennedy była operatorem kamery, montażystą, koordynatorem produkcji wiadomości TV. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy ze Spielbergiem, Kennedy przeniosła się do Los Angeles, gdzie pracowała z reżyserem Johnem Miliusem.
MELISSA MATHISON (Scenarzysta/Producent Stowarzyszony) urodziła się w Hollywood, Kalifornia. Uczęszczała do UCLA i UC Berkeley, a następnie została dziennikarzem People Magazine. Jej współpraca z reżyserem/producentem Francisem Fordem Coppola rozpoczęła się podczas realizacji Ojca chrzestnego II (The Godfather, Part II) i Czasu Apokalipsy (Apocalypse Now). W 1979 roku, Coppola poprosił Mathison aby napisała scenariusz do filmu The Black Stallion. Film został wyreżyserowany przez Carroll Ballard. Następnym jej scenariuszem był właśnie E.T. the Extra-Terrestrial w 1982 roku. Scenariusz ten przyniósł jej nominacje do Oscara, BAFTA i Złotego Globu. Mathison została uhonorowana także nagrodą Gildii Scenarzystów Filmowych w kategorii Najlepszego Oryginalnego Scenariusza.
W dorobku Mathison znajdują się tajkże The Escape Artist wyprodukowany przez Coppolę, mini-seria TV Son of the Morning Star, The Indian in the Cupboard oraz Kundun Martina Scorsese - historia Dalai Lamy.
FRANK MARSHALL (Kierownik Produkcji) jest zarówno producentem filmów, które nieodwracalnie zmieniły amerykański przemysł filmowy jak i reżyserem. W swoim dorobku producenta Marshall posiada ponad 50 filmów takich jak Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark), Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom), Indiana Jones i Ostatnia Krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade), Poltergeist, Gremlins, The Goonies, Kolor purpury (The Color Purple), An American Tail, Imperium słońca (Empire of the Sun), Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), The Land Before Time, trylogia Powrót do przyszłości (Back to the Future), Przylądek strachu (Cape Fear) i Szósty zmysł (The Sixth Sense). Marshall był w 1982 roku nominowany do nagrody Akademii® w kategorii Najlepszy Film za Poszukiwaczy zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) oraz w tej samej kategorii za Kolor purpury (The Color Purple) wspólnie ze Stevenem Spielbergiem, Quincy Jonesem i Kathleen Kennedy. Jednym z jego ostatnich projektów był przebój 1999 roku Szósty zmysł (The Sixth Sense) w reżyserii M. Night Shyamalana, który był nominowany do sześciu Oscarów, w tym dla Najlepszego Filmu. Jako reżyser Marshall może poszczycić się następującymi filmami - Congo (1995) oparte na powieści Michaela Crichtona, Alive na podstawie książki Piersa Paula Reada, Arachnophobia oraz jeden z odcinków nagrodzonej Emmy® mini-serii HBO From the Earth to the Moon.
Marshall rozpoczął karierę w przemyśle filmowym jako asystent Petera Bogdanovicha podczas realizacji jego kultowego filmu Target. Na prośbę Bogdanovicha pełnił funkcję szefa ds. obiektów w takich produkcjach jak Ostatni seans filmowy (The Last Picture Show) i What’s Up, Doc? zanim awansował na stanowisko producenta stowarzyszonego następnych pięciu filmów reżysera, w tym Papierowego księżyca (Paper Moon) i Nickelodeon. Marshall pracował jako producent liniowy podczas realizacji filmu dokumentalnego Martina Scorsese The Last Waltz. Inne filmy, w których pełnił funkcję producenta to The Driver, The Warriors oba w reżyserii Waltera Hilla, The Other Side of the Wind – legendarny, nie ukończony film Orsona Wellesa, do pracy nad którym Marshall powracał w latach 1971 - 1976. Współpraca Marshalla ze Stevenem Spielbergiem, Georgem Lucasem i Kathleen Kennedy rozpoczęła się od Poszukiwaczy zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) po czym nastąpiły takie produkcje jak E.T. the Extra-Terrestrial i Poltergeist. W 1981 roku wspólnie ze Spielbergiem i Kennedy utworzyli firmę Amblin Entertainment. Podczas swojej pracy na rzecz Amblin, Marshall wyprodukował m.in. Fandango, Young Sherlock Holmes, Innerspace, *batteries not included, Tato (Dad), The Money Pit, Noises Off, Always i Hook, a także swój debiut reżyserski Arachnophobia.
Marshall odszedł z Amblin jesienią 1991 roku, aby rozpocząć karierę reżyserską. Wspólnie z Kathleen Kennedy założył The Kennedy/Marshall Company. Pierwszą produkcją firmy było Alive. W 1995, wyreżyserował Congo i wyprodukował przebojowy film The Indian in the Cupboard. W 1997 roku Marshall zrealizował jeden z odcinków serii From the Earth to the Moon, skupiający się na lądowaniu Apollo 11 na księżycu. The Kennedy/Marshall Company zrealizowała ostatnio następujące produkcje Snow Falling on Cedars, A Map of the World, Szósty zmysł (The Sixth Sense) i Olympic Glory, pierwszy pełnometrażowy film opowiadający o igrzyskach olimpijskich. Wkrótce na ekrany wejdzie Signs, z Brucem Willisem w roli głównej w reżyserii M. Night Shyamalana. Ostatnio Marshall pełnił funkcję producenta wykonawczego filmu Universalu Tożsamość Bourne’a (The Bourne Identity). Kręcony w Paryżu i Pradze, międzynarodowy thriller oparty jest na powieści Roberta Ludluma. W roli głównej wystąpił Matt Damon. Reżyserem filmu jest Doug Liman.
ALLEN DAVIAU (Zdjęcia) rozpoczął karierę realizując reklamówki i muzyczne promo w Los Angeles oraz filmy TV. W 1969 roku spotkał Stevena Spielberga i wykonał zdjęcia do krótkometrażowego filmu reżysera Amblin. Kiedy wziął udział w zdjęciach do E.T.: The Extra-Terrestrial miał już na swoim koncie trzy niezależne produkcje. Dzięki E.T. otrzymał pierwszą z pięciu nominacji do Oscara®. Pozostałe dotyczyły Koloru purpury (The Color Purple), Avalon, Imperium słońca (Empire of the Sun) i Bugsy. Za dwa ostatnie filmy Daviau otrzymał nagrody ASC oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii za Imperium Słońca (Empire of the Sun). Jego dorobek obejmuje też Sokół i koka (The Falcon and the Snowman),Defending Your Life, Bez lęku (Fearless) i Żona astronauty (The Astronaut’s Wife).
JAMES D. BISSELL (Scenografia) urodził się w Charleston, Południowa Karolina i ukończył Uniwersytet Północnej Karoliny na wydziale sztuki teatralnej. Wkrótce potem przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie przez dwa lata pracował nad reklamami i filmami dokumentalnymi, zanim wyruszył na zachodnie wybrzeże. Tam rozpoczął karierę scenografa w filmach TV - Good Luck, Miss Wyckoff i The Last Starfighter. Po ukończeniu pracy nad serią TV Palmerstown, U.S.A. i zdobyciu nagrody Emmy, Bissell został zaangażowany przez Stevena Spielberga do E.T. the Extra-Terrestrial. Za scenografie do E.T. otrzymał nominację do nagrody BAFTA. Dziełem Bissella jest scenografia do następujących filmów - Twilight Zone - The Movie, Sokół i koka (The Falcon and the Snowman), The Boy Who Could Fly, Someone to Watch Over Me, Harry and the Hendersons, Twins, Always, Arachnophobia, The Rocketeer, The Pickle, Dennis the Menace, Blue Chips, Jumanji, Tin Cup, My Fellow Americans, The 6th Day oraz Cats & Dogs. Jego ostatnim projektem jest film Confessions of a Dangerous Mind.
DEBORAH L. SCOTT (Kostiumy) jest obecnie jedną z najbardziej uznanych projektantek kostiumów filmowych. Za kostiumy do filmu Titanic Jamesa Camerona otrzymała Oscara®. Po ukończeniu pracy nad E.T., Scott pracowała jako kostiumograf podczas realizacji Never Cry Wolf, Powrót do przyszłości (Back to the Future) Roberta Zemeckisa, About Last Night..., Who’s That Girl?, Defending Your Life, Hoffa, Sliver, Jack the Bear, Wichry namiętności (Legends of the Fall), The Indian in the Cupboard, Gorączka (Heat), Looking for Richard, To Gillian on Her 37th Birthday, Wild Wild West, The Patriot oraz ostatnio Minority Report Stevena Spielberga.
CAROL LITTLETON (Montaż) jest weteranem w swojej dziedzinie. Poza E.T. the Extra-Terrestrial – za pracę nad którym otrzymała nominacje do Oscara, BAFTA oraz nagrody American Cinema Editors - Littleton ma w swoim dorobku takie filmy jak French Postcards, Body Heat, The Big Chill, Places in the Heart, Silverado, Brighton Beach Memoirs, Swimming to Cambodia, The Accidental Tourist, White Palace, Wielki Kanion (Grand Canyon), Benny & Joon, Wyatt Earp, Twilight, Beloved, Mumford, The Anniversary Party i The Truth About Charlie Jonathana Demme. Littleton została uhonorowana nagrodą Emmy® za montaż filmu TV Oprah Winfrey Presents: Tuesdays With Morrie.
JOHN WILLIAMS (Muzyka) urodził się w Nowym Jorku, a w 1948 roku wraz z rodziną przeniósł się do Los Angeles. Tam uczęszczał na UCLA, gdzie studiował kompozycje u Mario Castelnuovo-Tedesco. Po odbyciu służby w Air Force, Williams wrócił do Nowego Jorku i rozpoczął studia na Juilliard Univesity, gdzie uczył się gry na fortepianie u Madame Rosina Lhevinne. Będąc w Nowym Jorku pracował jako pianista jazzowy, zarówno w klubach jak i w studiach nagraniowych. Karierę w przemyśle filmowym rozpoczął po powrocie do Los Angeles. Pracował z takimi kompozytorami jak Bernard Herrmann, Alfred Newman i Franz Waxman. W latach 60-tych komponował dla licznych programów TV, zdobywając cztery nagrody Emmy® za swoją pracę.
Williams skomponował muzykę i pełnił funkcję kierownika muzycznego w ponad 90 filmach: A.I Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence), Star Wars Episode 1: The Phantom Menace, Stepmom, Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan), Amistad, Siedem lat w Tybecie (Seven Years in Tibet), Zaginiony świat (The Lost World: Jurassic Park), Rosewood, Uśpieni (Sleepers), Nixon, Sabrina, List Schindlera (Schindler’s List), Jurassic Park, Kevin sam w domu (Home Alone), Kevin sam w Nowym Jorku (Home Alone 2: Lost in New York), Za horyzontem (Far and Away), JFK, Hook, Uznany za niewinnego (Presumed Innocent), Urodzony 4-go lipca (Born on the Fourth of July), trylogia Indiana Jones, Przypadkowy turysta (The Accidental Tourist), Imperium słońca (Empire of the Sun), Czarownice z Eastwick (The Witches of Eastwick), E.T. the Extra-Terrestrial, Superman, Bliskie spotkania trzeciego stopnia (Close Encounters of the Third Kind), trylogia Star Wars, Szczęki (Jaws) i Goodbye, Mr. Chips. Otrzymał 39 nominacji do nagrody Akademii®, ostatnio za muzykę do Patrioty (The Patriot) – jest jedyną żyjącą osobą, która otrzymała taką liczbę nominacji. Ważne filmowe nagrody jakimi został uhonorowany to pięć Oscarów®, trzy nagrody BAFTA, 18 Grammy, trzy Złote Globy i liczne złote i platynowe płyty. Ostatnim jego projektem był Harry Potter i kamień filozoficzny (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone).
W styczniu 1980 roku, Williams został 19-tym dyrygentem Boston Pops Orchestra od jej utworzenia w 1885 roku. Williams skomponował wiele koncertów, łącznie z dwiema symfoniami, koncertem wiolonczelowym wykonanym premierowo przez Yo-Yo Ma i Boston Symphony Orchestra w Tanglewood w 1994 roku, koncertami na flet i skrzypce nagranymi przez London Symphony Orchestra, koncertami na klarnet, koncertem na trąbkę wykonanym premierowo przez Cleveland Orchestra i Michaela Sachsa we wrześniu 1996. Williams skomponował ponadto dobrze znany temat muzyczny NBC “The Mission”; “Liberty Fanfare”, “We’re Lookin Good!” (kompozycja wykonywana na Olimpiadzie Specjalnej w 1987) oraz tematy muzyczne letnich igrzysk w 1984, 1988 i 1996 roku. Jego ostatni koncert to “Seven for Luck” na sopran i orkiestrę – składająca się z siedmiu części pieśń oparta na tekstach Laureate Rita Dove. “Seven for Luck” zostało premierowo wykonane przez Boston Symphony pod kierownictwem Williamsa – sopran Cynthia Haymon – w Tanglewood w 1998. Jedną z ostatnich kompozycji Williamsa jest “American Journey,” napisana dla upamiętnienia początku nowego Millennium i retrospektywnego filmu Stevena Spielberga The Unfinished Journey. Film i muzyka miały swoją premierę na koncercie “America’s Millennium” w Waszyngtonie w Sylwestra 1999.
Wiele z kompozycji filmowych Williamsa zostało wydanych na płytach. Album ze ścieżką dźwiękową do Star Wars został sprzedany w ponad 4 milionach egzemplarzy, co stanowi rekord sprzedaży w historii nagrań muzycznych. Seria albumów z nagraniami Boston Pops Orchestra rozpoczęła się w 1980 roku w wytwórni Philipsa - Pops in Space, Pops on the March, Aisle Seat, Pops Out Of This World, With A Song In My Heart (nagranie z sopranistką Jessye Norman), America, The Dream Goes On (kolekcja nagrań amerykańskich), Swing, Swing, Swing, Pops In Love, By Request... (muzyka skomponowana przez Johna Williamsa), Holst’s The Planets, Salute to Hollywood oraz wszystkie kompozycje Gershwina - Pops By George. W 1990 roku, John Williams i Boston Pops zaczęli nagrywać dla Sony Classical. Do dzisiaj zostały wydane następujące albumy Music Of The Night, I Love A Parade (kolekcja utworów marszowych), The Spielberg/Williams Collaboration (muzyka Williamsa do filmów Stevena Spielberga), The Green Album (zawiera “This Land Is Your Land,” “Simple Gifts” i “Theme for Earth Day”), Joy To The World, albumy z muzyką George’a Gershwina, Cole Portera, Richarda Rodgersa i Jerome Kerna, Night And Day, Music For Stage And Screen, It Don’t Mean A Thing If It Ain’t Got That Swing, z wokalistką Nancy Wison i Williams: The Classic Spielberg Scores. Williams nagrał oficjalny utwór na na letnią olimpiadę w Atlancie w 1996 roku Summon the Heroes.
Williams gościnnie prowadził koncerty z London Symphony, Cleveland Orchestra, Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony, Pittsburgh Symphony, Dallas Symphony, San Francisco Symphony oraz Los Angeles Philharmonic, z którą wielokrotnie wystąpił w Hollywood Bowl. Kompozytor posiada honorowe tytuły 18 amerykańskich uniwersytetów - Berklee College of Music w Bostonie, Boston College, Northeastern University, Tufts University, Boston University, New England Conservatory of Music, University of Massachusetts w Bostonie, The Eastman School of Music i Oberlin Conservatory of Music.
INDUSTRIAL LIGHT & MAGIC (Specialne Efekty Wizualne) stworzyła bazę dla efektów wizualnych kreując kilka z najbardziej zachwycających obrazów współczesnego kina. Obecnie u progu rewolucji cyfrowej ILM ciągle odkrywa nowe możliwości w dziedzinie efektów wizualnych. Założone w 1975 roku przez George’a Lucasa, ILM jest jedną z czołowych firm na świecie oferujących swoje usługi przemysłowi filmowemu i reklamowemu. ILM stworzyła efekty wizualne dla ponad 160 filmów - Pearl Harbor, A.I. Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence), Planeta małp (Planet of the Apes), The Perfect Storm, Space Cowboys, Galaxy Quest, Mumia (The Mummy), Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan), Small Soldiers, Deep Impact, Faceci w czerni (Men in Black), Twister, Mission: Impossible, Ostatni smok (Dragonheart), Jumanji, Casper, Forrest Gump, Maska (The Mask), Jurassic Park, Ze śmiercią jej do twarzy (Death Becomes Her), Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), E.T. the Extra-Terrestrial, serie Indiana Jones i Jurassic Park, pięć filmów z serii Star Wars. ILM odegrało kluczową rolę w ośmiu z dziesięciu przebojach kasowych wszechczasów, zdobyło 14 nagród Akademii w kategorii Efekty Wizualne i 14 nagród za osiągnięcia techniczne.
ILM było pionierem w dziedzinie kamer kontrolujących ruch obrazu, kompozycji optycznej i innych zdobyczy technologii efektów specjalnych. Od lat 80-tych, ILM przodowało w grafice komputerowej i użyciu obrazu cyfrowego w filmach i reklamach. To specjaliści z ILM opracowali takie techniki komputerowe jak Morfing, enveloping i film scanning. Obecnie ILM posiada największy i najbardziej zaawansowany system do cyfrowych efektów specjalnych w przemyśle filmowym. Począwszy od stworzenia całkowicie komputerowych postaci w Głębi (The Abyss), Casper, Terminator 2: Judgment Day i Ostatni smok (Dragonheart); poprzez przekształcenia ludzkiego ciała w Ze śmiercią jej do twarzy (Death Becomes Her) i Maska (The Mask); i wykonanie trójwymiarowej animacji komputerowej w Jurassic Park i Twister; ILM stale rozwija możliwości tworzenia obrazów cyfrowych.
ILM z siedzibą w San Rafael, Kalifornia, jest oddziałem Lucas Digital Ltd. LLC, w skład którego wchodzi także Skywalker Sound Założone w 1993 roku, Lucas Digital Ltd. LLC zajmuje się cyfrowymi efektami wizualnymi i post-produkcją.
DENNIS MUREN (Efekty Wizualne – Wersja Oryginalna) jest starszym specjalistą ds. efektów wizualnych w Industrial Light & Magic. Zdobywca ośmiu nagród Akademii® za osiągnięcia w dziedzinie efektów wizualnych oraz nominowany za pracę nad A.I., Muren aktywnie zaangażowany jest w rozwój firmy – projektowanie nowych technologii i sprzętu. W czerwcu 1999 roku, Muren został pierwszym artystą zajmującym się efektami wizualnymi uhonorowanym Gwiazdą na Hollywood Walk of Fame. Muren otrzymał Oscary® za Imperium kontratakuje (The Empire Strikes Back), E.T. the Extra-Terrestrial, Powrót Jedi (Return of the Jedi), Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom), Innerspace, The Abyss, Terminator 2: Judgment Day i Jurassic Park. Nominowany został za Dragonslayer, Young Sherlock Holmes, Willow, Zaginiony świat (The Lost World: Jurassic Park) i Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace. W jego dorobku znajdują się także Captain EO i Star Tours, Imperium słońca (Empire of the Sun), Pogromcy duchów II (Ghostbusters II), Casper, A.I. Sztuczna Inteligencja (A.I. Artificial Intelligence), Star Wars: Episode 2 - Attack of the Clones a także The Incredible Hulk oraz Mission: Impossible i Star Wars Trilogy Special Edition. Obecnie pracuje nad The Hulk Anga Lee.
BILL GEORGE (Efekty Wizualne – Nowa Edycja) zajmuje się efektami wizualnymi już od 20 lat. Zaczynał budując miniatury w Los Angeles dla Grega Jeina w 1979, a w 1981 roku dołączył do Industrial Light & Magic gdzie jego pierwszym projektem był miniaturowy statek kosmiczny w filmie E.T. George przez lata pracował jako kierownik artystyczny, malarz makiet oraz kierownik ds. efektów wizualnych. Na liście filmów, w których realizacji brał udział znajdują się Łowca androidów (Blade Runner), Star Trek, Pogromcy duchów II (Ghostbusters II), Alive, Innerspace (Oscar 1988 za Efekty Specjalne), Galaxy Quest, Planeta małp (Planet of the Apes), Harry Potter i komnata tajemnic (Harry Potter and the Chamber of Secrets).
CARLO RAMBALDI (Twórca E.T.), rzeźbiarz i malarz urodził się w Vigarano Mainarda w 1925. Po raz pierwszy zetknął się z przemysłem filmowym pracując nad efektami specjalnymi do włoskich filmów Medusa vs. the Son of Hercules, The Adventure of Ulysses, The Frightened Woman, Schizoid (aka Una Lucertola con la pelle di donna) oraz Cleopatra Josepha L. Mankiewicza, The Bible Johna Hustona, Andy Warhol’s Frankenstein Paula Morriseya, Andy Warhol’s Dracula i Deep Red. W 1976 roku, producent Dino De Laurentiis poprosił Rambaldiego o zaprojektowanie i wykonanie pełno wymiarowego modelu King Konga – remake filmu z lat 30-tych. Rambaldi skonstruował także głowę obcego w filmie Ridleya Scotta Obcy (Alien) w 1979. Jego dorobek obejmuje także Bliskie spotkania trzeciego stopnia (Close Encounters of the Third Kind) Stevena Spielberga, Possession, The Hand Olivera Stone, King Kong Lives, Primal Rage, Dune Davida Lyncha, Stephen King’s Cat’s Eye i Silver Bullet.
Rambaldi jest trzykrotnym zdobywcą Oscara® - King Kong (wspólnie z Glenem Robinsonem i Frankiem Van der Veer), Obcy (Alien) (z H.R. Gigerem, Brianem Johnsonem, Nickiem Allderem i Denysem Ayling) i E.T. the Extra-Terrestrial (z Dennisem Murenem i Kennethem Smithem).