Reklama

"40 dni i 40 nocy": TWÓRCY

MICHAEL LEHMANN (reżyser) zrealizował przebój Wszystko o psach i kotach (The Truth About Cats and Dogs) z Umą Thurman, Janeane Garofalo i Benem Chaplinem, a także czarną komedię Heathers – swój pełnometrażowy debiut.

Pochodzący z San Francisco, Lehmann studiował sztukę na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley oraz filozofię na Uniwersytecie Columbia. Już jako absolwent rozpoczął pracę z Francisem Fordem Coppolą w Zoetrope Studios. Nadzorował eksperymentalny system wideo wykorzystany w filmach One From the Heart, Rumble Fish i The Outsiders. Lehmann w 1985 roku zrobił dyplom na wydziale filmu Uniwersytetu Południowej Kalifornii. Jeszcze uczęszczając na Uniwersytet, Lehmann reżyserował filmy krótkometrażowe Beaver Gets a Boner, Ed’s Secret Life dla programu „Saturday’s Night Live”. Jego praca zwróciła uwagę szefów studia New World Pictures i w tym właśnie studio powstał jego debiut Heathers. Inne filmy w reżyserii Lehmanna to My Giant, Odlotowcy (Airheads), Hudson Hawk z Brucem Willisem oraz Meet the Applegates. Pełnił także funkcje producenta wykonawczego podczas realizacji filmu Tima Burtona Ed Wood. Lehmann zrealizował jeden z odcinków uhonorowanej nagrodą Emmy serii NBC “Prezydencki poker” (The West Wing). Jego dorobek telewizyjny obejmuje także “The Larry Sanders Show,” i “Homicide: Life on the Street.”

Reklama

WORKING TITLE, firma prowadzona przez Tima Bevana i Erica Fellnera od 1992 roku jest jedną z czołowych europejskich film produkcyjnych. Wyprodukowała ona ponad 40 filmów, które na całym świecie zarobiły około 2 miliardów dolarów. Filmy Bevana i Fellnera zdobyły 4 Oskary - Elizabeth, Fargo i Przed egzekucją (Dead Man Walking), 16 nagród BAFTA - m.in. Billy Elliot i Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), a także otrzymały prestiżowe nagrody w Cannes i Berlinie.

Bevan i Fellner przez długi czas współpracowali ze scenarzystą Richardem Curtisem i aktorem Hugh Grantem, z którymi zrealizowali trzy przeboje – Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and A Funeral), Notting Hill i Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary). Notting Hill okazał się być najbardziej kasowym brytyjskim filmem. Curtis napisał scenariusz do przebojowej komedii Jaś Fasola (Bean), z Rowanem Atkinsonem w roli głównej. Z firmą Working Title współpracują także bracia Coen. Wspólnie zrealizowali pięć filmów - Fargo, The Hudsucker Proxy, Bracie gdzie jesteś? (O Brother, Where Art Thou), Big Lebowski (The Big Lebowski) i Człowiek, którego nie było (The Man Who Wasn’t There) – nagroda na festiwalu w Cannes dla Joela Coena za Najlepszą Reżyserią.

W 1999, utworzono firmę WT² prowadzoną przez Nataschę Wharton. Jej celem była produkcja nisko-budżetowych filmów. Pierwszym filmem zrealizowanym przez WT2 był Billy Elliot, w reżyserii Stephena Daldry – międzynarodowy komercyjny przebój. Kolejne filmy to horror Long Time Dead; Ali G Indahouse – debiut brytyjskiego komika Ali G; oraz My Little Eye Marca Evansa.

Manifestem Working Title są adaptacje popularnych i oryginalnych powieści. Do tej pory przeniesiono na ekran „Wierność w stereo” (High Fidelity) Nicka Hornby’ego – Przeboje i podboje w reżyserii Stephena Frearsa; “About A Boy” także autorstwa Hornby’ego – reżyseria braci Weitz, Hugh Grant w roli głównej; Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) Johna Maddena z Nicolasem Cage i Penelope Cruz; Przed egzekucją (Dead Man Walking) Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Penn, oraz klasyczną powieść dla dzieci Pożyczalscy (The Borrowers).

W tym roku na ekrany wejdą także następujące filmy Working Title - My Little Eye, Long Time Dead, The Guru z Jimi Mistry i Heather Graham w reżyserii Daisy von Scherler Mayer. Firma Working Title zawarła z Universal Pictures i StudioCanal pięcioletnią umowę, na mocy której studia zapewnią jej środki i zaplecze dystrybucyjne, po to aby mogła nadal produkować europejskie filmy mając całkowite poparcie studiów.

MICHAEL LONDON (producent) obecnie pracuje dla USA Pictures, z którą to firmą ma dwuletni kontrakt. Zanim został producentem, pełnił funkcje wice-prezesa ds. produkcji w Twentieth Century Fox (1994-1996). Przed rozpoczęciem pracy dla wytwórni Fox, London w latach 1986-1990 prowadził firmę produkcyjną Dona Simpsona i Jerry’ego Bruckheimera w Paramount Pictures. Zanim w ogóle zaangażował się w pracę w przemyśle filmowym, London był dziennikarzem Los Angeles Times (1982-1986).

Następnym projektem filmowym Londona jest The Guru of Sex dla Working Title i Universal Pictures, w reżyserii Daisy Mayer, z Heather Graham, Marisa Tomei i Jimi Mistri w rolach głównych oraz Second String, film telewizyjny dla TNT Pictures, w reżyserii Roba Liebermana, z Gilem Bellowsem, Teri Polo i Johnem Voightem. W przyszłym roku rozpocznie się produkcja kolejnych projektów filmowych Londona - Runt Freda Dursta dla Catch 23/Universal Pictures, Passengers Davida Finchera dla USA Pictures i Sideways – scenariusz i reżyseria Alexander Payne dla Artisan Entertainment.

Po ukończeniu szkoły filmowej New York University i przepracowaniu kilku lat w branży produkcyjnej w Nowym Jorku, LIZA CHASIN (producent wykonawczy) przeniosła się w 1991 roku do Los Angeles i rozpoczęła pracę dla Working Title Pictures. W tym czasie była zaangażowana w powstanie takich filmów jak Posse i Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and A Funeral).

W 1992, Chasin awansowała na szefa oddziału Working Title w Los Angeles. W 1996 roku została szefem produkcji firmy na terenie Stanów Zjednoczonych. Chasin pełniła funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji filmu Przeboje i podboje (High Fidelity). Była współproducentem Dziennika Bridget Jones (Bridget Jones’ Diary), Kapitana Corelli (Captain Corelli’s Mandolin), The Hi-Lo Country, Elizabeth, Pożyczalscy (The Borrowers), The Matchmaker, Francuski pocałunek (French Kiss), Panther oraz Moonlight and Valentino. Chasin była także zaangażowana w produkcję następujących filmów Bob Roberts, The Hudsucker Proxy, Przed egzekucją (Dean Man Walking), Fargo, Loch Ness, Jaś Fasola (Bean), The Big Lebowski, Plunkett & MacLeane, Notting Hill i Bracie, gdzie jesteś? (O’ Brother, Where Art Thou?).

DEBRA HAYWARD (producent wykonawczy) dołączyła do Working Title w 1989 jako asystentka Sarah Radclyffe podczas realizacji Fools of Fortune (1989) i Dakota Road (1990). Wkrótce potem przeniosła się do działu przygotowywania projektów filmowych i pracowała nas doprowadzeniem do realizacji tak różnorodnych filmów jak London Kills Me, Mapa ludzkiego serca (Map of the Human Heart) i Edward II.

W dorobku Hayward jako współproducenta znajdują się m.in. Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’ Diary), Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin), Elizabeth, The Matchmaker, Pożyczalscy (The Borrowers), Francuski pocałunek (French Kiss), Moonlight and Valentino, Panther, Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), Krwawy Romeo (Romeo Is Bleeding) oraz Posse.

STUART BESSER (współproducent) był jednym z producentów filmu Wesa Cravena Music of the Heart z Meryl Streep. Inne filmy Cravena, w realizacji, których brał udział to Krzyk (Scream), Krzyk 3 (Scream 3), Vampire in Brooklyn oraz The People Under the Stairs. Jego filmografia obejmuje następujące tytuły Canadian Bacon z Johnem Candy (producent), Dr. Giggles (producent), Finding Graceland (współproducent), Trouble in Mind (producent stowarzyszony), The Moderns (producent stowarzyszony), Trouble in Mind (producent stowarzyszony), Sierpniowe wieloryby (Whales of August) z Bette Davis i Lillian Gish (producent stowarzyszony), Love at Large (producent stowarzyszony), Made in Heaven (producent stowarzyszony), Madonna: Truth or Dare (kierownik produkcji). Dla telewizji Besser wyprodukował “Wasteland”, odcinki pilotowe “Beverly Hills 90210”, “Laurel Canyon”, “Memphis,” z Cybill Shepherd. Obecnie pracuje nad filmem Rogera Kumble The Sweetest Thing, z Cameron Diaz w roli głównej.

40 Dni i 40 Nocy to debiut ROBERTA PEREZA (scenariusz) jako zawodowego scenarzysty. Pochodzący z Houston, Teksas, Perez ukończył Middlebury College w Vermont w 1995 roku i spędził rok na Uniwersytecie Nowojorskim studiując pisanie dramatów oraz na Uniwersytecie Południowej Kalifornii studiując pisanie na potrzeby filmu. Po przeprowadzce do Los Angeles w 1995 roku, Perez pracował jako asystent produkcji podczas realizacji świetnie przyjętego przez krytyków programu HBO “The Larry Sanders Show”. Był także osobistym asystentem nie żyjącego już aktora Josepha Mahera.

NICHOLAS C. SMITH, A.C.E. (montaż) rozpoczął karierę w przemyśle rozrywkowym na kanale ABC Sports, a następnie pełnił funkcję asystenta montażysty podczas transmisji z Igrzysk Olimpijskich w 1976. W dorobku Smitha znajdują się takie filmy jak Anywhere But Here, Bram Stoker’s Dracula, The Crew, Faithful, Fly Away Home, Home Fries, P.C.U., Torch Song Trilogy, Monkeybone, Losing Isaiah, Rookie of the Year, Tajemniczy ogród (The Secret Garden), Kosmiczne jaja (Spaceballs) i Wojna państwa Rose (The War of the Roses). Dla telewizji, Smith montował “The Roommate” i “In a Shallow Grave” (American Playhouse), “The Last Soldier”, “Dirty Work” oraz serię HBO “Vietnam War Stories.” Urodzony w Filadelfii, Smith dorastał w Nowym Jorku, gdzie uczęszczał do szkoły Sztuk Wizualnych na wydziale fotografii.

ELLIOT DAVIS (zdjęcia) najlepiej jest chyba znany dzięki swojej pracy dla Stevena Soderbergha – Co z oczu to z serca (Out of Sight), Gray’s Anatomy, Król wzgórza (King of the Hill), The Underneath (nominacja do Independent Spirit Award). Pozostałe filmy w jego dorobku to Equinox, Love at Large, Mortal Thoughts, Śniadanie mistrzów (Breakfast of Champions), z Brucem Willisem – wszystkie cztery w reżyserii Alana Rudolpha, Harvest: 3000 Years (nagroda krytyków na festiwalu filmowym w Cannes, Srebrny Niedźwiedź na festiwalu filmowym w Berlinie), Get on the Bus, Układ prawie idealny (The Next Best Thing) z Madonną, Light It Up, Podróż przedślubna (Forces of Nature) z Sandrą Bullock i Benem Affleckiem, Lawn Dogs, Larger Than Life, Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym (Things to Do in Denver When You’re Dead) z Andym Garcia, Mother’s Boys, The Cutting Edge, Bright Angel, Miles From Home i Happy Campers. Jeśli chodzi o TV, zdjęcia jego autorstwa można oglądać w mini-serii “Cruel Doubt” oraz sześciu odcinkach serii PBS “Oasis in Space,” w reżyserii Jaquesa Cousteau. Ostatnie filmy, nad którymi pracował Davis to I Am Sam, z Seanem Pennem i Michelle Pfeiffer, oraz Biały oleander (White Oleander) z Michelle Pfeiffer, Robin Wright Penn i Renee Zellweger.

SHARON SEYMOUR (scenografia) pracowała już wcześniej z Michaelem Lehmannem przy okazji realizacji filmu Wszystko o psach i kotach (The Truth About Cats and Dogs). Przygotowywała także scenografię dla Bena Stillera – Telemaniak (The Cable Guy), Orbitowanie bez cukru (Reality Bites) oraz program FOX-TV “The Ben Stiller Show.” Jej filmografia obejmuje ponadto Novocaine, ze Stevem Martinem, Heleną Bonham Carter i Laurą Dern, Molly, Don Juan De Marco, z Johnny Deppem, Marlonem Brando i Faye Dunaway, oraz Duets Bruce’a Paltrow i Pacific Heights Johna Schlessingera. Dorobek telewizyjny Seymour obejmuje “Past Midnight,” “Miracle in the Wilderness,” “Billy Perdieu” i “Hometown Boy Makes Good”, HBO “Sandra Bernhard: After Dark” oraz “In A Shallow Grave”, “Stacking” American Playhouse.

Seymour ukończyła studia w Amerykańskim Instytucie Filmowym na wydziale scenografii.

JILL OHANNESON (kostiumy) po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę projektami kostiumów do komedii Bill and Ted’s Excellent Adventure. Ohanneson pracowała podczas realizacji wszystkich reżyserskich projektów Seana Penna – Obietnica (The Pledge), The Crossing Guard – w obu w głównej roli wystąpił Jack Nicholson oraz The Indian Runner. Jej filmografia obejmuje także Arizona Dream Emira Kusturicy, Unstrung Heroes Diane Keaton, film Tima Blake Nelsona, który został zwycięzcą Sundance Film Festival Eye of God, O z Joshem Hartnettem, The Replacements, Home Fries, Pułapka na myszy (Mousehunt), Instinct, Stracone dusze (Lost Souls) Janusza Kaminskiego, Once Bitten (pierwsza główna rola Jima Carrey), The First $20 Million Is Always the Hardest Micka Jacksona z Adamem Garcia. Za pracę w produkcjach telewizyjnych, Ohanneson otrzymała nominację do nagrody Emmy - "Citizen Cohn" oraz nominacje do CableACE Award - "The Last of His Tribe" i "Truman."

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: 40 dni i 40 nocy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy