Reklama

"Czarownica": O FILMOWCACH

Nora Ephron (reżyseria, scenariusz, produkcja)

Zrealizowała do tej pory kilka niezapomnianych komedii romantycznych, m.in. Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle) – nominacja do Oskara® za Najlepszy Scenariusz Oryginalny. Film, w którym wystąpili Tom Hanks i Meg Ryan, podbił serca krytyków oraz widzów i zarobił na całym świecie 250 milionów USD.

Ephron napisała także scenariusz oraz wyreżyserowała film This Is My Life z Julie Kavner; a także Mixed Nuts ze Stevem Martinem, Michael z Johnem Travoltą, Williamem Hurtem i Andie MacDowell, Lucky Numbers z Travoltą i Lisą Kudrow. Ponownie połączyła ze sobą na planie Toma Hanksa i Meg Ryan w komedii Masz wiadomość (You’ve Got Mail).

Reklama

Przed rozpoczęciem kariery reżyserskiej, Ephron była jedną z najbardziej szanowanych scenarzystek w Hollywood – nominacje do Oskara® za scenariusz do komedii Roba Reinera Kiedy Harry spotkał Sally (When Harry Met Sally…) oraz filmu Mike’a Nicholsa Silkwood. Inne scenariusze jej autorstwa to Heartburn (adaptacja bestsellerowej powieści pod tym samym tytułem), Cookie, My Blue Heaven, This is My Life, Mixed Nuts, Michael (z Delią Ephron, Peterem Dexterem i Jimem Quinlanem), Masz wiadomość (You’ve Got Mail) oraz Hanging Up (oba scenariusze napisała z Delią Ephron).

Ephron zajęła się pisaniem scenariuszy mając za sobą karierę popularnej dziennikarki. Zaczynała jako reporter dla New York Post, a potem pisała dla Esquire, New York Times Magazine i New York Magazine, między innymi. Zbiory jej esejów - Crazy Salad i Scribble, Scribble okazały się bestsellerami.

Delia Ephron (scenariusz)

Napisała ostatnio scenariusz do filmu Stowarzyszenie wędrujących dżinsów (The Sisterhood of the Traveling Pants), a wcześniej była jednym ze współautorów scenariusza oraz producentem wykonawczym filmu Hanging Up – na podstawie wydanej w 1995 roku powieści jej autorstwa.

Scenariusze w dorobku Ephron to Masz wiadomość (You've Got Mail), Michael, Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle), This is My Life, Mixed Nuts – wszystkie napisane wspólnie z siostrą Norą.

Kolejna powieść Ephron wydana w 2000 roku - Big City Eyes – opowiadała o kobiecie usiłującej odnaleźć sens życia w społeczności małego miasteczka. Trzecia powieść autorki - Franny in Your Face – zostanie opublikowana w 2006 roku przez Harper Collins/Laura Geringer Books. Inne książki jej autorstwa to How To Eat Like A Child, Teenage Romance, Funny Sauce, Do I Have to Say Hello? oraz dwie pozycje dla dzieci - My Life (and Nobody Else's) i The Girl Who Changed the World.

Adam McKay (scenariusz)

Zadebiutował jako reżyser i scenarzysta filmem Anchorman: The Legend of Ron Burgundy z Willem Ferrellem w roli głównej. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu Talladega Nights dla Columbia Pictures, który ma także zamiar wyreżyserować. W roli głównej wystąpi Ferrell.

W latach 1996 - 2001, McKay był głównym scenarzystą programu NBC “Saturday Night Live.” Za pracę nad tym właśnie komediowym show, McKay otrzymał nominacje do nagrody Emmy i do nagrody Gildii Scenarzystów Amerykańskich.

Filmy, które wyprodukował Douglas Wick (producent) zarobiły na całym świecie 1,5 miliarda USD, zostały uhonorowane 20 nominacjami do nagród Akademii® i 7 statuetkami Oskara®. Wspólnie z Lucy Fisher, byłym prezesem Sony Columbia Tri-Star Motion Picture Group, Wick założył firmę produkcyjną Red Wagon Entertainment.

Poza Czarownica, Wick i Fisher wyprodukowali dwa inne przeboje tego roku – długo oczekiwany film pt. Memoirs of a Geisha, w reżyserii Roba Marshalla, oraz Jarhead zdobywcy nagrody Akademii® Sama Mendesa z Jake’m Gyllenhaalem i Jamie Foxxem w rolach głównych.

W 2000 roku, Wick wyprodukował Gladiatora, który zdobył 12 nominacji do nagrody Akademii® i 5 statuetek Oskara®. Film wyreżyserowany przez Ridleya Scotta z Russellem Crowe w roli tytułowej, stał się kinowym fenomenem gromadząc ponad 140 mln USD wpływów. Gladiator otrzymał także dwa Złote Globy, cztery nagrody BAFTA, nagrodę AFI, MTV.

Inne filmy w dorobku Wicka to m.in. przebój kasowy roku 1999 Stuart Malutki (Stuart Little) z nagrodzoną Oskarem® Geeną Davis oraz Stuart Malutki 2 (Stuart Little 2) – nominacja do nagrody BAFTA, Piotruś Pan (Peter Pan), Win a Date with Tad Hamilton, thriller szpiegowski Spy Game z Robertem Redfordem i Bradem Pittem w reżyserii Tony’ego Scotta, thriller Hollow Man Paula Verhoevena, Przerwana lekcja muzyki (Girl, Interrupted) z Angeliną Jolie (Oskar® i Złoty Glob), Pracująca dziewczyna (Working Girl) w reżyserii Mike’a Nicholsa z Harrisonem Fordem, Melanie Griffith i Sigourney Weaver – film otrzymał 6 nominacji do nagrody Akademii®, zdobył Oskara® i 5 Złotych Globów, Wilk (Wolf) z Jackiem Nicholsonem i Michelle Pfeiffer.

Po ukończeniu studiów na Yale University, Wick rozpoczął karierę w przemyśle rozrywkowym jako asystent reżysera Alana Pakuli. Jako producent stowarzyszony po raz pierwszy pracował podczas realizacji filmu Starting Over.

Wick otrzymał nagrodę Saturn, nagrodę Los Angeles Father of the Year, a także został uhonorowany tytułami Producenta Roku przez Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Santa Barbara, Motion Picture Club oraz 2002 NATO ShoWest.

Lucy Fisher (producent)

Jest byłym prezesem Sony Columbia Tri-Star Motion Picture Group i partnerką nagrodzonego Oskarem® producenta Douglasa Wicka w firmie Red Wagon Entertainment. Poza Czarownica, Wick i Fisher wyprodukowali dwa inne przeboje tego roku – długo oczekiwany film pt. Memoirs of a Geisha, w reżyserii Roba Marshalla, oraz Jarhead zdobywcy nagrody Akademii® Sama Mendesa z Jake’m Gyllenhaalem i Jamie Foxxem w rolach głównych.

Fisher pełniła funkcję prezesa Sony Pictures w latach 1996-2000. W tym okresie studio pobiło rekordy wpływów. Wyprodukowane przez Sony Pictures filmy zarobiły na świecie ponad 2,34 miliarda USD. Były to m.in. takie przeboje jak Faceci w czerni (Men in Black), Mój przyjaciel się żeni (My Best Friend’s Wedding), Air Force One, Jerry Maguire, Zorro, Lepiej być nie może (As Good As It Gets) i Stuart Malutki (Stuart Little).

Przed rozpoczęciem pracy dla Sony, Fisher przez 14 lat pracowała jako prezes d/s produkcji w wytwórni Warner Brothers. Tam nadzorowała produkcję takich filmów jak Kolor purpury (The Color of Purple), Ścigany (The Fugitive), Twister, Gremlins, The Goonies, Malcolm X, Co się wydarzyło w Madison County? (The Bridges of Madison County), Kosmiczny mecz (Space Jam), Imperium słońca (Empire of the Sun), The Outsiders, Czarownice z Eastwick (The Witches of Eastwick) i Tajemniczy ogród (The Secret Garden).

Fisher rozpoczynała karierę jako osoba czytająca scenariusze dla United Artists. Wkrótce potem przeniosła się do wytwórni MGM i brała udział w powstawaniu musicalu Fame.

Penny Marshall (producent)

Zadebiutowała jako reżyser filmem Jumpin’ Jack Flash z Whoopi Goldberg. Tom Hanks wystąpił w jej filmie Big, i otrzymał swoją pierwszą nominację do nagrody Akademii. Film zarobił prawie 115 mln USD. Kolejnym filmem Marshall był film Przebudzenia (Awakenings) – nominacja do Oskara w kategorii Najlepszy Film – w którym wystąpili Robert De Niro (nominacja do Oskara) i Robin Williams.

Inne filmy w dorobku Marshall to Ich własna liga (A League of Their Own) z Tomem Hanksem, Geeną Davis i Madonną, Renaissance Man z Danny’m DeVito, Gregory Hinesem i Markiem Wahlbergiem, Żona kaznodziei (The Preacher’s Wife) z Whitney Houston i Denzelem Washingtonem, Riding in Cars with Boys z Drew Barrymore. Ostatnio Marshall pracowała nad przygotowaniem projektu z Russellem Crowe w roli głównej zatytułowanego Cinderella Man. Film wyreżyserował Ron Howard, a Penny Marshall była jednym z producentów.

Marshall urodziła się i dorastała w Nowym Jorku. Uczęszczała na University of New Mexico na wydziały matematyki i psychologii. Porzuciła studia, kiedy wyszła za mąż i urodziła dziecko. Wkrótce potem przeniosła się do Hollywood i zadebiutowała na ekranie w serialu “The Danny Thomas Hour”. Przez kolejne kilka lat grywała niewielkie role w filmie i telewizji. Można ją było regularnie oglądać w “Mork & Mindy”, “Taxi”, “The Bob Newhart Show” i “The Mary Tyler Moore Show.” Wystąpiła także w trzech filmach telewizyjnych - “More Than Friends”, “Love Thy Neighbor” i “Challenge of a Lifetime.” Marshall wyreżyserowała dwa odcinki “Laverne & Shirley”, pilot serialu “Working Stiffs” z Jimem Belushi i Michaelem Keatonem i dwa odcinki “The Tracey Ullman Show.”

John Lindley, ASC (zdjęcia) pracował z Norą Ephron podczas realizacji jej trzech wcześniejszych filmów – Masz wiadomość (You’ve Got Mail), Michael i Lucky Numbers. W jego dorobku znajdują się także takie filmy jak Suma wszystkich strachów (The Sum of All Fears), Jądro ziemi (The Core), Miasteczko Pleasantville (Pleasantville), Ojciec panny młodej (Father of the Bride), Sneakers, The Serpent and the Rainbow, Field of Dreams, pięć produkcji reżysera Josepha Rubena — Pociąg z forsą (Money Train), Synalek (The Good Son), Sypiając z wrogiem (Sleeping with the Enemy), True Believer i The Stepfather.

Po ukończeniu Szkoły Filmowej New York University, Lindley rozpoczął pracę w telewizji - “Nurse”, “Gentleman Bandit,” “An Invasion of Privacy,” “Badge of the Assassin,” “Rockabye,” “L.B.J.: The Early Years” oraz “Poor Little Rich Girl”.

Neil Spisak (scenografia)

Stworzył ostatnio scenografię do przebojów Spider-Man® i Spider-Man®2 z Tobey’em Maguire i Kirsten Dunst w reżyserii Sama Raimi. Spisak już wcześniej współpracował z Raimi podczas realizacji filmów The Gift z Cate Blanchett, Hilary Swank, Keanu Reevesem, Gregiem Kinnearem i Giovannim Ribisi oraz For Love of the Game z Kevinem Costnerem i Kelly Preston.

Spisak zaprojektował scenografię do filmu Johna Woo Bez twarzy (Face/Off) z Nicolasem Cage i Johnem Travoltą, a także Gorączki (Heat) w reżyserii Michaela Manna z Alem Pacino, Robertem De Niro i Valem Kilmerem, Disclosure, My Life, Benny & Joon, Pacific Heights i The Trip to Bountiful.

Tia Nolan (montaż)

Pracowała ostatnio jako drugi montażysta podczas realizacji filmów Spanglish i Afera naszyjnikowa (The Affair of the Necklace). Jej filmografia obejmuje też takie pozycje jak Sea of Dreams, A Gentleman’s Game, Inni (The Others), What Planet Are You From? oraz Masz wiadomość (You’ve Got Mail).

Mary Zophres (kostiumy)

Dwukrotnie już współpracowała z reżyserem Stevenem Spielbergiem – Terminal i Złap mnie, jeśli potrafisz (Catch Me If You Can) – nominacja do nagrody BAFTA za Najlepsze Kostiumy.

Zophres zaprojektowała ponad to garderobę do sześciu filmów braci Coen - Fargo, The Big Lebowski, Bracie, gdzie jesteś? (O Brother, Where Art Thou?), Człowiek, którego nie było (The Man Who Wasn’t There), Okrucieństwo nie do przyjęcia (Intolerable Cruelty) i The Ladykillers.

Zophres współpracuje także z braćmi Farrelly – Sposób na blondynkę (There’s Something About Mary), Głupi i głupszy (Dumb and Dumber), Kingpin. Inne filmy w jej filmografii to m.in. Moonlight Mile, Ghost World, View from the Top, Męska gra (Any Given Sunday), Paulie, Digging to China oraz Playing God.

George Fenton (muzyka)

Skomponował muzykę do licznych filmów otrzymując nominacje do nagrody Akademii® za kompozycje do The Fisher King, Niebezpiecznych związków (Dangerous Liaisons), Cry Freedom oraz Gandhi. Wcześniej współpracował z Norą Ephron podczas realizacji filmów Masz wiadomość (You’ve Got Mail), Lucky Numbers, i Mixed Nuts. Inne filmy w jego dorobku to Hitch, Sweet Home Alabama, Ever After, Anna i król (Anna and the King), Fond Kiss, Ae, Stage Beauty, Summer Catch, Bread and Roses, Living Out Loud, Mary Reilly, Szaleństwo króla George’a (The Madness of King George), Biedroneczko, Biedroneczko (Ladybird, Ladybird), Cienista dolina (Shadowlands), Born Yesterday, Dzień świstaka (Groundhog Day), Hero, Final Analysis, White Palace, Imagining Argentina, Ślicznotka z Memphis (Memphis Belle), Nie jesteśmy aniołami (We’re No Angels), A Handful of Dust, High Spirits, 84 Charing Cross Road, White of the Eye, The Company of Wolves oraz The Object of My Affection.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Czarownica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy