Reklama

"11.09.01": MIRA NAIR - INDIE

Bhubaneshwar, Orissa, 1957

2002 - „Histeryczna ślepota”

2001 - „Monsunowe wesele”

1996 - „Kama Sutra”

1991 - „Mississipi Masala”

1988 - „Salaam Bombay”

1) Gdzie byliście 11 września 2001 roku? Jakie było wasze pierwsze wrażenie, gdy dowiedzieliście się, co się stało?

Byłam na Festiwalu w Toronto, gdzie pokazywałam swój film „Monsunowe wesele”. Szok był olbrzymi. Wraz z aktorami z mojego filmu śledziłam wiadomości w telewizji.

2) Jesteście bardzo zapracowanymi reżyserami, mimo to nie zawahaliście się i odpowiedzieliście na naszą propozycję wzięcia udziału we wspólnym dziele dotyczącym wydarzeń z 11 września 2001 roku, składającym się z 11 krótkometrażówek. Dlaczego?

Reklama

To okazja, by złożyć obrazowe sprawozdanie z położenia świata, z punktu widzenia społeczności południowo-azjatyckiej Nowego Jorku.

3) Czy myśleliście o tym, by wypowiedzieć się na temat wydarzeń 11 września zanim otrzymaliście propozycję wzięcia udziału w przygotowaniu filmu „11’09”01”?

Nie.

4) Jakie wydarzenia i własne doświadczenia chcieliście przywołać poprzez wasz krótki metraż? Jakie osobiste echa 11 września?

Chciałam przeciwdziałać aktualnej islamofobii, która 11 września ogarnęła cały świat.

5) Kiedy pojawił się pomysł waszego filmu: natychmiast czy po dłuższej refleksji?

Moja scenarzystka, Sabrina Dhawan, opowiedziała mi historię pewnej kobiety, którą przeczytała w gazecie.

6) Czy ograniczenia dotyczące każdego z krótkich metraży: 11 minut, 9 sekund i 1 kadr, sprawiało wam trudności w konstruowaniu waszej historii? Jak sobie z tym radziliście?

Myślę, że te ograniczenia czasowe to bardzo mglisty i typowo francuski pomysł.

7) Jak aktorzy i ekipa przeżyli powstawanie tego filmu? Jak przebiegały zdjęcia?

To było wyjątkowe i stymulujące w wymiarze, w którym prawdziwi protagoniści tej historii stapiali się z aktorami reprezentującymi ich na ekranie. To wniosło na plan dużą dawkę emocji i niezwykłą prawdziwość.

8) Każdy z reżyserów tworzył swój film nie mając najmniejszego pojęcia o tym, co robią pozostali. Czy to stanowiło dla was problem? Jak udało się wam stworzyć wspólne dzieło?

Nie miałam wrażenia, ze biorę udział we wspólnym dziele. Mam wiele szacunku dla pozostałych reżyserów i po prostu z ciekawością zobaczę ich filmy.

9) Jaki waszym zdaniem może być związek filmu „11’09”01” z refleksją nad współczesnym światem wywołaną współczesnymi wydarzeniami? Czy waszym zdaniem kino może być bronią przydatną w dążeniu do pokoju?

Kino musi być zwierciadłem świata, w którym żyjemy. Musimy posługiwać się kinem by prowokować, przeszkadzać, rozpraszać i wyrwać publiczność z odrętwienia.

10) Czy myślicie, że wydarzenia 11 września 2001 roku wpłyną na wasze przyszłe filmy?

Tak.

11) Czy uważacie, że istnieje podział na „przed” i „po” 11 września i że te wydarzenia stanowią wyrwę w historii współczesnej?

Tak.

reżyseria: Mira Nair, scenariusz: Sabrina Dhawan, producent wykonawczy: Lydia Dean Pilcher i Emily Gardiner, zdjęcia: Declan Quinn, montaż: Allyson C. Johnson, mikser: Tom Varga, muzyka: „Ali Maula Ali”, w rolach głównych: Tanvi Azmi, Kapil Bawa i Taleb Adlah

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: 11.09.01
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy