Reklama

"Batman - Początek": INFORMACJE O EKIPIE

CHRISTOPHER NOLAN (reżyser/autor scenariusza)

Ostatnio wyreżyserował świetnie przyjęty przez krytykę thriller "Bezsenność" (Insomnia) produkcję Warner Bros. Pictures, Section 8 i Witt-Thomas Films. W intelektualnym, psychologicznym thrillerze zagrali zdobywcy Oscara: Al Pacino, Hilary Swank i Robin Williams.

Drugi film Nolana "Memento" powstał na podstawie opowiadania Jonathana Nolana o człowieku, który usiłuje odnaleźć siebie w resztkach jego zamglonej przeszłości. Niskobudżetowy, niezależny film, w którym główne role grali Guy Pearce, Carrie-Ann Moss i Joe Pantoliano, został uznany za najlepszy film roku przez Broadcast Film Critics, zarobił ponad 25 milionów dolarów i przyniósł Nolanowi mnóstwo wyrazów uznania, w tym nominację do nagrody DGA. Ponadto scenariusz Nolana nominowano do Oscara, nominację do Złotego Globu, wyróżnienia od krytyków z Los Angeles, Broadcast Film Critics, oraz nagrodę scenariuszową Waldo Salt Screenwriting Award podczas festiwalu Sundance w 2001 r. 

Reklama

Nolan poświęcił życie kręceniu filmów, a zaczął je robić w wieki siedmiu lat przy pomocy 8-milimetrowej kamery jego ojca. Studiując literaturę angielską w University College w Londynie, Nolan kręcił filmy na taśmie 16mm w uczelnianym stowarzyszeniu filmowym, a następnie te same techniki partyzanckiego stylu produkcji zastosował w pełnometrażowym scenariuszu "Following". Nakręcony bez pieniędzy film noir, którym Bruce Diones z "New Yorkera" zachłystywał się jako "ostrzejszym" niż thrillery Hitchcocka, odniósł wielki sukces na wielu międzynarodowych festiwalach (m.in. w Toronto, Rotterdamie, Slam Dance i Hong Kongu) zanim trafił do kin w USA (Zeitgeist), Wielkiej Brytanii (Alliance), Francji (CCI) i wielu innych krajach.

Nolan mieszka w Los Angeles z żoną Emmą Thomas i resztą rodziny.

Produkcja wymagających i skłaniających do myślenia filmów stała się znakiem rozpoznawczym EMMy THOMAS (producentka). Mając na koncie takie inteligentne hity kina niezależnego jak "Following" i "Memento", Thomas pokazała na przykładzie "Bezsenności", że potrafi także z sukcesem wyprodukować projekt dużego studia.

Thomas była współproducentką słynnego międzynarodowego przeboju kina niezależnego "Memento". Film zdobył wiele nagród i zapewnił Thomas prawdziwy sukces. Jej pozycję wzmocnił następny film "Bezsenność" z Alem Pacino, Robinem Williamsem i Hilary Swank w rolach głównych. Jednak punktem zwrotnym w jej karierze był pierwszy film pełnometrażowy, "Following". Kręcony w weekendy przez rok "Following" był przykładem filmowej partyzantki w pełnej krasie. Film, który powstał przy niezwykle napiętym budżecie, zyskał uznanie na festiwalach na całym świecie i trafił do międzynarodowej dystrybucji.

Po studiach w prestiżowym University College w Londynie, Thomas rozpoczęła karierę w Working Title Films w Londynie, gdzie przez 5 lat zajmowała się fizyczną produkcją. Pracując w Working Title, opanowała od podstaw wiedzę o produkcji filmowej, którą później z takim powodzeniem zastosowała w swojej własnej karierze. Jej podejście polega na ścisłej współpracy, jako że z wieloma członkami ekipy pracowała przy wszystkich swoich filmach, zarówno tych niezależnych, jak i tych dla dużej wytwórni. To nastawienie zdecydowanie wyróżnia ją spośród innych producentów.

Thomas wraz z reżyserem i scenarzystą Christopherem Nolanem pracują nad fazą wstępną produkcji "The Prestige" oraz "The Exec" w ich firmie Syncopy. Emma Thomas mieszka w Los Angeles z Nolanem i rodziną.

CHARLES ROVEN (producent)

Opromieniony sławą dwóch dekad w roli producenta filmów, które w sumie zarobiły na świecie 1,5 miliarda dolarów, jest jednym z założycieli firmy Atlas Entertainment i powiązanej z nią spółki Atlas/Third Rail Management, która w 1999r. stała się częścią Mosaic Media Group, połączonej firmy multimedialnej, telewizyjnej i menedżerskiej, gdzie funkcjonuje on jako dyrektor założyciel.

W ubiegłym miesiącu Roven występował jako producent wykonawczy komedii familijnej "Kicking and Screaming" z Willem Ferrellem w roli głównej, która w pierwszy weekend wyświetlania w USA zarobiła ponad 20 miliona dolarów. Ostatnio Roven wyprodukował światowy hit kasowy "Scooby Doo" z Freddiem Prinzem Jr, Sarah Michelle Gellar, Matthew Lillardem i Lindą Cardellini, który zarobił na świecie ponad 275 milionów dolarów, a także jego sequel "Scooby Doo 2: Potwory na gigancie" (Scooby Doo 2: Monsters Unleashed), który w pierwszy weekend trafił od razu na pierwsze miejsce box office'u. Obecnie zajmuje się postprodukcją "Braci Grimm" (The Brothers Grimm) w reżyserii Terry'ego Gilliama, z Mattem Damonem i Heathem Ledgerem w rolach głównych, którego premierę zaplanowano na koniec lata, a także anachronicznym musicalem produkcji HBO Untitled, w którym wystąpi będący laureatem nagrody Grammy duet Outkast (Andre 3000 and Big Boi.)

Roven należy do najbardziej wszechstronnych filmowców w branży. Wcześniej, jako producent niezależny był odpowiedzialny za takie tytuły jak "Sprzedawca Cadillaków" (Cadillac Man), "Przystojniak" (Johnny Handsome), "The Blood of Heroes", "Made in America" oraz jego pierwszy projekt "Heart Like a Wheel". Stojąc na czele szerokiej gamy projektów, Roven nadzorował produkcje lub produkował takie filmy jak: "Final Analysis", "Kochanie, zwiększyłem dzieciaki" (Honey, I Blew Up The Kids), "Reggae na lodzie" (Cool Runnings), "Man’s Best Friend", "Zakonnica w przebraniu 2" (Sister Act 2: Back in the Habit), "Angus" oraz "Dwanaście małp" (Twelve Monkeys). Roven wyprodukował także "W sieci zła" (Fallen), "Kuloodpornego" (Bulletproof Monk), 200-milionowy fantastyczny romans "Miasto aniołów" (City Of Angels), jak również słynna opowieść rozgrywającą się po wojnie w Zatoce Perskiej "Złoto pustyni" (Three Kings).

Roven przejął stery firmy Atlas po ośmiu latach spółki z muzycznym menadżerem Robertem Cavallo, który w 1998r. odszedł na stanowisko prezesa Buena Vista Music Group i Hollywood Records. Sukces firma zawdzięcza także talentowi obecnie nieżyjącej już żony Rovena, Dawn Steel, która przeszła do niej z poprzedniego stanowiska prezesa Columbia Pictures. Roven zaczynał karierę jako agent, a następnie przeniósł wrażliwość potrzebną do współpracy z artystami na pole produkcji.

Skupiając się na produkcji filmów pełnometrażowych w firmie Mosaic, Roven bierze udział także w zarządzaniu częścią muzyczną spółki. Był zaangażowany w produkcję ścieżki dźwiękowej zarówno do filmu "Scooby Doo", jak i "Scooby Doo 2". Roven zaprzyjaźnił się z płodnym artystycznie duetem Outkast, przy okazji wykorzystania ich debiutanckiego singla w związku z premierą pierwszego filmu o Scoobym Doo. Znany jest tez ułatwiania współpracy pomiędzy działami filmowym i muzycznym firmy. W 1998r, ścieżka dźwiękowa o "Miasta aniołów" zdobyła trzy nagrody Grammy oraz tytuł najlepiej sprzedającego się soundtracku roku, a single klientów firmy Atlas/Third Rail, The Goo Goo Dolls oraz Alanis Morissette dotarły na szczyt list przebojów.

LARRY FRANCO (producent)

Ma na swoim koncie równie imponującą, co eklektyczną listę filmów kinowych. Ostatnio wyprodukował "Hulka" Anga Lee, z Erikiem Baną i Jennifer Connelly. Inną z jego niedawnych produkcji "Jurassic Park III", z Samem Neillem, Williamem H. Macym oraz Teą Leoni, wyreżyserował Joe Johnston, a na świecie obraz zarobił ponad 350 milionów dolarów.

Franco i Johnston współpracują od dawna, a wspólnie na koncie mają m.in. chwalony przez krytykę "Dogonić kosmos" (October Sky), uhonorowany Humanatis Award, a także "Jumanji" z Robinem Williamsem i "The Rocketeer" z Billym Campbellem i Jennifer Connelly.

Innym filmowcem, z którym pracował Franco, jest Tim Burton. Wyprodukował kilka jego filmów, w tym "Marsjanie atakują" (Mars Attacks!), gdzie w rolach głównych wystąpili Jack Nicholson, Glenn Close, Annette Benning i Pierce Brosnan. Był także producentem wykonawczym "Jeźdźca bez głowy" (Sleepy Hollow) z Johnnym Deppem i Christiną Ricci.

Przez wiele lat Franco pracował razem z reżyserem Johnem Carpenterem, produkując "Ucieczkę z Nowego Jorku" (Escape From New York), z Kurtem Russellem w roli głównej; "Gwiezdnego przybysza" (Starman), z Jeffem Bridgesem; "Wielką drakę w chińskiej dzielnicy" (Big Trouble in Little China), "Księcia ciemności" (Prince of Darkness) oraz "Oni żyją" (They Live).

Był także koproducentem przy filmie Carpentera "Christine" i współpracował przy produkcji obrazu "Coś" (The Thing).

Ponadto koprodukował film "Tango i Cash", w którym grali Sylvester Stallone i Kurt Russell; był producentem liniowym przy "Two Bits", z Alem Pacino; a także współpracował przy "Cutter’s Way".

Franco zaczynał karierę w przemyśle filmowym jako asystent reżysera, pracując przy wielu filmach kinowych, w tym przy bardzo długiej produkcji "Czasu apokalipsy" Francisa Forda Coppoli.

DAVID S. GOYER (autor scenariusza i treatmentu)

Miłośnik najbardziej inteligentnych, najmodniejszych i najbardziej niejasnych komiksów, zyskał sławę adaptatora nieziemskich światów superbohaterów i fantastycznych postaci na potrzeby pomysłowych, naładowanych akcją hitów takich jak seria "Blade", "Crow: City of Angels", a także "Mroczne miasto" (Dark City) (najlepszy film 1998r. według Rogera Eberta).

Goyer zadebiutował jako reżyser czymś zupełnie innym - "Zigzag" to świeża, zabawna i ogromnie wzruszająca historia napadu, opowiadana wspak, w której dwóch nieoczekiwanych bohaterów starają się zwrócić ogromną sumę skradzionych pieniędzy. W filmie wspaniałe kreacje stworzyli Wesley Snipes, John Leguizamo, Oliver Platt, Natasha Lyonne i debiutant Sam Jones III. "ZigZag" był adaptacją słynnej powieści Landona Napoleona.

Od czasu dzieciństwa spędzonego w Ann Arbor, w Michigan, Goyer chciał tworzyć komiksy, co w końcu doprowadziło do tego, że przenosi je na ekran. Swój pierwszy scenariusz sprzedał w wieku 22 lat, jeszcze na studiach w USC - na jego podstawie nakręcono thriller z Jean Claudem Van Dammem "Death Warrant". Potem penetrował świat horroru ("Puppetmasters") i był producentem "Misji na Marsa" (Mission to Mars) i serialu telewizyjnego "Sleepwalker".

Goyer zaistniał serią "Blade", opartą na komiksie wydawnictwa Marvel o legendarnym pogromcy wampirów. Film z Wesleyem Snipesem i Krisem Kristoffersonem zebrał pochwały za nieamowite tempo akcji, zabawne poczucie humoru i stał się jednym z największych sukcesów Hollywood wśród filmów o superbohaterach. W sequelu "Blade 2", również na podstawie scenariusza Goyera (który występował także w roli producenta wykonawczego), reżyserowanym przez Guillermo Del Toro, wystąpił ponownie Snipes w roli pogromcy wampirów, a obok niego zagrali Kris Kristofferson ponownie jako Whistler, Luke Goss, Tcheky Karyo oraz Ron Perlman.

Ostatnio reżyser cieszył się z sukcesu filmu "Blade: Mroczna Trójca" (Blade: Trinity), który również napisał i wyprodukował. Ponownie zagrał w nim Blade'a Wesley Snipes. Przywódcy wampirów wymyślają plan wrobienia Blade'a w serię brutalnych morderstw. Blade łączy siły z Nightstalkers, klanem ludzi polujących na wampiry w wielkiej bitwie, w której ślady krwi prowadzą prosto do najsłynniejszej legendy wśród wampirów – Drakuli. W filmie wystąpili także Jessica Biel w roli Abigail, córki Whistlera (Kris Kristofferson), która dziedziczy obowiązki zabójczyni wampirów, niegdyś należące do Blade'a, oraz Ryan Reynolds jako Hannibal King, jeden z Nightstalkers. Film miał premierę w grudniu 2004.

Goyer ostatnio podpisał kontrakt scenariuszowy, reżyserski i producencki z Warner Bros. Pictures, gdzie pracuje nad scenariuszem do filmu opartego na serii komiksów "The Flash" wydawnictwa DC Comics, który również wyreżyseruje. Jest także producentem remaku "Soylent Green" dla tej wytwórni.

Jako producent dołączy do Bently Tittle i Pascale'a Fauberta przy projekcie "The Fall". Ten komiks autorstwa Eda Brubakera i Jasona Lutesa to współczesna opowieść w stylu noir o Kirku, pechowym sprzedawcy sklepowym, który zostaje uwikłany wraz z żoną szefa w nierozwiązaną zagadkę morderstwa po tym, jak znajduje zgubioną kartę kredytową. Ta na pierwszy rzut oka realistyczna historia szybko zmienia się w mroczną tajemnicę, którą Kir musi rozwikłać, żeby przeżyć. Goyer pracuje także nad historią o duchach "Alone" i adaptacją komiksu Vertigo "Y: The Last Man", który wyprodukuje z Bender/Spink.

Poza zajmowaniem się kilkoma projektami filmowymi, Goyer powraca do telewizji serialem dla CBS "Threshold", jako producent wykonawczy wraz z Davidem Heymanem (Harry Potter) i Brannon Braga (Star Trek: Voyager). Serial ruszy na jesieni, a będzie składać się z godzinnych odcinków science-fiction o reakcji rządu na zagrożenie ze strony kosmitów. Goyer wyreżyserował pilota serialu.

BENJAMIN MELNIKER (producent wykonawczy)

Od dawna współpracuje z DC Comics. On i jego partner-producent Michael Uslan byli zaangażowani w produkcję wszystkich filmów kinowych i telewizyjnych związanych z Batmanem. Melniker był producentem wykonawczym "Batmana" w reżyserii Tima Burtona, Jackiem Nicholsonem i Michaelem Keatonem w rolach głównych; "Powrotu Batmana" (Batman Returns), także w reżyserii Burtona, z Michelle Pfeiffer, Dannym DeVito i Michaelem Keatonem; "Batmana Forever", w reżyserii Joela Schumachera, z Jimem Carreyem, Tommym Lee Jonesem i Valem Kilmerem; "Batmana i Robina", również w reżyserii Joela Schumachera, z Arnoldem Schwarzeneggerem, Umą Thurman, Alicią Silverstone, Chrisem O’Donnellem i Georgem Clooneyem; był także producentem "Batman: Mask of Phantasm".

Ostatnio Melniker był producentem filmu "Constantine", na postawie komiksu DC Comics/Vertigo "Hellblazer", z Keanu Reevesem w roli głównej. Występował także w roli producenta wykonawczego "Kobiety-Kota" (Catwoman) i współpracował przy produkcji disneyowskiego "Skarbu narodów" (National Treasure).

Melniker zaczynał karierę w filmie w Metro-Goldwyn-Mayer i pracował dla tej szacownej firmy 30 lat. Był wiceprezesem spółki, członkiem zarządu oraz komitetu wykonawczego, a także szefem komitetu selekcji filmów. W czasie gdy był związany z MGM, angażował się w produkcję wielu pamiętnych tytułów takich jak "Ben Hur", z Charltonem Hestonem, "Doktor Żiwago" Davida Leana, "2001: Odyseja kosmiczna" Stanleya Kubricka i musical "Gigi".

Pierwszy filmem, przy którym pracował jako producent wykonawczy był dramat "Mitchell" w 1975r., a następnym thriller "Shoot" z Cliffem Robertsonem i Ernestem Borgninem.

Odniósł także sukces w świecie telewizji, na koncie mając serial dla dzieci "Where on Earth is Carmen Sandiego?", film Robina Cooka "Harmful Intent", "Fish Police", "Swamp Thing", "Dinosaucers" oraz mroczny serial PBS "Three Sovereigns for Sister Sarah", na podstawie prawdziwej historii czarownic z Salem.

MICHAEL E. USLAN (producent wykonawczy)

Wraz z partnerem w firmie producenckiej Benjaminem Melnikerem wprowadzili na ekrany kilka niezapomnianych filmów.

Ostatnio Uslan produkował film "Constantine, na postawie komiksu DC Comics/Vertigo "Hellblazer", z Keanu Reevesem w roli głównej. Jako producent wykonawczy ma na koncie takie tytuły jak: "Batman", "Powrót Batmana", "Batman Forever", "Batman i Robin", "Kobieta-Kot" i "Batman: Mask of The Phantasm".

Uslan wychował się na komiksach, a właściwie dzięki nim nauczył się czytać. Stał się szanowanym autorytetem w kwestii historii komiksu i prowadził pierwszy na świecie kurs uniwersytecki na temat komiksu na Uniwersytecie w Indianie. Napisał też podręcznik "Komiks w Ameryce" (The Comic Book in America). Wkrótce potem zatelefonowano do niego z DC Comics z propozycją pracy. Utalentowany pisarz mógł spełnić swoje marzenie i tworzyć komiksy o Batmanie. Napisał wiele komiksów, a także dziesiątki książek na temat historii gatunku, w tym "America At War – A History of War Comics", "Mysteries in Space – A History of Science Fiction Comics", i "The Pow! Zap! Wham! Comic Book Trivia Quiz Book".

Był również autorem ukazującego w się w międzynarodowej prasie komiksu "Terry and the Pirates, historycznego komiksu wraz ze Stanem Lee, "Just Imagine" - wydanego w twardej oprawie komiksu o Batmanie oraz "Detective 27" i "Dick Clark’s The First 25 Years of Rock and Roll".

Uslan otrzymał nagrodę Emmy jako producent wykonawczy popularnego serialu dla dzieci "Where on Earth is Carmen Sandiego?", nagrody Annie za film animowany "Batman Beyond: Return of The Joker", oraz Peoples Choice Award za film "Batman". Dla telewizji produkował także film Robina Cooka "Harmful Intent" i mroczny serial PBS "Three Sovereigns for Sister Sarah", na podstawie prawdziwej historii czarownic z Salem.

Aktualnie Uslan pracuje nad kilkoma projektami, m.in. filmową adaptacją komiksu DC Comics "Shazam”, filmem opartym na legendarnym dziele Willa Eisnera "The Spirit", a z Frankiem Darabontem i Chuckiem Russellem współpracuje przy "Way Of The Rat"

WALLY PFISTER, A.S.C. (operator)

Długoletni wspólpracownik reżysera Christophera Nolana, pracował z nim przy "Bezsenności" i "Memento", za który nominowano go do nagrody Independent Spirit Award za najlepsze zdjęcia.

Ostatnio odpowiedzialny był za zdjęcia w filmach takich jak: "Slow Burn" Wayne'a Beacha, "Włoska robota" F. Gary'ego Graya i "Na wzgórzach Hollywood" (Laurel Canyon) Lisy Cholodenko.

Na koncie ma także zdjęcia do filmów "Scotland, Pa." Billa Morrissette'a; "The Hi-Line" Rona Judkina, za który dostał nagrodę Moxie Award dla najlepszego operatora na festiwalu filmowym w Santa Monica; "A Kid in Aladdin’s Palace" Roberta L. Levy’ego oraz "Rhapsody in Bloom" Craiga M. Saavedry.

Dla telewizji nakręcił "Sanctuary", "Sharing the Secret", "Breakfast With Einstein" i "Sketch Artist", za który nominowano go do nagrody Cable Ace Award za zdjęcia.

Pfister pracował także przy produkcji wielu reklam.

NATHAN CROWLEY (scenograf)

Wcześniej współpracował z reżyserem Christopherem Nolanem przy "Bezsenności". Aktualnie pracuje nad filmem "Il Mare" dla Warner Bros. Pictures, w którym w rolach głównych występują Keanu Reeves i Sandra Bullock.

Ostatnio Crowley przygotowywał scenografię do takich filmów jak "Veronica Guerin" Joela Schumachera, "Za linią wroga" (Behind Enemy Lines) Johna Moore’a oraz and "Co za tupet" (An Everlasting Piece) Barry'ego Levinsona. Na małym ekranie tworzył scenografię do serialu BBC "The Ambassador".

Crowley ma ponadto na koncie scenografię do filmów Johna Woo "Mission: Impossible 2", Richarda Donnera "Zabójcy"(Assassins), kręconej w Dublinie części "Zdrady" (The Devil’s Own) Alana J. Pakuli i "Braveheart: Waleczne serce" Mela Gibsona.

Crowley projektował także dekoracje do "Mystery Man" w reżyserii Kinki Ushera I "Ucieczki z Los Angeles" Johna Carpentera.

LEE SMITH’s (montaż)

Montażysta i dźwiękowiec, ostatnio montował takie tytuły jak "Pan i władca na krańcu świata" (Master and Commander: The Far Side of the World) Petera Weira, "Bufallo Soldiers" Gregora Jordana, "The Rage in Placid Lake" Tony'ego McNamary, "Black and White" Craiga Lahiffa i "Risk" Alana White’a.

Wieloletni współpracownik reżysera Petera Weira, Smith montował i udźwiękawiał "Truman Show", "Bez lęku" (Fearless) i "Zieloną kartę" (Green Card). Był dodatkowym montażystą przy "Stowarzyszeniu Umarłych Poetów" (Dead Poets Society) i "Roku niebezpiecznego życia" (The Year of Living Dangerously).

Był odpowiedzialny za montaż i dźwięk w takich filmach jak: "Two Hands" Gregora Jordana "Olej Lorenza" (Lorenzo's Oil) George'a Millera. Montował także produkcje "Joey" Iana Barry’ego, "Robocop II" Irvina Kershnera oraz "Communion and Howling III" Philippe'a Mory.

Smith ma na koncie udźwiękowienie takich filmów jak "Święty Dym" (Holy Smoke), "Portret damy" (Portrait of a Lady) i "Fortepian" (The Piano) Jane Campion, "Małe kobietki" Gillian Armstrong, "Rapa Nui" Kevina Reynoldsa, "Dead Calm" Phillipa Noyce’a oraz "The Navigator" Vincenta Warda.

LINDY HEMMING (projektant kostiumów)

Utalentowana w wielu dziedzinach zaprojektowała zapierające dech w piersiach kostiumy do prawie 40 filmów, a jej kunszt nagrodzono Oscarem za "Topsy Turvy" Mike'a Leigh. Ponadto nominowano ją do nagrody BAFTA zarówno za "Cztery wesela i pogrzeb" Mike'a Newella jak i "Porterhouse Blue" Roba Knighta.

Hemming stworzyła kostiumy do ostatnich czterech filmów o Bondzie z Piercem Brosnanem "Śmierć nadejdzie jutro", Świat to za mało", "Jutro nie umiera nigdy" i "Goldeneye".

Inne tytuły na jej koncie to Jana de Bonta "Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia" z Angeliną Jolie w roli głównej; Chrisa Columbusa "Harry Potter i komnata tajemnic"; Simona Westa "Tomb Raider"; Sally Potter "The Man Who Cried", z Johnnym Deppem; film Williama Boyda "The Trench"; Marka Hermana "The Rise of Fall of Little Voice", z Jane Horrocks; obraz Johnny'ego Deppa "Odważny" (The Brave), z Deppem i Marlonem Brando w rolach głównych; Tony'ego Hickoxa "Prince Valiant"; Boba Rafelsona "Blood & Wine", z Jackiem Nicholsonem; Petera Chelsoma "Funny Bones"; Nancy Meckler "Sister, My Sister", z Julie Walters i Barry'ego Devlina "All Things Bright & Beautiful", z główną rolą Gabriela Byrne'a.

Wcześniej Hemming pracowała nad tak poważnymi produkcjami jak: "Dancing Queen" Nicka Hamma, z Heleną Bonham-Carter; "Nadzy" (Naked) Mike'a Leigh, z Davidem Thewlisem; 'Boiling Point" Jasona Lehela; "Running Late" Udayana Prasada; "Waterland" Stephena Gyllenhaala, z Jeremym Ironsem; "Blame it on the Bellboy" Marka Hermana; "Hear My Song" Petera Chelsoma; "Life is Sweet" Mike'a Leigh; "The Krays" Petera Medaka; "Queen of Hearts" Jona Amiela; "When the Wales Came " Clive'a Reesa; "High Hopes" Mike'a Leigh; "Porterhouse Blue" Roba Knighta; "84 Charing Cross Road" Davida Jonesa; " My Beautiful Launderette" i "The Bullshitters" Stephena Freara; " Heavenly Pursuits" Charlesa Gormleya; "Wetherby" Davida Hare’a; "Laughterhouse" i "Loose Connections" Richarda Eyre’a, i ponownie u Mike'a Leigh przy "Meantime".

HANS ZIMMER (kompozytor)

Jest jednym z najbardziej płodnych artystycznie kompozytorów w branży, z ponad setką filmów na koncie.

W 1994r. zdobył Oscara i Złoty Glob za muzykę do animowanego hitu "Król lew", któremu towarzyszył także jeden z największych sukcesów w kategorii płyt ze ścieżka dźwiękową. Muzyka Zimmera do "Króla lwa" nadal zdobywa aplauz, tym razem w musicalu, nagrodzonym m.in. nagrodą Tony w 1998r. za najlepszy musical, a także Grammy za najlepszy album nagrany przez obsadę musicalu.

Zimmer zdobył sześć nominacji do Oscara, ostatnią za muzykę do "Gladiatora", za którą otrzymał także Złoty Glob i nominację do Grammy. Nominowano go do Oscara także za "Księcia Egiptu", "Cienką czerwoną linię", "Lepiej być nie może", "Żonę pastora" i "Rain Mana". Na początku tego roku zdobył siódmą nominację do Złotego Globu za muzykę do komedii Jamesa L. Brooksa "Spanglish".  Przedtem nominowano go do Złotego Globu za "Ostatniego samuraja", "Pearl Harbor", "Spirit: Stallion of the Cimarron" oraz "Księcia Egiptu".

W tym roku muzykę Zimmera usłyszymy w "Prognozie na życie" (The Weather Man) w reżyserii Gore'a Verbinskiego. Na długiej liście dokonań filmowych znajdują się m.in. "Madagaskar", "Pearl Harbor", "Matchstick Men", "Rybki z ferajny", "Black Hawk Down", "The Ring", "Hannibal", "Karmazynowy przypływ", "Thelma & Louise", "Wożąc panią Daisy", "Mission: Impossible 2", "Ich własna liga" (A League of Their Own), "Black Rain", "Backdraft", "Prawdziwy romans" i "My Beautiful Launderette".

Poza pracą kompozytora, Zimmer szefuje działowi muzyki filmowej wytwórni DreamWorks. Jego nominacja na stanowisko szefa działu muzycznego wielkiej wytwórni była pierwszą dla kompozytora od czasów Dimitri Tiomkina w MGM i Alfreda Newmana w Twentieth Century Fox.

JAMES NEWTON HOWARD (kompozytor)

Sześciokrotnie nominowany do Oscara jest jednym z najbardziej płodnych artystycznie kompozytorów w branży, z ponad setką filmów na koncie. Do Oscara nominowano go za muzykę do "Osady" (The Village), "My Best Friend’s Wedding", "Ściganego" (The Fugitive) i "Księcia przypływów" (The Prince of Tides", a dodatkowo otrzymał jeszcze dwie nominacje za piosenki: “Look What Love Has Done” z filmu "Junior" i "For the First Time" z filmu "One Fine Day".

Ostatnio Newton Howard napisał muzykę do "Tłumaczki" (The Interpreter), z Nicole Kidman i Seanem Pennem, w reżyserii Sydneya Pollacka. Komponował muzykę do wszystkich filmów M. Nighta Shyamalana, począwszy od jego debiutanckiego "Szóstego zmysłu", przez "Unbreakable", "Znaki" i najnowszy obraz "Osada".

Lista dokonań tego jednego z najbardziej wszechstronnych artystów w branży jest bardzo długa i obejmuje m.in. cztery największe sukcesy komediowe Julii Roberts: "Pretty Woman", "Uciekająca panna młoda", "My Best Friend’s Wedding" i "Ulubieńcy Ameryki"; trzy filmy reżysera Lawrence'a Kasdana "Grand Canyon", "Wyatt Earp" i "Dreamcatcher"; thrillery "Epidemia", "Falling Down", "Primal Fear" i "Morderstwo doskonałe" (A Perfect Murder), a także filmy "Adwokat diabła", "Space Jam", "Dave" i "Moja dziewczyna" (My Girl), oraz wiele innych.

Newton Howard był także nagradzany za swoją pracę dla telewizji, otrzymał nagrodę Emmy za skomponowanie najlepszego tytułowego tematu do serialu "Gideon’s Crossing" i nominację w tej samej kategorii za "Ostry dyżur" (E.R.)

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Batman - Początek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy