"Charlie i fabryka czekolady": FILMOWCY
TIM BURTON (reżyser)
Ostatnim jego dziełem jest ciepła, poruszająca serca opowieść Duża ryba, mówiąca o relacjach między ojcem i synem. Film uważany jest za najbardziej osobisty i emocjonalny obraz w dotychczasowej karierze Burtona, otrzymał znakomite recenzje krytyków. Wystąpili w nim Ewan McGregor, Albert Finney, Jessica Lange i Billy Crudup.
Poprzedni film reżysera to Planeta małp, projekt, który zetknął jego losy z producentem Richardem D. Zanuckiem, byłym szefem wytwórni 20th Century Fox. Pod którego kierownictwem nakręcono wersję oryginalną w roku 1968. W filmie Burtona udział wzięli Mark Wahlberg, Tim Roth, Helena Bonham Carter, Michael Clarke Duncan i Kris Kristofferson, Planeta była przebojem sezonu letniego roku 2001.
Wszystkie filmy Burtona słyną z pełnego szczegółów, wymyślnego świata, w którym dzieje się akcja. Filmy te to Pee-Wee’s Big Adventure, Sok z żuka, Batman, Edward Nożycoręki, Batman Początek, Miasteczko Hellowen, Ed Wood, Marsjanie atakują! i Jeździec bez głowy.
Burton od najwcześniejszych lat wiele rysował, uczęszczał na zajęcia w Kalifornijskim Instytucie Sztuki, wkrótce został animatorem w studio Disney’a. W roli reżysera zadebiutował nowelką Vincent, w której narratorem był Vincent Price. Film odniósł wielki sukces festiwalowy. Kolejnym projektem Burtona był krótkometrażowy film aktorski Frankenweenie, dowcipna wariacja na temat legendy Frankensteina.
W roku 1985 na ekrany kin wszedł pierwszy film fabularny Burtona, Pee-Wee’s Big Adventure, który dotarł do czołowych miejsc listy przebojów kinowych. Reżysera chwalono za pokazaną w filmie wyobraźnię. W roku 1988 widzowie obejrzeli komedię Sok z żuka), w której w rolach głównych wystąpili Michael Keaton, Geena Davis, Alec Baldwin i Winona Ryder.
Rok później Burton wyreżyserował przebojowy film Batman, w którym wystąpili Jack Nicholson, Michael Keaton i Kim Basinger. Po sukcesie tego obrazu Narodowe Stowarzyszenie Właścicieli Kin przyznało Burtonowi nagrodę Reżysera Roku. Film otrzymał także Oskara dla kierownika artystycznego.
Edward Nożycoręki, z udziałem Johnny Deppa, Winony Ryder i Dianne Wiest, był jednym z największych przebojów sezonu świątecznego roku 1990. Dwa lata później Burton raz jeszcze zwrócił się ku mrocznym alejkom Gotham, realizując film Powrót Batmana, najbardziej dochodowy film roku. Wystąpili w nim Michelle Pfeiffer jako Catwoman i Danny DeVito jako Pingwin.
W roku 1994 Burton wyprodukował i wyreżyserował film Ed Wood, w którym w roli głownej wystąpił Johnny Depp. Film otrzymał Oskary dla najlepszego aktora drugoplanowego (Martin Landau jako Bela Lugosi) i za charakteryzację.
Wkrótce potem Burton wyreżyserował i wyprodukował animowany film przygodowy Miasteczko Helloween, ciekawą opowieść świąteczną, która zdobyła sobie serca widzów. W roku 1993 wyprodukował także film Cabin Boy, a w roku 1995 był producentem filmu Batman Forever. W roku 1996 był producente, filmu James and the Giant Peach, opartym na dziecięcej książce Roalda Dahla.
Burton wyprodukował i wyreżyserował komedię science fiction Marsjanie atakują!, powstałą na podstawie inspiracji kartami firmy Topos. W filmie wystąpiła plejada gwiazd, wśród nich Jack Nicholson, Glenn Close, Danny DeVito i Annette Bening.
W roku 1999 Burton wyreżyserował film Jeździec bez głowy, powstały na podstawie klasycznej książki Washingtona Irvinga. W filmie w rolach głównych widzieliśmy Johnny’ego Deppa, Christinę Ricci, Mirandę Richardson i Michaela Gambona. Film otrzymał nominację do trzech nagród Akademii, w tym za najlepsze kostiumy i zdjęcia. Uhonorowano go Oskarem dla kierownika artystycznego. Film zdobył także nagrody BAFTA w kategorii najlepszych kostiumów i najlepszego kierownika produkcji.
Burton jest autorem i ilustratorem dziecięcej książki The Nightmare Before Christmas, opublikowanej jednocześnie z filmem Miasteczko Halloween. Jego kolejna książka, The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories, doczekałą się bardzo pochlebnej recenzji w New York Times.
Burton obecnie reżyseruje film Corpse Bride, który wejdzie na ekrany kin w późniejszym okresie tego roku.
JOHN AUGUST (scenariusz)
Napiwał i współprodukował film Go, którego premiera odbyłą się w roku 1999 poczas festiwalu filmowego w Sundance. Od tej pory napisał scenariusze do filmów Aniołki Charliego, Aniołki Charliego: Zawrotna szybkość i Titan A.E.
W roku 2004 August był nominowany do nagrody BAFTA za adaptację powieści Daniela Wallace’a Big Fish, A Story of Mythic Proportions. Film Duża ryba był okazją do spotkania reżysera Tima Burtona, z którym pracuje obecnie na planie filmu Charlie i fabryka czekolady.
August urodził się i wychował w Boulder w stanie Kolorado. Otrzymał tytuł magistra dziennikarstwa Uniwersytetu Drake w stanie Iowa, jest także absolwentem kursu filmowego prowadzonego przez Uniwersytet stanu Południowa Kalifornia. Prowadzi stronę internetową, na której rozwiewa wątpliwości początkujących scenarzystów. Strona znajduje się pod adresem: www.johnaugust.com.
ROALD DAHL (autor książki)
Urodził się w Walli, jego rodzice byli Norwegami. Całe dzieciństwo spędził w Anglii, mając 18 lat rozpoczął pracę dla koncernu Shell Oil Company w Afryce. Po wybuchu II wojny światowej wstąpił do Królewskich Sił Powietrznych, był pilotem myśliwca. Mając 26 lat przeprowadził się do Waszyngtonu i zajął się pisarstwem. Jego pierwsze opowiadanie, w którym wspominał wydarzenia z czasów wojny, kupiła gazeta The Saturday Evening Post, tak rozpoczęła się jego długa i bogata kariera pisarska.
Po wyrobieniu sobie marki jako pisarz literatury dla dorosłych, na początku lat sześćdziesiątych Dahl zaczął pisać opowiadania dla dzieci, w tym czasie wraz z rodziną mieszkał z powrotem w Anglii. Pierwsze opowiadania tego rodzaju powstały jako rozrywka dla jego własnych dzieci, im zresztą dedykowane jest wiele z książek Dahla.
Roald Dahl jest obecnie uważany za jednego z najbardziej popularnych pisarzy dziecięcych naszych czasów. Choć zmarł w roku 1990, jego popularność nie maleje, a każde wydanie książek takich jak James and the Giant Peach, Matilda, The BFG i Charlie i fabryka czekolady, entuzjastycznie witane jest przez rosnące szeregi miłośników jego twórczości.
Więcej informacji na temat pisarza można znaleźć na jego oficjalnej stronie internetowej: www.roalddahl.com.
BRAD GREY (Producent)
1 marca tego roku otrzymał stanowisko prezesa firmy Paramount Motion Picture Group of Viacom. Grey, były prezes Brillstein-Grey Entertainment, to jeden z najbardziej znanych amerykańskich producentów telewizyjnych i filmowych, zajmuje się także prowadzeniem agencji aktorskiej.
Brad Greybył prezesem Brillstein-Grey Entertainment (BGE), koncernu, w skład którego wchodziły firmy Brillstein-Grey Management, Brad Grey Television i Plan B – firma produkująca filmy, założona wraz z Bradem Pittem i Jennifer Aniston. Magazyn Forbes określił BGE jako „najbardziej udaną firmę producentką Hollywood”.
Za pośrednictwem Plan B, Grey wyprodukuje wkrótce film The Departed, w reżyserii Martina Scorsese, z udziałem Jacka Nicholsona, Leonardo DiCaprio i Matta Damona. Oprócz tego, Plan B, działając w porozumieniu z należącą do Sony firmą Tri-Star Pictures, kończy produkcję adaptacji pamiętników Augustena Burrougha Running With Scissors, w filmie w rolach głównych zobaczymy Annette Bening i Gwyneth Paltrow.
Plan B i należąca do Grahama Kinga firma Initial Entertainment nabyły prawa do ekranizacji powieści Gregory’ego Davida Robertsa Shantaram. W roli głównej w filmie wystąpi Johnny Depp. Aktor będzie także współproducentem tego filmu. Opróćz tego Plan B i Warner Bros. Pictures pracują obecnie nad kilkoma nowymi projektami, w tym The Hatfields and the McCoys, według scenariusza Erica Rotha; a także remakem powieści Roberta Hansona The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Reżyserem i scenarzystą tego ostatniego filmu będzie Andrew Dominik. Brad Pitt zagra główne role w obu tych filmach.
Plan B znajduje się także w fazie reprodukcji filmu The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, do którego scenariusz pisze i który wyreżyseruje Steve Kloves, scenarzysta serii filmów Harry Potter. Inne projekty firmy to The Time Traveler’s Wife, na podstawie książki Audrey Niffenegger, A Million Little Pieces autorstwa Jamesa Frey’a, a także A Mighty Heart, oparty na książce Marianne Pearl, opowiadającej o jej mężu, reporterze Wall Street Journal, Danielu Pearlu.
W trakcie dwudziestoletniej kariery w przemyśle filmowym, Grey wyprodukował jedne z najbardziej znanych i wyróżnianych seriali telewizyjnych, w tym wielokrotnie nagradzany Emmy przebojowy serial Rodzina Sopranos. Inne znane seriale, wyprodukowane przez Grey’a, to: The Larry Sanders Show, NewsRadio, Just Shoot Me, According to Jim i Real Time with Bill Maher. Wśród klientów Brillsteina Grey’a znajdują się osobistości tej miary, co Jennifer Aniston, Courteney Cox Arquette, Nicolas Cage, Rudolph Giuliani, Lorne Michaels, Brad Pitt i Adam Sandler.
Grey jest laureatem nagród Złotego Globu i Emmy, czterokrotnie otrzymał prestiżową nagrodę George’a Fostera Peabody’ego. Siedemnaście razy nominowano go do nagrody Emmy. Grey zasiada w radzie nadzorczej Szkoły Medycznej Uniwersytetu Stanu Południowej Kalifornii i projektu A.L.S.
RICHARD D. ZANUCK (Producent)
Może się cieszyć karierą równie udaną, co docenioną. Jest uważany za jednego z najważniejszych i najbardziej szanowanych ludzi amerykańskiego przemysłu filmowego.
W trakcie ponad 40 lat pracy producenta filmów, najpierw niezależnego, a następnie głowy wytwórni filmowej, Zanuck otrzymał rozmaite nagrody i wyróżnienia. Chyba najbardziej znaczącą jest zasłużona nagroda im. Irvinga G. Thalberga, przyznana mu w roku 1991. Wyróżnienie to przyznano jedynie 29 razy w historii Akademii, Zanuck otrzymał je w uznaniu „zasług położonych jako producent, którego dorobek jest doskonałym przykładem tego, co znaczy jakość w przemyśle filmowym:. Warto dodać, że Zanuck jest jedyną osobą posiadającą nagrodę im. Thalberga, która otrzymała ją w niejako drugim pokoleniu. Laureatem tej samej nagrody jest bowiem także ojciec producenta, Darryl F. Zanuck.
Rok przed przyznaniem mu wspomnianej nagrody, Richard Zanuck i Lili Fini Zanuck zdobyli Oskara jako producenci nagrodzonego nagrodą Akademii dla najlepszego filmu obrazu Wożąc panią Daisy, za którą otrzymali także nagrodę Złotego Globu, nagrodę The National Board of Review i tytuł Producenta Roku, przyznany im przez Gildię Producentów Amerykańskich. Film Wożąc panią Daisy ustanowił także kolejny rekord – dzięki niemu Richard i Darryl to jedyny ojciec i syn uhonorowani Oskarem dla najlepszego filmu.
Zanuck jest szefem własnej firmy producenckiej, założonej wraz z żoną Lili. Jego kariera zdaje się być jednym wielkim pasmem sukcesów. Po ukończeniu Uniwersytetu Stanford i odbyciu służby wojskowej w stopniu porucznika, Zanuck dołączył do swojego ojca, objął stanowisko asystenta produkcji podczas realizacji dwóch filmów wytwórni Twentieth Century Fox films, Island in the Sun i The Sun Also Rises. W wieku 24 lat zadebiutował jako pełnoprawny producent, realizując film fabularny Compulsion, który otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora na festiwalu filmowym w Cannes, a w którym mogliśmy ujrzeć prawdziwą plejadę gwiazd – wystąpili w nim Orson Welles, Dean Stockwell i Bradford Dillman. Jego kolejnym filmem był Sanctuary, oparty na motywach książki Williama Faulknera, a potem The Chapman Report, wyreżyserowany przez George’a Cukora.
Mając 27 lat Zanuck objął stanowisko prezesa do spraw produkcji wytwórni Twentieth Century Fox, był wówczas najmłodszym prezesem wytwórni w dziejach Hollywood. Przez osiem lat, kiedy kierował studiem, Twentieth Century Fox odzyskało dawny blask, otrzymując nominację do 159 Oskarów. Trzy z filmów, The Sound of Music, Patton i Francuski łącznik, otrzymały nagrodę Akademii dla najlepszego filmu roku. Innym sukcesem była seria filmów Planeta małp, film Butch Cassidy i Sundance Kid i M*A*S*H.
Zanuck przeniósł się potem z Foxa do Warner Bros. Pictures, gdzie on i jego przyszły wspólnik David Brown nadzorowali produkcję takich przebojów, jak Egzorcysta i Płonące siodła.
W roku 1971 powstała firma Zanuck/Brown Co., ciesząca się obecnie sławą jednej z najbardziej znanych i najlepszych firm producenckich na świecie. W trakcie kolejnych piętnastu lat Zanuck/Brown wyprodukowali tak znane filmy, jak uhonorowany trzema Oskarami Szczęki; Szczęki II; The Sugarland Express, a także debiut reżyserski Stevena Spielberga Żądło, który otrzymał siedem Oskarów, w tym ten dla najlepszego filmu roku; The Verdict, nominowany do pięciu nagród Akademii. Wraz z panią Lili Fini Zanuck, firma Zanuck/Brown wyprodukowała także nagrodzony dwoma Oskarami film Kokon i jego sequel Cocoon: The Return.
Założona w 1988 roku firma The Zanuck Company, odniosła szereg fenomenalnych sukcesów dzięki pierwszemu wyprodukowanemu filmowi – Wożąc panią Daisy. Obraz uzyskał nominację do dziewięciu Oskarów, ostatecznie zdobył cztery nagrody Akademii, w tym dla najlepszego filmu. Film, oparty na nagrodzonej Pulitzerem sztuce teatralnej, zarobił na terenie USA ponad 100 milionó dolarów. Koszta jego produkcji nie przekroczyły 5 milionów USD, co czyni go jednym z najbardziej dochodowych filmów w historii Warner Bros. Pictures.
Zanuck powtórzył sukces filmu Wożąc panią Daisy filmem Rush, w którym wystąpili Jennifer Jason Leigh i Jason Patric, film zrealizowano na podstawie bestsellerowej powieści Kima Wozencrafta. Był to debiut reżyserski Lili Fini Zanuck, a ścieżka dźwiękowa autorstwa Erica Claptona trafiła na listy przebojów roku 1992.
Inne filmy w reżyserii Lili Fini Zanuck, wyprodukowane przez firmę jej mężą, to Rich In Love, na planie którego Zanucks ponownie nawiązał współpracę z reżyserem Bruceem Beresfordem i scenarzystą Alfredem Uhrym; Wild Bill, oparty na faktach z życia legendarnego Dzikiego Billa Hickoka film w reżyserii Waltera Hilla; a także Nieugięci, dramat, którego akcja dzieje się w latach pięćdziesiątych, opowiadający o perypetiach elitarnej jednostki policji L.A, wystąpili w nim Nick Nolte, Melanie Griffith i John Malkovich.
Wyprodukowany przez Zanucka film Dzień zagłady zarobił na całym świecie ponad 350 milionów dolarów, był to najchętniej oglądany film sezonu letniego roku 1998. Równie udanym filmem były Reguły zabijania, wyprodukowane przez Zanucka wraz ze Scottem Rudinem, w którym w rolach głównych wystąpili Tommy Lee Jones, Samuel Jackson, Guy Pearce i Ben Kingsley.
Firma Zanuck Company połączyła siły z laureatem Oskara Clintem Eastwoodem, wspólnie produkując thriller Prawdziwa zbrodnia, oparty o bestesellerową powieść Andrew Klavana. Film wyreżyserował Eastwood, który zagrał w nim także główną rolę.
W marcu 2000 Richard i Lili Zanuck wyprodukowali 72. galę Oskarowi, za którą otrzymali dziewięć nominacji do nagrody Gemmy, gala ta otrzymała najwyższe notowania spośród pięciu ostatnich ceremonii.
W lipcu 2001 roku na ekrany kin weszła nowa wersja filmu Planeta małp, wyreżyserowana przez Tima Burtona, a wyprodukowana przez Zanucka. Był to jeden z najbardziej dochodowych filmów zarówno na rynku amerykańskim, jak i światowym. Inne filmy, wyprodukowane przez firmę Zanucka, to Droga do Zatracenia, w reżyserii Sama Mendesa, z udziałem Toma Hanksa, Paula Newmana i Jude’a Law, a także film Duża ryba wyreżyserowany przez Tima Burtona, w którym widzieliśmy aktorów takich jak Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange i Alison Lohman.
Zanuck pracuje obecnie nad wieloma projektami, w pracy w biurze w Beverly Hills pomaga mu żona Lili i dwaj synowie, Harrison i Dean.
PATRICK McCORMICK (Producent wykonawczy)
Brał udział w realizacji wielu filmów fabularnych, przy których powstawaniu pracowały największe gwiazdy ekranu. Ostatnio wyprodukował wyreżyserowany przez P.J. Hogana film Pioruś Pan, w którym wystąpili Jason Isaacs, Jeremy Sumpter, Rachel Hurd-Wood, Lynn Redgrave i Richard Briers. W roli producenta wykonawczego udzielał się przy realizacji trzech filmów Barry’ego Levinsona: Włamanie na śniadanie, komedii kryminalnej z udziałem Bruce’a Willisa, Billy’ego Boba Thorntona i Cate Blanchett; Co za tupet, komedii, której akcja toczy się w latach osiemdziesiątych w Belfaście, w której wystąpili Barry McEvoy, Brian F. O’Byrne, Anna Friel i Billy Connolly; and Smak wolności, czwartego w reżyserskiej serii o mieście Baltimore, w którym widzieliśmy Adriena Brody’ego, Bebe Neuwirth i Joe Mantegnę.
McCormick był także producentem wykonawczym filmu Mamuśka, w którym w rolach głównych wystąpili Julia Roberts, Susan Sarandon i Ed Harris; Donnie Brasco, z udziałem Ala Pacino, Johnny’ego Deppa i Anne Heche; Pod presją, z Demi Moore, Alecem Baldwinem i Jamesem Gandolfinim; a także Chłopaki na bok, w którym widzieliśmy Drew Barrymore, Whoopi Goldberg, Mary-Louise Parker i Matthew McConaughey’a.
Wcześniej wyprodukował filmy, takie jak: Angie, z udziałem Geeny Davis; A Shock to the System, w którym wystąpił Michael Caine; i Ostatnie rozgrzeszenie, z udziałem Toma Berengera.
FELICITY DAHL (Producentka wykonawcza)
Urodziła się w Llandaff, w Walii w roku 1938, odebrała katolickie wychowanie, w trakcie dzieciństwa uczęszczała do rozmaitych szkół. Kiedy skończyła dziewiętnaście lat zaczęła pracę w dziale mody magazynu Harper’s Bazaar a kilka lat później rozpoczęła pracę w firmie Scenery Limitem, gdzie zajmowała się stylizacją mody dla potrzeb telewizyjnych reklamówek
W roku 1981 była uczestniczką jednego z kursów, organizowanych przez London Art School, po jego skończeniu założyła własną firmę nazwaną Carvers and Gilders.
Felicity, przyjaciołom znana jako Liccy (wymowa: Lissy) miała trzy córki z poprzedniego małżeństwa, Neishę, Charlotte i zmarłą w 1990 roku Lorinę. Jest babcią czterech wnuków, Billy’ego, Oscara, Maxa i Sama, ma także wnuczkę Edie.
W roku 1983 Felicity wyszła za mąż za Roalda Dahla. Nadal mieszka w Gipsy House, należącym do rodziny domu w Great Missenden, w hrabstwie Buckinghamshire. Jest prezesem firmy Dahl & Dahl Limited, zajmującej się pieczą nad spuścizną literacką Rolada Dahla.
Po śmierci męża w 1990 roku, Felicity założyła fundację im. Roalda Dahla, której jest prezesem. Fundacja ta działa w Wielkiej Brytanii, przyznaje granty uzdolnionym dzieciom, pomagając im rozwinąć zdolności literackie, zajmuje się także wspieraniem leczenia neurologicznego i hematologicznego chorych dzieci.
Felicity zamówiła skomponowanie licznych dzieł muzycznych, opartych na twórczości jej zmarłego męża, mając nadzieję, że muzyka klasyczna sprowadzi dzieci do filharmonii tak, jak prace jej męża wprowadziły dzieci w świat literatury. Wszystkie zyski z koncertów i wykorzystania komercyjnego tych dzieł muzycznych wpływają na konto fundacji im. Roalda Dahla.
Pani Dahl jest – wraz ze swym mężem - współautorką książki The Roald Dahl Cookbook, już po jego śmierci wydała dwie kolejne książki kucharskie dla dzieci: Revolting Recipes i Even More Revolting Recipes.
Ostatnio pochłaniało ją stworzenie muzeum Roalda Dahla w Great Missenden, w wiosce w Buckinghamshire, gdzie Roald Dahl żył i pracował przez czterdzieści lat. Muzeum otworzyło swe podwoje w czerwcu tego roku.
MICHAEL SIEGEL (Producent wykonawczy)
Jest prezesem firmy Michael Siegel & Associates, Inc., zajmującej się nadzorem i zarządzaniem prawami autorskimi do rozmaitych dzieł literackich, związanych najczęściej z ich adaptacją kinową.
Siegel zaczął zajmować się prawami autorskimi do spuścizny Roalda Dahla w rok po śmierci najbardziej ukochanego autora dziecięcego świata, która miała miejsce w 1990 roku. Oprócz filmu Charlie i fabryka czekolady, Siegel pomagał w realizacji adaptacji innych książek napisanych przec Dahla, w tym James and the Giant Peach (Henry Selick, Tim Burton) i Matilda (Danny DeVito), a także realizowane właśnie The BFG (Kathy Kennedy) i Fantastic Mr. Fox (Wes Anderson).
Siegel zarządza także prawami autorskimi innych autorów, w tym Elmore’a Leonarda (Dorwać małego, Co z oczu, to z serca), Philipa K. Dicka (Scanner Darkly, Łowca robotów), Williama Joyce’a (Robots, A Day With Wilbur Robinson), Michaela Cunninghama (The Hours, A Home at the End of the World), sprawuje także pieczę nad prawami autorskimi do postaci Zorra.
Siegel założył ostatnio nową firmę medialną, która skupi się na dostarczaniu rozrywki familijnej, a dla której mottem działania będzie głównie dobro artystów, na podstawie dzieł których realizowane będą projekty.
Siegel mieszka w Los Angeles wraz z żoną i dwójką dzieci.
GRAHAM BURKE (producent wykonawczy)
Niewiele osób ma doświadczenie z pracy w przemyśle rozrywkowym równie wielkie, co on będący jednym z twórców i kreatywnych liderów stojących za powstaniem firmy Village Roadshow. W roku 1968 wraz z Rocem Kirbym założył firmę Roadshow Distributors, był też pierwszym dyrektorem stacji radiowej 2DayFM.
Burke był inicjatorem przedsięwzięcia Warner Bros. Movie World, nadzorował przejęcie parków rozrywki Sea World. Przez cztery lata pracował w Australijskiej Komisji Filmowej.
Jest dyrektorem Austereo Group Limited, Sea World Management Limited, znajduje się w radzie nadzorczej Village Roadshow Limitem, piastuje stanowiska dyrektora zarządzającego i wykonawczego firmy Village Roadshow Limited.
BRUCE BERMAN (Producent wykonawczy)
Ukończył Bennington College i kalifornijską szkołę California Institute of the Arts Film School, jest laureatem uniwersytetu stanu Południowej Kalifornii, posiada tytuł magistra historii. W roku 1978 ukończył szkołę prawniczą Georgetown Law School.
Berman rozpoczął pracę w przemyśle filmowym w MPAA w Waszyngtonie, jako asystent Jacka Valentiego, w tym czasie chodził jeszcze na zajęcia w szkole prawniczej. Po jej ukończeniu powrócił do Los Angeles i rozpoczął pracę jako asystent Petera Grujera w firmie Casablanca Filmworks, był to wrzesień 1978 roku. Pracował potem jako asystent Seana Daniela i Joela Silvera w wytwórni Universal Pictures, w roku 1982 został wiceprezesem do spraw produkcji tej firmy.
W roku 1984 Berman rozpoczął pracę w Warner Bros. Pictures, zajmował wówczas stanowisko wiceprezesa do spraw produkcji, w roku 1988 otrzymał awans na stanowisko prezesa tego samego działu. We wrześniu 1989 roku mianowano go na stanowisko prezesa do spraw produkcji filmowej, a w 1991 otrzymał stanowisko prezesa do spraw światowej produkcji filmowej. Na tym stanowisku pozostał do maja 1996 roku. Pod jego egidą studio wyprodukowało lub rozpowszechniało filmy, takie jak oskarowy Wożąc panią Daisy, Chłopcy z ferajny, Uznany za niewinnego, Robin Hood: Książe złodziei, Batman Forever, Malcolm X, The Bodyguard, JFK, Ścigany, Dave, Czas zabijania, Twistem, Raport Pelikana, Epidemia, Klient i Czas zabijania.
W 1996 Berman założył Plan B Entertainment, należącą do Warner Bros. Pictures niezależną firmę producencką, którą nabyła później firma Village Roadshow Pictures. Berman zajmuje w niej obecnie stanowisko prezesa i głównego dyrektora. Kierowana przez niego firma realizuje obecnie we współpracy z Warner Bros. Pictures 60 różnych filmów. Wśród zrealizowanych na początku filmów znalazły się tytuły takie jak: Totalna magia, z udziałem Sandry Bullock i Nicole Kidman; Depresja gangstera, w którym wystąpili Robert De Niro i Billy Crystal; Matrix z udziałem Keanu Reavesa i Laurence’a Fishburne’a; Piekielna głębia, z udziałem Samuela L. Jacksona; Złoto pustyni z rolą George’a Clooney’a; Kosmiczni kowboje z Clintem Eastwoodem i Tommy Lee Jonesem; Miss Agent, z udziałem Sandry Bullock i Benjamina Bratta; a także Koty i psy.
Kolejne filmy to, między innymi, Dzień próby, z udziałem laureata Oskara Denzela Washingtona i Ethana Hawke’a; Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra, z Georgem Clooney’em, Bradem Puttem i Julią Roberts; Depresja gangstera 2; Dwa tygodnie na miłość z udziałem Sandry Bullock i Hugh Granta; Matrix Reaktywacja i Matrix Rewolucje; Rzeka tajemnic, z doskonałymi rolami Seana Penna i Tima Robbinsa; Ocean’s Twelve; Constantine, z udziałm Keanu Reevesa; Miss agent 2: Uzbrojona i urocza i Dom woskowych ciał. Wkrótce rozpoczną się prace nad filmem The Dukes of Hazzard, w którym zobaczymy Johnny’ego Knoxville, Seanna Williama Scotta, Jessicę Simpson, Burta Reynoldsa i Willie Nelsona.
PHILIPPE ROUSSELOT (zdjęcia)
Otrzymał w roku 1993 nagrodę Akademii za zdjęcia do filmu Roberta Redforda Rzeka życia. Ostatnio zakończył pracę na planie filmu Constantine, opartego na komiksie Comics/Vertigo Hellblazer, w którym w roli głównej wystąpił Keanu Reeves. Praca nad filmem Charlie i fabryka czekolady to już trzecie spotkanie operatora z reżyserem Timem Burtonem. Wcześniej pracował z nim na planie Planety mało, a także Dużej ryby. Ten ostatni film został doskonale przyjęty, w roku 2003 wyróżniono go wieloma nagrodami.
Urodzony we Francji operator był nominowany do nagrody Akademii za zdjęcia do dwóch innych filmów: Henry & June i Hope and Glory. Rousselot jest autorem zdjęc reżyserskiego debiutu Denzela Washingtona Antwone Fisher, pracował także przy realizacji filmu Tima Burtona Planeta małp, Tytani, Skandalista Larry Flynt, Mary Reilly, Wywiad z wampirem, Ciało i krew, Sommersby, Niebezpieczne związki i Diva.
ALEX McDOWELL (kierownik produkcji)
Znany jest z integrowania technik cyfrowych i tradycyjnych, dzięki czemu udaje mu się tworzyć prawdziwie unikatowe dzieła. Jego scentralizowany dział artystyczny ma bezpośrednie połączenie ze wszelkimi szkicami tradycyjnymi i projektami komputerowymi, lokacjami, planami, rekwizytami, danymi dotyczącymi oświetlenia i kamer, efektów wizualnych i danych z postprodukcji. Dzięki temu może w dowolnej chwili wesprzeć wysiłki reżysera, udaje mu się także bez specjalnego trudu utrzymać spójność wizualną filmu, nad którym w danej chwili pracuje.
Swoją przygodę z planowaniem produkcji przy wykorzystaniu technik cyfrowych McDowell rozpoczął podczas prac nad filmem Podziemny krąg. Udoskonalił proces w roku 1999, kiedy stworzył jeden z pierwszych całkowicie skomputeryzowanych departamentów produkcji podczas realizacji filmu Stevena Spielberga Raport mniejszości. Udało mu się w realistyczny i jednocześnie wiarygodny sposób stworzyć świat roku 2054, spełniając tym samym marzenie reżysera o zanurzeniu widza w technologii przyszłości. Podczas prac nad innym filmem tego samego reżysera – Terminal – udało mu się stworzyć kolejny dział produkcji, którego możliwości wyznaczyły nowy kierunek rozwoju tego elementu rzemiosła filmowego. Dziełem McDowella jest fantastyczny świat pokazany w filmie Dr. Seuss’ the Cat in the Hat, jego autorstwa są także miniaturowe plany, jakie zobaczymy w opracowywanej właśnie animacji stopklatkowej Tima Burtona Corpse Bride.
Filmowiec zajmuje się w tej chwili pracą na planie filmu Breaking and Entering, oryginalnego dramatu, napisanego i wyreżyserowanego przez Anthony’ego Minghellę.
McDowell ukończył Central School of Art u szczytu londyńskiej eksplozji kultury punk. Swoją skłonność do podejmowania ryzyka tłumaczy właśnie duchem tamtych czasów. W roku 1978 założył firmę Rocking Russian Design, która zajmowała się projektowaniem okładek płyt, a potem także produkcją teledysków. Jest autorem ponad 100 wideoklipów, w każdym z nich widoczny jest jego niecodzienny smak artystyczny i zamiłowanie do muzyki. W roku 1986 przeprowadził się z Londynu do Los Angeles, gdzie zaczął pracować jako kierownik produkcji reklam telewizyjnych.
W swojej nowej pracy nawiązał kontakty z licznymi doskonałymi reżyserami, poznał także tajniki pracy, we wczesnych latach dziewięćdziesiątych zajął się planowaniem produkcji filmów. Wkrótce wyrobił sobie dobrą markę pracując podczas realizacji filmów Kosiarz umysłów, Krók, Las Vegas parano, Podziemny krąg i Afera naszyjnikowa. Podczas planowania realizacji filmu przydaje mu się jego wiedza artysty i grafika, dzięki której potrafi nasycić plany filmowe właściwymi kolorami, nadając im atmosferę, właściwy wygląd i historę.
Synergia, jaka powstała w wyniku współpracy projektantów, filmowców, naukowców i inżynierów w trakcie prac nad filmem Raport mniejszości, zainspirowała McDowella do założenia grupy Matter Art and Science. Ta unikatowa, komunikująca się za pomocą Sieci grupa ludzi, połączona jest wspólnym celem, jakim jest wykorzystywanie wszelkich możliwych opcji związanych z projektowaniem filmowym, sztuką i nauką. W skład grupy wchodzą ludzie mający zarówno bardzo niewielki kontakt z kulturą popularną, jak i prawdziwe gwiazdy swoich specjalności.
McDowell mieszka obecnie w Los Angeles wraz ze swoją żoną, malarką Kirsten Everberg, i dwójką dzieci. Pomimo niezwykle napiętego planu pracy, bierze aktywny udział w wielu filmowych międzynarodowych konferencjach i spotkaniach.
DANNY ELFMAN (Muzyka)
To jeden z najbardziej wszechstronnych i znanych kompozytorów filmowych, w trakcie swojej kariery napisał muzykę do 11 filmów Tima Burtona, w tym Pee-Wee’s Big Adventure, Sok z żuka, Batman (za którą otrzymał nagrodę Grammy dla najlepszej instrumentalizacji, nominowano go także w kategorii Najlepsza Muzyka Filmowa), Edward Nożycoręki, Batman Początek, Miasteczko Halloween (kolejna nominacja do nagrody Grammy w kategorii Najlepsza Muzyka Filmowa), Marskanie atakują!, Jeździec bez głowy, Planeta małp i Duża ryba (nominacja do Oskara).
Elfman napisał muzykę do nagrodzonego Oskarem musicalu filmowego Chicago, jego autorstwa jest także muzyka do przebojowych filmów Spider-Man i Spider-Man 2. Inne filmy, do których napisał muzykę, to: Good Will Hunting (nominacja do Oskara) i Faceci w czerni (nominacja do Oskara), The Hulk, Czerwony smok, Faceci w czerni II, Dowód życia, Family Man, Prosty plan, Dolores Claiborne i Dick Tracy, za muzykę do niego otrzymał nominację do Grammy. Jest także autorem muzyki do filmów Darkman, Sommersby, Dead Presidents, Black Beauty, To Die For i Mission: Impossible.
GABRIELLA PESCUCCI (projektantka kostiumów)
Ma bogate doświadczenie w filmie, telewizji, operze i teatrze.
Jest laureatką Oskara za projekty kostiumów do filmu Martina Scorsese Wiek niewinności, otrzymała także nominacje do tej nagrody za film Terry’ego Williama Przygody barona Munchausena.
Rezultaty jej pracy widzieliśmy także w filmach Sen nocy letniej, Le Temps Retrouve, Secret Passage, Van Helsing i – ostatnio – w wyreżyserowanym przez Terry’ego Williama The Brothers Grimm.
Pescucci pracowała także przy produkcji przedstawień operowych, zajmowała się kostiumami do spektakli Norma, Manon Lescaut, Il Trovatore, La Traviata, La Boheme, and Pagliacci.
Jej dokonania w teatrze obejmują przygotowanie kostiumów do sztuk Mahogony Napoli Chi Resta e Chi Parte, Fior De Pisello i Strano Interludio.
Pescucci pracowała także podczas realizacji filmów Nędznicy, Dangerous Beauty, Cousine Bette, Szkarłatna litera, Indochiny, Imię róży, Dawno temu w Ameryce i La Città Delle Donne, Prova D’Orchestra w reżyserii Federico Felliniego.