Droga Molly

Droga Molly
Tytuł oryginału
Molly's Way
Reżyser
Emily Atef
Gatunek
dramat
Obsada
Mairead McKinley, Ute Gerlach, Geno Lechner więcej
Produkcja
Niemcy (2005)
Premiery
Kino 23 marca 2007
Dystrybucja
Kino - Gutek Film
Czas trwania
84 min
Wersje
2D
3,0
Oceń
Głosy
128

O filmie

"Molly's Way" to pełnometrażowy debiut młodej reżyserki, urodzonej w Berlinie pół Francuzki, pół Algierki. Na jego planie spotkało się wiele narodowości i twórcy o odmiennych charakterach. Ta kulturowa różnorodność sprawiła, że powstał film pulsujący emocjami, nieprzewidywalny i wyjątkowo świeży. Dla polskiej widowni jego dodatkowym atutem jest spojrzenie na Polskę, Śląsk oczami kogoś z zewnątrz. Czasami dopiero wtedy pewne rzeczy widać wyraźniej. Nie tylko naszych filmowców intryguje ostatnio temat "Polski B" - portretowanie ofiar transformacji ustrojowej na tle malowniczej nędzy Śląska czy byłych pegeerów. Emily Atef wybrała Wałbrzych - miasto trudne dla obcokrajowca nie tylko ze względu na nazwę. Dolny Śląsk prezentuje się tu przygnębiająco: bezrobotni w biedaszybach, rozsypujące się "familoki", obskurne hotele zamienione w domy publiczne, wszechobecna szarość i błoto. Czas jakby się tu zatrzymał: knajpy, mieszkania, posterunki policji wyglądają niczym skansen z epoki PRL - u. A do tego wszystkiego pora roku najgorsza z możliwych, kiedy to natura staje się odstraszającą burą mierzwą. Do takiego miasta przybywa z Irlandii młoda kobieta. Nie trudno się domyślić, że chodzi o miłość. Molly nie znając języka, mocno przerażona tym, co zastaje w kraju Chopina, z determinacją rusza w poszukiwanie ukochanego. Jej oczami oglądamy kraj, w którym destrukcji uległ nie tylko zewnętrzny pejzaż. Również ludzie, których spotyka Molly, są jego immanentną częścią: nędza i życiowa nieporadność popychają ich ku niegodziwości i poniżeniu. Za to kościoły są ciągle pełne i żarliwie rozmodlone. Molly błądzi po tym dziwnym mieście z naiwnością wierząc, że cud jest możliwy. Jej życzliwość i otwartość okażą się jednak zgubne. (...). Gdzieś w tle przebija się Krótki film o zabijaniu Kieślowskiego (Mirosław Baka tym razem jako... taksówkarz). Lecz reżyserka, pomimo dominującej w filmie ponurej tonacji, za wszelką cenę chce pozostawić nas z nadzieją. Niesie ją ze sobą nie tyle scenariusz lekceważący często życiowe prawdopodobieństwo, ale mocna rola tytułowa. Dzięki niej nie jest to jednak film o Polsce, ale o mocnej kobiecie, która potrafi czerpać siłę nawet ze swojej klęski.

Obsada