"16 przecznic": TWÓRCY
RICHARD DONNER (Reżyseria)
Rozpoczynał karierę jako aktor w telewizyjnej adaptacji „Of Human Bondage” W. Somerseta Maughama. Po przeprowadzce do Los Angeles powierzono mu reżyserię serialu telewizyjnego „Wanted: Dead or Alive”, w którym grał jego przyjaciel Steve McQueen. Dalsze projekty telewizyjne, w których sprawdzał swoje umiejętności, to: „Strefa mroku”, „Ścigany” i „Kojak”. W 1975 roku nakręcił swój pierwszy wielki przebój „Omen”, po którym przyszła seria wysokobudżetowych sukcesów: „Superman”, „Zaklęta w sokoła”, 4 części „Zabójczej broni”, „Maverick” z Melem Gibsonem i Jodie Foster, „Zabójcy” z Sylwestrem Stallone, Antonio Banderasem i Julianne Moore oraz „Teoria spisku” z Melem Gibsonem i Julią Roberts. Donner jest również producentem takich szlagierów kinowych jak „Uwolnić orkę” (1-3) i „Zaginieni chłopcy”, a także serialu stacji HBO „Opowieści z krypty”.
RICHARD WENK (Scenariusz)
Urodził się w New Jersey, obecnie mieszka w Los Angeles. Współpracował z takimi producentami jak Dean Devlin, Ridley Scott, Joel Silver i Jerry Bruckheimer.
AVI LERNER (Produkcja)
Jeden z najbardziej doświadczonych producentów w Hollywood, zasiadający w zarządzie firm Nu Image, Inc i Millenium Films Inc. Ma na swoim koncie ponad 270 filmów. Absolwent ekonomii na uniwersytecie w Tel Avivie, służył w izraelskiej armii, zanim otworzył pierwsze w swoim kraju kino samochodowe. Po rozszerzeniu działalności o kolejne sieci kin i inwestycjach na rynku wideo, przeniósł się do Afryki, gdzie wyprodukował m.in. „Kopalnie króla Salomona” (z Richardem Chamberlainem i Sharon Stone). Jako dyrektor MGM U.K., a następnie współzałożyciel Nu Image dał się poznać jako producent filmów sensacyjnych i science fiction z udziałem Jean-Claude’a Van Damme’a, Stevena Seagala i Dolpha Lundgreena. Obecnie jego firma przygotowuje m.in. „Czarną Dalię” Briana De Palmy ze Scarlett Johansson, Hilary Szwank i Joshem Hartnettem, „The Wicker Man” z Nicolasem Cage’em, „Death and Life of Bobby Z” z Paulem Walkerem i Laurence’em Fishbournem i „Lonely Hearts” z Johnem Travoltą, Salmą Hayek, Jaredem Leto i Jamesem Gandolfinim.
RANDALL EMMETT (Produkcja)
Absolwent New World School of The Arts, twórca 40 filmów, z których wiele pokazano na festiwalach w Sundance, Berlinie i Toronto i nominowano do Independent Spilit Award. Jest współwłaścicielem Emmett/Furla Films – firmy, która wraz z Nu Image/Millennium Films odpowiedzialna jest za sukcesy „Amityville” z Ryanem Reynoldsem i „Edisona” z Austinem Timberlake’iem, Morganem Freemanem i Kevinem Spacey’em. Wkrótce swoją premierę będą miały również „88 Minutes” z Alem Pacino, „The Wicker Man” z Nicolasem Cage’em
i „The Contract” z Johnem Cusackiem i Morganem Freemanem.
JOHN THOMPSON (Produkcja)
W latach 80. i 90. zajmował się produkcją takich ważnych dzieł włoskiej kinematografii jak „Otello” Franco Zefirellego (2 nominacje do Oscara, American Critics Award), „Salome” Claude’a D’Anna, „Camorra” Liny Wertmuller, „Wszystko dla gości” Paula Schradera i „Wiosenne wody” Jerzego Skolimowskiego. Po powrocie do Los Angeles zajął się działem produkcji w Millenium Films, nadzorując prace nad takimi filmami jak „Amrican Perfekt”, „Ginewra”, „Prozac Nation”, „Replikant” i „Champion”.
DANNY DIMBORT (Producent wykonawczy)
Niezwykle doświadczony producent, który w latach 80. odpowiedzialny był za dział sprzedaży w Cannon Films - najprężniej działającej wytwórni epoki gwałtowanego rozwoju wideo. Po połączeniu Cannon/Pathe z MGM w 1990 roku został dyrektorem działu dystrybucji. W 1992 roku wraz z Avi Lernerem założył Nu Image, a 4 lata później Millennium Films, który poza dostarczaniem atrakcyjnych tytułów wideo, poświęciły się także produkcji kinowej. Obecnie firmy te realizują 15-18 filmów rocznie, przy budżetach sięgających od 3 do 60 milionów dolarów. Poza 42-letnim doświadczeniem w dystrybucji Dimbort budzi podziw u specjalistów z branży swoim nieprzeciętnym talentem negocjacyjnym i instynktem, dzięki któremu potrafi wyczuć potencjał filmu na różnych rynkach.
GLEN MacPHERSON (Zdjęcia)
Ostatnio wykonał zdjęcia do komedii z Martinem Lawrence’em „Kontrola gniewu” i filmu akcji „Z podniesionym czołem”, w której główną rolę zagrał The Rock. Do największych przebojów, nad którymi pracował, należą: „Kolejny piątek”, „Mroczna dzielnica”, „Romeo musi umrzeć” i „Ściągany”. Był operatorem filmu Gilles MacKinnon „Regeneration”, za który otrzymał nominacje do nagród Genie i Kanadyjskiego Stowarzyszenia Operatorów.
ARV GREYWAL (Scenografia)
Urodzony w Bombaju, przeniósł się wraz z rodziną do Kanady, gdzie ukończył University of Waterloo i parał się architekturą. Za sprawą filmów „Dog Park”, „American Psycho”, „Existenz” i „Mutant” ćwiczył się w fachu scenografa. Jego największymi sukcesami są „Ziemia żywych trupów” George’a A. Romero, „Pacyfikator” „Świt żywych trupów”, „Godsend”, „Pająk” Davida Cronenberga, „K-19” i „Odnaleźć siebie” Gusa Van Santa.
VICKI GRAEF (Kostiumy)
Studiowała malarstwo na San Francisco Art Institute, stawiała pierwsze kroki jako kostiumolog projektując sceniczne stroje dla muzyków. Od 20 lat przygotowuje kostiumy do filmów kinowych i telewizyjnych, np. „Atak na posterunek”, „Witamy w Mooseport”, „Troje do tanga”, „Dick Tracy”, „Ojciec chrzestny III” i seriali „Kochane kłopoty” oraz „Witchblade”.
STEVEN MIRKOVICH (Montaż)16 PRZECZNIC jest jego 27 filmem, spośród których najpopularniejsze to „Wielka draka w chińskiej dzielnicy” Johna Carpentera, „Con Air - Lot skazańców”, „Tajna broń”, „Duch i mrok” oraz „Koszmar minionego lata”. Jego najbardziej prestiżowym projektem była niewątpliwie „Pasja” w reżyserii Mela Gibsona. Jest dziś jednym z najbardziej poszukiwanych montażystów, często zatrudnianym do nanoszenia ostatecznych poprawek w niemal gotowych filmach.
KLAUS BADELT (Muzyka)
Hollywood zauważyło go dzięki współpracy z Hansem Zimmerem i Michaelem Kamenem. Pracował nad kompozycjami do uhonorowanego Oscarem „Gladiatora”, „Cienkiej czerwonej linii”, „Mission Impossible 2” i „X-Men”. Skomponował ścieżki dźwiękowe do takich hitów jak „Constantine”, „Przysięga” Chena Kaige, „Rekrut”, „Wehikuł czasu”, „Piraci z Karaibów” oraz „Posejdon”.