"Duma i uprzedzenie": FILMOWCY
JOE WRIGHT (reżyser)
Joe Wright zdobył nagrodę BAFTA za reżyserię swojego ostatniego projektu mini-serii Charles II: The Power & The Passion. Produkcja, w której wystąpił Rufus Sewell, została uhonorowana jeszcze dwiema nagrodami Brytyjskiej Akademii.
Dorobek reżysera obejmuje ponadto takie pozycje jak dramat Nature Boy (nominacja do nagrody BAFTA) z Lee Ingleby; mini-seria Bodily Harm z Timothy’m Spallem i film telewizyjny Bob & Rose.
Wright zrealizował także trzy filmy krótkometrażowe, The End, Crocodile Snap - nominacja do BAFTA, Whatever Happened to Walthamstow Marshes.
W latach 1991 - 1994, studiował sztuki wizualne w St. Martin, a w 1993 roku otrzymał stypendium Fuji Film, aby zrealizować swój pierwszy krótki film, The Middle Ground. Częścią procesu przygotowawczego było spędzenie sześciu tygodni w Islington Green School, gdzie reżyser nauczał dramatu, skompletował obsadę i wyreżyserował swój film.
TIM BEVAN i ERIC FELLNER (producenci)
Working Title Films, firma prowadzona od 1992 roku przez Tima Bevana (producent) i Erica Fellnera (producent) stała się czołową europejską firmą produkcyjną. Pod jej szyldem wyprodukowanych zostało ponad 70 filmów, które zgromadziły na całym świecie trzy miliardy dolarów wpływów, zostały uhonorowane 4 nagrodami Akademii®, 20 nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej i licznymi nagrodami festiwali filmowych w Cannes i Berlinie. Bevan i Fellner zostali ponadto uhonorowani tytułami Commanders of the British Empire.
Firma Working Title Films wyprodukowała cieszące się olbrzymią popularnością komedie romantyczne, takie jak Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), Notting Hill, Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary), W pogoni za rozumem (Bridget Jones: The Edge of Reason) i To właśnie miłość (Love Actually) z Hugh Grantem w roli głównej.
Firma od dawna współpracuje także z braćmi Coen – nagrodzone Oskarem® Fargo; The Hudsucker Proxy; The Big Lebowski; Bracie, gdzie jesteś? (O Brother, Where Art Thou?); oraz Człowiek, którego nie było (The Man Who Wasn’t There).
Inne filmy wyprodukowane przez Working Title to m.in. Przeboje i podboje (High Fidelity) Stephena Frearsa, Był sobie chłopiec (About a Boy) Chrisa Weitza i Paula Weitza, Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) Johna Maddena z Nicolasem Cage i Penelope Cruz; Przed egzekucją (Dead Man Walking) Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Pennem; Pożyczalscy (The Borrowers) w reżyserii Petera Hewitta, Elizabeth, Bean; 40 dni, 40 nocy (40 Days & 40 Nights), The Guru, Johnny English, Ned Kelly, The Shape of Things, Thunderbirds, Wimbledon, oraz Tłumaczka (The Interpreter) w reżyserii Sydneya Pollacka.
Wkrótce na ekrany kin wejdą kolejne produkcje Working Title - Nanny McPhee Kirka Jonesa z Emmą Thompson, Colinem Firthem, Angelą Lansbury i Kelly Macdonald; oraz Hot Stuff Phillipa Noyce z Timem Robbinsem i Derekiem Luke.
W 1999 roku została założona firma WT², której celem było produkowanie niskobudżetowych projektów filmowych Working Title. Pierwszym filmem WT² był przebój Billy Elliot w reżyserii Stephena Daldry. Pozostałe filmy WT² to Ali G Indahouse Marka Myloda z Sachą Baronem Cohenem, Long Time Dead, My Little Eye, The Calcium Kid z Orlando Bloomem, Wysyp żywych trupów (Shaun of the Dead) Edgara Wrighta z Simonem Peggiem, Inside I’m Dancing w reżyserii Damiena O’Donnella, Mikybo & Me Terry Loane’a z Julie Walters, Ciaranem Hindsem, Adrianem Dunbarem, Giną McKee i Susan Lynch.
PAUL WEBSTER (producent)
Paul Webster jest niezależnym producentem filmowym pracującym w Londynie. W 2004 roku, wspólnie ze Stephenem Garrettem i Jane Featherstone założył firmę Kudos Pictures.
Był producentem wykonawczym dwóch ostatnio nagrodzonych filmów - Dzienniki motocyklowe (The Motorcycle Diaries) Waltera Sallesa i Touching the Void Kevina Macdonalda.
Jako twórca i szef FilmFour, firmy wydzielonej z Channel Four, Webster nadzorował w latach 1998 - 2002 produkcje takich filmów jak Buffalo Soldiers Gregora Jordana (z Joaquinem Phoenixem); Dziewczyna na urodziny (Birthday Girl) Jeza Butterwortha; Charlotte Gray Gillian Armstrong (z Cate Blanchett); oraz Sexy Beast Jonathana Glazera (za rolę w tym filmie Sir Ben Kingsley otrzymał nominację do nagrody Akademii).
Przed utworzeniem FilmFour, Webster był przez ponad dwa lata szefem produkcji Miramax Films - Angielski pacjent (The English Patient) Anthony’ego Minghella, Good Will Hunting Gusa Van Santa, Zakochany Szekspir (Shakespeare in Love) Johna Maddena.
Wcześniej Webster pracował zarówno jako niezależny producent jak i dla Working Title Films - The Tall Guy Mela Smitha (z Emmą Thompson), Romeo is Bleeding Petera Medaka (z Gary’m Oldmanem), Mała Odessa (Little Odessa) Jamesa Graya - nagroda Srebrnego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji w 1994 roku, The Yards.
Webster rozpoczynał karierę w przemyśle filmowym w połowie lat 70-tych pracując w kinie przy Notting Hill Gate.
DEBORAH MOGGACH (scenariusz)
Deborah Moggach jest scenarzystką i powieściopisarką. Napisała scenariusze do licznych mini-serii telewizyjnych, m.in. Love in a Cold Climate (adaptacja powieści Nancy Mitford); Goggle Eyes (nagroda Gildii Scenarzystów Brytyjskich); Seesaw (adaptacja własnej powieści Moggach); Final Demand; i Close Relations.
Wśród powieści autorstwa Moggach znajdują się takie bestsellery jak Tulip Fever i Porky.
DEBRA HAYWARD (producent wykonawczy)
Długoletnia szefowa produkcji w Working Title Films, Debra Hayward wspólnie z amerykańską partnerką Lizą Chasin jest od pewnego czasu odpowiedzialna za produkcję wykonawczą pakietu filmów realizowanych przez firmę Working Title.
Hayward rozpoczęła pracę dla Working Title w 1989 roku, jako asystentka producenta podczas realizacji takich filmów jak Fools of Fortune Pata O’Connora oraz Dakota Road Nicka Warda. Wkrótce potem skupiła się na przygotowaniu projektów filmowych do produkcji - London Kills Me Hanifa Kurieshi i Map of the Human Heart Vincenta Warda.
Inne filmy w jej dorobku jako producenta wykonawczego to W pogoni za rozumem (Bridget Jones: The Edge of Reason) Beeban Kidron; 40 dni, 40 nocy (40 Days and 40 Nights) Michaela Lehmanna; Wimbledon Richarda Loncraine; The Guru Daisy von Scherler Mayer; Nanny McPhee Kirka Jonesa (scenariusz i główna rola - Emma Thompson).
Hayward była ponadto koproducentem takich filmów jak Tłumaczka (The Interpreter) Sydneya Pollacka; To właśnie miłość (Love Actually) Richarda Curtisa; Johnny English Petera Howitta; Był sobie chłopiec (About A Boy) Paula i Chrisa Weitz; Kapitan Corelli (Captain Corelli), Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary) Sharon Maguire; Pożyczalscy (The Borrowers) Petera Hewitta; oraz nagrodzonego Oskarem filmu Shekhara Kapura Elizabeth z Cate Blanchett.
Jako osoba zajmująca się procesem przygotowania filmu do produkcji, Hayward odegrała kluczową rolę w powstaniu takich obrazów filmowych jak Notting Hill Rogera Michella; Plunkett & Macleane Jake’a Scotta; Francuski pocałunek (French Kiss) Lawrence Kasdana; Moonlight and Valentino Davida Anspaugh; Panther i Posse Mario Van Peeblesa oraz Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral) Mike’a Newella.
JANE FRAZER (koproducent)
Jane Frazer była jednym z koproducentów filmu Roberta Altmana Gosford Park, za który Julian Fellowes zdobył nagrodę Akademii w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny.
Frazer rozpoczynała karierę producencką w połowie lat 80-tych, współpracując m.in. ze Stephenem Frearsem (Moja piękna, mała pralnia), Bernardem Rose (Paperhouse i Chicago Joe and the Showgirl), a także Peterem Medak’em (Let Him Have It).
W latach 1992 - 1999, Frazer pracowała jako szef produkcji Working Title Films. W tym czasie nadzorowała produkcję między innymi takich filmów jak Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral) Mike’a Newella; nagrodzony Oskarem Przed egzekucją (Dead Man Walking) w reżyserii Tima Robbinsa, Elizabeth Shekhara Kapura; Bracie, gdzie jesteś? (Brother, Where Art Thou?), The Big Lebowski i Fargo Joela i Ethana Coen; Notting Hill Rogera Michell; The Hi-Lo Country oraz Przeboje i podboje (High Fidelity) – oba w reżyserii Stephena Frearsa. Ostatnio była koproducentem filmu Miry Nair Vanity Fair.
ROMAN OSIN (zdjęcia)
Za zdjęcia do nagrodzonego filmu Asifa Kapadia The Warrior, Roman Osin otrzymał nagrodę na festiwalu filmowym w San Sebastian, został uhonorowany nagrodą British Independent Film. Dzięki jego pracy film został zakwalifikowany do konkursu festiwalu sztuki operatorskiej Camerimage. Ostatnio Osin zrealizował zdjęcia do thrillera z Sarah Michelle Gellar w roli głównej – także w reżyserii Kapadia.
Inne filmy w jego dorobku to Mickybo and Me Terry’ego Loane (dla WT²); I Am David Paula Feiga; Big Girls Don’t Cry Marii von Heland; oraz Under the Stars Christosa Georgiou.
SARAH GREENWOOD (scenografia)
"Duma i uprzedzenie" jest czwartym filmem, w którym Sarah Greenwood współpracuje z reżyserem Joe Wrightem. Wcześniej były takie mini-serie jak Nature Boy, Bodily Harm, oraz Charles II: The Power & the Passion – nominacja do nagrody BAFTA w kategorii Najlepsza Scenografia.
Greenwood była także nominowana do BAFTA za scenografię do mini-serii Mike’a Barkera The Tenant of Wildfell Hall.
Pozostałe pozycje w jej filmografii to - Keep the Aspidistra Flying (a.k.a. A Merry War) Roberta Biermana; After Miss Julie Patricka Marbera (dla BBC); The Governess Sandry Goldbacher; This Year’s Love Davida Kane oraz Born Romantic.
Po ukończeniu Wimbledon School of Art, Greenwood projektowała scenografię na potrzeby produkcji teatralnych, a następnie dołączyła do BBC. Zajmuje się także tworzeniem scenografii do reklam.
Greenwood pracuje obecnie na planie filmu Toma Vaughna Starter for Ten.
PAUL TOTHILL (montaż)
Paul Tothill po raz pierwszy pracował z reżyserem Joe Wrightem podczas realizacji mini-serii Charles II: The Power & The Passion.
Swoją karierę montażysty filmowego rozpoczynał w BBC. Poza kilkoma nominacjami do nagrody Royal Television Society, otrzymał także pięć nominacji do BAFTA - The Long Firm Bille Eltringhama; Perfect Strangers Stephena Poliakoffa; Gormenghast Andy’ego Wilsona; The History of Tom Jones, a Foundling Metina Hüseyina; oraz Middlemarch Anthony’ego Page’a.
Inne pozycje w dorobku Tothill to mini-seria Shooting the Past Stephena Poliakoffa; mini-seria Murder Beebana Kidrona; Our Friends in the North; a także A Room for Romeo Brass Shane Meadows.
JACQUELINE DURRAN (kostiumy)
Jacqueline Durran rozpoczynała karierę jako kostiumograf pracując z Mike’m Leigh podczas realizacji filmu All or Nothing. Współpracowali później także na planie filmu Vera Drake, z Imeldą Staunton – nagroda BAFTA za Najlepsze Kostiumy.
Dorobek Durran obejmuje ponadto takie pozycje jak Młody Adam (Young Adam) Davida Mackenzie z Ewanem McGregorem, Yes Sally Potter z Joan Allen i Samem Neillem, a także nagrodzony Oskarem Topsy-Turvy Mike’a Leigh, Lara Croft: Tomb Raider Simona Westa; Gwiezdne wojny – Atak Klonów (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones) George’a Lucasa i Śmierć nadejdzie jutro (Die Another Day) Lee Tamahori – w czterech ostatnich filmach Durran pełniła funkcję asystentki kostiumografa.
FAE HAMMOND (charakteryzacja)
Fae Hammond zajmowała się charakteryzacją na planie m.in. takich filmów jak Let Him Have It Petera Medak; Nic doustnie (Nil by Mouth) Gary’ego Oldmana; Ravenous Antonii Bird – nominacja do nagrody Saturn; Przekręt (Snatch) i Swept Away Guya Ritchie; A Knight’s Tale Briana Helgeland; Buffalo Soldiers Gregora Jordan; i Lawendowe wzgórze (Ladies in Lavender) Charlesa Dance.
Była także charakteryzatorką w mini-serii Giacomo Campiotti Doktor Żywago (Doctor Zhivago) z Keirą Knightley w jednej z głównych ról.
Hammond pracuje obecnie na planie mini-serii TV Elizabeth and Essex z Helen Mirren i Jeremy Ironsem w reżyserii Toma Hoopera.
DARIO MARIANELLI (muzyka)
W dorobku Dario Marianelli znajdują się między innymi dwie nagrodzone BAFTA produkcje filmowe - In This World Michaela Winterbottoma – nagroda główna na festiwalu filmowym w Berlinie oraz The Warrior Asifa Kapadia.
Marianelli skomponował także muzykę do The Brothers Grimm Terry’ego Gilliama; Cheeky Davida Thewlisa; I Capture the Castle Tima Fywella; Pandaemonium Juliena Temple; Happy Now Philippa Collie-Cousinsa; I Went Down Paddy’ego Breathnacha – zdobywca czterech nagród na festiwalu filmowym w San Sebastián; Ailsa; oraz Shooting Dogs Michaela Caton-Jonesa i Pobby and Dingan Petera Cattaneo.