Reklama

"Batman - Początek": ŚWIAT BRUCE'A WAYNE'A

Zabiera się do oczyszczenia miasta, które lubi być brudne. Nie uda mu się to w pojedynkę…

– Batman: Year One.

Podobnie jak we wszystkich aspektach produkcji tak przy obsadzaniu ról w "Batmanie-Początku" reżyser Christopher Nolan dążył do nadania epickiego tonu, który pobrzmiewa pod realizmem filmu. "Wspominaliśmy niesamowitą obsadę "Supermana" z 1978r. w reżyserii Richarda Donnera" mówi Nolan. "Grali tam Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty i mnóstwo innych wspaniałych aktorów w rolach drugoplanowych. Obsadzaliśmy nasz film w podobny sposób, dobierając zespół znakomitych aktorów, którzy przydają głębi i złożoności postaciom, czyniącym świat Bruce'a Wayne'a dużo prawdziwszym".

Reklama

Najważniejszą postacią w życiu Bruce'a Wayne'a jest Alfred Pennyworth, kamerdyner rodziny Wayne'ów, który przejmuje opiekę nad małym Brucem po śmierci jego rodziców. Pomimo wściekłości i samoniszczycielskiego zachowania Bruce'a, Alfred pozostaje wobec niego lojalny, pomagając mu w zdobyciu i dopracowaniu narzędzi potrzebnych w przemianie Bruce'a w żywą broń przeciw niesprawiedliwości.

"Alfred to człowiek, który staje się odpowiedzialny za wychowanie najbardziej niesamowitego dziecka jego pokolenia" mówi Nolan. "Pomaga mu w niezwykle ważnych i przerażających rzeczach, jakich żaden rodzic nie chciałby, żeby jego dziecko robiło."

"Potrzebny nam był aktor, który wniósłby do tej roli poczucie humoru i serce, jak również pewną dozę powagi," mówi producentka Emma Thomas. "Tylko jeden człowiek nadawał się do tego zadania."

"Alfred jest jedyną stałą rzeczą w życiu Bruce’a, jedyną osobą, która z niego nigdy nie rezygnuje," mówi słynny aktor Michael Caine, zdobywca Oscara za role w filmach "Wbrew regułom" (The Cider House Rules) oraz "Hannah i jej siostry" (Hannah and Her Sisters), a także nominację do Oscara w 2003r. za tytułową rolę w "Spokojnym Amerykaninie" (The Quiet American). "Jest także moralną busolą dla Bruce'a. Batman porusza się na bardzo cienkiej linie pomiędzy prawdziwym sobą a przestępcami, których ściga, więc musi stosować się do wyższego kodeksu moralnego. Alfred nie boi się wyrazić własnego zdania, zwłaszcza gdy uważa, że Bruce mógł posunąć się za daleko. 'To nie może stać się osobiste; inaczej będziesz zwykłym opryszkiem’."

"Dla mnie ich związek jest bardzo zabawny, ale również wzruszający" mówi Bale. "Bardzo sobie ufają. Mają tę umiejętność bliskich sobie ludzi, że gdy kłócą się i są szczerzy do bólu, to i tak wiedzą, że nadal mogą na siebie liczyć."

"Christian jest wspaniały i świetnie nadaje się na Batmana" mówi Caine, którego do projektu zachęcił napisany przez Nolana i Davida Goyera scenariusz i jego nacisk na człowieczeństwo postaci. "Podobał mi się ich pomysł pokazania Batmana powstającego z normalnego człowieka. Jeśli jest odporny na kule, to gdzie tu napięcie? Jeśli mamy do czynienia z prawdziwym człowiekiem, to pojawia się niebezpieczeństwo i napięcie. To mnie właśnie zainteresowało."

Gdy Bruce Wayne znika z Gotham, szukając po świecie sposobów jak stać się siłą na tyle potężną, by oczyścić Gotham City ze zbrodni, zanurza się w kryminalnym półświatku -ryzykowny i brutalny eksperyment, który go zahartowuje, ale ostatecznie sprawia, że ląduje w więzieniu w Butanie.

To tam, na końcu świata, Bruce znajduje ścieżkę swojego przeznaczenia. Poznaje człowieka zwanego Ducard, sprzymierzeńca i wysłannika Ra’sa al Ghula, enigmatycznego przywódcy potężnej grupy śmiałków zwanej Ligą Cieni.

"Ra’s al Ghul to bardzo tajemnicza i skomplikowana postać," mówi Ken Watanabe, nominowany do Oscara w 2004r. za swoją rolę w słynnym dramacie "Ostatni samuraj" (The Last Samurai"). "Jest bardzo spokojny i cichy, ale także niesamowicie potężny. Wyobrażam go sobie jako uśpiony wulkan".

Podobnie jak Ra’s al Ghul, Ducard oddany jest ideałowi naturalnej sprawiedliwości, gdzie "sprawiedliwość to równowaga" – a Liga Cieni posunie się tak daleko jak trzeba, aby osiągnąć to, co uważa za niezbędną równowagę. Szorstki, zdyscyplinowany człowiek staje się mentorem Bruce'a, ćwicząc go w rozmaitych fizycznych i umysłowych dyscyplinach, jak również uzmysławiając wagę teatralnych sztuczek i podstępu.

"Ducard poświęca się dążeniu do ideału według jakiego chciałby, żeby funkcjonował świat, a Bruce'a postrzega jako kogoś, kto mógłby sprawić, że jego ambicje przybiorą namacalną i rzeczywista formę" mówi Liam Neeson, znakomity aktor, który był nominowany do Oscara za rolę w dramacie Stevena Spielberga o holokauście "Lista Schindlera" (Schindler's List) i grał pierwszoplanowe role w takich filmach jak "Królestwo niebieskie" (Kingdom of Heaven), "Kinsey" i "Gwiezdne wojny: Mroczne widmo" (Star Wars: Episode I- The Phantom Menace). "Ducard przypomina mi Ignacego Loyolę z XVw., który stworzył zakon jezuitów. Ignacy był słynnym playboyem i pijakiem zanim stał się niezwykle zdyscyplinowanym człowiekiem i świętym. To ktoś, kogo bardzo podziwiam – niezwykle zdyscyplinowany człowiek poszukujący prawdy, naturalnej sprawiedliwości w tym świecie, która pomogłaby ludzkości."

Najważniejszy w treningu Bruce'a jest nacisk jaki Ducard kładzie na panowanie nad własnym gniewem i umysłowa koncentracja poprzez stawienie czoła swemu największemu strachowi. "Ducard rozumie cierpienie Bruce'a Wayne'a, bo sam stracił kogoś bardzo mu drogiego, co zapoczątkowało jego poszukiwania głębszego sensu przeznaczenia i duchowości" mówi Neeson. "On wierzy, że trzeba wniknąć wewnątrz siebie, aby odkryć zarówno swoją mroczną, jak i dobrą stronę, i połączyć te siły, żeby móc osiągnąć pełnię możliwości jako człowiek."

"Liam wnosi niesamowity autorytet do tej roli" mówi producent Charles Roven. "Potrafi nadać bohaterowi niezwykłą dozę zaufania i widz akceptuje jego sposób postrzegania świata. Gdy Ducard mówi Bruce'owi, że musi on mieć "wolę działania", to wiesz, że on jest człowiekiem, który sam ma tę wolę działania. Ducard nie każe Bruce'owi robić niczego, czego by sam nie zrobił".

Podobnie jak Caine'a, Neesona zainteresowała realistyczna strona scenariusza i dynamika historii, a także możliwość pracy z Nolanem. "On jest lakoniczny, czym pokrywa lata ciężkiej pracy i poświęcenia – zupełnie jak Ducard!" mówi.

Podczas gdy Ducard i Ra’s al Ghul reprezentują ścieżkę Bruce'a Wayne’a ku przyszłości, łącznikiem z przeszłością jest Rachel Dawes, córka gospodyni w domu Wayne'ów i najbliższa przyjaciółka Bruce'a z dzieciństwa. W czasie zagranicznych podróży Bruce'a, Rachel zostaje Zastępca Prokuratora Okręgowego w Gotham, aby walczyć z przestępczością niszczącą miasto, co staje się coraz trudniejszym i frustrującym zajęciem z powodu szerzącej się korupcji, która trawi struktury policyjne, sądowe i polityczne.

Chociaż po śmierci jego rodziców ich drogi się rozeszły, w chwili próby, gdy obsesja pomszczenia morderstwa zagraża życiu Bruce'a, to Rachel pomaga mu odróżnić zemstę od sprawiedliwości. "W sprawiedliwości chodzi o harmonię" ostrzega Rachel. "W zemście chodzi o to, żeby poczuć się lepiej".

"Rachel przypomina Bruce'owi o dziedzictwie jego ojca, obowiązku kontynuowania filantropijnej tradycji rodziny i zachęca go do zrobienia czegoś sensownego z jego życiem" mówi Thomas.

"Jedną z cech Rachel która mnie się podoba jest jej idealizm" mówi Katie Holmes, popularna aktorka, która po raz pierwszy stała się znana jako gwiazda hitowego serialu "Dawson's Creek", a od tamtej pory rozpoczęła z sukcesem karierę w kinie, grając w filmach takich jak "Cudowni chłopcy" (Wonder Boys), "Telefon" (Phone Booth), "Wizyta u April" (Pieces of April) i "Lodowa burza" (The Ice Storm). "W pewnym momencie Rachel mówi Bruce'owi: 'Nie to, kim jesteś w głębi, ale to co robisz określa ciebie.' Ta kwestia definiuje kim ona jest. Jest typem osoby, która chce uczynić świat lepszym. Chce pomagać ludziom, uratować swoje miasto i nie ma czasu na wymówki."

Chociaż Bruce dopracowuje się własnej metody aktywnej walki z przestępczością Gotham, musi pokazywać Rachel "publicznego" Bruce'a Wayne'a – frywolnego kobieciarza i playboya, który wydaje się nie zauważać - a co dopiero mówić o przejmowaniu się - że miasto wokół nich rozpada się w gruzy.

"Jedną z konsekwencji decyzji Bruce'a Wayne’a o przemianie w Batmana jest to, że stawia się w sytuacji gdy musi udawać, że jest gorszy niż jest przed Rachel," mówi Nolan. "Ona wierzy, że on jest zdolny do niezwykłych rzeczy, ale nie może wiedzieć, że on rzeczywiście dokonuje niezwykłych czynów w imię dobra. Musi widzieć go jako kogoś marnującego swoje zdolności i talenty, i naprawdę nie może na to patrzeć."

"Rachel jest bardzo ostra dla Bruce'a," przyznaje Holmes. "Nie może zrozumieć dlaczego jej najlepszy przyjaciel nie przejmuje się bardziej zbrodnią i korupcją, które opanowują Gotham City. Gdy naprawdę kogoś znasz i zależy ci na nim, tak jak jej na Bruce'ie, i uważasz, że ta osoba nie wykorzystuje swoich możliwości, to może to być bardzo rozczarowujące i trudne do zaakceptowania."

Bolesne spostrzeżenie, że nie może dzielić swojego prawdziwego "ja" z jedyną poza Alfredem osobą, która naprawdę w niego wierzy, jeszcze bardziej wzmaga cierpienie i udrękę Bruce'a. Jak twierdzi Nolan, razem z Goyerem stworzyli postać Rachel – jedyną w filmie "Batman-Początek", która nie jest oparta na bohaterach z komiksowej mitologii - aby "reprezentowała życie Bruce Wayne mógłby mieć, gdyby nie był związany przeznaczeniem posiadania bardzo mrocznego alter ego, za pomocą którego pomaga ludziom".

"Świetne w relacjach miedzy nimi jest to, że nie chodzi tu o to, że Rachel zakochuje się w Batmanie" podkreśla Roven. "Ona kocha Bruce'a od czasu gdy byli dziećmi i nawet mimo to, że jest rozczarowana tym kim wydaje jej się, że się stał, nigdy nie przestaje wierzyć w mężczyznę, na którego według niej ma zadatki.”

"To było dla mnie jedno z najlepszych doświadczeń zawodowych w życiu" zachwyca się Holmes. "Jak często zdarzają się okazje porozmawiania z Garym Oldmanem, Christianem Balem czy Michaelem Cainem, a co dopiero grania we wspólnych scenach? Na początku byłam bardzo zdenerwowana, ale zachwycona."

Pierwszym sprzymierzeńcem Batmana po stronie sprawiedliwości jest detektyw sierżant James "Jim" Gordon, jeden z nielicznych dobrych policjantów w zdeprawowanych siłach policyjnych Gotham. Był na patrolu gdy zamordowano Wayne'ów i pocieszał małego Bruce'a w tragiczną noc, która zmieniła jego życie na zawsze. Wiele lat później, gdy Batman poprosi go o pomoc w kampanii przeciwko złu, Gordonowi zdoła przebrnąć przez policyjne bagno i dosłużyć się rangi detektywa sierżanta, chociaż jego pozbawiony skrupułów partner detektyw Flass równie dużo pogardy dla prawa, co Gordon szacunku.

"Myślę, że Gordon osiwiał w dosyć młodym wieku" mówi Gary Oldman, słynny aktor znany z odtwarzania postaci nawet w małym stopniu nie tak przyzwoitych jak Gordon w filmach: "Harry Potter i więzień Azkabanu" (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban), "Hannibal", "Air Force One", "Drakula" (Bram Stoker’s Dracula) i "JFK". "W takim czasie i wieku trudno zachować jakąkolwiek uczciwość, niezależnie od pracy jaką się wykonuje, ale każdy osiwiałby próbując zaprowadzić porządek w Gotham City. Miłe w tej roli jest to, że Gordon jest taki uczciwy i lojalny. Lubię grać jedyne zdrowe jabłko w koszyku."

"Gary tak naprawdę nigdy nie grał takiego pozytywnego bohatera," zauważa Nolan, "ale on jest kameleonem, i absolutnie staje się na ekranie Gordonem. Fundamentalna dobroć tego człowieka jest widoczna od jego pierwszej sceny."

"W swojej kreacji Gary uchwycił istotę komiksowego Gordona" dodaje Thomas. "Bardzo przypomina wyglądem tę postać na przykład z "Batman: Year One", i pokazuje zmęczenie, jakie Gordon odczuwa, żmudną walką nie tylko z przestępcami ale także z własnymi kolegami, którzy utrwalają korupcję w Gotham City."

Na prośbę Nolana, Oldman nosi w tej roli mityczne wąsy i okulary Gordona, i mówi z amerykańskim akcentem bez konkretnego regionu pochodzenia. "Chris chciał, żebym wyglądał jak Gordon w komiksie na tyle na ile mogę, i żeby nie można było określić z jakiej konkretnie części kraju pochodzę" mówi. A jeśli chodzi o zmęczenie światem odczuwane przez jego bohatera: "Po prostu odgrywałem jet lag" żartuje Oldman, robiąc aluzję do licznych lotów jakie odbył między swoim domem w Los Angeles i planami filmu w Chicago i Londynie.

Początkowo Gordon nie jest pewien czy może zaufać Batmanowi, ale w końcu zawierają sekretne przymierze. "W Gordona wstępuje nowa energia i nadzieja gdy Batman wkracza na scenę" mówi Oldman. "Wie, że postawienie na Batman jest ryzykowne, ale ma on serce we właściwym miejscu. Obaj mają ten sam cel i sposób myślenia polegający na skupieniu się na jednym zadaniu."

Z przyzwoitością Gordona ostro kontrastuje zachłanna chciwość dyrektora firmy Wayne Enterprises, Richarda Earle'a. Po śmierci Thomasa Wayne'a i późniejszym zniknięciu Bruce'a z Gotham, Earle kierował odejściem firmy od opartych na filantropii ideach biznesu w kierunku produkcji wojskowego sprzętu obronnego i broni.

"Earle jest niesamowicie ambitny i agresywny; mnie przypomina skrzyżowanie Donalda Trumpa i Billa Gatesa" mówi Rutger Hauer, znany z pamiętnych kreacji czarnych charakterów w takich klasycznych filmach jak "Łowca androidów" (Blade Runner) i "Autostopowicz" (The Hitcher), a ostatnio w obrazach "Sin City – Miasto Grzechu" (Sin City) i "Niebezpieczny umysł" (Confessions of a Dangerous Mind). "Wie co chce osiągnąć z ta firmą i przekonał się, kto dla niego dobrze pracuje, a kto nie".

Lucius Fox był bliskim przyjacielem Thomasa Wayne'a i nie podziela apetytu Earla na zyski bez przemyślenia konsekwencji. Earle bezceremonialnie usuwa Foxa z wpływowej posady w zarządzie i oddelegowuje go do nadzoru działu Nauk Stosowanych w firmie.

"Fox i Earle są jak dwa kawałki papieru ściernego trące o siebie" uważa Morgan Freeman, laureat Oscara za rolę w dramacie "Za wszelką cenę" (Million Dollar Baby) w reżyserii Clinta Eastwooda i nominowany do Oscara za kreację w "Skazanych na Shawshank" (The Shawshank Redemption) i "Wożąc panią Daisy." (Driving Miss Daisy). "Nie widzę Foxa jako kogoś okropnie ambitnego czy walecznego. Jest po prostu naprawdę inteligentny i wykształcony. Earle bardzo chce się pozbyć Foxa, ale nie może go zwyczajnie wyrzucić, bo Fox zbyt dużo wie. Musi go mieć w pobliżu, żeby go mieć na oku. Zatem degraduje go do posady magazyniera tych wszystkich wspaniałych zabawek."

Dział Nauk Stosowanych zajmuje się projektowaniem i produkcją zaawansowanych technicznie prototypów, począwszy od najnowocześniejszej broni po sprzęt wojskowy najnowszej generacji. Gdy Bruce Wayne wraca do Gotham i zaczyna kompletować narzędzia, które pozwolą mu stać się Batmanem, znajduje sprzymierzeńca w Foksie, który zapewnia mu dostęp do zasobów działu Nauk Stosowanych. Bruce eksperymentuje z różnymi wojskowymi prototypami, jakie pokazuje mu Fox, od zbroi zaprojektowanej do warunków bojowych do surowego, przypominającego czołg pojazdu, nazwanego "Tumbler".

"Rodzi się między nimi więź, ponieważ Fox widzi, ze Bruce jest gotów wziąć stery firmy i postawić ją z powrotem na nogi, tam gdzie powinna być" mówi Freeman, przyznając, że pomimo iż jego bohater jest specjalistą "to technologia jest dla mnie czarną magią. Mam komputer od czasów pierwszych pecetów ale nadal nie potrafię uruchomić płyty. To dla mnie czarna magia."

Luciusa Foxa, drugoplanową postać w komiksie, Nolan i Goyer rozwinęli specjalnie na potrzeby filmu "Batman-Początek". "Chcieliśmy połączyć kompletowanie sprzętu dla Batmana z procesem, w którym Bruce stara się odzyskać majątek ojca i poprowadzić Wayne Enterprises z powrotem w bardziej pozytywnym kierunku," wyjaśnia Nolan. "Lucius Fox pomaga Bruce'owi stać się Batmanem, nie wiedząc nawet dokładnie na czym polega misja Bruce'a. Pomiędzy tymi dwoma mężczyznami jest wspaniałe niewypowiedziane porozumienie."

Gdy Bruce oswaja swój największy lęk i przekształca go w siłę w imię dobra, dr Jonathan Crane wykorzystuje strach wyłącznie dla własnego zysku. Specjalnością tego utalentowanego młodego psychiatry i szefa więziennego oddziału w szpitalu psychiatrycznym Arkham Asylum w Gotham, są badania nad strachem i fobiami. Wynalazł toksynę, która pozwala mu odszukać i wyzwolić u jego pacjentów najgorsze lęki, a w postaci swojego alter ego – Stracha na Wróble (Scarecrow) w szkaradnej masce – wykorzystuje przerażenie i paranoję jako broń przeciwko nim.

"Crane wierzy, że umysł kontroluje wszystko i dlatego chce sprawować kontrolę nad umysłami" mówi Roven.

"Crane wiele osiągnął w dość młodym wieku i jest bardzo arogancki" mówi Cillian Murphy, obiecujący młody aktor najbardziej znany z pierwszoplanowej w thrillerze science-fiction Danny'ego Boyle'a "28 dni później" (28 Days Later). "Sam nie wygląda onieśmielająco, więc nadrabia brak fizycznych predyspozycji inteligencją i toksyną strachu. Przyczyna jego zachowania tkwi w chęci zemsty za to, że był prześladowany gdy był dzieckiem. Czerpie satysfakcję patrząc jak w oczach ludzi maluje się tylko strach, tak jak u niego w dzieciństwie".

"Uważaliśmy, że pragnienie Crane'a, aby manipulować ludźmi poprzez strach stanowi bardzo ciekawe porównanie z drogą, w jaką wyrusza Bruce Wayne z postacią Batmana" mówi Nolan, który wraz z Goyerem chciał połączyć postać Crane'a, która po raz pierwszy pojawiała się w 1941r. w "World's Fiest Comics #3", ze szpitalem Arkham Asylum, historycznie znaczącym miejscu w tradycji Batmana.

Chociaż Crane i jego alter ego, Strach na Wróble, to ważne postaci w komiksowej mitologii Batmana, to pierwszy film, w którym występują. "Możliwość zagrania przemiany Crane'a w Stracha na Wróble była bardzo kusząca" mówi Murphy, który po otrzymaniu tej roli przeczytał wszystkie komiksy o Batmanie, w jakich pojawia się Crane.

"Gra Cilliana w roli Crane'a sprawia, że skóra cierpnie" mówi Thomas. "Świetnie prezentuje się na ekranie, a gdy odtwarza postać Crane'a w jego oczach pojawia się coś niepokojącego. Z ta postacią nie chciałabym się znaleźć w pokoju sam na sam!".

Z Cranem ściśle współpracuje Carmine Falcone, najsłynniejszy boss przestępczego światka w Gotham City, któremu podlegli bandyci są zwyczajowo uznawani za niepoczytalnych przez złego doktorka, co pozwala im uniknąć oskarżenia przez biuro Prokuratora Okręgowego.

"Falcone reprezentuje wszystko co w Gotham złe" mówi Tom Wilkinson, który niedawno grał w takich nominowanych do Oscara filmach jak "Za drzwiami sypialni" (In the Bedroom) i "Zakochany bez pamięci" (Eternal Sunshine of the Spotless Mind). "Trzyma w ręku policję, polityków i wymiar sprawiedliwości. I jest pierwszym złoczyńcą o którego potyka się świeżo upieczony Batman."

Ale nawet z dobrze rozmieszczonymi sojusznikami, po latach ćwiczeń i z arsenałem broni pod ręką, Batmanowi nie będzie łatwo zatrzymać człowieka tak potężnego jak Falcone…

… albo większych od niego i bardziej złowieszczych sił grożących zniszczeniem Gotham City.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Batman - Początek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy