"Czas Apokalipsy. Powrót": REŻYSER I EKIPA
FRANCIS FORD COPPOLA (Reżyser/Producent)
Francis Ford Coppola to jedna z najbardziej cenionych postaci w świecie rozrywki: reżyser, scenarzysta i producent, laureat kilku Oscarów. W "Czasie Apokalipsy" przedstawił ostateczną wizję szaleństwa oraz moralnych dylematów współczesnej wojny. W "Czas Apokalipsy. Powrót" dokonał tego po raz drugi, w sposób niemożliwy do osiągnięcia w czasach premiery oryginalnej wersji filmu.
Coppola otrzymał swojego pierwszego Oscara w wieku 31 lat za scenariusz do "Pattona", który napisał wspólnie z Edmundem H. Northem. Pierwszą Złotą Palmę Festiwalu w Cannes zdobył za film "Rozmowa", którego był reżyserem i scenarzystą.
Wyreżyserował w sumie ponad 20 filmów, w tym imponującą trylogię "Ojciec chrzestny", a także "Draculę" i "Zaklinacza deszczu" według powieści Johna Grishama.
Od początku swojej kariery Coppola poszukiwał coraz lepszych narzędzi pracy dla filmowców, w związku z czym jest uważany za pioniera kina elektronicznego. Wiele opracowanych przez niego nowatorskich technik stało się później standardem w przemyśle filmowym. Jego mająca siedzibę w San Francisco firma produkcyjna American Zoetrope zajmuje się produkcją i opracowywaniem projektów filmowych zarówno na mały, jak i na duży ekran.
KIM AUBRY (Producent)
Kim Aubry jest wiceprezesem działu Techniki I Technologii w mającej siedzibę w San Francisco firmie produkcyjnej Francisa Coppoli American Zoetrope. Miał więc doskonałe kwalifikacje do wprowadzania nowych rozwiązań technicznych w filmie "Czas Apokalipsy. Powrót".
W 1999 roku Aubry stworzył w Zoetrope laboratorium DVD, gdzie opracowano wersje DVD m.in. takich klasycznych dzieł Coppoli jak "Czas Apokalipsy", "Rozmowa" i "Tucker - konstruktor marzeń". Jesienią 2001 roku ukazał się na DVD zestaw trzech części "Ojca chrzestnego".
Aubry nadzoruje postprodukcje wszystkich filmów realizowanych przez Zoetrope i doradza Coppoli w sprawach dotyczących nowych technologii filmowania. Zajmował się postprodukcją "Zaklinacza deszczu", "Jacka", "Ojca chrzestnego III", "Draculi", "Wind" Carol Ballarda oraz "Tajemniczego ogrodu", klasycznego już filmu dla dzieci w reżyserii Agnieszki Holland.
Aubry od dawna zajmuje się rozwojem elektronicznych i cyfrowych metod postprodukcji. Zaprojektował i nadzorował budowę licznych najnowocześniejszych urządzeń filmowych i nadawczych. Wcześniej był realizatorem dubbingu filmowego, producentem programów radiowych oraz dziennikarzem. Uczył i prowadził wykłady na całym świecie. Na początku lat 80-tych był dyrektorem technicznym w California Public Radio.
Jego żoną jest montażystka Diane Asnes, mają syna Robina i córkę Wren. Państwo Aubry mieszkają w San Francisco.
FRED ROOS (współproducent)
W ciągu ostatnich trzydziestu lat Fred Roos pracował z najlepszymi reżyserami i aktorami Hollywoodu. Jego wieloletnia współpraca z Francisem Fordem Coppolą zaowocowała nagrodzonym Oscarem w kategorii Najlepszy Film "Ojcem chrzestnym II" oraz nominowanymi do tej nagrody obrazami "Czas Apokalipsy" i "Rozmowa". Był także współproducentem "Ojca chrzestnego III", nominowanego do Oscara w kategorii Najlepszy Film.
Roos jest współproducentem takich filmów Coppoli jak "Ten od serca", "Wyrzutki", "Rumble Fish", "Cotton Club", "Kamienne ogrody" oraz "Tucker - konstruktor marzeń."
Zanim zajął się produkcją filmów był odpowiedzialny za casting do takich filmów jak "Ojciec chrzestny", "Amerykańskie graffiti", "Pięć łatwych utworów", "Król Marvin Gardens", "Zachłanne miasto" oraz "Petulia". Konsultował również obsadę do "Gwiezdnych wojen".
W producenckim dorobku Roosa znajdują się filmy "The Black Stallion" Carrolla Ballarda, "Hammett" Wima Wendersa, "Ćma barowa" Barbeta Schroedera oraz "Przekleństwa niewinności" Sofii Coppoli. Za "Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse" otrzymał Cable Ace Award w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny.
GRAY FREDERICKSON (współproducent)
Gray Frederickson zdobył Oscara za produkcję "Ojca chrzestnego II", był też nominowany do tej nagrody jako współproducent "Czasu Apokalipsy". Jego ostatnie filmy to "My Five Wives" z Rodneyem Dangerfieldem i Andrew Dice Clayem oraz "South of Heaven, West of Hell" z Dwightem Yoakumem, Vincem Vaughnem, Billim Bobem Thorntonem i Bridget Fondą. Frederickson był też producentem wykonawczym "Więźniów nieba" z Alekiem Baldwinem w roli głównej.
Po ukończeniu uniwersytetu w Oklahomie Frederickson studiował na uniwersytecie w Lozannie, a następnie przeniósł się do Rzymu gdzie zatrudnił się w Sancro Films. Pracował tam jako kierownik produkcji i producent na planie takich filmów jak "Dobry, zły, brzydki" z Clintem Eastwoodem i "Candy" z Marlonem Brando. Po powrocie do Hollywood wyprodukował "Little Fauss and Big Halsy" oraz "Making It"; był także producentem wykonawczym filmu "Hit" Sidenya Furie.
Swoją dwudziestoletnią współpracę z Coppolą rozpoczął jako współproducent nagrodzonego Oscarem "Ojca chrzestnego". Następnie, już jako pracownik firmy produkcyjnej Coppoli American Zoetrope, wyprodukował kolejne jego filmy: "Ten od serca" i "Wyrzutki". Był współproducentem nominowanego do Oscara "Ojca chrzestnego III" a także producentem wykonawczym filmu "UHF" z Weird Alem Yankovichem w roli głównej i "Drużyny biedronek" z Rodneyem Dangerfieldem.
Frederickson był wiceprzewodniczącym Feature Film Production w Lorimar. Jest autorem oryginalnego scenariusza do filmu "Wystrzałowe dziewczyny" wytwórni Twentieth Century Fox z Andie MacDowell, Drew Barrymore i Madeline Stowe w rolach głównych. Dla telewizji ABC wyprodukował pilotowe odcinki "Thunder Guys" oraz film Mickey'a Spillane "The Return of Mike Hammer", a dla Columbii - serial "Houston Knights". Był również twórcą i producentem wykonawczym "Staying Afloat" z Larrym Hagmanem w roli głównej (dla Tri-Star/NBC).
TOM STERNBERG (współproducent)
Tom Sternberg dołączył do firmy produkcyjnej Francisa Forda Coppoli American Zoetrope w 1976 roku. Dla Zoetrope wyprodukował nominowane do Oscara filmy "Czas Apokalipsy", "The Black Stallion" oraz "The Black Stallion Returns". Przez wiele lat zajmował się również dystrybucją filmów należących do American Zoetrope, m.in. takich obrazów jak "Czas Apokalipsy", "Rozmowa", "Wyrzutki" i "Ten od serca" Coppoli. Sternberg jest odpowiedzialny za marketing i dystrybucję "Czas Apokalipsy. Powrót" na obszarze Stanów Zjednoczonych oraz za granicą.
Sternebrg był producentem "Dim Sum" i "Eat a Bowl of Tea" Wayne'a Wanga, "Zagubionej autostrady" Davida Lyncha oraz filmu Anthony'ego Minghelli "Utalentowany pan Ripley". Zawsze interesowała go produkcja filmów nieanglojęzycznych. Jako jeden z najbardziej znanych amerykańskich producentów zagranicznych filmów zajmował się prawami do dystrybucji tak ważnych obrazów jak "Listonosz", "Cinema Paradiso", "Mediterraneo", "Europa, Europa", "Indochiny", "Jean de Florette", "Manon u żródeł", "To Live", "Historia Qiu Ju" oraz wielu filmów Francois Truffauta i Erica Rohmera.
Rodowity nowojorczyk, ukończył uniwersytet w Princeton. Po studiach pracował dla impresaria Sola Huroka, NBC News i Children Television Workshop. Mieszka w Los Angeles z żoną Violettą i córką Alessandrą.
DEAN TAVOULARIS (scenograf)
Niezwykła scenografia Deana Tavoularisa do "Czasu Apokalipsy" - w tym również szokująca siedziba Kurtza - nabiera w nowej wersji filmu całkiem innego wymiaru gdy widzimy jego rekonstrukcję francuskiej plantacji kolonialnej.
Tavoularis wielokrotnie współpracował z Francisem Fordem Coppolą. Był autorem scenografii do trylogii "Ojciec chrzestny", "Rozmowy", "Wyrzutków", "Kamiennych ogrodów" oraz "Tucker - konstruktor marzeń". Za swoją pracę otrzymał Oscara w kategorii Najlepsza Scenografia ("Ojciec chrzestny II") oraz cztery nominacje do tej nagrody. Karierę rozpoczął na planie filmu "Bonnie i Clyde". Współpracował z Arthurem Pennem ("Mały Wielki Człowiek"), Romanem Polańskim ("Dziewiąte wrota"), Philipem Kaufmanem ("Wschodzące słońce"), Warrenem Beatty ("Senator Bulworth") oraz Romanem Coppolą ("CQ").
WALTER MURCH (montażysta)
Sławę przyniósł mu przełomowy montaż obrazu i dźwięku w oryginalnej wersji "Czasu Apokalipsy". Po latach Walter Murch miał okazję ponownie zmierzyć się ze swym dziełem - tym razem korzystając z dobrodziejstw najnowszej technologii cyfrowego montażu. Za "Czas Apokalipsy" Murch został w 1979 roku nagrodzony Oscarem w kategorii Najlepszy Dźwięk; drugą statuetkę oraz nominację do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej otrzymał za montaż obrazu.
Murch był wielokrotnie nagradzany przez zarówno Brytyjską, jak i Amerykańską Akademię Filmową. W 1997 roku jako pierwszy w historii otrzymał podwójnego Oscara za montaż obrazu i dźwięku w filmie "Angielski pacjent" oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepszy Montaż. Zdobył podwójną nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej za montaż obrazu i dźwięku w filmie "Rozmowa" Francisa Forda Coppoli, był nominowany przez obie Akademie za montaż filmu "Julia", a w 1991 roku otrzymał dwie nominacje do Oscara za montaż filmów "Uwierz w ducha" i "Ojciec chrzestny III".
W jego dorobku znajdują się także takie filmy, jak "Nieznośna lekkość bytu", "Dom z kart", "Krwawy Romeo", "Rycerz króla Artura" oraz reedycja "Dotknięcia zła" Orsona Wellsa z 1998 roku. Murch pracował przy montażu "Utalentowanego pana Ripley'a" Anthony'ego Minghelli, "Ludzi z deszczu", "Ojca chrzestnego" i "Ojca chrzestnego II" Francisa Forda Coppoli, "THX-1138" i "Amerykańskiego graffiti" George'a Lucasa oraz filmu "Crumb" Terry'ego Zwigoffa. Jego ostatnie dzieło to "K-19" w reżyserii Kathryn Bigelow.
Murch współpracował również przy kilku scenariuszach, m.in. filmów "THX-1138" i "The Black Stallion". Jest współautorem scenariusza i reżyserem filmu fabularnego "Return to Oz" z 1985 roku.
VITTORIO STORARO (zdjęcia)
Za niezwykle barwne i wstrząsające zdjęcia do "Czasu Apokalipsy" Vittorio Storaro otrzymał Oscara; teraz jego dzieło robi jeszcze większe wrażenie dzięki specjalnej technice barwienia kliszy w nowej wersji filmu. Storaro był jeszcze dwukrotnie nagradzany Oscarami: za zdjęcia do epickiego filmu Warrena Beatty "Czerwoni" oraz do "Ostatniego cesarza" Bernardo Bertolucciego.
Ojciec Vittorio Storaro obsługiwał projektor kinie, on sam zaś był najmłodszym w historii studentem przyjętym do Włoskiej Szkoły Filmowej. W wieku 21 lat pracował już jako asystent operatora kamery. Storaro jest bliskim współpracownikiem Bernardo Bertolucciego, z którym spotkał się na planie takich filmów jak "Strategia pająka", "Konformista", "Ostatnie tango w Paryżu", "1900", "La Luna", "Pod osłoną nieba" oraz "Mały Budda". Jest również autorem zdjęć do filmów Coppoli "Ten od serca" i "Tucker - konstruktor marzeń", a także do "Dicka Tracy", "Zaklętej w sokoła", "Ishtar" oraz "Senatora Bulwortha". Ostatnio pracował przy miniserialu "Diuna" - ekranizacji bestsellera Franka Herberta.
Storaro zawsze fascynował się czymś, co nazywa "malowaniem światłem" oraz wykorzystywaniem ekspresji barw. Właśnie to umiłowanie sztuki malarskiej wyróżnia go wśród innych operatorów. Obecnie Storaro prowadzi kurs "Malowania światłem" w Akademii Sztuk i Nauk Wizualnych w L'Aquila we Włoszech, której jest założycielem. W latach 1988-1990 był przewodniczącym Włoskiego Towarzystwa Operatorów Filmowych. W chwili obecnej pracuje nad wielotomowym wydawnictwem poświęconym swoim teoriom sztuki operatorskiej.