Reklama

"Człowiek ze stali": TWÓRCY

DAVID S. GOYER (Scenarzysta) współpracował wcześniej z Christopherem Nolanem podczas realizacji przebojowej trylogii Mroczny Rycerz, poczynając od scenariusza Batman Początek, dzięki któremu ów ikoniczny bohater powrócił do korzeni. Goyer kontynuował współpracę z Nolanem jako współscenarzysta wielkiego przeboju Mroczny Rycerz (wpływy przekroczyły miliard dolarów), za który otrzymali nominację do nagrody Amerykańskiej Gildii Scenarzystów za najlepszy scenariusz adaptowany. Zwieńczeniem trylogii był obraz Mroczny rycerz powstaje. Goyer zdobył uznanie jako autor scenariuszy z wyrazistymi bohaterami, zaadaptowanych z fikcyjnych rzeczywistości światów zaludnionych przez superbohaterów, świata fantastyki pełnego zdarzeń nadprzyrodzonych. Przełom nastąpił w roku 1998, gdy napisał scenariusz do filmu Blade - Wieczny łowca z udziałem Wesleya Snipesa, grającego rolę łowcy wampirów z Marvel Comics, który sam jest półwampirem. W roku 2002 napisał scenariusz do filmu Blade - Wieczny łowca II, którego był również producentem wykonawczym. Był również reżyserem, scenarzystą i producentem ostatniej części trylogii Blade: Mroczna Trójca.

Reklama

W roku 2002 Goyer zadebiutował jako reżyser do kin trafił film Zig Zag, do którego napisał również scenariusz oparty na znanej powieści Landona Napoleona. Inne filmy w jego reżyserii to Niewidzialny z udziałem Justina Chatwina i Marcii Gay Harden oraz horror Nienarodzony na podstawie własnego scenariusza, z udziałem Odette Annable i Gary'ego Oldmana. Ponadto Goyer przymierza się do wyreżyserowania adaptacji klasycznej powieści "Hrabia Monte Christo".

Oprócz pisania scenariuszy Goyer zadebiutował jako twórca gier wideo wielkim przebojem Call of Duty: Black Ops; napisał również scenariusz Call of Duty: Black Ops 2. Jego miłość do komiksów znalazła wyraz w czteroletniej pracy nad publikacją dla wydawnictwa DC Comics. Jest współautorem "The Justice Society", jednego z największych przebojów wydawnictwa DC.

Na kanale Starz emitowany jest obecnie najnowszy serial Goyera Demony Da Vinci, którego jest twórcą, scenarzystą, reżyserem i producentem wykonawczym. Serial poświęcony skomplikowanym kolejom losu Leonarda da Vinci spotkał się z uznaniem krytyków i cieszy się wielką popularnością wśród widzów. Na antenie pojawił się po raz pierwszy w kwietniu tego roku.

THOMAS TULL (producent wykonawczy) jest prezesem i dyrektorem generalnym wytwórni Legendary Pictures i ma na swoim koncie wiele spektakularnych sukcesów we współprodukcji i współfinansowaniu filmów wyczekiwanych przez widzów. Od chwili założenia Legendary Pictures, (w roku 2004) oddział czołowej wytwórni Legendary Entertainment z oddziałami zajmującymi się filmem i komiksami, współpracował z Warner Bros. Pictures przy realizacji wielu filmów fabularnych.

Wśród wielu filmów, które trafiły do kin pod ich wspólnym szyldem, jest przebojowa trylogia Mroczny Rycerz Christophera Nolana, której początek dał obraz Batman-Początek; kolejną częścią był Mroczny Rycerz, który przyniósł na świecie wpływy rzędu miliarda dolarów. Imponującym zwieńczeniem opowieści był Mroczny rycerz powstaje z roku 2012, film, który zarobił ponad miliard dolarów w światowym box office. W ramach tego partnerstwa wyprodukowano również takie filmy jak 300 i Watchmen. Strażnicy Zacka Snydera, Miasto złodziei Bena Afflecka, obsypany nagrodami dramat sensacyjny Incepcja Nolana, światowy przebój Starcie tytanów i jego sequel Gniew tytanów oraz Kac Vegas, Kac Vegas w Bangkoku, najbardziej dochodowa komedia z oznaczeniem R w historii, oraz najnowszy Kac Vegas 3 Todda Philipsa. Wytwórnia Legendary wyprodukowała również ostatnio film 42 w reżyserii Briana Helgelanda, opowieść o Jackie Robinsonie, legendzie baseballu.

Legendary Pictures współpracuje obecnie z Warner Bros. Pictures nad filmem Pacific Rim w reżyserii Guillermo del Toro, Seventh Son z udziałem Jeffa Bridgesa oraz 300: Rise of an Empire, kolejną częścią sagi 300. W wytwórni Legendary trwają również prace nad filmem Godzilla, który trafi do kin w maju 2014 r., a także filmami Gravel i Warcraft.

Przed założeniem wytwórni Legendary Tull był prezesem Convex Group, holdingu medialno-rozrywkowego z siedzibą w Atlancie; zasiadał również w zarządzie tej spółki. Tull jest również członkiem rady powierniczej American Film Institute (AFI) oraz zarządu Hamilton College, jego macierzystej uczelni, oraz Carnegie Mellon University. Jest również członkiem zarządu zoo w San Diego i partnerem mniejszościowym drużyny Pittsburgh Steelers, sześciokrotnego zwycięzcy Super Bowl.

LLOYD PHILLIPS (producent wykonawczy) był cenionym producentem i kierownikiem produkcji, który udzielał się zawodowo na całym świecie i współpracował z wieloma uznanymi reżyserami i aktorami.

Ostatnio pełnił funkcję producenta wykonawczego Bękartów wojny, filmu wojennego w reżyserii Quentina Tarantino, który otrzymał osiem nominacji do Oscara, w tym za najlepszy film. Phillips

współpracował również z Martinem Campbellem podczas realizacji kilku projektów przy takich filmach jak Legenda Zorro z udziałem Antonio Banderasa i Catherine Zeta-Jones, Bez granic z Angeliną Jolie i Clivem Owenem i Granice wytrzymałości z Chrisem O'Donnellem i Billem Paxtonem.

Phillips uczestniczył również w produkcji filmu Turysta z Jolie i Johnnym Deppem, The International Toma Tykwera z udziałem Clive'a Owena i Naomi Watts, Zebra z klasą z Hayden Panettiere, Dogonić marzenia w reżyserii Sergieja Bodrowa; Lekcja przetrwania w reżyserii Lee Tamahori z udziałem Aleca Baldwina i Anthony'ego Hopkinsa oraz 12 małp Terry'ego Gilliama z Brucem Willisem i Bradem Pittem.

Urodził się w RPA, a dorastał w Nowej Zelandii. Początkowo pracował jako fotoreportażysta i w ten sposób trafił do National Film School in the UK w Wielkiej Brytanii. W roku 1981 zadebiutował jako producent filmem The Dollar Bottom, który zdobył Oscara za najlepszy krótkometrażowy film aktorski; w ten sposób został pierwszym Nowozelandczykiem, który zdobył Nagrodę Akademii.

Później Phillips wyprodukował film Dzikie wyspy, do którego również napisał scenariusz (wraz z Johnem Hughesem). Kolejny wyprodukowany przez niego film to Heart of the High Country oraz Rubin z Kairu Graeme'a Clifforda; był również konsultantem ds. produkcji przy realizacji filmu science fiction Gatunek Rogera Donaldsona.

Phillips był nie tylko filmowcem, lecz również producentem broadwayowskich spektakli "Shogun, The Musical" oraz "Opery za trzy grosze" z udziałem Stinga. Był również zapalonym fotografem, publikującym osobisty fotoreportaż z każdego projektu, który wyprodukował. Wystawa jego fotografii z planu filmu International została zaprezentowana w Berlinie podczas biennale w 2009 r. Ostatnim filmem Phillipsa był Człowiek ze stali.

JON PETERS (producent wykonawczy) odpowiadał za produkcję kilku najpopularniejszych filmów wszech czasów od Narodzin gwiazdy przez Flashdance po Batmana.

Pochodzący z kalifornijskiej doliny San Fernando syn Indianina i Włoszki trafił do branży filmowej dość nietypową drogą: jako jeden z najlepszych fryzjerów w Hollywood. Sukces w tej branży otworzył mu drogą do kolejnej branży filmowej. Związawszy się z Barbrą Streisand, będącą u szczytu swojej wielkiej kariery, Peters został jej menedżerem i wyprodukował film Narodziny gwiazdy, przebój roku 1976 ze Streisand i Krisem Kristoffersonem. Film przyniósł wpływy przekraczające 100 milionów dolarów w ox office i otrzymał cztery nominacje do Oscara, by ostatecznie zdobyć statuetkę za najlepszą piosenkę "Evergreen". Peters wyprodukował również szereg doskonale sprzedających się albumów Streisand, a także Wielkie starcie również z udziałem Streisand. Był również producentem trzymającego w napięciu thrillera Oczy Laury Mars oraz kultowej komedii Golfiarze z Chevy Chasem i Billem Murrayem.

W roku 1982 rozpoczął współpracę z Peterem Guberem, który doskonale uzupełniał kowbojski styl Petersa; razem stworzyli dynamiczne przedsiębiorstwo filmowe Guber-Peters, które wyprodukowało szereg popularnych filmów, takich jak Zwariowałem dla ciebie, Czarownice z Eastwick, Zaginiony czy przebój Flashdance. Firma Guber-Peters odpowiadała również za produkcję takich zaangażowanych społecznie obrazów jak Kolor purpury, Goryle we mgle, Ludzie honoru i Rain Man uhonorowany Oscarem za najlepszy film w 1988 r. Kolejny wielki sukces odnieśli dzięki Batmanowi. Peters miał również swój udział w ponownym odkryciu Spider-Mana, który został później wyprodukowany przez jego wieloletnią przyjaciółkę Laurę Ziskin. Zgodnie hollywoodzką tradycją Guber i Peters zostali upamiętnieni w książce "Hit and Run". W roku 1989 firma Guber-Peters została przejęta przez Sony, a obaj producenci otrzymali zadanie zarządzania wytwórnią Columbia Pictures. Peters jednak wkrótce odszedł, by założyć własną firmę producencką Peters Entertainment. Jego nowe przedsiębiorstwo wyprodukowało takie filmy jak Pociąg z forsą, Obywatele prezydenci, Rosewood w ogniu, Bardzo dziki zachód oraz doskonały film biograficzny Ali z Willem Smithem w roli Mohammada Alego. Ali otrzymał kilka nominacji do Oscara i został wyróżniony przez NAACP oraz inne organizacje afro-amerykańskie.

W trakcie wizyty w Nowym Jorku Peters znalazł przypadkiem egzemplarz komiksu "Superman" - "The Death of Superman", co skłoniło go do sprawdzenia, kto posiada prawa do filmu. W rezultacie powstał film Superman: Powrót.

AMIR MOKRI (operator zdjęć) pracował ostatnio przy realizacji filmu Michaela Baya Transformers 3. Jest również autorem zdjęć do Bad Boys II z Willem Smithem, Martinem Lawrencem i Gabrielle Union. Mokri ukończył Boston University oraz Emerson College w Bostonie, by następnie zostać członkiem American Film Institute. Wkrótce potem spotkał reżysera Wayne'a Wanga. Jako duet stworzyli takie filmy jak Klub szczęścia, Life is Cheap . . . but Toilet Paper is Expensive, Napijmy się razem herbaty oraz Morderczy korowód debiut fabularny Mokriego. Otrzymał dwie nominacje do nagrody Independent Spirit za najlepsze zdjęcia (za film Life is Cheap oraz Morderczy korowód)

Jest autorem zdjęć do następujących filmów: Polowanie na czarownice, Szybko i wściekle, 8 części prawdy, Skarb narodów: Księga tajemnic, Pan życia i śmierci, Złodziej życia, Jezioro Salton, Wygrane marzenia, Oko za oko, Freejack, Pacific Heights, Być dziwką, Błękitna stal, Przyjaciele w Queens oraz House of the Rising Sun.

Mokri ma w swoim dorobku wiele reklam i teledysków; nakręcił również pokaźną liczbę filmów krótkometrażowych, wśród których jest The Waiting, A Hero of Our Time, L.A. Games, Air Lock, Mr Daddy i Messenger.

ALEX MCDOWELL (scenograf) od 30 lat pracuje jako scenograf zarówno w filmach z udziałem aktorów, jak filmach animowanych; za swoją pracę łączącą tradycyjną scenografię ze scenografią cyfrową w filmach reprezentujących różne gatunki (od filmów kostiumowych po współczesne oraz science fiction i fantasy) był wielokrotnie nagradzany. Jako producent zadebiutował filmem niezależnym Bunraku z Demi Moore, Woodym Harrelsonem, Ronem Perlmanem i Joshem Hartnettem.

McDowell pracował wcześniej z Zackiem Snyderem podczas realizacji sensacyjnego filmu Watchmen. Strażnicy na podstawie nowatorskiej powieści graficznej. Efekty jego pracy można było ostatnio podziwiać w filmach science-fiction Odwróceni zakochani, Wyścig z czasem oraz animowanej komedii Fantastyczny Pan Lis w reżyserii Wesa Andersona, w której można usłyszeć George'a Clooneya i Cate Blanchett, oraz Artur ratuje gwiazdkę, przy którym scenograf pełnił funkcję konsultanta.

Za pracę przy filmie fantasy Charlie i fabryka czekolady Tima Burtona z roku 2005 McDowell otrzymał nominację do nagrody BAFTA oraz nominację do nagrody Amerykańskiej Gildii Scenografów (ADG). Z Burtonem współpracował również przy filmie animowanym (w technice stop motion) Gnijąca panna młoda z roku 2005. McDowell zdobył wcześniej nagrodę ADG za film Terminal Stevena Spielberga z 2004 roku, do którego zaprojektował pełnowymiarowy terminal lotniskowy, jedną z największych scenografii filmowych w historii. Scenograf współpracował wcześniej ze Spielbergiem podczas realizacji filmu Raport mniejszości z roku 2002, za który McDowell otrzymał swoją pierwszą nominację do nagrody ADG.

W swoim dorobku ma również takie filmy jak Rozstania i powroty Anthony'ego Minghelli, Kot, Podziemny krąg Davida Finchera, Las Vegas Parano Terry'ego Gilliama oraz Kruk.

McDowell jest z wykształcenia malarzem uczęszczał do Central School of Art w Londynie. W roku 2006 otrzymał tytuł Royal Designer for Industry przyznawany przez RSA, najbardziej prestiżowe stowarzyszenie scenografów w Wielkiej Brytanii, i przez pięć lat pełnił funkcję Visiting Artist w MIT Media Lab. Jest członkiem Rady Nauki i Technologii AMPAS. Pełni również funkcję dyrektora kreatywnego 5D Institute USC, stanowiącego forum dotyczące transmediów i projektowania światów.

DAVID BRENNER (montażysta) otrzymał Nagrodę Akademii za swoją pracę przy filmie Olivera Stone'a Urodzony 4 lipca. Odpowiadał również za montaż filmu Wall Street: Pieniądz nie śpi, World Trade Center, The Doors, Pomiędzy niebem a ziemią oraz Rozmowy radiowe. Brenner znany jest również ze swojej współpracy z Rolandem Emmerichem. Zajmował się montażem w jego czterech filmach: 2012, Dzień Niepodległości, Pojutrze oraz Patriota.

W swojej 25-letniej karierze Brenner pracował przy filmach tak różnych jak Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach Roba Marshalla Wanted Ścigani, Tożsamość, Dzika rzeka, Kate i Leopold, Strach, Lolita oraz Pomiędzy niebem a ziemią.

JAMES ACHESON (kostiumograf) jest trzykrotnym zdobywcą Nagrody Akademii za kostiumy; pierwszą statuetkę zdobył w roku 1988 za pracę przy filmie Ostatni cesarz Bernardo Bertolucciego z Peterem O'Toole. Kolejnego Oscara otrzymał w roku 1989 za Niebezpieczne związki Stephena Frearsa z udziałem Glenn Close, Johna Malkovicha, Michelle Pfeiffer, Keanu Reevesa i Umy Thurman. Po raz trzeci został uhonorowany Nagrodą Akademii w roku 1996 za kostiumy do filmu Czas przemian Michaela Hoffmana z Robertem Downeyem Jr., Meg Ryan, Ianem McKellenem i Samem Neillem. Acheson pracował ostatnio przy filmie Honor wojownika w reżyserii Sngmoo Lee. Wcześniej zaprojektował kostiumy do trzech kinowych przebojów Spider-Man Sama Raimiego; pracował również jako kostiumograf w filmie Daredevil z Jennifer Garner i Benem Affleckiem. W swoim dorobku ma wiele innych filmów, takich jak: Człowiek w żelaznej masce, Frankenstein, Pod osłoną nieba, Nieśmiertelny oraz Mały Budda Bernardo Bertolucciego przy tym ostatnim filmie Acheson pracował jako kostiumograf i scenograf. Współpracował z kilkoma członkami grupy Monty Python przy realizacji komedii. W 1979 r. zaprojektował kostiumy do filmu Bandyci czasu Terry'ego Gilliama z udziałem Johna Cleese, Seana Connery'ego, Shelley Duvall i Michaela Palina. Następnie zaprojektował kostiumy do filmu Brazil Gilliama oraz do Sensu życia wg Monty Pythona w reżyserii Terry'ego Jonesa, a także do obrazu O czym szumią wierzby (do którego stworzył również scenografię).

MICHAEL WILKINSON (kostiumograf) zaprojektował kostiumy do światowego przeboju 300 Zacka Snydera i futurystycznego filmu sensacyjnego filmu Tron: Dziedzictwo Joe Kosinskiego. Za swoją pracę przy obu filmach otrzymał nominację do nagrody Amerykańskiej Gildii Kostiumologów oraz nagrody Saturn. Wcześniej Wilkinson zdobył nagrodę za kostiumy do powszechnie chwalonego thrillera sensacyjnego Watchmen. Strażnicy i został nominowany do nagrody CDG za kostiumy, które można było podziwiać w dramacie Babel z międzynarodową obsadą.

Ostatnie dokonania Wilkinsona to kostiumy do opartego na wątkach biblijnych epickiego obrazu Noah Darrena Aronofsky'ego oraz filmu American Hustle Davida O. Russella wyraz tęsknoty reżysera za latami 70. Magazyn Variety umieścił Wilkinsona na najnowszej liście "Below the Line Impact" zawierającej najbardziej wpływowych filmowców w poszczególnych dziedzinach.

Pozostały dorobek filmowy Wilkinsona obejmuje sensacyjny film fantasy Sucker Punch oraz przebojową Sagę "Zmierzch": Przed świtem. Część 1 i 2, postapokaliptyczny film akcji Terminator: Ocalenie, a także Jonah Hex, dramat z czasów wojny secesyjnej, oraz filmy osadzone we współczesności: Niania w Nowym Jorku, Przyjaciele z kasą, Party Monster, Amerykański splendor oraz Powrót do Garden State. Zaprojektował również pilotażowy odcinek serialu Luck dla HBO w reżyserii Michaela Manna.

Na początku swojej kariery Wilkinson pracował jako asystent kostiumografa przy takich filmach jak Matrix braci Wachowskich oraz Moulin Rouge i Romeo i Julia Baza Luhrmanna.

Dorobek Wilkinsona nie ogranicza się do osiągnięć w branży filmowej. Ma na swoim koncie uhonorowane nagrodami kostiumy dla Sydney Theater Company, Opera Australia, the Australian Dance Theater, Radio City Hall oraz Ensemble Theatre. Pracuje również przy organizacji specjalnych wydarzeń; stworzył setki projektów kostiumów dla uczestników ceremonii otwarcia i zamknięcia Igrzysk Olimpijskich w roku 2000.

Wilkinson ukończył studia na wydziale Dramatic Arts (Design) w National Institute of the Dramatic Arts w rodzinnym Sydney.

JOHN "DJ" DESJARDIN (kierownik ds. efektów wizualnych) od 25 lat zajmuje się tworzeniem efektów wizualnych i ma w swoim dorobku ponad 30 filmów.

Z reżyserem Zackiem Snyderem po raz pierwszy pracował przy opartym na komiksie filmie sensacyjnym Watchmen. Strażnicy, za który DesJardin otrzymał nominację do nagrody Saturn (przyznawanej przez Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) za najlepsze efekty specjalne. Obaj twórcy kontynuowali współpracę podczas realizacji sensacyjnego filmu fantasy Sucker Punch w roku 2011.

DesJardin współpracował z braćmi Wachowskimi jako kierownik ds. efektów wizualnych przy realizacji drugiej i trzeciej części przebojowej trylogii Matrix Matrix Reaktywacja oraz Matrix Rewolucje a także podczas pracy nad ich nagradzaną grą wideo Enter the Matrix. Jako kierownik ds. efektów wizualnych pracował również przy filmie Fantastyczna czwórka, rozgrywającym się na Bliskim Wschodzie thrillerze Królestwo oraz wcześniejszych thrillerach: Ognista burza, Żona astronauty oraz I stanie się koniec.

Na liście jego dokonań jest również film X-Men: Ostatni bastion, przy którym pracował jako kierownik ds. dodatkowych efektów wizualnych, Światła stadionów (jako kierownik ds. efektów wizualnych na planie) oraz Mission: Impossible II (jako kierownik ds. CG)

HANS ZIMMER (kompozytor) jest jednym z najbardziej wpływowych kompozytorów branży filmowej; w swojej trzydziestoletniej karierze stworzył muzykę do ponad 100 filmów. Swoją ostatnią, dziewiąta już nominację do Nagrody Akademii otrzymał za muzykę do Incepcji, przeboju roku 2010, w reżyserii Chrostophera Nolana; za ten film otrzymał również nominację do Złotego Globu i nagrody BAFTA.

Z Nolanem współpracował wcześniej przy realizacji filmu Batman-Początek, bijącego rekordy popularności przeboju Mroczny Rycerz, za który otrzymał nominację do nagrody BAFTA, a także filmu Mroczny rycerz powstaje.

Ostatnio jego muzykę można było usłyszeć w animowanym przeboju Madagaskar 3, filmie Sherlock Holmes: Gra cieni Guya Ritchiego oraz obrazie Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach w reżyserii Roba Marshalla. Obecnie Zimmer pracuje nad muzyką do dramatu historycznego Twelve Years a Slave w reżyserii Steve'a McQueena z udziałem Brada Pitta i Benedicta Cumberbatcha.

W roku 1994 Zimmer zdobył Oscara oraz Złoty Glob za muzykę do animowanego przeboju Król Lew. Album ze ścieżką dźwiękową z filmu okazał się bestsellerem.

Zimmer otrzymał również sześć nominacji do Oscara za swoje wcześniejsze dokonania, w tym za ścieżkę dźwiękową do filmów: Gladiator, Cienka czerwona linia oraz Rain Man. Muzykę do Gladiatora uhonorowano ponadto Złotym Globem oraz nominacją do nagrody Grammy i BAFTA. Zimmer otrzymał również w sumie siedem nominacji do Złotego Globu za muzykę skomponowaną do takich filmów jak Frost/Nixon oraz Książę Egiptu.

W roku 2003 stowarzyszenie ASCAP uhonorowało kompozytora prestiżową nagrodą im. Henry'ego Manciniego za całokształt twórczości w uznaniu jego nadzwyczajnych osiągnięć. W roku 2010 został nominowany do tytułu kompozytora roku na Festiwalu Filmowym w Hollywood i otrzymał gwiazdę w Hollywoodzkiej Alei Sławy.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Człowiek ze stali
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy