"Aleksander": WSPINACZKA NA SZCZYTY
Po zakończeniu zdjęć do bitwy pod Gaugamelą, Stone przystąpił do realizacji scen z wojskowego obozu Aleksandra, w tym ze wspaniale zdobionej królewskiej kwatery głównej. W siedzibie Aleksandra duch starożytnych poematów Homera dosłownie wisi nad głową króla, w postaci legendarnej tarczy Achillesa zawieszonej nad jego tronem i zwojów Iliady i Odysei, przechowywanych w szkatule z kości słoniowej stojącej przy łożu.
Na namioty, które potem podróżowały z Maroka do Tajlandii, dekorator wnętrz Jim Erickson zużył 2500 metrów ręcznie tkanego rumuńskiego płótna, udekorowanego haftami wykonanymi w Indiach i Pakistanie.
Następnie ekipa przemieściła się 2000 metrów w górę, na zbocza dolnego Atlasu, które „grały” Hindukusz, aby filmować fortecę w starożytnym mieście Baktra (stolica Baktrii, dzisiaj Balch w Afganistanie). Ponieważ nie istnieją żadne pozostałości po antycznej Baktrii, fortyfikacje zostały zaprojektowane przez Jana Roelfsa przy wykorzystaniu materiałów źródłowych i wyobraźni. Ponieważ nowożytna architektura Afganistanu bazuje na glinie, fortecę zbudowano z gliny, gipsu i drewna, pokrywając mury zawiłymi zdobieniami, typowymi dla kultur plemiennych.
W tym miejscu odbyły się zaślubiny Aleksandra z księżniczką Roksaną a potem uroczystości weselne, w czasie których Rosario Dawson zaprezentowała dwa tańce, ułożone przez choreografa Piersa Gielguda z English National Ballet do muzyki Vangelisa.
Po przejściu kolejnych 600 metrów w górę Atlasu, wykonano zdjęcia do sekwencji marszu armii Aleksandra przez zaśnieżony Hindukusz, a następnie ekipa wróciła do Marakeszu, gdzie w przemysłowej dzielnicy powstały bajeczne bramy Babilonu.
„W berlińskim muzeum można obejrzeć zachowane fragmenty wschodniej bramy Babilonu, które były inspiracją nie tylko dla budowanej przez nas bramy, ale i dla całego miasta, które wznieśliśmy – mówi autor scenografii Jan Roelfs. W tamtym okresie Babilon był krainą mlekiem i miodem płynącą, żyznym obszarem nad wielką rzeką. Kiedy wkracza tam Aleksander ze swym wojskiem, musi widzieć, że jest to najbogatsze miejsce na ziemi”.
Pokryte niebieską glazurą i reliefami mitologicznych stworzeń, bramy Babilonu zbudowano do wysokości ok. 11 metrów, potem podwyższając je cyfrowo do 24. Również w ten sposób stworzono panoramę całego miasta. Olbrzymie drewniane wrota wisiały na ogromnych mosiężnych uchwytach, a gigantyczne posągi skrzydlatych byków, wyłaniające się zza mostu wiodącego do bram, zostały wyrzeźbione w Anglii i przewiezione do Maroka. Do sceny powitania wojsk Aleksandra w Babilonie, kiedy to ludność obrzucała zwycięzców płatkami róż, dekorator Jim Erickson musiał wykazać się wiedzą nie tylko historyczną, ale i ogrodniczą, i uważać, by nie rzucano żółtego kwiecia: w 4 w. p.n.e. żółte róże rosły tylko w Chinach!