"Cena honoru": TWÓRCY
SHEKHAR KAPUR (reżyser)
Znany jest amerykańskiej publiczności od czasu wielkiego sukcesu filmu "Elizabeth", który nagrodzono Oskarem. Jednak kariera Kapura trwa znacznie dłużej; jest on jednym z weteranów "Bollywood", jak określa się olbrzymi przemysł filmowy w Indiach, oraz jednym z pierwszych reżyserów z tego kraju, który zyskał rozgłos światowy. Po raz pierwszy został zauważony po swoim trzecim filmie, kontrowersyjnym, ale głośno komentowanym przez krytykę "Bandit Queen". Była to historia kobiety z niskiej kasty, która dokonuje zemsty za morderstwo, oparta na rzeczywistych zdarzeniach, których bohaterka, Phoolan Devi, została później członkiem indyjskiego parlamentu.
Kapur zdobył wykształcenie dyplomowanego księgowego i początkowo pracował w Anglii, następnie wrócił do Bombaju, by tam zostać aktorem. Niedługo później zaczął reżyserować, najpierw jako asystent w ramach przyjętego w Indiach systemu stażu zawodowego. Na jego dorobek reżyserski w kinie indyjskim składają się m.in. filmy "Masoom" i "Mr. India", a po nich "Bandit Queen".
MICHAEL SCHIFFER (współautor scenariusza)
Napisał scenariusz do filmu "Barwy" w reżyserii Dennisa Hoppera, w którym wystąpili Sean Penn i Robert Duval. Drugi jego film, "Lean On Me", zdobył dwie nagrody NAACP Image: za najlepszy film i dla najlepszego aktora (za rolę Morgana Freemana). Trzecie dzieło powstałe na podstawie scenariusza Schiffera, to "Karmazynowy przypływ" reżyserowany przez Tony’ego Scotta, trzykrotnie nominowany do Oskara i wyróżniony nagrodą NAACP Image dla aktora Denzela Washingtona. Coraz dłuższa lista wykorzystanych scenariuszy filmowych Schiffera obejmuje też thriller "Peacemaker" z George’em Clooneyem i Nicole Kidman.
Oprócz pisania scenariuszy Schiffer zajmował się produkcją filmów - w tej roli ma na swoim koncie np. "Gorzej być nie może", film zrealizowany za pośrednictwem swojej firmy BallPark Productions, w reżyserii Petera Berga, z udziałem Christiana Slatera, Cameron Diaz. Wspólnie z Ismailem Merchantem produkuje "Le Divorce", film będący adaptacją powieści Diane Johnson, którego reżyserii podjął się James Ivory, a wystąpili w nim Kate Hudson, Naomi Watts, Glenn Close, Matthew Modine.
Schiffer opublikował dwie książki, powieść pod tytułem "Ballpark" (1982) i wspomnienia ze swoich podróży po Środkowym Wschodzie i Afganistanie, zatytułowane "Lessons Of The Road" (1980).
HOSSEIN AMINI (współautor scenariusza)
Zwrócił na siebie uwagę, dostarczając scenariusz do The Dying of the Light, 90-minutoewgo filmu telewizyjnego, reżyserowanego przez Petera Kosminsky’ego. Następnie zyskał wielkie uznanie na kilku festiwalach dzięki napisanemu przez siebie scenariuszowi do filmu Więzy Miłości w reżyserii Michaela Winterbottoma z udziałem Christophera Ecclestona i Kate Winslet. Więzy Miłośći zdobył nagrody w kategorii najlepszego filmu na fetsiwalach w Edynburgu i w Dinard w 1996 r.
Scenariusz Aminiego do Wings of the Dove Iana Softleya otrzymał nominację do Oskara za najlepszy scenariusz-adaptację, ponadto wyróżniony został nagrodami WGA i BAFTA w 1997 r.
STANLEY R. JAFFE (producent)
Jest właścicielem Jaffilms LLC, firmy zajmującej się produkcją filmową, która obecnie pracuje jednocześnie nad kilkoma interesującymi projektami. Ostatnie realizacje Jaffilms, to m.in. filmy "Madeline" oraz "I Dreamed of Africa" z udziałem Kim Basinger. Jaffe rozpoczął swą karierę producencką w 1968 r. od filmu "Goodbye, Columbus". W wieku 29 lat, otrzymał stanowisko prezesa Paramount Pictures and Television. W 1971 r. wrócił do działalności niezależnej, realizując filmy "Bad Company", "The Bad News Bears", "Taps" oraz "Sprawa Kramerów" - ten ostatni zdobył pięć Oskarów, w tym w kategorii najlepszego filmu. W 1982 r. Jaffe wspólnie z Sherry Lansing założył Jaffe/Lansing Productions. Razem wyprodukowali dla Paramount Pictures filmy "Racing With The Moon", "Firstborn", "Fatalne zauroczenie", "Oskarżeni", "Czarny deszcz" i "School Ties".
ROBERT D. JAFFE (producent)
Rozpoczął karierę w przemyśle rozrywkowym jako asystent przy produkcji filmowej, pracując przy realizacji ponad 20 filmów, następnie przez dwa lata pracował jako szef działu twórczego w wytwórni Columbia Pictures, a potem przez sześć lat jako wiceprezes Paramount Pictures. W 1998 r. przyłączył się do firmy Jaffilms założonej przez swojego ojca, producenta Stanleya R. Jaffe. "Cena honoru" to pierwszy film, w którym figuruje jako jeden z głównych producentów.
MARTY KATZ (producent)
Od ponad dwudziestu lat czynny w branży filmowej i telewizyjnej, sprawował kolejno wiele funkcji związanych z produkcją i kierowaniem studiami kinematografii. Po dziewięciu latach pracy u Disneya jako wiceprezes do spraw Produkcji Filmowej i Telewizyjnej, założył własną firmę Marty Katz Productions, związaną ze studiem o tej samej nazwie. Był producentem przebojowych komedii "Man of the House" z udziałem Chevy Chase’a i Jonathana Taylora Thomasa oraz "Mr. Wrong" z Ellen DeGeneres Billem Pullmanem.
W 1996 r. firma Marty Katz Productions zaczęła działać samodzielnie, prowadząc biura w Santa Monica. Dzięki tym kontaktom Katz otrzymał funkcję producenta nadzorującego przy realizacji "Titanica" James Camerona, filmu nagrodzonego 11 Oskarami. Produkował także "Uwikłanego" w reżyserii Johna Frankenheimera z udziałem Bena Afflecka i Charlize Theron oraz "Impostor" - film Gary’ego Fledera, w którym wystąpili Gary Sinise i Madeline Stowe.
PAUL FELDSHER (producent)
Jest niezależnym producentem filmowym z Nowego Jorku, który za pośrednictwem swej firmy Morpheus ma umowę z prawem priorytetowej opcji z wytwórnią Miramax Films. Przed przeniesieniem swojej działalności producenckiej do Nowego Jorku Feldsher pracował jako szef studia filmowego, a także odnosił sukcesy jako agent. Wyprodukował m.in. filmy "Sztuka rozstania" z Kirsten Dunst, "Gra w serca" z Seanem Connery i Angeliną Jolie, "Miłość i śmierć w Wenecji" z Heleną Bonham Carter, "Ostatnie takie lato" z Jaredem Leto.
ROBERT RICHARDSON, A.S.C. (zdjęcia)
Nakręcił wiele filmów przy współpracy z reżyserem-producentem Oliverem Stonem - były to m.in. "Salwador", "Pluton", "Wall Street", "Rozmowy radiowe", "Urodzony czwartego lipca", "The Doors", "JFK", "Pomiędzy niebem a ziemią", "Urodzeni mordercy", "Nixon". Film "JFK" z 1991 r. przyniósł mu nagrodę Oskara; za "Pluton" z 1986 r., "Urodzonego czwartego lipca" z 1989 r. i "Cedry pod śniegiem" z 1999 r. otrzymał nominacje do tej nagrody. Dla reżysera Roba Reinera nakręcił "Ludzi honoru", a dla Martina Scorsese - "Kasyno" i "Ciemną stronę miasta". Po ukończeniu zdjęć do filmu Cena honoru Richardson połączył swe siły z reżyserem Quentinem Tarantino, pracując nad kryminalnym filmem akcji "Kill Bill".
RUTH MYERS (kostiumy)
Pracuje jako projektant kostiumów filmowych od 1967 r., kiedy to pojawiła się w tej branży, uczestnicząc w realizacji filmu reżysera Petera Halla "Work Is A 4-Letter Word". W rok później otrzymała nominację do nagrody BAFTA za swoje kostiumy do filmu biograficznego pt. "Isadora" o życiu tancerki Isadory Duncan; nie bez znaczenia był zapewne fakt, że w jej gestii pozostawał rekwizyt kluczowy dla scenariusza - słynny, długi szal bohaterki. Od tego czasu Myers współpracowała z wieloma znanymi reżyserami kina brytyjskiego i amerykańskiego, ubarwiając ich wizje swym nieomylnym okiem, wyczuciem detalu i ekspresji postaci wyrażającej się przez strój. Z jej usług korzystali m.in. Ken Russell ("Odmienne stany świadomości"), Sydney Pollack ("Firma"), Barry Sonnenfeld ("Rodzina Addamsów" - za kostiumy do tego filmu była nominowana do Oskara), Douglas McGrath ("Emma" - i kolejna nominacja do Oskara), Curtis Hanson ("Tajemnice Los Angeles") oraz Taylor Hackford ("Dowód życia"). Ostatnio Myers pracowała przy filmie McGratha stanowiącym ponowne podejście do klasycznej opowieści Charlesa Dickensa "Nicholas Nickleby".
JAMES HORNER (muzyka)
Jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych kompozytorów filmowych, autorem muzyki do kilkudziesięciu filmów w okresie ostatniego dwudziestolecia. Wiele z nich odniosło znaczny sukces i trwale zapadło w pamięć publiczności, jednak na pierwszym miejscu wypada wspomnieć muzykę do "Titanica" Jamesa Camerona, za którą Horner otrzymał dwie nagrody Akademii Filmowej i dwie nagrody Golden Globe. Oprócz tego wyróżniony został także pięcioma nominacjami do Oskara i czterema do Golden Globe, zdobył też sześć nagród Grammy, w tym za Piosenkę Roku zarówno w 1987 r. (za "Somewhere Out There") i w 1998 r. (za "My Heart Will Go On"). Horner słusznie kojarzony jest z wielką różnorodnością stylistyczną swojej muzyki. Na jego dorobek twórczy składa się m.in. muzyka do filmów: "Wróg u bram", "Grinch. Świąt nie będzie", "Gniew oceanu", "Freedom Song", "Bicentennial Man", "Wielki Joe", "Maska Zorro", "Dzień zagłady, "Zdrada", "Okup", "Szalona odwaga", "To Gillian on Her 37th Birthday", "The Spitfire Grill", "Braveheart-Waleczne serce", "Apollo 13", "Casper", "Wichry namiętności", "Stan zagrożenia", "Pagemaster", "Bopha", "Raport Pelikana", "Człowiek bez twarzy", "Czas patriotów", "Thunderheart", "Sneakers", "Rocketeer", "Glory", "In Country", "Pole marzeń", "Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki, "Pradawny ląd I: Pierwsza wielka przygoda", "Willow" i "Star Trek II". Współpracowali z nim najsłynniejsi twórcy kina hollywoodzkiego, m.in. Ed Zwick, Joe Johnston, Phil Alden Robinson, Steven Spielberg, William Friedkin, Mel Gibson, Oliver Stone, Philip Noyce, Michael Apted, Lasse Hallstrom, Norman Jewison, czy Francis Ford Coppola. Ostatnio Horner napisał muzykę do filmu Rona Howarda "Piękny umysł", za którą otrzymał nominacje do nagród Akademii Filmowej i Golden Globe w kategorii najlepszej oryginalnej muzyki filmowej.