Reklama

"Bitwa o Irak": Twórcy i obsada

NICK BROOMFIELD (Reżyseria/Scenariusz/Produkcja) studiował prawo w Cardiff i Nauki Polityczne na Essex University. Następnie rozpoczął studia w brytyjskiej Państwowej Szkole Filmowej pod kierownictwem profesora Collina Younga.

Broomfield nakręcił pierwszy film Who Cares o likwidacji slumsów w Liverpoolu podczas studiów, przy użyciu pożyczonej kamery Bolex.

Profesor Collin Young z Państwowej Szkoły Filmowej miał ogromny wpływ na jego twórczość. Zachęcał Broomfielda do aktywnej obserwacji i poznał z piękną, utalentowaną Joan Churchill. Joan i Nick zrobili razem kilka filmów. Broomfield pracował między innymi przy: Ghosts, His Big Self, Fetishes, Heidi Fleiss: Hollywood Madam, Tracking Down Maggie, White for Me, Monster in a Box, Diamond Skulls, Lily Tomlin, Chicken Ranch, Soldier Girls, Tattooed Tears, Marriage Guidance, Fort Augustus, Juvenile Liaison, Whittingham, Behind the Rent Strike oraz Proud to be British.

Reklama

Początkowo Broomfield pozostawał pod wpływem obserwacyjnego stylu Freda Wisemana oraz Roberta Leacocka i Pennebakera. Później zwrócił się, w dużej mierze przypadkowo, ku własnemu, osobliwemu stylowi, z którym jest zazwyczaj kojarzony. Podczas kręcenia Driving Me Crazy w 1988 roku, gdy film wymknął się spod kontroli, Nick obsadził w nim siebie i producenta, by nadać mu jakikolwiek sens.

Eksperyment doprowadził do większej wolności, przejścia od pełnego ograniczeń kina obserwacyjnego do bardziej badawczego, eksperymentalnego stylu widocznego w The Leader the Driver and the Driver's Wife, Aileen: Life and Death of a Serial Killer, Kurt and Courtney oraz Biggie and Tupac.

Nick Broomfield jest laureatem między innymi: głównej nagrody na festiwalu w Sundance, Nagrody Akademii Brytyjskiej, Prix Italia, DuPont Peabody Award, Grierson Award, Hague Peace Prize i Amnesty International Doen Award.

ANNA TELFORD (Produkcja) pracowała z reżyserami takimi jak Peter Cattaneo (The Full Monty) i Jonathan Glazer (Birth). Zawsze żywo interesowała się prawami człowieka. Jest zagorzałą zwolenniczką organizacji podobnych Amnesty International.

MARK WOLF (Zdjęcia) wywodzi się ze środowiska dokumentalnego. Przez 10 lat pracował jako operator w zespole Natural History BBC oraz w National Geographic i Discovery, kręcąc filmy na całym świecie. W 2002 roku otrzymał nagrodę Emmy za zdjęcia do serialu BBC pt. Błękitna Planeta. Był nominowany do tejże za serial BBC pt. Kongo. Jest również autorem zdjęć do filmów fabularnych, m. in. wchodzących właśnie na ekrany Art in Las Vegas i Intervention oraz do obrazów Ghosts i Rag Tale w reżyserii Nicka Broomfielda.

ASH JENKINS (Montaż) na początku kariery pracował przy krótkich metrażach w Afryce. Podczas studiów w Walijskiej Szkole Filmowej wrócił tam, by zrealizować trzecioroczny dokument w Północnej Ugandzie, od 10 lat nękanej wojną domową.

Po ukończeniu studiów pracował przy filmie Nicka Broomfielda His Big White Self, traktującym o wojnie domowej między czarną większością i białymi członkami partii neonazistowskiej w Afryce Południowej. Był odpowiedzialny za dokumentację i zezwolenia. Następnie pracował jako asystent montażysty filmu Broomfielda Ghosts, wykorzystującemu podobne techniki, co Bitwa o Irak.

STUART GAZZARD (Montaż) pracował przy filmach: Frequently asked Questions about Time And Travel, Outlaw, The Front Line, Severance, The Business, It's All Gone Pete Tong, The Football Factory, Indecision, The Trouble with Men and Women, Geometry and Gravity, Goodbye Charlie Bright, Human Traffic. Jego dorobek telewizyjny to: Innovation: Life Inspired oraz Innovation: Building to Extremes.

DAVID BRYAN (Scenografia) przez ostatnie 14 lat brał udział w projektach filmowych w Europie i Azji. Obecnie pracuje przy amerykańskim obrazie pełnometrażowym Hurt Locker kręconym w Jordanii. Jest autorem scenografii do filmu A Mighty Heart, opowiadającego historię porwania reportera Wall Street Journal Daniela Pearla. Pracował również przy ostatnim pełnometrażowym filmie Nicka Broomfielda Ghosts oraz Man about Dog, Code 46, 24 Hour Party People, With or Without You, I Want You, Resurrection Man oraz House of America. Jego dorobek telewizyjny to: Big Cook Little Cook, Footballers Wife$: Extra Time, The Fugitives, Sir Gadabout, the Worst Knight in the Land, I Want You oraz Cause of Death.

DONALD MCCUSKER (Kierownik Produkcji) słynie z tworzenia drogich produkcyjnie filmów za małe pieniądze. Ostatnio koprodukował Hurt Locker, również kręcony w Iraku. Był kierownikiem produkcji filmu Death of a President, który otrzymał International Critic's Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2006 roku. McCusker pracował również z Duncanem Roy'em przy nagrodzonym licznymi nagrodami filmie Aka, pokazywanym na Festiwalu Filmowym w Sundance. Stworzył scenografię do uhonorowanego wieloma nagrodami dokumentu The Valley oraz nominowanego do nagrody BAFTA filmu telewizyjnego The Day Britain Stopped.

ELLIOT RUIZ (Kapral Ramirez) jest byłym kapralem Amerykańskiej Piechoty Morskiej. Podczas ataku rebeliantów w irackim Tirkicie nieomal stracił życie i doznał poważnego urazu nogi. Wbrew zaleceniom lekarza, nauczył się chodzić nie używając laski i rozpoczął karierę aktorską. Obecnie prowadzi emitowany codziennie program lifestylowy pt. "Verizon V-Cast" w telewizji SkeeTV. Wcześniej wystąpił w filmach Julious Home i Shapeshifter oraz w filmie telewizyjnym Relations.

ERIC MEHALACOPOULOS (Sierżant Ross) urodził się we francuskojęzycznym Montrealu w Kanadzie. Po ukończeniu szkoły średniej przeprowadził się z rodziną do Wirginii, gdzie zaciągnął się do piechoty morskiej. Mehalacopoulos szybko awansował na podoficera i dowódcę trzeciego batalionu czwartego pułku marines.

Po 11 września, marines zostali włączeni do jednostki treningowej dowodzonej przez Mehalacopoulosa i kilku innych dowódców. Jego trzeci batalion czwartego pułku marines został wysłany do Kuwejtu na czas oczekiwania na decyzję prezydenta. Ulokowano ich na granicy z Irakiem.

21 marca 2003 roku, marines wyjechali na pierwszą misję do Bagdadu. Eric walczył w każdym z większych miast położonych na szlaku prowadzącym do miasta. W dniu 21 urodzin brał udział w walkach w rejonie Nazaria. 21 dni później, dowodzona przez niego jednostka, jako pierwsza dotarła do Bagdadu od strony południowej. Trzeci batalion czwartego pułku marines słynie z obalenia pomnika Saddama Husseina w Bagdadzie. Marines wrócili do domu po 4 miesiącach służby w Iraku.

Jednostka Erica wróciła do Iraku rok później. Tym razem walk miało być więcej niż podczas pierwszej misji. Trzeci batalion czwartego pułku marines został przetransportowany do Falludży. Operacja mająca trwać trzy dni wydłużyła się do miesiąca. W ciągu pierwszych pięciu dniu, Eric był świadkiem większej ilości starć niż podczas całej pierwszej misji. Kolejne urodziny spędził na polu walki.

Po zakończeniu służby wojskowej poszedł na studia. Zagrał jako statysta w filmie Jarhead. Kierownik obsady Dee Dee Ricket zapamiętał go, jako aktora z doświadczeniem wojskowym. Niecałe dwa lata później, Dee Dee zadzwonił do Erica w sprawie przesłuchania do filmu Nicka Broomfielda Bitwa o Irak.

Eric czuł się na planie w Jordanii bardzo dobrze. "To był trudny okres, morale bywało niskie, ale wzięliśmy się w garść i przetrwaliśmy. Nick sprawił, że przypomniałem sobie tamte burzliwe czasy. Pozwolił mi udzielać wskazówek innym aktorom grającym marines. To doświadczenie otworzyło mnie na aktorstwo i filmy. Zmieniłem kierunek studiów na Sztuki Teatralne i znalazłem to, co chcę robić w życiu - zostać zawodowym aktorem."

ANDREW MCLAREN (Kapitan Samson), były żołnierz amerykańskich marines, wystąpił w roli, która pozwoliła mu czerpać z doświadczeń służby w Iraku w 2005 roku. McLaren gra żołnierza oskarżonego wraz z kolegami z oddziału o powodowanie zniknięcia 24 irackich kobiet i dzieci.

McLaren ukończył Avon Old Farms School w 1999 roku. Służył w Iraku i Liberii. Został odznaczony medalem za "Zasługi w operacjach humanitarnych" oraz Global War on Terrorism Expeditionary Medal. Po powrocie do USA w 2005 roku McLaren ożenił się z Melissą Garcia i przeniósł do Kalifornii, by spróbować sił w aktorstwie. Mieszka w North Castle z żoną i pięcioletnią córką. Wkrótce urodzi im się drugie dziecko.

W najbliższych miesiącach McLaren wstąpi do Departamentu Policji w Nowym Jorku.

YASMINE HANANI (Hiba) urodziła się i wychowała w Stanach Zjednoczonych. Jej rodzina pochodząca z Bagdadu przeprowadziła się do Ameryki pod koniec lat siedemdziesiątych. W dzieciństwie występowała jako aktorka. Ukończyła z wyróżnieniem kierunek Business and Cinema-Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Pracowała jako analityk inwestycji bankowych na Wall Street. W 2004 roku powróciła do pracy w branży filmowej dokumentem Voices of Iraq. Pracowała również przy dokumentach My Country i The Blood of My Mother. Wkrótce będzie ją można zobaczyć w filmie Petera Berga The Kingdom.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Bitwa o Irak
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy