Reklama

"Dziennik Bridget Jones": AKTORZY

RENEE ZELLWEGER (Bridget Jones)

... Dziwne odgłosy spod kołdry - nie skoordynowane ruchy - w końcu oczy z rozmazanym makijażem - rozczochrana fryzura - ciuchy z poprzedniego wieczoru - Bridget Jones w całej okazałości...

Znakomita rola Renee Zellweger u boku Toma Cruise’a w filmie „Jerry Maguire” zjednała jej nie tylko przychylność krytyki, ale również rzesze wielbicieli, przynosząc także wiele w pełni zasłużonych nagród. Zellweger, wtedy jeszcze aktorka związana z produkcjami niezależnymi, została dostrzeżona przez reżysera/scenarzystę Camerona Crowe’a, który widział ją w roli ‘ducha filmu - Dorothy Boyd’. Wybór okazał się na tyle trafny, że młoda aktorka została uznana przez The National Board of Review za Najlepszą Debiutantkę 1996 roku i nagrodzona za swoją kreację Blockbuster Award dla najlepszej aktorki drugoplanowej (zdobyła także nominację do nagrody SAG).

Reklama

Widzowie mogli ostatnio oglądać aktorkę w filmie „Siostra Betty” ;/„Nurse Betty/, czarnej komedii Neila Labute’a z udziałem Chrisa Rocka i Morgana Freemana. Za znakomitą rolę kobiety, która po śmierci męża ma złudzenie, iż gwiazda oper mydlanych (Greg Kinnear) jest jej życiowym partnerem Zellweger słusznie została nagrodzona Złotym Globem dla Najlepszej aktorki w kategorii Komedii i Musicalu. Wcześniej Renee zagrała w filmie „Ja, Irena i ja” /”Me, myself & Irene”/ w reżyserii braci Farelli z udziałem Jima Carrey’a oraz romantycznej komedii „Kawaler” z Chrisem O’ Donnellem.

Dotychczasowa filmografia Renee Zellweger pokazuje, iż aktorka jest nie tylko niezwykle obiecującą młodą artystką, ale również ceni sobie projekty ambitne i wartościowe. Do takich bowiem zaliczyć należy jej wcześniejsze obrazy „One True Thing”, „A Price Above Rubies”, „Liar”, „The Whole Wide World” (świetne recenzje na Festiwalu Filmowym Sundance, nagroda dla najlepszej aktorki na festiwalu Mar del Plata).

Biorąc pod uwagę, że Renee zaczęła uczestniczyć w zajęciach gry aktorskiej z uwagi na konieczność zaliczenia zajęć niezbędnych do uzyskania dyplomu Uniwersytetu Teksańskiego, jej kariera jest tyleż nieoczekiwana, co błyskotliwa. Zanim jednak przypadł jej w udziale tytuł supergwiazdy hollywoodu, zaangażowana była w przedsięwzięcia telewizyjne sieci USA Network „A Taste For Killing” oraz serial „Shake, Rattle and Rock”. Debiutem wielkoekranowym aktorki był film w reżyserii Richarda Linklatera „Dazed and Confused”. Po nim przysz³y „Orbitowanie bez cukru” /”Reality Bites”/ Bena Stillera, „Love nad a. 45” (pierwsza nominacja do nagrody Independent Spirit), „8 Seconds”, „The Return of the Texas Chainsaw Massacre”, „Empire Records” oraz „My Boyfriend’s Back”.

Jak twierdzi Cameron Crowe: „Atrakcyjność Renee polega na tym, że jest ona po prostu sobą, dziewczyną szczerą i nieco zwariowaną. Kiedy oznajmiłem jej kiedyś ‘dostałaś rolę w filmie [„Jerry Maguire], w odpowiedzi nie usłyszałem nic. Po chwili Renee powiedziała: ‘A co każe ci sądzić, że przyjmę tę rolę?’”.

HUGH GRANT (Daniel Cleaver)

... Drzwi windy rozsuwają się. Jak w zwolnionym tempie Daniel przemierza biuro. Ma około 35 lat, jest stylowy i naprawdę boski.

W 1994 roku los Hugh Granta jako jednego z najpopularniejszych aktorów sceny brytyjskiej został ostatecznie przypieczętowany, a kariera nabrała prawdziwego przyspieszenia - na ekrany kin wszedł przebój wszechczasów, komedia „Cztery wesela i pogrzeb” /"Four Weddings and a Funeral"/ w reżyserii Mike’a Newella, z udziałem Andie MacDowell. Za rolę w tym filmie Grant otrzymał Złoty Glob i Nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej.

W 1999 roku aktor zagrał w kolejnej superprodukcji wytwórni WORKING TITLE FILMS - „Notting Hill”, na ekranie partnerowała mu Julia Roberts. Oryginalny scenariusz tej romantycznej komedii powstał przy udziale twórców „Czterech wesel”, co już gwarantowało jej oszałamiający sukces. Film wyreżyserował Roger Michell. Za rolę w „Notting Hill” Grant po raz kolejny nominowany był do nagrody Złotego Globu. Kolejną produkcją na koncie aktora był film „Mickey Niebieskie Oko” /”Mickey Blue Eyes/ z udziałem Jeanne Tripplehorn i Jamesa Caana. Ta romantyczna komedia była drugim z kolei filmem fabularnym wylansowanym przez firmę producencką Simian Films, założoną przez aktorskie duo Liz Hurley-Hugh Grant.

Debiutem filmowym Hugh Granta, wtedy jeszcze studenta Uniwersytetu Oxfordzkiego, był obraz z 1982 roku - „Privileged”. Jednak dopiero produkcja duetu Merchant-Ivory „Maurice” (1987), w której aktor zagrał rolę zmagającego się ze swoim homoseksualizmem młodego mężczyzny przełomu wieków przyniosła mu w pełni zasłużone uznanie i nagrodę dla najlepszego aktora na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Kolejne tytuły, zgromadzone przez Granta na aktorskim koncie to: „The Dawning” z Anthony Hopkinsem, „The Lair of the White Worm” Kena Russella, „The Big Man”, „White Mischief”, „Bengali Nights”, „Rowing the Wind” oraz „Impromptu”, w którym zagrał rolę Chopina. W 1993 roku Grant po raz kolejny miał okazję podjąć współpracę z reżyserem Jamesem Ivory na planie filmu „Okruchy dnia” /"Remains of the Day"/, z udziałem Anthony Hopkinsa i Emmy Thompson.

W roku 1994, który przyniósł mu wspomniany wcześniej oszałamiający sukces „Czterech wesel” /"Four Weddings and a Funeral"/ Grant zagrał również w filmach „Gorzkie gody” /"Bitter Moon"/ Romana Polańskiego i „Syreny”/"Sirens"/ Johna Duigana. Kolejny rok upłynął pod znakiem pracy nad znakomitą adaptacją powieści Jane Austen „Rozsądna i romantyczna” (Oscar dla filmu), komedii w reżyserii Chrisa Columbusa „Dziewięć miesięcy” /"Nine Months"/ oraz wysoko ocenionego przez krytykę obrazu „O Angliku, który wszedł na wzgórze, ale zszedł z góry” w reżyserii Christophera Mongera. Aktora można było również oglądać w brytyjskiej komedii „An Awfully Big Adventure” Mike’a Newella oraz epizodycznej roli w filmie kostiumowym „Restoration”.

COLIN FIRTH (Mark Darcy)

...samotna sylwetka przy oknie, postać odwrócona tyłem do pokoju, interesujący profil. Całym sobą zdradza kompletny brak zainteresowania otaczającą go rzeczywistością. Wygląda niesamowicie romantycznie...”

Widowni telewizyjnej Firth jednoznacznie kojarzy się z rolą Mr. Darcy z adaptacji BBC powieści Jane Austen „Duma i uprzedzenie” /“Pride and Prejudice”/. Za rolę tę aktor nominowany był do nagrody BAFTA dla najlepszego aktora.

Colin Firth ma na swoim koncie imponującą ilość ról filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Jego filmografia obejmuje między innymi takie znaczące tytuły jak „Angielski pacjent”/“The English Patient”/, Anthony’ego Minghelli, z Ralphem Fiennesem i Kristin Scott-Thomas, nagrodzony Oscarem „Zakochany Szekspir” /“Shakespeare in Love”/, ekranizacja popularnej książki Nicka Hornby’ego „Fever Pitch” - „Tysiąc akrów”, „My Life So Far” oraz „The Secret Laughter of Women”.

Wcześniejsze role filmowe aktora to: „Circle of Friends”, „Another Country”, „Valmont” (filmowa adaptacja Niebezpiecznych Związków w reżyserii Milosa Formana) oraz „A Month in the Country” (z udziałem Kennetha Branagha i Natashy Richardson). Znaczącą rolą telewizyjną była dla Firtha, oprócz wspomnianej „Dumy i uprzedzenia”, postać, którą zagrał w kontrowersyjnym filmie „Tumbledown” (kolejna nominacja do nagrody BAFTA).

W teatrze wystąpił między innymi w przedstawieniach „The Caretaker” Harolda Pintera (London West End), „Chatsky” i „Another Country” (debiut sceniczny aktora, przeniesiony w 1984 roku na ekran).

JIM BROADBENT (Tato)

... Tata rozkleja się w charakterystycznym dla siebie stylu - w nieodłącznej kamizelce siedzi nie ogolony przy kuchennym stole, z butelką whisky...

Jim Broadbent to jeden z najbardziej wszechstronnych aktorów brytyjskiej sceny filmowej, telewizyjnej i teatralnej. Na swoim koncie aktor zgromadził wiele znakomitych ról filmowych, wystąpił między innymi w: „Little Voices” Marka Hermana, „Pożyczalskich” /“The Borrowers”/, Petera Hewitta, „Smilla Sense of Snow”, „Strzałach na Broadway’u” Woody Allena, „Grze pozorów” Neila Jordana, „Enchanted April” Mike’a Newella, „Słodkim życiu” Mike’a Leigh oraz „Brazil” Terry Gilliama.

Role telewizyjne Broadbenta to miêdzy innymi: „Murder Most Horrid”, „Inspector Morse IV”, „Only Fools and Horses” i „Blackladder”.

Sztuki aktorskiej Jim Broadbent uczył się w prestiżowej London Academy of Music and Dramatic Art. Na deskach scenicznych wystąpił między innymi w „Habeas Corpus” Sama Mendesa, jak również licznych inscenizacjach komediowych National Theatre of Brent.

GEMMA JONES (Mama)

...z manierą Judith Chalmers i kilogramami biżuterii rodem z kanału Zakupów Telewizyjnych, wygląda jak świąteczna choinka...

Gemma Jones jest zasłużoną aktorką brytyjskiej sceny filmowej i teatralnej. Szlify aktorskie pobierała w Królewskiej Szkole Sztuk Dramatycznych, gdzie w 1962 roku wyróżniona została Złotym Medalem. Jones występowała między innymi z zespołami National Theatre i The Royal Shakespeare Company.

Widowni telewizyjnej znana jest przede wszystkim ze swojej roli w „The Duchess of Duke Street”. Inne tytuły telewizyjne z udziałem aktorki to: „The Lie” Ingmara Bergmana, ekranizacja „Mewy” /“The Seagull”/ Czechowa (rola Niny), ekranizacja „Kupca weneckiego”/“The Merchant of Venice”/, (rola Portii), „Jane Eyre” oraz „Longitude”.

Na dużym ekranie wystąpiła w „Diabłach” /”The Devils”/, “ Kena Russela, „The Feast of July” z udziałem Bena Chaplina, „Rozsądnej i Romantycznej” /“Sense and Sensibility”/ z Emmą Thompson i Kate Winslet, „Wilde” z udziałem Jude’a Law i Stephena Fry’a oraz „Kadecie Winslow” /“The Winslow Boy”/ Davida Mameta.

SALLY PHILLIPS (Sharon)]

„...Shazza - znakomita pisarka, która lubi sobie soczyście przekląć i cały czas nie może zmusić się do napisania swojej pierwszej powieści - całą swoją energię wkłada za to w udzielanie ciętych rad we wszystkich sprawach sercowych.”

Sally Phillips najbardziej znana jest brytyjskiej widowni telewizyjnej ze swojego udziału w wielokrotnie nagradzanym show komediowym „Smack The Pony”, którego jest również współautorką. Wystąpiła również w roli wiecznie chichoczącej recepcjonistki w filmie „I’m Alan Partridge”. Obecnie pracuje nad nowym serialem komediowym dla stacji BBC, można ją będzie również zobaczyć w nowym filmie fabularnym „Born Romantic”.

SHIRLEY HENDERSON (Jude)

„...Jude - motor biznesu w iście kobiecym wydaniu - prawdziwy geniusz we wszystkich sprawach związanych z bankowością. Kompletna oferma w sprawach męsko-damskich.”

Shirley Henderson zagrała niedawno w najnowszym filmie Mike’a Leigh „Topsy-Turvy”. Rola Leonory przyniosła jej znakomite recenzje i uznanie widzów. Shirley Henderson jest doskonale znana widowni kinowej również dzięki roli dziewczyny Spuda w filmie „Trainspotting” Danny’ego Boyle’a. Wkrótce będziemy mogli ją również oglądać w najnowszym filmie Michaela Winterbottoma „The Claim” (wcześniej zagrała u tegoż reżysera w obrazie „Wonderland”). Henderson debiutowała w filmie „Salt on Your Skin” w reżyserii Andrew Birkina, a następnie zagrała w „You Know My Story” Toma Shanklanda i „Rob Roy” Michaela Caton-Jonesa.

Na małym ekranie wystąpiła między innymi w: „Bumping the Odds”, „Hamish Macbeth” (popularny serial brytyjski z udziałem Roberta Carlyle’a), „Advocates” i „Dreaming”.

JAMES CALLIS (Tom)

„...Tom, pretendujący na pop gwiazdę, napisał tylko jedną piosenkę, ale i tak twierdzi, że to wystarczy, żeby faceci szaleli za nim przez całą dekadę. Naturalnie, zatwardziały pedzio.”

Absolwent Londyńskiej Akademii Muzycznej i Sztuki Dramatycznej, James Callis debiutował u boku Boba Hoskinsa w sztuce „Old Wicket Songs”, która przyniosła mu w 1996 roku Nagrodę imienia Jacka Tinkera dla najbardziej obiecującej nowej twarzy sceny teatralnej. Ostatnio wystąpił w londyńskiej inscenizacji „The Doctor’s Dilemma” na deskach Almeidy.

Na małym ekranie James Cakllis zagrał między innymi w „Sex Chips and Rock N’Roll”, „Jazonie i Argonautach”, „Arabskich nocach”, „The Scarlet Pimpernel”, „Going Wrong - Ruth Rendell”, „Dance To The Music Of Time” oraz „Soldier, Soldier”.

EMBETH DAVIDTZ (Natasha)

„...Jest elegancka i piękna, i naturalnie zupełnie nie da się lubić”.

Embeth Davidith zwróciła na siebie uwagę krytyków i publiczności epizodyczną rolą żydowskiej służącej niemieckiego komendanta Goetha (Ralph Fiennes) w filmie Stevena Spielberga „Lista Schindlera”. Zagrała równie¿ w filmach „Mansfield Park”, /”Fałszywa ofiara”/„The Gingerbread Man”/ Roberta Altmana”, „Murder in the First”, „Feast of July”, „Matilda”, „Fallen” oraz „Bicentennial Man” z udziałem Robina Williamsa.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Dziennik Bridget Jones
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy