Reklama

"Bliżej": TWÓRCY FILMU

MIKE NICHOLS (Reżyser, Producent)

To dzisiaj legenda przemysłu rozrywkowego, człowiek wielokrotnie nagradzany za swoje osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej i teatralnej, zarówno na scenie, jak i za reżyserskim sterem.

Ostatnio przyznano mu nagrodę za osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej, przyznaną przez Gildię Amerykańskich Reżyserów, w uznaniu jego dorobku i wkładu w jej rozwój w ciągu ostatnich czterdziestu lat. We wrześniu tego roku artysta otrzymał nagrodę Emmy jako najlepszy reżyser, za produkcję stacji HBO “Anioły w Ameryce” /Angels in America/, przy czym sam ten projekt uhonorowany został 11 Emmy.

Reklama

Nichols urodził się w Berlin w 1931. Jego ojciec był Rosjaninem, a matka Niemką. Jego rodzina wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych i osiadła w Nowym Jorku, kiedy on sam miał siedem lat. Przyszły reżyser uczęszczał University of Chicago, gdzie razem z Elaine May i Paulem Sillsem założyli grupę komediową The Compass, która z czasem przemianowana została na Second City.

W 1957 roku powstała z kolei legendarna dziś już grupa komediowa Nichols-May. Zaczynali oni od występów w Blue Angel w Nowym Jorku, a następnie podróżowali ze swoimi programami po całych Stanach. Nichols i May byli autorami wielu specjalnych programów telewizyjnych, a także gościnnie występowali w programach “Omnibus,” “The Dinah Shore Show” i “The Jack Paar Show.” W 1960 roku wystawili na Broadway’u swój show “Wieczór z Mikem Nicholsem i Elaine May” /An Evening with Mike Nichols and Elaine May/, która z sukcesem grany był przez cały rok. Program ten nadal cieszył się ogromną popularnością wśród widzów, kiedy duet komediowy podjął decyzję o zaprzestaniu wspólnych występów i podjęciu kariery solo.

Nichols zwrócił się wtedy w stronę reżyserii, zdobywając swoje pierwsze siedem Nagród Tony za produkcję sztuki Neila Simona “Boso w parku” /Barefoot in the Park/. Od tego momentu jego nazwisko przewijało się przy bezprecedensowej wręcz liczbie broadway’owskich hitów teatralnych, wśród których znalazły się takie tytuły jak: “The Knack,” “Luv” (nagroda Tony dla najlepszego reżysera), “Dziwna para” /The Odd Couple/ (nagroda Tony dla najlepszego reżysera), “The Apple Tree,” “Plaza Suite” (nagroda Tony za reżyserię), “Prisoner of Second Avenue” (Tony za reżyserię), “The Gin Game” (1978 – Nagroda Pulitzera) oraz “Streamers” (Nagroda Nowojorskich Krytyków Teatralnych - New York Drama Critics). Nichols wyreżyserował również cieszące się ogromną popularnością wznowienia sztuk “Małe liski” /The Little Foxes/, “Wujaszek Wania” oraz amerykańską produkcję “Comedians”. W tym czasie pod jego reżyserskim przewodnictwem powstały także: “The Real Thing” (Tony za reżyserię), “Zamęt albo Hurlyburly” /Hurlyburly/, “Social Security,” “Czekając na Godota” oraz „Śmierć i dziewczyna”.

Jako producent teatralny Nichols miał swój udział w sukcesie programu “Whoopi Goldberg on Broadway”, a także otrzymał kolejną nagrodę Tony za przebojowy show “Annie”. W 1987 roku otrzymał nagrodę im. George’a Abbotta, a w 1990 uhonorowany został przez Amerykańskie Muzeum Sztuki Filmowej za swój wkład w rozwój przemysłu filmowego.

Nichols wyreżyserował swój pierwszy film “Kto się boi Virginii Woolf?” /Who’s Afraid of Virginia Woolf?/ w 1966 roku i od razu zdobył nominację do Oscara® w kategorii reżyserskiej. Za swoją rolę w tym filmie Elizabeth Taylor uhonorowana została statuetką dla Najlepszej Aktorki. W 1967 roku Nichols wyreżyserował film “Absolwent” /The Graduate/, za który tym razem przyznano mu już całkiem zasłużonego Oscara® za reżyserię. Wyróżnienie spotkało go również ze strony Gildii Amerykańskich Reżyserów i Nowojorskich Krytyków Filmowych, którzy przyznali mu swoje nagrody. Kolejne filmy reżysera to „Paragraf 22” /Catch-22/, “Porozmawiajmy o kobietach” /Carnal Knowledge/, “Silkwood” (nominacja do Oscara®), “Pracująca dziewczyna” /Working Girl/ (nominacja do Oscara®), „Biloxi Blues”, „Pocztówki znad krawędzi” /Postcards from the Edge/, „Odnaleźć siebie” /Regarding Henry/ oraz „Wilk” /Wolf/. Nominacje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej zdobył również jako współtwórca (producent) filmu Jamesa Ivory’ego „Okruchy dnia” /The Remains of the Day/,

W ostatnich latach Nichols wznowił współpracę z Elaine May, która napisała scenariusze do dwóch jego filmów „Klatka dla ptaków” /The Birdcage/ i „Barwy kampanii” /Primary Colors/.

Nichols współpracował z aktorką Emmą Thompson przy produkcji filmu telewizyjnego stacji HBO “Dowcip” /Wit/, za który w 2001 otrzymał Nagrodę Emmy® za najlepszą reżyserię w kategorii filmu telewizyjnego. Nichols i Thompson otrzymali również Nagrodę Humanitas za najlepszy scenariusz do tego obrazu.

Najnowszym osiągnięciem reżysera jest dwuczęściowa prezentacja epickiej powieści Tony’ego Kushnera (nagrodzonej Pulitzerem) “Anioły w Ameryce” /Angels in America/ z udziałem Ala Pacino, Meryl Streep i Emmy Thompson. Ten wyświetlany przez stację HBO projekt przyniósł Nicholsowi Nagrodę DGA za reżyserię, a także 21 nominacji do nagrody Emmy (w sumie filmowi przyznano 11 nagród, w tym za reżyserię). Produkcja ta nagrodzona została także pięcioma Złotymi Globami.

Nichols wkrótce ma się zająć reżyserią musicalowej wersji filmu “Monthy Python i Święty Graal” /Monty Python and the Holy Grail/ zatytułowanej “Spamalot.”

PATRICK MARBER (Scenariusz/Film na podstawie sztuki jego autorstwa)

Urodził się w Londynie w 1964 roku. Rozpoczynał swoją karierę jako artysta specjalizujący się w monologu komediowym, nieco później zainteresował się pisarstwem, a także występował w brytyjskim radio i telewizyjnym show "Knowing Me, Knowing You".  

Jego pierwsza sztuka teatralna pt. "Dealer's Choice" miała swój debiut na deskach londyńskiego Royal National Theatre w 1995 roku, po czym wystawiana była z sukcesem na West Endzie.

Druga ze sztuk Marbera - Bliżej” („Closer”) po raz pierwszy weszła do repertuaru londyńskiego w 1997 roku, szybko zyskując sobie pozycję międzynarodowego przeboju i będąc wystawianą przez ponad 100 scen teatralnych, grających ją w ponad 30 językach na całym świecie.

Oprócz reżyserowania swoich własnych tekstów dramatycznych, Marber wyreżyserował także produkcję sceniczną sztuk Craiga Raine'a "1953", Dennisa Pottera "Blue Remembered Hills", Davida Mameta "The Old Neighborhood" oraz Harolda Pintera "Dozorca” /The Caretaker/.  

W 2000 roku sam wystąpił w jednej z ról we wznowieniu dramatu Davida Mameta "Speed-the-Plow", wystawianym na West Endzie.

Za swoją radiową, telewizyjną i teatralną działalność Marber zdobył wiele prestiżowych wyróżnień, w tym między innymi nagrodę BAFTA za Najlepszy Program Komediowy oraz Nagrodę im. Laurence’a Olivier za Najlepszą Nową Sztukę Sezonu, a była to właśnie Bliżej” („Closer”), uhonorowana także przez inne gremia, w tym m.in. Londyńskich Krytyków Teatralnych i Nowojorskich Krytyków Teatralnych (za najlepszą sztukę zagraniczną).

Bliżej” („Closer”) jest pierwszym przeniesionym na ekran scenariuszem autorstwa Marbera.

JOHN CALLEY (Producent)

Należy dziś do grona potentatów hollywoodzkich produkcji, a jednocześnie uwielbianych producentów filmowych. Calley rozpoczynał swoją karierę w przemyśle rozrywkowym w 1951 roku, pracując dla NBC. Wykonywał w tym czasie różne prace i zlecenia dla Peacock. W 1957 roku dołączył do zespołu pracowników Henry Jaffe Enterprises, gdzie zajmował się produkcją między innymi takich klasyków amerykańskich show telewizyjnych jak: “The Chevrolet Variety Hour” z Dinah Shore, “The Shirley Temple Storybook” oraz “The Bell Telephone TV Hour.” Po kilku latach pracy w charakterze specjalisty reklamy telewizyjnej zaproponowano mu stanowisko Wiceprezesa w Filmways, Inc, gdzie zajmował się projektami filmów fabularnych, w tym takich przebojów jak: „The Loved One”, „Cincinnati Kid”, „Obrona zamku” /Castle Keep/ i „Paragraf 22” / Catch-22/.

W 1968 roku Calley dołączył do zespołu wytwórni Warner Bros., gdzie w trakcie 13 lat pracy zajmował różne stanowiska, w tym między innymi wiceprezesa i prezesa World-Wide Production. Za jego kadencji Warner wprowadził na ekrany kin między innymi takie tytuły jak: “Brudny Harry” /Dirty Harry/, “Mechaniczna pomarańcza” /A Clockwork Orange/, “McCabe i pani Miller” /McCabe And Mrs. Miller/, “Deliverance”, “Wejście smoka” /Enter The Dragon/, “Ulice nędzy” /Mean Streets/, „Egzorcysta” /The Exorcist/, „Płonące siodła” /Blazing Saddles/, „Płonący wieżowiec” /The Towering Inferno/, „Pieskie popołudnie” /Dog Day Afternoon/, „Superman” oraz „Rydwany ognia” /Chariots of Fire/. W 1981 roku Calley zdecydował się uniezależnić, podejmując samodzielnie współpracę producencką m.in z Mikem Nicholsem przy takich filmach jak: „Pocztówki znad krawędzi” /Postcards from the Edge/ i „Okruchy dnia” /The Remains of the Day/. Na prezesowski fotel powrócił jednak podpisując kontrakt z wytwórnią United Artists Pictures, pod szyldem której nadzorował produkcje „Klatki dla ptaków” /The Birdcage/, „Goldeneye”, „Zostawić Las Vegas” /Leaving Las Vegas/ i „Rob Roy’a”.

W 1996 roku zajmując stanowisko prezesa zarządu i dyrektora wykonawczego Calley znalazł się w szeregach Sony Pictures Entertainment. Stanowisko to zajmował do zeszłego roku, kiedy to ponownie postanowił zająć się filmami jako niezależny producent. Jego pierwszym filmem w tym charakterze jest prezentowany właśnie Bliżej” („Closer”), następnym zaś będzie adaptacja międzynarodowego bestselleru „Kod Leonarda Da Vinci” /The Da Vinci Code/, w reżyserii Rona Howarda.

CARY BROKAW (Producent)

Jest szanowanym producentem i znaną w świecie filmowym osobowością show biznesu. W swojej karierze zajmował stanowiska Prezesa i Dyrektora Wykonawczego w Avenue Entertainment Group (od 1994 roku) oraz Prezesa Zarządu i Dyrektora Wykonawczego Avenue Pictures (od 1987 roku). Po otrzymaniu stopnia licencjata na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley oraz tytułu MBA przyznanego przez UCLA School of Management, Brokaw rozpoczął karierę w wytwórni 20th Century Fox. Zajmował w tym czasie różne stanowiska w działach marketingu i dystrybucji filmowej, nadzorując w ramach swojej specjalizacji między innymi takie produkcje jak: „Julia, „Rocky Horror Picture Show”, „Co dalej?” /Breaking Away/, „Cały ten zgiełk” /All That Jazz/ i „Gwiezdne wojny” /Star Wars/.

W 1980 roku został Wiceprezesem Wykonawczym Cineplex Odeon Corporation. Za swojej kadencji zainicjował i nadzorował przejęcie przez firmę Odeon Theatres i Plitt Theatres. W 1983 roku, Brokaw został Prezesem Island Alive Films, a z czasem członkiem zarządu, Prezesem i Dyrektorem Wykonawczym Island Pictures. Sprawując nadzór nad produkcją doprowadził między innymi do realizacji takich projektów jak: “Koyaanisqatsi”, „Wybierz mnie” /Choose Me/, „El Norte”, „Stop Making Sense”, „Pocałunek kobiety pająka” /Kiss Of The Spider Woman/, „Droga do Bountiful” /The Trip To Bountiful/, „Mona Lisa”, „Poza prawem” /Down By Law/ oraz „Ona się doigra” /She's Gotta Have It/. W 1986 roku, filmy firmowane przez Island Pictures otrzymały w sumie siedem nominacji do Nagród Akademii®, zdobywając Oscarsa® dla Najlepszego Aktora (William Hurt) i Najlepszej Aktorki (Geraldine Page).

W 1987 roku Brokaw założył wytwórnię Avenue Pictures, która wyprodukowała i wprowadziła do dystrybucji takie obrazy jak: wyreżyserowany przez Gusa Van Santa „Drugstore Cowboy”, „After Dark” Jamesa Foley'a, „My Sweet”, „Piękny obiekt pożądania” /The Object Of Beauty/ z Andie MacDowell i Johnem Malkovichem, „Sweetie” Jane Campion oraz film Jima Sheridana „Pole” /The Field/. W 1992 roku, Brokaw za sprawą Avenue zajął się produkcją obrazu Roberta Altmana “Gracz” /The Player/, który nominowany był do Nagrody Akademii® w pięciu kategoriach, w tym jako najlepszy film roku. Brokaw był również producentem “American Heart” z Jeffem Bridgesem, nominowanego do Oscara® “Na skróty” /Short Cuts/, również w reżyserii Altmana oraz „Czas przemian” /Restoration/, epickiego obrazu Michaela Hoffmana z udziałem Roberta Downey’a Jr., Meg Ryan, Hugh Granta i Sir Iana McKellena.

W ostatnim czasie Brokaw wzbogacił swoje producenckie konto między innymi o takie tytuły jak: “Voices from A Locked Room”, „Finding Graceland” i „Letters from a Wayward Son” z udziałem Harry’ego Connicka, Jr. Najnowsze projekty to: “Łowcy umysłów” /Mindhunters/, thriller w reżyserii Renny’ego Harlina z udziałem LL Cool J’a, Vala Kilmera, Christiana Slatera i Kathryn Morris oraz filmowa adaptacja sztuki Shakespeare’a „Kupiec wenecki” /The Merchant of Venice/ na podstawie scenariusza i w reżyserii Michaela Radforda. Grają w nim Al Pacino, Jeremy Irons i Joseph Fiennes.

Brokaw nadzoruje również prace Avenue Pictures Television, która w ostatnim czasie wyprodukowała sześć cieszących się dużym powodzeniem filmów telewizyjnych: “See Jane Run”, „A Stranger In Town”, „The Almost Perfect Bank Robbery”, „Two Mothers For Zachary” i „Tell Me No Secrets”. Najnowsze projekty telewizyne to: “The Chimes of Christmas”, film oparty na powieści Karola Dickensa oraz “Special Occasions”, filmowa adaptacja sztuki Bernarda Slade’a. Dla telewizji kablowej pod szyldem Avenue Brokaw wyprodukował filmy: “Amelia Earhart: The Final Flight” z Diane Keaton, “Path To Paradise: The Untold Story of the World Trade Center Bombing” oraz „Time Shifters”.

Brokaw był producentem kilku uznanych filmów dla stacji HBO, w tym uhonorowanego Nagrodą Emmy “Dowcipu” /Wit/, w reżyserii Mike’a Nicholsa, z udziałem Emmy Thompson, a także nominowanego do Emmy “Na ścieżce wojennej” /Path To War/ Johna Frankenheimera, z udziałem Sir Michaela Gambona, Aleca Baldwina i Donalda Sutherlanda. Oprócz nich powstały dla HBO: „Normal” Jane Anderson, z Jessiką Lange i Tomem Wilkinsonem, nominowany do Emmy w sześciu kategoriach oraz “Anioły w Ameryce” /Angels in America/ Mike’a Nicholsa, z udziałem Ala Pacino, Meryl Streep i Emmy Thompson. Projekt ten otrzymał w sumie 21 nominacji do nagrody Emmy (filmowi przyznano 11 nagród, w tym za reżyserię). Produkcja ta nagrodzona została także pięcioma Złotymi Globami.

Brokaw mieszka w Los Angeles z żoną Christine i czterema córkami.

SCOTT RUDIN (Producent wykonawczy)

W jego bogatej filmografii są między innymi takie tytuły jak: „Team America: World Police”, „I Huckabees”, “Osada” /The Village/, „Kandydat” /The Manchurian Candidate/, “Żony z Sepford” /The Stepford Wives/, “Szkoła Rocka” /School of Rock/, “Godziny” /The Hours/, „Zmiana pasa” /Changing Lanes/, „Kwaśne pomarańcze” /Orange County/, “Iris”, „Genialny klan” /The Royal Tenenbaums/, „Zoolander”, “Shaft”, “Jeżdziec bezgłowy” /Sleepy Hollow/, “Prochy Angeli” /Angela’s Ashes/, „Regulamin zabijania” /Rules of Engagement/, „Cudowni chłopcy” /Wonder Boys/, „Ciemna strona miasta” /Bringing Out the Dead/, „South Park: Bigger, Longer & Uncut”, “Truman Show” /The Truman Show/, „Adwokat” /A Civil Action/, „In and Out”, “Okup” /Ransom/, „Mother”, “Pokój Marvina” /Marvin’s Room/, “Klub pierwszych żon” /The First Wives Club/, „Półmrok” /Twilight/, „Clueless”, “Sabrina”, “Naiwniak” /Nobody’s Fool/, “Firma” /The Firm/, „Szachowe dzieciństwo” /Searching for Bobby Fischer/, “Zakonnica w przebraniu” /Sister Act/, Sister Act 2: Back in the Habit, “Rodzina Adamsow” /The Addams Family/, „Addams Family Values”, „Little Man Tate”, „Odnależć siebie” /Regarding Henry/, „Wzgórza pacyfiku” /Pacific Heights/, „Linia życia” /Flatliners/, „Jennifer Eight”, „Mrs. Soffel” i „He Makes Me Feel Like Dancing” (Academy Award – Best Documentary).

Jako producent teatralny wystawił: “Passion” (Nagroda Tony – Najlepszy Musical), “Indiscretions,” “Hamlet,” “Seven Guitars,” “Skylight,” “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum,” “On the Town,” “The Chairs,” “The Judas Kiss,” “Stupid Kids,” “The Blue Room,” “The Most Fabulous Story Ever Told,” “Closer” (Londyn i New York), “Amy’s View,” “The Wild Party,” “The Ride Down Mt. Morgan,” “Copenhagen” (Nagroda Tony – Najlepsza Sztuka Teatralna), “The Designated Mourner,” “The Caretaker” (London), “The Goat” (Nagroda Tony – Najlepsza Sztuka Teatralna), “Medea,” “Beckett/Albee,” “Caroline, or Change” and “The Normal Heart.”

Najnowsze projekty Rudina to: “The Life Aquatic” Wesa Andersona, “Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events” Brada Silberlinga oraz “Margaret” Kennetha Lonergana..

CELIA COSTAS (Producentka wykonawcza)

Rozpoczynała swoją karierę pracując dla Universal Studios w dziale zagranicznej dystrybucji filmowej jako asystentka rozpoznania rynku. Po owocnej współpracy z Alanem J. Pakulą przy jego filmie „Roll Over”, reżyser zaproponował jej pracę w charakterze managera planu przy filmach “Wybór Zofii” /Sophie’s Choice/, „Orphans”, „See You in the Morning” oraz „Uznany za niewinnego” /Presumed Innocent/, a także managera produkcji przy „Raporcie Pelikana” /The Pelican Brief/ i „Consenting Adults”. Costas zajmowała następnie stanowisko managera produkcji drugiego planu przy filmach „Glengarry Glen Ross”, „To Wong Foo…” i „Night Falls on Manhattan”. Była producentką stowarzyszoną filmu “Joe Black” /Meet Joe Black/ oraz współproducentką “A Lesson Before Dying”, “Części intymne” /Private Parts/, “28 Days” i “Zoolandera”. Ostatnio jako producentka pracowała przy “For Love or Country” i “Aniołach w Ameryce” dla HBO Films.

ROBERT FOX (Producent wykonawczy)

Od czasu założenia w 1980 roku firmy Robert Fox Limited zajmował się produkcją ponad 30 sztuk teatralnych wystawianych na londyńskim West Endzie, a także na Broadway’u. W jego dorobku są między innymi takie tytuły jak: “Goose Pimples” Mike’a Leigh, “Anyone For Dennis?” Johna Wellsa, “Another Country” Julian Mitchell, w której debiutowali na deskach scenicznych West Endu Rupert Everett, Kenneth Brannagh, Daniel Day-Lewis i Colin Firth, “Crystal Clear” Phila Younga, “Mewa” Antoniego Czechowa z Vanessą Redgrave, Jonathanem Prycem i Natashą Richardson, “Torch Song Trilogy” Harvey’a Fiersteina, z udziałem Anthony’ego Shera, “Interpreters”, “J.J. Farr” z Albertem Finney’em, “Chess” Tima Rice’a, Benny’ego Andersona i Björna Ulvaeusa, “Lettice And Lovage” Petear Shaffear z Maggie Smith, “Anything Goes” z udziałem Elaine Paige, “A Madhouse In Goa” Martina Shermana i “When She Danced”, obie z udziałem Vanessy Redgrave i wiele innych.

Na dużym ekranie Fox był producentem wykonawczym filmu “Another Country”, producentem „Miesiąca nad jeziorem” /A Month By The Lake/ z udziałem Vanessy Redgrave, Edwarda Foxa i Umy Thurman; “Iris” z Judi Dench, Kate Winslet i Jimem Broadbentem, nominowanego do Oscara® w trzech kategoriach (Nagroda Akademii za drugoplanową rtolę męską dla Jima Broadbenta), a także “Godzin” /The Hours/ z Nicole Kidman, Julianne Moore i Meryl Streep, nominowanego w jedenastu kategoriach do nagrody BAFTA , a także dziewięciu do Oscara® (Nagroda Akademii za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską dla Nicole Kidman).

STEPHEN GOLDBLATT, ASC, BSC (Zdjęcia)

Rozpoczynał swoją karierę jako fotograf martwej natury i dokumentalista. Z czasem zainteresował się bardziej dziedziną filmu fabularnego.

Ostatnio po raz trzeci w swojej karierze nominowany był do branżowej nagrody ASC za telewizyjną adaptację “Aniołów w Ameryce” /Angels in America/ (dla HBO). Goldblatt nominowany był wcześniej do ASC, a także Nagrody Akademii® za pracę przy filmach “Batman Forever” i „Książę przypływów” /The Prince of Tides/. Dwie nominacje Emmy otrzymał z kolei za filmy telewizyjne stacji HBO “Path to War” (2002) i “Conspiracy” (2001).

W swojej filmografii Goldblatt ma również takie tytuły jak: “The Deep End of the Ocean”, “Batman i Robin”, “Striptease”, “Raport Pelikana” /The Pelican Brief/, “Consenting Adults”, “For the Boys”, “Everybody’s All American”, “Joe Versus the Volcano”, “Zabójcza broń” /Lethal Weapon/, “Zabójcza broń 2” /Lethal Weapon 2/, “Cotton Club”, „The Hunger” oraz „ Outland”.

TIM HATLEY (Scenograf)

Jest absolwentem słynnej London’s Central St. Martins College of Art & Design. Najlepiej znany jest ze swoich teatralnych projektów scenograficznych, do sztuk wystawianych zarówno w Londynie, jak i w Nowym Jorku. Na Broadway’u uhonorowano go niedawno nagrodą Tony za najlepszą scenografię, którą zaprojektował do sztuki “Private Lives.” Uhonorowany był również wcześniej Nagrodą im. Laurence’a Oliviera za Najlepszą scenografię teatralną – do “Stanley and Humble Boy.” Osiągnięcia sceniczne Hatley’a to także scenografie do: “Last Dance at Dum Dum,” “Suddenly, Last Summer,” “The Three Lives of Lucie Cabrol,” “Ryszarda III,” “Goodnight Children Everywhere” i “Talk of the City.” Dla London Royal National Theatre, zaprojektował scenografie do “Humble Boy” “Hamleta,” “Stanley,” “The Caucasian Chalk Circle,” “Flight,” “Antonisza & Kleopatry,” “Sleep with Me” i “Darker Face of the Earth.”

Jego projekty do “Suddenly, Last Summer” i “Sleep with Me” uhonorowane zostały w 1999 roku nagrodą Evening Standard. Hatley miał swój udział w tworzeniu scenografii do produkcji baletowych i operowych, w tym m.in. do “The Love for Three Oranges”, “Carmen,” “Orpheus in the Underworld,” “The Return of Ulysses,” “Unrequited Moments” i “Kopciuszka” Ostatnio zajął się również projektowaniem kostiumów do filmu historycznego „Stage Beauty” w reżyserii Richarda Eyre. Będzie scenografem i projektantem kostiumów do broadway’owskiej produkcji Mike’a Nicholsa - musicalu “Spamalot.”

JOHN BLOOM (Montaż)

Pracował przy montażu takich filmów jak: “Shaft”, “Magic”, “Everybody Wins”, “Who’ll Stop the Rain”, “Klub pierwszych żon” /The First Wives Club/, “Last Dance”, “Naiwniak” /Nobody’s Fool/, “Damage”, “Air America”, “Jacknife”, “Bright Lights”, “Big City”, “Black Widow”, “Under Fire”, “Betrayal”, “Dracula”, “The Ritz”, “Orca”, “The Lion in Winter” i “Georgy Girl”.

Bloom trzykrotnie nominowany był do Nagrody Akademii®, a to zaszczytne wyróżnienie przyniosły mu filmy: “Kochanica Francuza” /The French Lieutenant’s Woman, “A Chorus Line” oraz “Gandhi”, za który otrzymał Oscara®. Bloom prowadzi również współpracę z producentami małego ekranu, Montował między innymi filmy “Masada”, “Dowcip” /Wit/ Mike’a Nicholsa (nagroda Emmy) oraz „Anioły w Ameryce” /Angels in America/ (nagroda Eddie przyznawana przez A.C.E.oraz nhominacja do Emmy).

ANTONIA VAN DRIMMELEN (Montaż)

Nominowana była do nagrody Emmy za pracę przy filmie “Anioły w Ameryce” /Angels in America/, a także „Shaft”. Była w zespole montażowym obrazu “Thelma & Louise” (asystentka montażysty filmu), “Camilla”, “Naiwniak” /Nobody’s Fool/, “Klub pierwszych żon” /The First Wives’ Club/, we wszystkich z nich pełniła rolę montażystki stowarzyszonej. Jej filmografia to także: „Głębia oceanu” /The Deep End of the Ocean/ (pierwsza asystentka montażu) oraz “Dowcip” /Wit/ (montażystka stowarzyszona).

ANN ROTH (Projekty kostiumów)

Jest niezwykle płodną artystką-kostiumografem. Swoją karierę zaczynała jako malarka dekoracji w Pittsburgh Opera Company. Z show biznesem związana jest już od pięćdziesięciu lat.

Roth czterokrotnie nominowana była do Nagrody Akademii ® za pracę przy filmach “Godziny” /The Hours/, „Miejsca w sercu” /Places in the Heart/, “Utalentowany pan Ripley” /The Talented Mr. Ripley/ oraz “Angielski pacjent” /The English Patient/, za który otrzymała statuetkę Oscara® w 1996 roku.

W bogatym dorobku filmowym artystki są między innymi takie tytuły jak: “Osada” /The Village/, “Wzgórze nadziei” /Cold Mountain/, “Znaki” /Signs/, “Dzień szarańczy” /The Day of the Locust/, “Finding Forrester”, “In & Out”, “Sabrina”, “Nine to Five”, “Dressed to Kill”, “The Goodbye Girl, Klute”, “The Owl and The Pussycat”, “The Mambo Kings”, “Nieznośna lekkość bytu” /The Unbearable Lightness of Being/, “Jagged Edge”, “The World of Henry Orient” oraz “Nocny kowboy” / Midnight Cowboy/.

Od długiego czasu prowadzi współpracę z reżyserem Mikem Nicholsem. Ich pierwszym wspólnym przedsięwzięciem była broadway’owska produkcja sztuki “The Odd Couple”`, po której przyszły również filmy fabularne – “Barwy kampanii” /Primary Colors/, „Klatka dla ptaków” /The Birdcage/, „”Odnaleźć siebie” /Regarding Henry/, „Pocztówki znad krawędzi” /Postcards from the Edge/ i „Pracująca dziewczyna” /Working Girl/.

Roth zaprojektowała ostatnio kostiumy do wyreżyserowanej przez Nicholsa produkcji HBO „Anioły w Ameryce” /Angels in America/, która jej samej przyniosła nominację do nagrody Emmy. Jest autorką kostiumów do broadway’owskich inscenizacji: “Purlie,” “The Women,” “Play it Again, Sam,” “They're Playing Our Song,” “The Best Little Whorehouse in Texas,” “The House of Blue Leaves,” “Hurlyburly” oraz “The Tale of the Allergist's Wife”. Nominację do nagrody Tony przyniosły jej sztuki “The Crucifer of Blood,” “The Royal Family” i “Present Laughter.”

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Bliżej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy