"Across the Universe": O PRODUKCJI
Do pracy po drugiej stronie kamery, Taymor zaangażowała wyjątkowy zespół profesjonalistów. Jako autora zdjęć reżyserka wybrała Francuza Bruno Delbonnela, który chociaż niedawno zaczął realizować filmy w Stanach Zjednoczonych, już dwukrotnie był nominowany do Oskara?.
Taymor wspomina: "Podczas naszej pierwszej rozmowy, chociaż Bruno powiedział, że nie cierpi musicali, wiedziałam jednak, że zrobił zdjęcia do Amélie i Bardzo długich zaręczyn, a oba te filmy były bardzo teatralne. Ma niezwykłe wyczucie światła, a poza tym jako Europejczyk chciał, aby nasz film nie był trywialny; aby miał w sobie pewien rodzaj wyrafinowania i teatralności. Było to dla mnie bardzo ważne".
Dla scenografa Marka Friedberga (Podwodne życie ze Stevem Zissou, Producenci) praca z Taymor była wyjątkowym przeżyciem. Reżyserka jest bowiem jednym z najbardziej twórczych współczesnych scenografów teatralnych.
Innym kluczowym członkiem ekipy produkcyjnej był legendarny kostiumograf Albert Wolsky (zdobywca Oskara? za kostiumy do filmów Bugsy i All That Jazz).
Wolsky wyjaśnia, że największym wyzwaniem podczas realizacji Across the Universe było dla niego ubranie prawie 5 000 statystów. "Każda osoba musiała być odpowiednio ubrana od stóp do głów. Dokonywaliśmy masowych przymiarek przez pięć dni w tygodniu", mówi. "Bardzo interesujące jest dla mnie to, że początki filmu są bardzo specyficzne. Jude pochodzi z Liverpoolu, więc mamy do czynienie z jednym stylem. Jo-Jo z Detroit - inny styl. Max i Lucy są z okolic Massachusetts. I wszyscy oni ostatecznie spotykają się w Nowym Jorku".
* * *
Większa część zdjęć do Across the Universe była realizowana w naturalnych obiektach - ponad 50 lokalizacji w 60 dni - głównie na terenie Nowego Jorku. Wiele planów zdjęciowych, na których kręcono tylko przez kilka dni wymagało kilkutygodniowych przygotowań. Dlatego też, kiedy odbywały się zdjęcia w jednym z obiektów, symultanicznie przygotowywano do zdjęć cztery inne. A nie była to prosta praca typu malowanie ścian czy dekorowanie salonów, lecz przeobrażenie Południowego Bronxu w Detroit.
W ramach dostępnych w Nowym Jorku lokalizacji, ekipa stworzyła mnóstwo różnych światów - Detroit, Wietnam, Waszyngton, przedmieścia Massachusetts, czy farmę Muscoot, gdzie został rozłożony namiot cyrkowy.
Sceny rozgrywające się w Wietnamie realizowano także na bagnistych terenach wokół Moonachie, New Jersey. Także w New Jersey - Princeton - nagrano wykonanie piosenki "A Little Help from My Friends".