Reklama

"Alicja w krainie czarów": CIEKAWE I NIEZWYKŁE

BOSKA CHATA - londyński gabinet reżysera Tima Burtona należał wcześniej do Arthura Rackhama, słynnego ilustratora książek, twórcy barwnych rysunków do wydania "Przygód Alicji w krainie czarów" z 1907 roku.

ALMOST ALICE - dwupłytowy album, na którym znajdziemy ścieżkę dźwiękową z filmu (muzykę skomponował stale współpracujący z Burtonem Danny Elfman) oraz "Almost Alice" - kompilację, w skład której wchodzi końcowy utwór zatytułowany "Alice", napisany i wykonywany przez popularną Avril Lavigne, a także piosenki zainspirowane filmem, wykonywane przez takie zespoły, jak All American Rejects, 3OH!3, Roberta Smitha, czyli lidera the Cure, grupy Franz Ferdinand i Shinedown. Tytuł albumu, "Almost Alice" ("Prawie Alicja"), jest cytatem z filmu. Całe Podziemie oczekiwało powrotu Alicji, odkąd po raz pierwszy odwiedziła to bajkowe miejsce, jednak kiedy wraca, nikt - łącznie z Alicją - nie wierzy, że to ona jest tą pewną siebie i zadziorną dziewczynką, którą kiedyś znali. Ostatecznie mądry Pan Gąsienica mówi jej, że jest ona prawie Alicją.

Reklama

WYGLĄD JOHNNY'EGO DEPPA - Johnny Depp zawsze bardzo długo przygotowuje się do każdej roli. W przypadku szalonego Kapelusznika nie było inaczej. Na długo przed rozpoczęciem produkcji Depp zaczął malować akwarelami portrety Kapelusznika, powstałe w jego wyobraźni. Okazało się, że wizje Deppa nie odbiegały zasadniczo od pomysłu reżysera Tima Burtona.

PIERŚCIEŃ NASTROJU KAPELUSZNIKA - Kapelusznik doznał zatrucia rtęcią, co często spotykało kapeluszników, którzy w swej pracy używali substancji chemicznych. Depp i Burton sprawili, że szaleństwo Kapelusznika jest jeszcze silniejsze, podkreślili bowiem huśtawkę jego nastrojów poprzez makijaż i garderobę, kreując w ten sposób wirtualny ludzki pierścień nastroju (zmieniający kolor pod wpływem humoru).

ZMIANY - Mia Wasikowska, której przypadła rola Alicji, ma 162 cm wzrostu, jednak jej bohaterka podczas pobytu w Krainie Czarów kilkakrotnie rośnie i maleje. Najpierw mierzy 15 centymetrów, aby po chwili urosnąć do 60 cm, a następnie do 2,5 m; pułap wyniósł 6 metrów. Producenci ciężko pracowali, stosując praktyczne metody zamiast efektów specjalnych; niekiedy Alicja musiała wejść na skrzynkę po jabłkach, aby stać się wyższa od wszystkich wokół.

WYPIJ MNIE! - eliksir, który Alicja pije, aby się skurczyć, nazywa się Pishsolver. Ciasto, które musi zjeść, aby urosnąć, to Upelkuchen.

FUTTER-CO? - Futterwacken jest określeniem, opisującym spontaniczny taniec radości, wykonywany przez mieszkańców Podziemia. Kompozytor Danny Elfman nie mógł wyjść ze zdumienia, gdy przyszła pora na skomponowanie muzyki do tego tańca. Napisał dla reżysera cztery różne utwory, każdy zabawny i unikatowy i, jak twierdzi Elfman, "przekraczający granice dopuszczalności".

BLIŹNIACY DYLUDYLUDI/DYLUDYLUDAM - aktor Matt Lucas otrzymał rolę braci Dyludylu, pulchnych bliźniaków, którzy nieustannie się ze sobą sprzeczają. Nikt, oprócz nich samych, nie jest w stanie zrozumieć ich zagmatwanego jazgotu. Mimo wszystko, Lucas nie był w stanie jednocześnie grać ich obu. Do roli Dama zaangażowano Ethana Cohena, podczas gdy Lucas wcielił się w rolę Di (obaj aktorzy mieli zamieniać się rolami podczas filmowania). Ostatecznie jednak Cohen nie pojawił się na ekranie.

BANDZIERCHLAST - ten obrzydliwy, śliniący się, cuchnący stwór ma wielkie, brudne cielsko i spłaszczony, bezzębny pysk wściekłego buldoga. Potwór pozostawia Alicji bolesną pamiątkę po okrutnych rządach Czerwonej Królowej.

PRZYMIARKI - projektantka kostiumów Colleen Atwood miała mnóstwo roboty, gdy przyszło do szycia strojów dla zmieniającej swe rozmiary Alicji. Mia Wasikowska ma bardzo zróżnicowaną garderobę; niektóre ubrania sprawiają wrażenie, jakby zostały stworzone z firanek Czerwonej Królowej, czy też ze zbroi. Atwood musiała znaleźć różne materiały i wykonać takie kostiumy dla Mii, które pomogłyby przedstawić zmiany jej rozmiaru.

GŁOWA - Crispin Glover wcielił się w postać Skazeusza, Waleta Kier, jednak w filmie pojawia się tylko jego głowa. Ciało postaci, która mierzy 2,30 m, zostało wygenerowane przez komputer. Podczas zdjęć Glover nosił zielony garnitur i chodził na szczudłach, aby wyglądać na wyższego. Jego twarz została całkowicie pokryta makijażem (łącznie z przepaską i blizną). W ostatecznej wersji cały kostium Skazeusza, jego ciało, a nawet peleryna są wygenerowane komputerowo. Jedynie twarz jest prawdziwa.

TWARZ - każdego ranka Helena Bonham Carter spędzała trzy godziny na nakładaniu makijażu, aby przeistoczyć się w złą Czerwoną Królową. Ekspertka od makijażu Vallie O'Reilly pokrywała twarz aktorki białym pudrem, nakładała jej mnóstwo niebieskiego cienia do powiek, malowała brwi i usta w kształcie serca. Ekipa zajmująca się efektami specjalnymi powiększyła głowę Bohnam Carter na etapie postprodukcji, tworząc ostateczny wizerunek Królowej o wielkiej głowie.

NIESPODZIANKA NA PODESZWIE - projektantka kostiumów Colleen Atwood dodała czerwone serce do podeszew butów Czerwonej Królowej, widoczne, gdy rozpieszczona monarchini kładzie nogi na żywym podnóżku ze świni.

KŁOPOT ZE SZCZUDŁAMI - po tym, jak Crispin Glover, który podczas produkcji spędził sporo czasu na szczudłach, skręcił nogę w kostce, na planie towarzyszyli mu kaskaderzy, przebrani na zielono, jedynie po to, aby złapać aktora w razie upadku.

MARCHEWKA GWOŹDZIEM PROGRAMU - Tim Burton chciał, aby zwierzęta w Krainie Czarów wyglądały jak żywe stworzenia, nie zaś animowane. Dlatego też, zanim stworzono postać Białego Królika, animatorzy spędzili cały dzień w schronisku dla opuszczonych królików, obserwując zachowanie zwierząt i kręcąc materiał filmowy, aby wychwycić szczegóły zachowań królików, jak żucie i poruszanie nosami.

KRÓL EFEKTÓW SPECJALNYCH - Ken Ralston i jego ekipa wykonali ponad 2500 ujęć z efektami specjalnymi. Chociaż zespół zastosował kombinację live action, animacji i mnóstwa innych technik, to jednak technika motion capture nie znalazła zastosowania w filmie.

W ZIELENI - aby umieścić w filmie postaci wykreowane cyfrowo, producenci stosowali sylwetki wycięte z tektury, modele naturalnej wielkości albo uciekali się do postaci w zieleni, aby pomóc aktorom odpowiednio reagować.

WŁOS SIĘ JEŻY - gdy animatorzy przyglądali się zdjęciom prawdziwych gąsienic, mających służyć za punkt odniesienia, zauważyli, że stworzonka te są owłosione. Dlatego też Absolem, czyli Pan Gąsienica, ma całkiem bujną czuprynę, wygenerowaną komputerowo.

CO JEST PRAWDZIWE? - bardzo niewiele dekoracji zostało zbudowanych od zera w Krainie Czarów. Właściwie jedynie trzy wersje Okrągłego Holu (gdzie Alicja ląduje po tym, jak wpada do króliczej nory) oraz loch Czerwonej Królowej były autentyczne. Reszta to efekt użycia technologii cyfrowej.

OCZY MAJĄ TO "COŚ" - oczy Kapelusznika zostały nieco powiększone i stały się o 10-15 procent większe, niż oczy Johnny'ego Deppa.

UŻYJ SIECI - gdy animatorzy rozpoczęli projektowanie Dodo, ich pierwszym źródłem inspiracji była wyszukiwarka Google Image Search, a następnie Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy