"2046": SYLWETKI TWÓRCÓW
Wong Kar-Wai
Urodził się w 1958 roku w Szanghaju. Reżyser, scenarzysta, producent. Powszechnie uznawany za najwybitniejszego współczesnego przedstawiciela kinematografii azjatyckiej. Rola jaką jego filmy odegrały w promowaniu kinematografii Hong Kongu na świecie porównywana jest do tej, którą swego czasu spełniły obrazy Akiry Kurosawy w propagowaniu kina japońskiego. Od 5 roku życia mieszka w Hong Kongu, mieście które pokochał i które uczynił miejscem akcji prawie wszystkich swoich filmów. W Hong Kongu jego ojciec prowadził nocny klub. Popołudnia chłopiec spędzał z matką. Najczęściej chodząc do kina lub czytając klasykę europejskiej powieści oraz słuchając muzyki. W czasie studiów na wydziale sztuk graficznych politechniki w Hong Kongu zafascynował się twórczością takich fotografów, jak Robert Frank, Henri Cartier-Bresson oraz Richard Avedon. W 1980 roku skończył studia i podjął pracę w miejscowej telewizji jako scenarzysta, dramaturg i autor widowisk.
Zadebiutował filmem As Tears Go By - inspirowany dramatem Martina Scorsese Ulice nędzy - zwracając na siebie uwagę oryginalnym stylem. Film prezentowany był na festiwalu w Cannes w 1989 roku i został uznany za jedną z najciekawszych produkcji kinematografii Hongkongu. W 1990 roku zrealizował Days of Being Wild, nostalgiczną historię, której akcja osadzona jest w latach sześćdziesiątych. Jego największą produkcją był historyczny melodramat Ashes of Time, realizowany przez dwa lata, za który dostał nagrodę za najlepszy film na MFF w Wenecji w 1994 roku.
Pierwszym dużym międzynarodowym sukcesem okazał się jednak film Chungking Express zrealizowany w przerwie pracy nad Ashes of Time. Wong Kar-wai otrzymał za niego swoją pierwszą nominację do nagrody dla twórców niezależnych, Independent Spirit Award. Za kolejny obraz, Happy Together, zdobył na festiwalu w Cannes w 1997 roku nagrodę za reżyserię. Z wielkim entuzjazmem został też przywitany obraz Spragnieni miłości nominowany do Złotej Palmy, Independent Spirit Award oraz nagrodzony na Europejskim Festiwalu Filmowym nagrodą Pięciu Kontynentów. Wong Kar-Wai lubi współpracować ze stałą, sprawdzoną ekipą, w której skład wchodzą jego ulubieni aktorzy Tony Leung, Maggie Cheung, Faye Wong i słynny operator Christopher Doyle, który pomógł reżyserowi wypracować charakterystyczny wizualny styl, dzięki któremu nazywa się Kar-Waia „pierwszym wielkim reżyserem epoki po MTV”.
Tony Leung
Jeden z najlepszych i najpopularniejszych aktorów kinematografii azjatyckiej, znany także jako piosenkarz. Podobnie jak wielu innych aktorów z Hong Kongu, Leung rozpoczął karierę w telewizji. Po studiach podjął pracę w miejscowej sieci TVB, początkowo jako komentator i prezenter programów dziecięcych. Razem z Lau Ching-Wanem, Cariną Lau i Maggie Cheung zagrał w Police Cadet 84, po którym to filmie został zauważony i doceniony. Największą sławę przyniosły mu role w pięciu filmach Wong Kar-Waia. Za rolę w Chungking Express i Happy Together otrzymał w Cannes nagrodę dla najlepszego aktora. Inne filmy które przyniosły mu uznanie to Rykszarz Tran Anh-Hunga, czy City of Sadness Hou Hsiao-Hsiena (Złoty Lew na MFF w Wenecji za najlepszą rolę). Zagrał również w takich przebojach kasowych, jak Hero Zhanga Yimou, czy Infernal Affairs Andy Lau.
Gong Li
Gong Li urodziła się w Shenyang dorastała w Jinan. Jest córką profesora ekonomii. Od dzieciństwa chciała występować na scenie jako piosenkarka. Po nieudanych egzaminach wstępnych do szkoły muzycznej postanowiła zdawać do szkoły aktorskiej w Pekinie. Ukończyła ją w 1989 roku. Jeszcze w czasie studiów udało jej się wygrać casting i otrzymała główną rolę w filmie Red Sorghum Zhanga Yimou. Debiutancką rolą w tym filmie Gong Li rozpoczęła międzynarodową karierę (Złoty Niedźwiedź na MFF w Berlinie). Dziś jest najbardziej podziwianą chińską aktorką na świecie. Za sprawą swej niezwykłej urody często bywa porównywana z Gretą Garbo i stała się ikoną popkultury. Słynny zespół Red Hot Chili Peppers nagrał nawet o niej piosenkę. Gong Li kontynuowała współpracę z Zhangiem Yimou (który do 1995 roku był jej życiowym partnerem) w kolejnych filmach - Judou, Zawieście czerwone latarnie, The Story of Oiu Ju (nagroda dla najlepszej aktorki na MFF w Wenecji w 1992 roku) i Szanghajska triada. Potem zaczęła pracować również z innymi reżyserami – Chenem Kaige w Żegnaj moja konkubino, W blasku księżyca i Cesarz i zabójca, z Waynem Wangiem w Chinese Box, czy z Sunem Zhou w Pociągu. Najnowszym filmem, w którym można ją zobaczyć jest wyreżyserowany przez Wong Kar-Waia segment nowelowego filmu pt. Eros. Obecnie pracuje na planie Wspomnień gejszy.
Takuya Kimura
W Japonii muzyczni i kinowi idole podlegają intensywnej rotacji, lecz Takuya Kimura już od kilku lat udowadnia swój wielki talent jako muzyk, aktor i telewizyjna osobowość. Takuya rozpoczął karierę w przemyśle rozrywkowym jako członek najpopularniejszego japońskiego zespołu – SMAP, a następnie podejmował się różnych projektów solowych, by w końcu spróbować swych sił jako aktor. Po raz pierwszy dostrzeżono go w serialu Abunai Shonen III, lecz prawdziwą gwiazdą uczyniła go rola w serialu Asunaro Hakusho. Zyskał po niej wielką popularność wśród wszystkich pokoleń odbiorców. Kimura współpracował w Japonii z czołowymi niezależnymi reżyserami, jak Saito Hisashi i Omori Kazuki. Zdobył wiele krajowych nagród. 2046 jest jego pierwszą rolą w filmie spoza Japonii.
Faye Wong
Faye Wong rozpoczęła karierę piosenkarki na początku lat 90-tych i natychmiast zdobyła popularność. Jej kolejne przeboje i albumy zyskały jej miano „Azjatyckiej Divy”. Na ekranie zadebiutowała, już jako gwiazda pop, w Chungking Express Wong Kar-Waia, oczarowując publiczność na całym świecie i zdobywając nagrody dla najlepszej aktorki. Potem wystąpiła m.in. w komedii Chinese Odyssey 2002 Jeffa Laua, którą Wong Kar-Wai wyprodukował. 2046 jest zatem jej trzecim filmem z, podczas którego współpracuje z Kar-Waiem – a być może także początkiem nowego etapu w jej kinowej karierze.
Zhang Ziyi
Zhang Ziyi bezpośrednio po ukończeniu Pekińskiej Akademii Filmowej zagrała główną rolę w The Road Home Zhanga Yimou (Srebrny Niedźwiedź Jury na MFF w Berlinie), a następnie odniosła jeszcze większy sukces jako rozdarta wewnętrznie heroina w międzynarodowym hicie Anga Lee Przyczajony tygrys, ukryty smok. Od tego czasu zagrała wraz z Jetem Li, Tonym Leungiem i Maggie Cheung w Hero Zhanga Yimou, ma też na koncie parę ciekawych ról w filmach z Hong Kongu. Została w 2002 roku umieszczona przez magazyn „People” na liście 50 Najpiękniejszych Kobiet, a na łamach amerykańskiej edycji „Vogue” została zaliczona do najbardziej wpływowych kobiet w Chinach.
Maggie Cheung
Urodzona w 1964 roku w Hongkongu. Maggie Cheung mozolnie pięła się po szczeblach kariery, stopniowo wyrabiając sobie markę. Już w jednej z pierwszych ról - w Police Story Jackie Chana – pokazała, że drzemie w niej wielki talent. Potwierdziła to wspaniała rola w debiutanckim filmie Wong Kar-Waia As Tears Go By. Od tego czasu pojawiła się w kolejnych filmach tego twórcy, który traktuje ją jak „dobrego ducha” swoich produkcji. Były to m.in. Days of Being Wild i Ashes of Time Kar-Waia, czy Spragnieni miłości. W tym ostatnim obrazie jej partnerem był Tony Leung, z który spotkała się wkrótce na planie Hero Zhanga Yimou. Maggie Cheung była pierwszą chińską aktorką nagrodzoną Srebrnym Niedźwiedźiem za rolę kobiecą na MFF w Berlinie (za Centre Stage Stanleya Kwana, w którym zagrała legendarną, tragiczną divę Ruan Lingyu). Pojawiła się w przeszło 70 filmach. Pracuje z największymi reżyserami Hongkongu, jak: Ann Hui, Derek Yee, Tsui Hark, a jej pierwszym filmem zrealizowanym poza granicami Chin był Irma Vep Oliviera Assayasa.