Reklama

"Czas religii": TWÓRCY FILMU

MARCO BELLOCCHIO

Urodził w 1939 r. w Piacenzie we Włoszech. Po krótkim czasie przerwał studia filozoficzne na Katolickim Uniwersytecie w Mediolanie i zapisał się do szkoły filmowej Centro Sperimentale di Cinematografia w Rzymie. W 1962 r. wyjechał na stypendium do Slade School of Fine Arts w Wielkiej Brytanii. Zadebiutował w 1965 r. Pięściami w kieszeni (I pugni in tasca) – krytyką obłudy i hipokryzji mieszczańskiej rodziny. Film - nakręcony za bardzo małe pieniądze (jak na ironię, niemal w całości pożyczone od rodziny) - stał się rodzajem manifestu włoskich „gniewnych”, a Bellocchio – jednym z liderów włoskiej kontrkultury. Film został nagrodzony na MFF w Locarno (1965). W kolejnym filmie Chiny są blisko (La Cina è vicina, 1967), uhonorowanym nagrodą specjalną jury na MFF w Wenecji (1967), potraktował bezpardonowo życie polityczne prowincjonalnego miasta, nie pozostawiając suchej nitki na żadnej z liczących się partii: socjaldemokratach, faszystach i maoistach. Z kolei Nel nome del padre (1971) jest pełnym pasji atakiem na system klerykalnego wychowania. Filmy te tworzą swoistą „trylogię rodzinną”. W następnych, Bellocchio ostrze krytyki kieruje w stronę prasy (Sbatti il mostro in prima pagina,1971) i wojskowej dyscypliny (Marcia triomfale,1976; nagroda na MFF w Locarno). Mimo sukcesów i międzynarodowego uznania, nie mógł znaleźć producenta i zaczął realizować filmy dla telewizji. Do tematu wynaturzeń w życiu rodzinnym, który stał się jego znakiem rozpoznawczym, reżyser będzie wracał jeszcze wielokrotnie w następnych filmach m.in.: Salto nel vuoto (1980), La balia (1999) i ostatnim Czasie religii (L`ora di religione, 2002). Marco Bellocchio traktuje rodzinę jako mikrokosmos społeczeństwa i jego chorób. Bellocchio jest również reżyserem teatralnym. Dla Teatro India w Rzymie przygotował m.in. inscenizację Makbeta Shakespeare`a.

Reklama

Filmografia:

filmy kinowe

Czas religii / L`ora di religione (2002)

La balia / The Nanny (1999); (film w konkursie festiwalu w Cannes 1999 r.)

Il principe di Homburg / The Prince of Homburg (1996); (film w konkursie festiwalu w Cannes 1996 r.)

Il sogno della farfalla / The Butterfly`s Dream (1994); (sekcja „Inne spojrzenie”, festiwal w Cannes 1994)

La condanna / The Condemnation (1990) (Nagroda Specjalna Jury, MFF Berlin 1991)

La visione del Sabba / The Sabbath (1988)

Diabeł wcielony / Diavolo in corpo / Devil in the Flesh (1986)

Enrico IV / Henry IV (1984)

Gli occhi, la bocca / The Eyes, the Mouth (1982)

Salto nel vuoto / Leap Into the Void (1980)

Vacanze in Val Trebbia (1980); (fabularyzowany dokument)

Il Gabbiano / The Seagull (1977)

Marcia trionfale / Victory March (1976)

Matti da slegare (1974) – współreżyser z Silvano Agostim, Sandro Petraglią i Stafano Rullim (pierwotnie film rozpowszechniano pod tytułem Nessuno o tutti)

Sbatti il mostro in prima pagina / Strike the Monster on Page One (1972)

Nel nome del padre / In the Name of Father (1971)

Viva il primo maggio rosso (1969)

Paola (1969)

Discutiamo, discutiamo (1967) część Amore e rabbia (Love and Anger)

Chiny są blisko / La Cina è vicina / China Is Near (1967)

Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket (1965)

filmy telewizyjne

Vania (2002)

Il maestro di coro (2001)

L`affresco (2000)

La sorelle (1999)

Un filo di passione (1999)

Nina (1999)

La religione della storia (1998)

Sogni infranti (1997)

La machina cinema (1978) (współreżyser z S. Agosti, S. Petraglia, S. Rulli)

jako aktor

Sbatti il mostro in prima pagina / Strike the Monster on Page One (1972, reż Marco Bellocchio)

Francesco d`Assisi (1966, reż. Liliana Cavani)

jako autor zdjęćs

Amore e rabbia / Love and Anger (1967, reż Marco Bellocchio)

SERGIO CASTELLITTO

Jeden z ważniejszych włoskich aktorów filmowych i teatralnych. Za swoje kreacje był wielokrotnie nagradzany. Za Tre colonne in cronaca (1989) otrzymał Davide di Donatello i Ciak d`oro dla najlepszego aktora drugoplanowego. Trzy lata później za film Il grande cocomero (1992) został ponownie uhonorowany tymi dwoma nagrodami - tym razem w kategorii: najlepszy aktor. Nagrodę Nastro d`argento i ponownie Ciak d`oro dla najlepszego aktora Sergio Castellitto odebrał za L`uomo delle stelle (1994). Kreacja w Hotel Paura (1996) przyniosła mu prestiżową Sacher d`oro dla najlepszego aktora. W 1998 r. zadebiutował jako reżyser, realizując Libero Burro, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu na festiwalu Mons International Romantic Film 2000 i Los Angeles Italian Film Award 2000.

Filmografia:

Czas religii / L`ora di religione (2002; reż. Marco Bellocchio)

Va savoir! (2000, reż. Jacques Rivette)

Concorrenza sleale (2000, reż. Ettore Scola)

Que la lumière soit (1997, reż. Arthur Joffè)

Quadrille (1996, reż. Valèrie Lemercier)

Hotel Paura (1996, reż. Renato de Maria)

Le cri de la soie (1995, reż. Yvon Marciano)

L`uomo delle stelle (1994, reż. Giuseppe Tornatore)

Con gli occhi chiusi (1994, reż. Francesca Archibugi)

Il grande cocomero (1992, reż. Francesca Archibugi)

Rossini Rossini (1991, reż. Mario Monicelli)

La carne (1991, reż. Marco Ferreri)

Stasera a casa di Alice (1990, reż. Carlo Verdone)

Alberto express (1989, reż. Arthur Joffè)

Tre colonne in cronaca (1989, reż. Carlo Vanzina)

Picoli equivoci (1988, reż. Ricky Tognazzi)

Lęk i miłość / Paura e Amore (1988, reż. Margarethe Von Trotta)

Wielki błękit / Le grand bleu (1987, reż. Luc Besson)

La famiglia (1986, reż. Ettore Scola)

JACQUELINE LUSTIG – Irene

Urodziła się w Buenos Aires, w Argentynie. Uczyła się aktorstwa w stołecznej National Academy of Dramatic Art. Zadebiutowała w 1991 r. główną rolą w Alambrado Marco Bechisa. Film był pokazywany w konkursie na festiwalach Dell`Avana, w Locarno i Sundance. W 1992 r. przeniosła się do Paryża, a od 1995 r. mieszka w Rzymie. Brała udział w inscenizacjach teatru ulicznego The Way to the Indies

Filmografia:

Czas religii / L`ora di religione (2002; reż. Marco Bellocchio

Una vita non violenta (2000, reż. David Emmer)

La balia (1999, reż. Marco Bellocchio)

S.O.S (1999, reż. Thomas Robsahm Tognazzi)

Barbara (1998, reż. Angelo Orlando)

CHIARA CONTI – Diana

Aktorka teatralna i filmowa.

Filmografia:

Czas religii / L’ora di religione (2002; reż. Marco Bellocchio)

Sen nocy letniej / A Midsummer Night`s Dream (2000, reż. Michael Hoffman)

Faccia di Picasso (2000, reż. Massimo Ceccherini

L’ultima lezione (2000, reż. Franco Rosi)

The Protagonist (1999, reż. Luca Guadagnin

PIERA DEGLI ESPOSTI – Maria

Aktorka teatralna i filmowa, scenarzystka i pisarka.

Filmografia:

jako aktorka

Czas religii / L’ora di religione (2002; reż. Marco Bellocchio)

Le mont d`Aijti (1996, reż. C. Fornari)

Metalmeccanico e parrucchiera in un turbine di sesso e politica (1996, reż. Lina Wertmüller)

Appasionata (1988, reż. Gianfranco Mingozzi)

La coda del diovolo (1987, reż. Giorgio Treves)

Scherzo (1983, reż. Lina Wertmüller)

Gioco d`azzarrdo (1982, reż. Cinzia Th. Torrini)

Sogni d`oro (1981, reż. Nanni Moretti)

Bisturi mafia bianca (1973, reż. Luigi Zampa)

Sotto il segno dello scorpione (1969, reż. Paolo i Vittorio Taviani)

Trio (1967, reż. Gianfranco Mingozzi)

jako scenarzystka

Storia di Piera (1983, reż. Marco Ferreri)

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Czas religii
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy