"Cast Away. Poza światem": TWÓRCY
Reżyser/producent ROBERT ZEMECKIS otrzymał Oscara za reżyserię „Forresta Gumpa”, który został także uznany za najlepszy film. Tom Hanks za rolę w tym filmie został uhonorowany Oscarem (1995). Ostatnio Zemeckis wyprodukował i wyreżyserował psychologiczny thriller „Co kryje prawda” („What Lies Beneath”) z Harrisonem Fordem i Michelle Pfeiffer. Zarówno „CAST AWAY. Poza światem” jak i „Co kryje prawda” są pierwszymi projektami filmowymi firmy ImageMovers założonej w 1998 roku przez Zemeckisa i jego partnerów Jacka Rapke i Steve Starkeya.
Dorobek Roberta Zemeckisa to takie filmy jak: „Kontakt” z Jodie Foster, którego scenariusz oparto na powieści Carla Sagana, „Kto wrobił królika Rogera” („Who Framed Roger Rabbit”), „Powrót do przyszłości” („Back to the Future”), „Miłość, szmaragd i krodyl” („Romancing the Stone”), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”), „Used Cars”, „I Wanna Hold Your Hand”.
Jako producent wykonawczy brał udział w realizacji „Przerażaczy” („The Frighteners”), „The Public Eye”, „Tresspass”. Autorstwa Zemeckisa jest ponadto scenariusz filmu „1941”, który rozpoczął jego profesjonalną współpracę ze Stevenem Spielbergiem.
Robert Zemeckis zajmował się także reżyserią filmów telewizyjnych. Nakręcił jeden z odcinków serii TV Spielberga „Opowieści z krypty” („Tales From the Crypt”) oraz pilotażowy odcinek serii CBS z 1993 roku „Johnny Bago”.
Producent JACK RAPKE przez siedem lat pełnił funkcję wice-prezesa działu filmowego Creative Artists Agency, którą pomógł stworzyć i rozwinąć. Będąc w CAA Rapke reprezentował interesy Roberta Zemeckisa oraz takich klientów jak Jerry Bruckheimer, Ridley Scott, Ron Howard, Michael Mann, Michael Bay, Terry Gilliam, Scott Frank, John Hughes, Joel Schumacher, Martin Brest, Chris Columbus i Ezra Sacks.
W 1998 roku Rapke odszedł z agencji, aby wspólnie z Zemeckisem i Steve Starkeyem założyć firmę producencką.
Weteran wojny w Wietnamie, scenarzysta WILLIAM BROYLES, JR. otrzymał nominację do nagrody Akademii oraz Gildii Scenarzystów za scenariusz do „Apollo 13”, który napisał wspólnie z długoletnim przyjacielem Alem Reinertem. To właśnie Broyles napisał scenariusz do „Planety małp” Tima Burtona oraz „Entrapment” z Seanem Connery i Catherine Zeta-Jones.
Broyles był wydawcą licznie nagradzanego magazynu „Texas Monthly” oraz takich wydawnictw jak „California” i „Newsweek”. W jego dorobku znajduje się uhonorowany 12 nagrodami Emmy serial telewizyjny „China Beach”.
Autor zdjęć DON BURGESS, ASC otrzymał nominację do nagrody Akademii za pracę nad zdjęciami do filmu Roberta Zemeckisa „Forrest Gump”. W jego filmografii znajdują się takie filmy jak „Co kryje prawda” („What Lies Beneath”), „Kontakt”, „Evening Star”, „Zapomnij o Paryżu” („Forget Paris”), „Richie milioner” („Richie Rich”), „Blind Fury”, „Under the Boardwalk”, „Mo’ Money” i „Josh and S.A.M.”. Także dla Zemeckisa przygotował zdjęcia do drugiej i trzeciej części „Powrotu do przyszłości” („Back to the Future”) oraz do „Batmana” i „Ognistego podmuchu” („Backdraft”).
Scenograf „CAST AWAY. Poza światem” RICK CARTER po raz szósty już współpracuje z Robertem Zemeckisem. Poprzednie pięć filmów, do których scenografię tworzył to „Co kryje prawda” („What Lies Beneath”), „Forrest Gump” (nominacja do Oskara za scenografię), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”), „Powrót do przyszłości” („Back to the Future II”).
Carter pełnił funkcję scenografa podczas realizacji przebojów Stevena Spielberga „Jurassic Park” oraz „Zaginiony świat” („The Lost World: Jurassic Park) – obecnie pracuje ze Spielbergiem nad „A.I”. Carter rozpoczął współpracę ze sławnym reżyserem projektując scenografię do 42 odcinków serii TV „Amazing Stories” wyprodukowanej przez firmę Spielberga Amblin Entertainment. Podczas realizacji tej serii Carter pracował z tak uznanymi reżyserami jak Martin Scorsese, Peter Hyams i Clint Eastwood.
Urodzony w Los Angeles Carter rozpoczął karierę w przemyśle filmowym jako asystent dyrektora artystycznego w „Bound for Glory” i „The China Syndrome”.
Pochodząca z Anglii projektantka kostiumów JOANNA JOHNSTON współpracowała z Robertem Zemeckisem siedmiokrotnie – „Kto wrobił królika Rogera” („Who Framed Roger Rabbit”), „Powrót do przyszłości” („Back to the Future II i III”), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”), „Forrest Gump” oraz „Kontakt”.
Johnston pracowała także ze Stevenem Spielbergiem – „Szeregowiec Ryan” (“Saving Private Ryan”), „Indiana Jones i ostatnia krucjata” (“Indiana Jones and the Last Crusade”), „Kolor purpury” (“The Color of Purple”).
Filmografia Johnston obejmuje także takie pozycje jak – „Unbreakable” z Brucem Willisem w reżyserii M. Night Shyamalana, z którym pracowała wcześniej projektując kostiumy do nominowanego do Oskara filmu „Szósty zmysł” (“The Sixth Sense”), „Francuski pocałunek” (“French Kiss”), „Za horyzontem” (“Far and Away”), „Hellraiser”, „Śmierć na Nilu” (“Death on the Nile”), „Tess”, „Indiana Jones i świątynia przeznaczenia” (“Indiana Jones and the Temple of Doom”), „Kochanica Francuza” (“The French Lieutenant’s Woman”), “The Pirates of Penzance” i “The Shooting Party”.
Montażysta ARTHUR SCHMIDT został uhonorowany dwiema nagrodami Akademii – “Forrest Gump” Roberta Zemeckisa oraz „Kto wrobił królika Rogera” (“Who Framed Roger Rabbit”) tegoż reżysera. Z Zemeckisem Schmidt pracował także nad “Co kryje prawda” („What Lies Beneath”), „Kontakt”, wszystkie trzy części „Powrotu do przyszłości” („Back to the Future”), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”). Pozostałe tytuły w jego dorobku to „Barwy kampanii” („Primary Colors”), „Klatka dla ptaków” („The Birdcage”), „Addams Family Values”, „Ostatni Mohikanin” („Last of the Mohicans”), „Ruthless People”, „Córka górnika” („Coal Miner’s Daughter”), „Maratończyk” („Marathon Man”).
Specjalista ds. efektów wizualnych KEN RALSTON, pięciokrotny zdobywca Oscara pracował z Zemeckisem podczas realizacji takich filmów jak “Forrest Gump” (Oscar), „Kto wrobił królika Rogera” („Who Framed Roger Rabbit”; Oskar), „Kontakt”, wszystkie trzy części „Powrotu do przyszłości” („Back to the Future”), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”; Oscar). Na jego filmografię składają się ponadto: „Cocoon” (Oskar), „Powrót Jedi” („Return of the Jedi”; Oscar), „Pożegnanie z Afryką” („Out of Africa”), „Star Trek IV: The Voyage Home”, „Sabrina” oraz Jumanji.
Kompozytor ALAN SILVESTRI współpracuje z Robertem Zemeckisem już po raz dziesiąty – „Co kryje prawda” („What Lies Beneath”), “Forrest Gump” (nominacja do Oscara za najlepszą muzykę), „Kto wrobił królika Rogera” („Who Framed Roger Rabbit”), „Kontakt”, wszystkie trzy części „Powrotu do przyszłości” („Back to the Future”), „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”), „Miłość, szmaragd i krokodyl” („Romancing the Stone”).
Mając na swoim koncie ponad 60 kompozycji filmowych, Silvestri pokazał różnorodność swego talentu w takich przebojach jak: „Głębia” („The Abyss”), „The Bodyguard”, „Soapdish”, „Młode strzelby II” („Young Guns II”), „Grumpy Old Men”, „Ojciec panny młodej” („Father of the Bride I and II”), „Eksplozja” („Blown Away”), „Pułapka na myszy” („Mouse Hunt”), „Practical Magic”, „The Parent Trap”, „The Mummy Returns” i „What Women Want” z Melem Gibsonem.
Specjalista ds. dźwięku RANDY THOM był sześciokrotnie nominowany do nagrody Akademii. Z Robertem Zemeckisem pracował już podczas produkcji „Co kryje prawda” („What Lies Beneath”), “Forrest Gump” (nominacja do Oscara), „Kontakt” (nominacja do Oscara). Na liście tytułów, do których dźwięk jest dziełem Thoma znajdują się: „Stalowy gigant” („Iron Giant”), „Marsjanie atakują!” („Mars Attacks!”), „Przerażacze” („The Frighteners”), „Jumanji”, „Ognisty podmuch” („Backdraft”; nominacja do Oscara), “Dzikość serca” („Wild At Heart”; nominacja do Oscara za najlepszy dźwięk), “Powrót Jedi” („Return of the Jedi”; nominacja do Oscara), „Poszukiwacze zaginionej arki” („Raiders of the Lost Ark”), „Imperium kontratakuje” („The Empire Strikes Back”), „Czas Apokalipsy” („Apocalypse Now”).