Reklama

"Bridget Jones: W pogoni za rozumem": TWÓRCY

Beeban Kidron (reżyser)

Po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę krytyków telewizyjnym dramatem „Oranges are not the only fruit”, opartym na powieści Jeanette Winterson. Dramat ten, za który w 1990 r. otrzymała nagrodę BAFTA był później rozpowszechniany w Stanach Zjednoczonych jako film fabularny. Również w 1990 r. wyreżyserowała kolejny wysoko oceniany przez krytyków obraz – komedię o dwóch życiowych rywalkach, „Antonia and Jane”, z Saskią Reeves i Imeldą Staunton.

Jej pierwszy hollywoodzki film to „Druga miłość” (1992 r.) z Shirley McLaine i Marcello Mastroiannim, który przyniósł obojgu aktorom nominacje do Złotych Globów. Następnie przyszedł kontrowersyjny obraz „Hookers, Hustlers, Pimps and Their Johns”. W 1993 r. Beeban Kidron wyreżyserowała „Great Moments in Aviation” z Vanessą Redgrave, Johnem Hurtem i Jonathanem Pryce a następnie „To Wong Foo, Thanks for everything! Julie Newmar” z Patrickiem Swayze, Wesley Snipesem i Johnem Leguizamo. Zarówno Swayze jak i Leguizamo otrzymali nominacje do Złotego Globu za najlepszą rolę męską w komedii/musicalu.

Reklama

Wcześniejsze filmy Beeban Kidor to między innymi „Swept from the Sea” z Vincentem Perez, Ianem McKellebnem i Rachel Weisz oraz „Vroom” z Dianą Quick, Davidem Thewlisem i Clivem Owenem. Wśród jej produkcji telewizyjnych znajdują się „Murder” z Julie Walters, „Cinderella”, „Itch, Carry Greenham Home”, „Love at First Sight” oraz „Eve Arnold, A Portrait”.

Zanim zaczęła reżyserować Kidron pracowała jako kelnerka, tancerka, posłaniec, ekspedientka w galeriach i sklepach. Fotografuje odkąd skończyła 11 lat i w wieku 13 lat została „odkryta” przez fotografa Magnum, Eve Arnold.

Producenci – Tim Bevan i Eric Fellner

Od chwili swojego powstania w 1982 r. Working Title Films jest wiodącą europejską wytwórnią filmową. Powstało w niej ponad 70 filmów, które razem przyniosły dwa i pół miliarda dolarów dochodu, zdobyły cztery Oscary®, dwadzieścia nagród British Academy Award i niezliczone nagrody i wyróżnienia na festiwalach filmowych w Cannes i Berlinie. W tym roku wytwórnia otrzymała prestiżową nagrodę BAFTA im. Michaela Balcona, za wyjątkowy wkład w rozwój brytyjskiego przemysłu filmowego.

Wśród obrazów wyprodukowanych przez Working Title Films znajdują się niezwykle popularne i lubiane komedie romantyczne: „Cztery wesela i pogrzeb”, „Notting Hill”, „Dziennik Bridget Jones”, „To właśnie miłość”, wszystkie wg scenariuszy Richarda Curtisa i z udziałem Hugh Granta. „To właśnie miłość” to także reżyserski debiut Richarda Curtisa.

Wytwórnia jest również od dawna związana z braćmi Cohen. Owocem współpracy jest pięć wspólnych filmów, w tym słynne „Fargo”, „Hudsucker Proxy”, „Big Lebowski”, „Bracie, gdzie jesteś?” i „Człowiek, którego nie było”. Za ten ostatni film Joel Cohen otrzymał nagrodę w kategorii reżyserii na Festiwalu w Cannes w 2001 r.

Słynąca z wysokich wymagań i inteligentnych scenariuszy Working Title jest także znana z wyszukiwania i adaptowania na potrzeby filmu oryginalnych, ciekawych powieści. Stephen Frears zekranizował powieść Nicka Hornby’ego „Miłość w stereo”, Chris i Paul Weitz stworzyli film wg kolejnej książki tego autora – „Był sobie chłopiec”.

Wśród innych głośnych adaptacji znajduje się „Dziennik Bridget Jones” na podstawie bestsellerowej powieści Helen Fielding; ekranizacja „Mandoliny kapitana Corelli” Louisa de Bernieres z udziałem Nicolasa Cage’a i Penelope Cruz; „Dead Man Walking” Tima Robbinsa na podstawie książki Helen Prejean; z udziałem laureatów Oskara Susan Sarandon i Seana Penna; oraz dziecięca klasyka „Pożyczalscy”, oparta na serii powieści Mary Norton, w reżyserii Petera Hewitta.

Wśród filmów powstałych w Working Title można także wymienić „Elizabeth”, „Bean”, „40 Dni i 40 Nocy”, „The Guru”, „Johnny English”, „Ned Kelly”, „The Shape of Things” i „Thunderbirds”, film przygodowy oparty na serialu telewizyjnym z lat 60-tych. Ostatnim filmem wytwórni jest „Wimbledon” w reżyserii Richarda Loncraine’a z udziałem Kirsten Dunst i Paula Bettany.

Najbliższe filmy wytwórni Working Title to zagadkowy dreszczowiec „The Interpreter”, w reżyserii zdobywcy Oskara Sydneya Pollacka, z udziałem takich gwiazd jak Nicole Kidman i Sean Penn; „Nanny McPhee” w reżyserii Kirka Jonesa, wg scenariusza laureatki Oscara® Emmy Thompson, z udziałem Emmy Thompson, Colina Firtha i Angeli Lansbury; dramat przygodowy „Everest” w reżyserii Stephena Daldry („Godziny”, „Billy Elliot”); oraz „Duma i uprzedzenie” z Keirą Knightly i Matthew McFaydenem w rolach głównych. W obsadzie znajdują się także Brenda Blethyn, Donald Sutherland, Rosamund Pike, Jena Malone, Tom Hollander, Penelope Wilton, oraz Judi Dench.

W 1990 r. powstał oddział wytwórni - WT2, zajmujący się produkcją fimów o niskobudżetowych. Pierwszy powstały tam obraz, „Billy Elliot” w reżyserii Stephena Daldry, stał się międzynarodowym przebojem zarówno komercyjnym jak i artystycznym. Od tamtej pory w WT2 pod dyrekcją Nataschy Warton, wyprodukowano „Ali G Indahouse” z Sachą Baron Cohen, „Long Time Dead” oraz „My Little Eye”. W tym roku wśród obrazów powstałych w tej wytwórni znajdą się „The Calcium Kid” z Orlando Bloomem; „Wysyp żywych trupów”, romantyczna komedię o zombie, w reżyserii Edgara Wrighta, z udziałem Simona Pegga; „Mickybo&me” w reżyserii Terry Loane’a, z udziałem Julie Walters, Ciaran Hinds, Adriana Dunbara i Giny McKee; oraz „Inside I am Dancing” w reżyserii Damiena O’Donnela, z udziałem Romoli Garai, Jamesa McAvoy i Stevena Robertsona.

Jonathan Cavendish (producent)

Jest dyrektorem zarządzającym Little Bird. Występował jako producent wielu filmów fabularnych, w tym „Dziennika Bridget Jones” oraz „Gangster nr 1” (w Polsce na video/dvd), w reżyserii Paula McGuigana, z udziałem Malcolma McDowella i Paula Bettany; „Ordinary Decent Criminal”, z udziałem Kevina Spacey, Lindy Fiorentino i Petera Mullana, w reżyserii Thaddeusa O’Sullivana; „Croupier” z Clivem Owenem w roli głównej, w reżyserii Mike’a Hodgesa; „Nothing Personal” w reżyserii Thaddeusa O’Sullivana, z Jamesem Frainem i Ianem Hartem w rolach głównych; „Into the West” w reżyserii Mike’a Newella z Ellen Barkin i Gabrielem Byrne w rolach głównych, który otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego na sześciu międzynarodowych festiwalach; „December Bride” w reżyserii Thaddeusa O’Sullivana z Donalem McCannem i Saskią Reeves, który otrzymał siedemnaście międzynarodowych nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu European Film Awards.

Wśród jego ostatnich filmów można wymienić psychologiczny dreszczowiec w reżyserii Marca Evansa – „Trauma” z Colinem Firthem i Meną Suvari w rolach głównuch, „Churchill – the Hollywood Years”, wg scenariusza i w reżyserii Petera Richardsona, oraz „The Key”, drama telewizyjny dla BBC, w reżyserii Davida Blaira, wg scenariusza Donny Franceschild.

Cavendish był także producentem/producentem wykonawczym kilku filmów i seriali telewizyjnych. Wśród nich można wymienić „The Many Lives of Albert Walker” (2002), oparty na niezwykłych, prawdziwych wydarzeniach dramat z Johnem Gordonem Sinclairem w roli głównej; „Dirty Tricks” (2000) dla Carlton Television z Martinem Clunesem w roli głownej; „All For Love” (1998), film telewizyjny w reżyserii Harrego Hooka z Anne Friel, Mirandą Richardson i Richardem E. Grantem w rolach głównych; „The Writing on the Wall” (1996), serial telewizyjny z Dennisem Haysbertem i Wiliamem H. Macy; „The Hanging Gale” (1994), serial telewizyjny z braćmi McGann i Michaelem Kitchenem, nominowany do czterech nagród BAFTA, w tym w kategorii najlepszy serial; oraz „The Border Country”, film telewizyjny z Juliet Stevenson i Seanem Beanem w rolach głównych, który zdobył nagrodę dla nejlepszego filmu na Festiwalu Filmowym w Chicago oraz na Festiwalu Filmów TV w Banff.

Andrew Davies (autor acenariusza)

Laureat nagród BAFTA i Emmy, zajmuje się zawodowo pisaniem scenariuszy od lat 60 – tych. Swoją karierę rozpoczął jako autor słuchowisk radiowych. Później zaczął pisać dla filmu i telewizji. Jest także autorem powieści dla dzieci i dorosłych. Jest być może najlepiej znany jako autor wspaniałego scenariusza do telewizyjnej ekranizacji BBC „Dumy i uprzedzenia” z 1995 r. Adaptacja ta cieszyła się największą oglądalnością ze wszystkich filmów emitowanych w programie Arts&Entertainment Channel w USA.

Wśród scenariuszy jego autorstwa do filmów kinowych należy wymienić „Dziennik Bridget Jones” z 2001 r., we współpracy z Helen Fielding i Richardem Curtisem; film oparty na jego własnej powieści „B Monkey”, opublikowanej w 1992 r., który powstał w reżyserii Michaela Radforda; oraz scenariusz na podstawie powieści Maeve Binchy do filmu „W kręgu przyjaciół”, z udziałem Chrisa O’Connela i Minnie Driver. Obecnie Andrew Davies pracuje nad filmową adaptacją powieści Evelyna Waugh „Znowu w Brideshead”, w reżyserii Davida Yatesa z Judem Law w głownej roli.

Ostatnie produkcje telewizyjne wg jego scenariuszy to m.in. mini serial z 2004 r. oparty na powieści Anthony’ego Trollopa „He Knew He Was Right”; mini serial dla telewizji PBS wg „Doktora Żywago” Borysa Pasternaka; „Daniel Deronda” wg powieści George Elliot; współczesna wersja „Otella”; oraz „Tipping the Velvet” na podstawie powieści Sarah Waters; adaptacja klasycznej powieści Kingsleya Amisa „Dziewczyna taka jak ty” (2001); „Krawiec z Panamy”, oparty na sztuce Johna Le Carre (2001); „Moll Flanders” z Alexem Kingstonem (1999); adaptacja powieści Elizabeth Gaskell „Żony i córki” (także 1999); „A Rather English Marriage”, oparty ma powieści Angeli Lambert, wyświetlony na Londyńskim Festiwalu Teatralnym i wyemitowany przez BBC w grudniu tego samego roku; adaptacja „Targowiska próżności” oraz jego własnej powieści „Getting Hurt” (1998); „Emma” w 1997 r. i „Wilderness” w 1996 r.

Wśród innych scenariuszy Andrew Daviesa warto wymienić adaptację powieści „Middlemarch” George Elliot z 1994 r., która zebrała niezwykle pochlebne recenzje zarówno w Wielkiej Brytanii jak i USA. Andrew Davies zdobył także wiele uznania trylogią „House of Cards”, „To Play the King” i „The Final Cut”. Jest także współautorem popularnego angielskiego sitcomu „Game On”.

Sztuka teatralna pióra Andrew Daviesa „Prin” odniosła duży sukces na scenie londyńskiego Lyric Theatre w 1989 r. a także w Stanach Zjednoczonych i Australii. Jego wcześniejsza sztuka, „Rose” z Glendą Jackson w głównej roli, przyciągała niezliczone rzesze widów na West Endzie, a następnie była wystawiana na Broadwayu i w wielu innych krajach.

Helen Fielding (autorka powieści i scenariusza)

Jest także współautorką scenariusza do pierwszego filmu o Bridget Jones i autorką powieści „Dziennik Bridget Jones” i „Bridget Jones: w pogoni za rozumem”. Obie te książki zostały sprzedane łącznie w ponad piętnastu milionach egzemplarzy.

Helen Fielding przez wiele lat pracowała dla telewizji BBC. Doświadczenia zgromadzone w prowadzeniu wielu programów publicystycznych na żywo, wykorzystała planując przyszłe eskapady swojej bohaterki. Pod koniec lat osiemdziesiątych zajmowała się produkcją filmów dokumentalnych w Etiopii, Sudanie i Mozambiku dla „Comic Relief”. Jej pierwsza powieść „Potęga sławy” („Cause Celeb”), opublikowana w 1994 r., rozgrywa się w afrykańskim obozie dla uchodźców.

W swojej najnowszej powieści „Rozbuchana wyobraźnia Olivii Joules”, która natychmiast znalazła się na szczycie list bestsellerów na całym świecie, autorka także czerpie ze swoich doświadczeń międzynarodowej dziennikarki. Po odejściu z BBC Helen Fielding współpracowała z „Sunday Times”, „Telegraph” i „Independent”, gdzie po raz pierwszy pojawiła się Bridget Jones, początkowo jako bohaterka tygodniowego felietonu.

Richard Curtis (autor scenariusza)

Urodził się w Nowej Zelandii w 1956 r. a wychowywał w Manili, Sztokholmie, Folkestone i Warrington. Od ponad dwadziestu lat mieszka – z przerwami – w Londynie. Pisanie scenariuszy komediowych rozpoczął po odejściu z Oxfordu w 1978 r. Współpracował wtedy – i współpracuje do dzisiaj – z Rowanem Atkinsonem. Jego pierwszą pracą w telewizji był scenariusz do wszystkich czterech serii „Not the Nine O’Clock News” dla BBC. Potem stworzył serial „Czarna żmija”, komedię sytuacyjną rozgrywającą się w różnych epokach brytyjskiej historii, z Rowanem Atkinsonem występującym w coraz to innych komicznych fryzurach. Ostatnie trzy odcinki napisał wspólnie z Benem Eltonem.

W tym czasie Richard, Rowan i Ben wystawili na West Endzie dwie rewie komediowe a Richard Curtis napisał swój pierwszy scenariusz filmowy - „The Tall Guy”, wyreżyserowany później przez Mela Smitha, z Jeffem Goldblumem, Emmą Thompson (jej kinowy debiut) i Rowanem Atkinsonem wcielającym się w postać okrutnego i bez serca aktora komediowego z West Endu. Film nie był jednak autobiograficzny. Producentem została wytwórnia Working Title, z którą Richard Curtis pozostaje związany do dziś.

Z powrotem w telewizji Richard Curtis i Rowan Atkinson rozpoczęli pracę nad „Jasiem Fasolą”, na przestrzeni lat stwarzając sporadycznie wiele programów z udziałem małomównego człowieka w krawacie. W 1993 r. Richard Curtis napisał scenariusz do „Bernard and Genie”, rodzinnej baśni na Boże Narodzenie, z Lennym Henry i Alanem Cummingiem w rolach głównych. W grudniu 1993 r. Richard Curtis otrzymał nagrodę za całokształt dokonań Stowarzyszenia Brytyjskich Autorów Komediowych.

Jego drugi film kinowy „Cztery wesela i pogrzeb” z Hugh Grantem i Andie McDowell w rolach głównych, w reżyserii Mike’a Newella, produkcji Duncana Kenworthy’ego, wszedł na ekrany w marcu 1994 r. Film otrzymał nagrodę Cezara, Australijską Nagrodę Akademii oraz nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu. Został także nominowany do Oskara w kategorii najlepszy scenariusz i najlepszy film.

W 1994 r. Richard Curtis rozpoczął poracę nad komedią sytuacyjną dla BBC „The Vicar of Dibley”, z Dawn French jako kobietą – wikarym w małej wiosce pełnej ekscentrycznych postaci. „Jaś Fasola – nadciąga totalny kataklizm” w reżyserii Mela Smitha, z Rowanem Atkinsonem wszedł na ekrany kin w Wielkiej Brytanii w sierpniu 1997 r. W tym filmie Jaś Fasola udaje się do Ameryki i mówi zdecydowanie więcej, niż można by się po nim spodziewać.

Następny film kinowy wg jego scenariusza, „Notting Hill”, z Julią Roberts i Hugh Grantem w rolach głównych wszedł na ekrany kin w maju 1999 r. i przez pewien czas stanowił najlepiej zarabiający obraz w historii angielskiego kina. W 2001 r. Richard Curtis został współautorem scenariusza do filmu „Dziennik Bridget Jones”, w którym wystąpili Renee Zellweger, Colin Firth i Hugh Grant.

Ostatnio Richard Curtis napisał scenariusz a także wystąpił po raz pierwszy jako reżyser filmu „To właśnie miłość” – dziejącej się w czasie Gwiazdki opowieści o wielu różnych rodzajach miłości, w której występują 22 główne postacie.

Richard Curtis jest współzałożycielem i wiceprezesem Comic Relief, stowarzyszenia organizującego charytatywną akcję Dzień Czerwonego Nosa w Wielkiej Brytanii. Od 1987 r. jest jednym z producentów programów na żywo związanych z tą imprezą. Obecnie pracuje nad kampanią charytatywną „Niech ubóstwo odejdzie do przeszłości” na rzecz najuboższych krajów świata.

Adam Brooks (autor scenariusza)

Ostatnio był współautorem filmu wytwórni Working Title „Wimbledon”, w reżyserii Richarda Loncraine, z Kirsten Dunst i Paulem Bettany w rolach głównych. Wcześniej wystąpił jako scenarzysta i reżyser zarazem zbierającego liczne pochwały krytyków „The Invisible Circus”, opartego na powieści Jennifer Egan, z Cameron Diaz w roli głównej.

Brooks jest autorem scenariusza wielkiego przeboju komediowego „Francuski pocałunek” z Meg Ryan i Kevinem Kline. Był także współautorem scenariusza (z Richardem LaGravenese i Akousa Busia) filmowej adaptacji powieści laureatki Nobla, Toni Morrison, „Ukochana”, w reżyserii Jonathana Demme, z Ophrą Winfrey, Danny Gloverem i Thandie Newton.

Adam Brooks współpracował przy kilku projektach z reżyserem/aktorem Griffinem Dunne. Dokonał adaptacji (wspólnie z Robin Swicord i Akivą Goldsmanem) powieści do filmu Dunne’a „Totalna magia oraz krótkometrażowego filmu, nominowany do Oskara pt „Duke of Groove” w reżyserii Dunne’a. Brooks także wyreżyserował i napisał scenariusz „Almost You” z Dunnem i Brooks Adams w rolach głównych, który zdobył główną nagrodę na Sundance Film Festiwal.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy