Uwodzicielski i przewrotny, najnowszy film Oliviera Assayasa ("Sils Maria", "Personal Shopper") bawi się pojęciem wierności. W "Podwójnym życiu" dotyczy ono zarówno kilku zdradzających się osób, perwersyjnej relacji fikcji do rzeczywistości, jak również rewolucji technologicznej, która każe nam porzucać stare przyzwyczajenia. W błyskawicznie zmieniającym się świecie e-booki wygryzają papierowe książki, młode kochanki - starzejące się żony, zaś seriale - kinowe fabuły. Nie zmienia się tylko jedno: zawsze najbardziej podnieca nas nowe. Swoimi bohaterami uczynił Assayas członków paryskiej bohemy, przeżywających właśnie kryzys wieku średniego. Leonard, pisarz snobujący się na bycie offline (Vincent Macaigne), pragnie wydać kolejną powieść, będącą zapisem romansu z pewną aktorką. Jego wydawca, przystojny karierowicz Alain (Guillaume Canet), odrzuca książkę, bo o wiele bardziej pasjonuje go teraz świat e-booków, a dokładnie atrakcyjna doradczyni do spraw digitalizacji. Alainowi umyka więc, że jego żona, marząca o ambitnej roli serialowa aktorka Selena (Juliette Binoche) spotyka się z pewnym pisarzem, którego partnerka także nie wie o zdradzie, bo jest zbyt zajęta ogarnianiem PR-u prowadzącego podwójne życie polityka...
Film o literaturze? Ryzykowny pomysł. Może nie tak karkołomny jak przysłowiowy taniec o architekturze, ale wciąż stanowiący spore wyzwanie dla artysty, który musi znaleźć sposób na przerzucenie pomostu między dwoma światami, zarazem bliskimi i bardzo od siebie odległymi.
Czytaj więcej