"Był sobie chłopiec": TWÓRCY
PAUL WEITZ I CHRIS WEITZ (scenarzyści/reżyserzy)
Wspólnie wyreżyserowali "American Pie" i "Down to Earth" z udziałem Chrisa Rocka. Wcześniej, bracia pracowali wspólnie nad kilkoma scenariuszami, między innymi nad "Antz"/Mrówka Z i "Madeleine" na podstawie znanej książki dla dzieci, "Shanghai Noon" i "Nutty Professor 2"/Gruby i chudszy: The Klumps. Niedawno zadebiutowali w rolach aktorów, w przeboju Festiwalu w Sundance, "Chuck and Buck."
Urodzeni w Nowym Jorku, bracia reprezentują w swojej rodzinie już trzecią generację związaną z Hollywood. Ich dziadkiem był słynny agent Paul Kohner, który reprezentował tak legendarnych filmowców, jak John Houston, Billy Wilder czy Ingmar Bergman, ich rodzicami są projektant mody/pisarz John Weitz i nominowana do Oscara aktorka Susan Kohner.
Paul Weitz ukończył studia na Wesleyan University z dyplomem wydziału filmowego i w czasie ostatniego roku studiów jego sztuka "Mango Tea" z Marisą Tomei i Robem Morrowem została wystawiona na off-Broadway przez New York's Ensemble Theatre. Ensemble Studio Theatre wyprodukował ponadto jego następne sztuki "Captive" i "All for One."
Chris Weitz uzyskał dyplom z literatury angielskiej w Cambridge w Anglii. Po studiach pracował jako dziennikarz - wolny strzelec dla różnych gazet, włączając w to The Independent i The Sunday Times. Następnie poświęcił się karierze dyplomatycznej, po zdaniu kilku egzaminów w zakresie służby dyplomatycznej, został zaakceptowany przez Departament Stanu, ale miał odczekać zwyczajowy rok przed podjęciem służby.
Podczas tego roku Chris i Paul, którzy nie raz w młodości wspólnie pracowali nad różnymi projektami, zdecydowali się napisać razem scenariusz. To był początek wspólnej pracy.
PETER HEDGES (scenarzysta)
Jest autorem powieści "What's Eating Gilbert Grape ?" i "An Ocean in Iowa". Jest autorem adaptacji "What's Eating Gilbert Grape ?" i powieści Jane Hamilton "A Map of the World" (film z udziałem Sigourney Weaver i Julianne Moore).
Hedges pracuje obecnie nad swym debiutem reżyserskim na podstawie własnego oryginalnego scenariusza "Pieces of April" z Katie Holmes, Oliverem Plattem i Patricią Clarkson. Hedges mieszka z żoną i dwójką dzieci w Brooklynie, w Nowym Jorku.
JANE ROSENTHAL i ROBERT DE NIRO - TRIBECA PRODUCTIONS (producenci)
Wspólnicy Jane Rosenthal i Robert De Niro założyli Tribeca Productions w sierpniu 1988 r. Znajdujący się w Nowym Jorku dom produkcyjny podpisał umowę produkcyjną z Universal Pictures i "Był sobie chłopiec" jest pierwszym projektem tego nowego przedsięwzięcia. Tribeca jest odpowiedzialna za takie filmy, jak "Thunderheart", "Cape Fear"/Przylądek strachu, "Mistress", "Night and the City", "The Night We Never Met", "Panther", "A Bronx Tale" i ekranową adapatcję sztuki Scotta McPhersona "Marvin's Room"/Pokój Marvina z udziałem Meryl Streep i Diane Keaton. W 1998 r. firma wyprodukowała film w reżyserii Barry'ego Levinsona "Wag the Dog"/Fakty i akty, do którego scenariusz napisał David Mamet, a w którym zagrali Dustin Hoffman i Robert De Niro. Film zdobył dwie nominacje do Oscara.
Ostatnio, Tribeca odniosła sukces kasowy filmami "Analyse This"/Depresja gangstera i "Meet the Parents"/Poznaj mojego tatę. Ostatnim filmem wyprodukowanym przez Tribeca jest "Showtime" z Eddie'm Murphy'm i Robertem De Niro. Pozostałe filmy Tribeca Productions, to "Rocky and Bullwinkle" z Robertem De Niro, Jasonem Alexandrem i Rene Russo oraz "Flawless" z De Niro i Seymourem Hoffmanem.
TIM BEVAN i ERIC FELLNER - WORKING TITLE FILMS (producenci)
Firmę założyli w 1992 r. dwaj partnerzy Tim Bevan i Eric Fellner, dziś jest to wiodąca w Europie firma produkująca filmy. Obydwaj wspólnicy wyprodukowali ponad czterdzieści filmów, które przyniosły ponad dwa miliardy dolarów przychodów na całym świecie. Ich filmy zdobyły cztery Oscary, dla "Elizabeth", "Fargo", "Dead Man Walking"/Przed Egzekucją, osiemnaście nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (Bafta), dla m.in. "Billy'ego Elliota" i "Four Weddings and a Funeral"/Cztery wesela i pogrzeb
oraz prestiżowe nagrody na festiwalach w Cannes i Berlinie.
Bevan i Fellner od dawna współpracują ze scenarzystą Richardem Curtisem i aktorem Hugh Grantem, z którymi pracowali przy swych trzech najbardziej kasowych filmach: "Four Weddings and a Funeral"/Cztery wesela i pogrzeb", "Notting Hill" i "Bridget Jones's Diary"/Dziennik Bridget Jones. "Notting Hill" jest najbardziej kasowym filmem brytyjskim na całym świecie. Curtis jest też autorem scenariusza do kasowej komedii "Mr Bean"/Jaś Fasola: Nadciąga totalny kataklizm, z udziałem Rowana Atkinsona.
Bracia Coen od dawna związani są z Working Title, wyreżyserowali dla spółki produkcyjnej Bevana i Fellnera pięć filmów: nagrodzony Oscarem "Fargo", "The Hudsucker Proxy", "O Brother, Where Art Thou ?"/Bracie, gdzie jesteś?, "The Big Lebowski" i "The Man Who Wasn't There"/Człowiek, którego nie było (nagroda dla Najlepszego Reżysera na ubiegłorocznym Festiwalu w Cannes. W 1999 r. Fellner i Bevan założyli WT2, jego szefem jest Natascha Wharton, a przedmiotem działalności jest produkcja nisko-budżetowych filmów. Pierwszy film wyprodukowany przez nową firmę, "Billy Elliot" stał się międzynarodowym hitem i zdobył uznanie krytyków. Następne filmy tego specjalistycznego domu produkcyjnego, to "Long Time Dead", "Ali G Indahouse" z udziałem słynnego komika brytyjskiego Alego G i "My Little Eye" Marca Evansa.
Adaptacja popularnych i oryginalnych powieści jest jednym z punktów manifestu Working Title. Ostatnio, Stephen Frears przeniósł na ekran powieść Nicka Hornby'ego "High Fidelity"/Przeboje i podboje, Inne adaptacje, to "Captain Corelli's Madolin"/Kapitan Corelli Johna Maddena na podstawie powieści Louisa de Bernieres z udziałem Nicolasa Cage'a i Penelope Cruz, "Dead Man Walking" Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Pennem czy "The Borrowers"/Pożyczalscy. Nowe filmy Working Title, to "The Guru" z Jimi'm Mistry i Heather Graham w reżyserii Daisy Scherler von Mayer i "40 Days and 40 Nights"/40 dni i 40 nocy z udziałem Josha Hartnetta.
Working Title podpisało pięcioletnią umowę z Universal Pictures i StudioCanal w celu zapewnienia środków finansowych i struktury dystrybucyjnej, tak by brytyjska firma mogła zachować swą twórczą autonomię przy produkcji głównie europejskich filmów, korzystając jednocześnie z zaplecza dużego studia i światowej sieci dystrybucyjnej.
NICK HORNBY (autor książki)
Urodził się w 1957 r. Zanim został pisarzem, pracował jako nauczyciel. Jego pierwsza książka, "Fever Pitch" zyskała uznanie krytyków i sprzedała się w ogromnym nakładzie. Książka była bliska zdobyciu prestiżowej nagrody NCR, została wybrana William Hills Sports Book of the Year w 1992 r. oraz William Hills Sports Book of the Decade w 1995 r. Książka doczekała się ekranowej adaptacji (1997 r.), scenariusz filmu napisał NickHornby.
Druga powieść Hornby'ego, "High Fidelity"/Wierność w stereo została opublikowana wiosną 1995 r. Książka zdobyła Writer's Guild Award w kategorii fikcji w 1996 r. i wytwórnia Disneya przeniosła ją na ekran ("Przeboje i podboje").
"Był sobie chłopiec" został opublikowany w 1998 r. W styczniu 2000 r. został wydany zbiór krótkich opowiadań, "Speaking With the Angel", Nick Hornby zredagował wybór i był autorem jednego z utworów. Wszystkie zyski ze sprzedaży zostały przekazane Tree House Trust, organizacji dobroczynnej działającej na rzecz dzieci autystycznych, w której założeniu uczestniczył Hornby.
Nowa powieść Nicka Hornby'ego, "How To Be Good" została wydana w maju 2001 r. i zdobyła przychylne oceny krytyków i olbrzymią popularność u czytelników.
LYNN HARRIS (producent wykonawczy)
W 1993 r. została zatrudniona przez New Line jako wiceprezes ds. produkcji, a następnie, w 1995 r. została starszym prezesem. W 1998 r.została prezesem wykonawczym. Harris była odpowiedzialna za zainicjowanie produkcji i nadzór nad realizacją "Seven"/Siedem (z Bradem Pittem i Morganem Freemanem w reżyserii Davida Finchera), "Bed of Roses" (z udziałem Christiana Slatera i mary Stuart Masterson), "Boogie Nights" (z Markiem Wahlbergiem, Burtem Reynoldsem i Julianne Moore, w reżyserii Paula Thomasa Andersona), "Blade" (z Wesleyem Snipresem i Stephenem Dorffem), nominowanej do Oscara "Magnolii" (z udziałem Toma Cruise'a i Julianne Moore, w reżyserii P.T. Andersona), "Town and Country" (z Warrenem Beatty, Diane Keaton i Goldie Hawn) i ostatnio "Life as a House" (z udziałem Kevina Kline'a).
Harris jest producentem wykonawczym "Blade 2" (ponownie z udziałem Wesleya Snipesa) i "Simone" (z Alem Pacino). Obecnie nadzoruje prace przygotowawcze do "A Heartbreaking Work of Staggering Genius" (na podstawie głośnej książki Dave'a Eggersa), "His Dark Materials" (na podstawie popularnej trylogii fantasy dla dzieci) i "The Notebook" Nicholasa Sparksa. Przed podjęciem pracy dla New Line, Lynn Harris pracowała jako redaktor dla Lynda Obst Productions. Po dziewięciu miesiącach pracy została wiceprezesem firmy. Podczas dwu lat Parcy dla Obst Productions, pracowała nad takimi projektami jak, "Contact"/Kontakt, "Hot Zone" (na podstawie bestsellera Richarda Prestona "Crisis in the Hot Zone"), "Second nature" Alice Hoffman i "The Buccaneers" na podstawie utworu Edith Wharton.
Harris ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie w Berkeley w 1988 r.
REMI ADEFARASIN (zdjęcia)
Filmy, do których robił zdjęcia, to: "House of Mirth" (w reżyserii Terence'a Daviesa), "Oniegin"(reż. Martha Fiennes) z Ralphem Fiennesem, "Elizabeth" (nagrodzony BAFTA Award w kategorii najlepsze zdjęcia w 1999 r. i nominowany do Nagrody Akademii w tej samej kategorii, zdobywca ASC Award i Chicago Critics Award), "Sliding Doors" Petera Howitta z udziałem Gwyneth Paltrow, "The English Patient"/Angielski pacjent (odpowiedzialny za zdjęcia drugiego planu) Anthony'ego Minghelli, "Hollow Reed" i "Captives" w reżyserii Angeli Pope.
Remi filmował ostatnio telewizyjny "Band of Brothers"/Kompania braci reżyserowany m.in. przez Richarda Loncraine'a, Toma Hanksa i Davida Lelanda. Inne filmy telewizyjne, do których robił zdjecia, to: "Great Moments in Aviation" Beebana Kidrona, "Truly Madly Deeply" Anthony'ego Minghelli (dla BBC), "Children Crossing", "Dream Baby" i "Sweet As You Are" Angeli Pope i trzy filmy Mike'a Leigha, "Four Days in July", "Home Sweet Home", "Grown Ups."
JIM CLAY (scenografia)
Filmografia: "Captain Corelli's Mandolin"/Kapitan Corelli Johna Maddena dla Working Title, "The Trench" Williama Boyda, "Felicia's Journey" Atoma Egoyana, "Onegin" Marthy Fiennes, "Copy Cat", "Aunt Julia and the Scriptwriter"/Ciotka Julia i skryba, "Queen of Hearts" Jona Amiela, "Circle of Friends"/Krąg przyjaciół Pat O'Connor, "War of the Buttons" Johna Robertsa, "The Crying Game"/Gra pozorów Neila Jordana, "A Kiss Before Dying" Jamesa Deardena. Filmy telewizyjne: "The Singing Detective" (RTS i BAFTA Award), "Christabel (BAFTA Award).
JOANNA JOHNSTON (kostiumy)
Filmografia: "Unbreakable"/Niezniszczalny, "The Sixth Sense"/Szósty zmysł - M.Night Shyamalana "Castaway"/Poza światem, "Contact"/Kontakt, "Forrest Gump", "Death Becomes Her"/Ze śmiercią jej do twarzy, "Back to the Future III"/Powrót do przyszłości III, "Who Framed Roger Rabbit"/Kto wrobił królika Rogera - Roberta Zemeckisa "Saving Private Ryan"/Szeregowiec Ryan - Stevena Spielberga "French Kiss"/Francuski pocałunek - Lawrence'a Kasdana "Far and Away"/Za horyzontem - Rona Howarda "Hellraiser" - Clive'a Barkera. Współpracowała przy "Indiana Jones - the Last Crusade"/Ostatnia krucjata i "The Color Purple"/Kolor purpury - Stevena Spielberga oraz przy "Out of Africa" Sydneya Pollacka.
GRAHAM JOHNSTON (fryzury i makijaż)
Filmografia: "Bridget Jones's Diary"/Dziennik Bridget Jones" z Renne Zellweger, Hugh Grantem i Colinem Firthem, "Born Romantic" Davida Kane'a, "Gladiator" Ridleya Scotta, (nominacja do BAFTY wraz z Paulem Engelenem), "With or Without You" Michaela Winterbottoma, "Greenwich Meantime" Johna Stricklanda, "Plunkett and Macleane" Jake'a Scotta, "Spiceworld the Movie" Boba Spiersa, "The Leading Man" Johna Duigana, "Twin Town" i "Prince Valiant" Kevina Allena, "Trainspotting" i "Shallow Grave"/Płytki grób Danny'ego Boyle'a, "Small Faces" i "When Saturday Comes" Gillies McKinnon. Filmy telewizyjne: "The Railway Children", "Bombay Blue", "Imogen's Face" z udziałem Samanthy Janus, "Truth or Dare" Johna Maddena z Helen Baxendale.
Graham wystąpił ostatnio w kampanii reklamowej Maxa Factora.
NICK MOORE (montaż)
Filmografia: "What's the Worst That Could Happen ?" Sama Weismana, "Beautiful Joe" Stephena Metcalfe'a, "Notting Hill" Rogera Michella, "Divorcing Jack" Davida Caffreya, "Land Girls" Davida Lelanda, "The Full Monty"/Goło i wesoło Petera Cattaneo (nominacja do BAFTA Award). Był asystentem montażysty przy: "Mission: Impossible" Briana de Palmy, "Frankenstein" Kennetha Branagha, "Little Buddha"/Mały Budda Bernardo Bertolucciego, "Orlando" Sally Potter, "Indiana Jones and the Last Crusade" i "Empire of the Sun"/Imperium słońca Stevena Spielberga , "Willow" Rona Howarda i "Never Say Never Again"/Nigdy nie mów nigdy Irvinga Kershnera.
DAMON GOUGH (Badly Drawn Boy)
Skomponował muzykę do filmu. To jego druga płyta od czasu debiutanckiego albumu z czerwca 2001 r., "The Hour of the Bewilderbeast", który zdobył cenioną Mercury Music Prize. Gough zawsze wierzył, że muzyka ma moc zabawiania i wywierania wpływu na ludzi. Po skończeniu szkoły, Gough marzył o zostaniu piosenkarzem - autorem tekstów, na wzór swego idola, Bruce'a Springsteena. Cztery lata temu, po przeniesieniu się z rodzinnego Bolton do Manchesteru, Gough poznał się z grafikiem i DJ-em Andy'm Votelem i razem z nim założył firmę płytową, Twisted Nerve. Twórczość Gougha, zgłębiająca siłę miłości, ma liryczną intensywność przypominającą dokonania Nicka Drake'a, Grama Parsonsa i Boba Dylana.
Element "niewykończenia" jest typowy dla występów publicznych Gougha - zaczyna piosenkę, potem zmienia plany, je banana, wychodzi, wraca, wręcza róże najbardziej atrakcyjnym dziewczynom na widowni. Ale cokolwiek robi, udaje mu się utrzymać uwagę publiczności przez cały czas występu. "Lubię prezentować swój występ, tak jakby był on przeznaczony tylko dla tej publiczności, która przyszła na mój koncert tego właśnie wieczora", mówi Damon Gough. "Lubię interakcję z widownią, wciąganie jej w to, co robię."
Badly Drawn Boy podjął pracę w związku z filmem "Był sobie chłopiec" na życzenie Nicka Hornby'ego. "Miałem zamiar zająć się własnym projektem ale spotkałem się z twórcami tego filmu, przeczytałem książkę i zaczęło mnie to wciągać", wyjaśnia Gough. Muzyka do filmu została w całości napisana przez Badly Drawn Boy - osiem nowych piosenek i muzyka ilustracyjna.
Pierwszy przeznaczony do sprzedaży utwór z nowej płyty, "Donna and Blitzen" został wydany jako singiel w grudniu ubiegłego roku i został w całości sprzedany w dzień wydania. Następne single, to "Something to Talk About" i "Silent Sigh".