Reklama

Węże, czyli Złote Maliny po polsku. Sprawdzamy!

Już 1 kwietnia poznamy laureatów kolejnej edycji Węży, czyli nagród honorujących najgorsze polskie produkcje filmowe roku. Zanim dowiemy się, który tytuł okaże się chałą sezonu, sprawdzamy, jak wężowych kandydatów oceniali recenzenci Interii.

Tegoroczne nominacje zdominował film Krzysztofa Zanussiego "Obce ciało", który otrzymał aż 12 nominacji, w tym nie raz po kilka w tych samych kategoriach. Wśród chybionych aktorskich wyborów Akademia Węży wskazała przede wszystkim na występ Agnieszki Grochowskiej we wspomnianym filmie, który to przyniósł jej aż 6 nominacji (rekord w historii Węży).

W gronie filmów nominowanych w kategorii Wielki Wąż - Najgorszy Film Roku znalazło się aż 7 tytułów i są to: "Dzień dobry, kocham cię" (w sumie 4 nominacje), "Dżej Dżej" (7 nominacji), "Facet (nie)potrzebny od zaraz" (2 nominacje), "Karol, który został świętym" (6 nominacji), "Kochanie, chyba cię zabiłem" (7 nominacji), "Obce ciało" (12 nominacji) i "Zbliżenia" (5 nominacji).

Reklama

Sprawdziliśmy, jak na nominowane do Węży filmy reagowali recenzenci Interii.

Anna Bielak nie miała litości dla Krzysztofa Zanussiego nazywając "Obce ciało" filmem "kiepsko napisanym i zrealizowanym po najmniejszej linii oporu - bez pomysłu, stylu, wyrazu". Zamiast filozoficznego traktatu - do takiej konwencji przyzwyczaił nas twórca "Struktury kryształu" - otrzymujemy "sensacyjny thriller klasy C - kiczowaty i śmieszny, bo nakręcony na poważnie" - pisała recenzentka Interii. Według niej reżyser "przekroczył granice dobrego smaku i osunął się w rzeczywistość pełną frustracji, niespełnień i goryczy".Ocena: 2/10.


Recenzując film "Dżej dżej" Joanna Ostrowska zastrzegała, że widz nie powinien czuć się zaskoczony. "Od samego początku można było odnieść wrażenie, że to kolejna polska komedia spod znaku 'kotków', 'ciach' i 'last minute'. Mimo wszystko spotkanie z kinem Pisarka przy współudziale powracającego do polskiej kinematografii Borysa Szyca to sport ekstremalny, balansowanie na granicy histerii" - dodawała recenzentka wymieniając dwie najważniejsze bolączki produkcji: "mizoginiczny i ewidentnie seksistowski scenariusz oraz rasistowskie i ksenofobiczne dowcipy z fantazji seksualnych bohaterów". Ocena: 0/10.


Niewiele lepiej ocenił produkcję "Dzień dobry, kocham cię!" kolejny z recenzentów Interii, Artur Zaborski. Wg niego komedia Ryszarda Zatorskiego przypomina, "dlaczego termin 'polski film' staje się w świadomości wielu widzów synonimem słowa 'żenada'". "Miłość w tej pseudokomedii utożsamiana jest z najbardziej wyświechtanymi wyobrażeniami o motylach w brzuchu i cudownych uniesieniach. Staje się też jedynym i wystarczającym celem, a jednocześnie i sensem życia. Można (trzeba!) zaryzykować i poświęcić dla niej wszystko. Wysiłek ani ryzyko na pewno nie będą daremne. Naprawdę, trudno zaprojektować mi sobie docelowego widza takiego filmu. Kogo twórcy chcą jeszcze karmić podobnymi bzdurami? Egzaltowanych nastolatków? 'Biurwy' i innych przedstawicieli nowej polskiej burżuazji? A może samotne panny i starych kawalerów, którzy nie zakosztowali dotąd smaku związku, więc trzeba im go przedstawić w najbardziej wypaczonej i popapranej wersji? Kimkolwiek, Drogi Czytelniku, byś nie był, trzymaj się od tego filmu z daleka" - ostrzegał recenzent Interii. Ocena: 1/10.


"Zbliżenia" Magdaleny Piekorz poddane zostały równie krytycznej ocenie. Według Anny Bielak to "film histeryczny, źle napisany, kiepsko zagrany, fatalnie wyreżyserowany, pełen sztuczności i pretensjonalnych gestów". Recenzentka Interii pisała, że "fabuła, pretendująca do miana eleganckiego psychologicznego dramatu, odpycha nieznośnym emocjonalnym kiczem". Bielak zwraca uwagę, że już sekwencja otwierająca film - "fatalnie wyreżyserowana i zagrana scena kłótni Marty [głównej bohaterki] z matką" - zwiastuje nieszczęście całej produkcji. Sprawdzamy w nominacjach...Wcielające się w postaci córki i matki Joanna Orleańska i Ewa Wiśniewska mają szansę na Węża w kategorii "najgorszy duet". Ocena: 2/10.


Spośród wszystkich nominowanych do Węży polskich produkcji tylko jeden tytuł - "Facet (nie)potrzebny od zaraz" - zyskał uznanie w oczach recenzentów Interii. Artur Zaborski docenił film Weroniki Migoń za wykonanie "małego kroku poza ramy konwencji" komedii romantycznej. "To nie jest film dla starych ludzi. Ani dla młodych, choć obie grupy wiekowe się przezeń przewijają. Nie jest to też film dla miłośników kinowych komedii. Ani romansideł, choć właśnie jako komedia romantyczna został zaklasyfikowany. To film dla nikogo. Istnieje gdzieś osobno, poza standardami i poza grupą docelową. I jeśli za coś należy mu się uwaga, to właśnie za tę osobność" - pisał recenzent Interii. Ocena: 7/10.


Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 1 kwietnia w Teatrze WARSawy. Tegoroczną imprezę poprowadzą: Piotr Kędzierski (Rock Radio), Ewa Makomaska ("Dżej dżej") oraz Tomasz Karolak.

"Data gali nie jest przypadkowa, chcemy bowiem w tym dniu z humorem (d)ocenić nieudane dokonania polskiej kinematografii" - tłumaczą organizatorzy.

Węże to doroczne wyróżnienia przyznawane najgorszym polskim filmom kinowym. Powołana w 2012 roku przez Kamila Śmiałkowskiego, Krzysztofa Spóra i Konrada Wągrowskiego nagroda, przyznawana jest przez Akademię składającą się z osób czynnie zajmujących się kulturą (z przewagą filmowych krytyków). Twórcy Węży chcą przy pomocy nagród rozmawiać o kondycji polskiego kina i w ten sposób wpływać na poprawę jego jakości. Akademia Węży skupia dziś blisko 150 osób.

Nagrody Węże przyznane zostaną po raz 4. W latach poprzednich za najgorszy polski film Akademia Węży uznawała: "Wyjazd integracyjny", "Kac Wawa" oraz "Ostrą randkę".


Pełna lista nominacji:

Wielki Wąż - Najgorszy film roku:
"Dzień dobry, kocham cię" (reż. Ryszard Zatorski; prod. Kazimierz Rozwałka)
"Dżej Dżej" (reż. Maciej Pisarek; prod. Kuba Kosma, Maciej Pisarek)
"Facet (nie)potrzebny od zaraz" (reż. Weronika Migoń; prod. Włodzimierz Niderhaus)
"Karol, który został świętym" (reż. Grzegorz Sadurski, animacja - Orlando Corradi; prod. Tomasz Karczewski, Marcin Piasecki, Magdalena Zimecka, Jacek Kulczycki)
"Kochanie, chyba cię zabiłem" (reż. Kuba Nieścierow; prod. Zbigniew Domagalski)
"Obce ciało" (reż. Krzysztof Zanussi; prod. Janusz Wąchała, Krzysztof Zanussi)
"Zbliżenia" (reż. Magdalena Piekorz; prod. Krzysztof Zanussi)

Najgorsza reżyseria:
Jan Jakub Kolski - "Zabić bobra"
Weronika Migoń - "Facet (nie)potrzebny od zaraz"
Magdalena Piekorz - "Zbliżenia"
Maciej Pisarek - "Dżej Dżej"
Grzegorz Sadurski (animacja - Orlando Corradi) - "Karol, który został świętym"
Krzysztof Zanussi - "Obce ciało"

Najgorszy scenariusz:
Marcin Baczyński i Mariusz Kuczewski - "Karol, który został świętym"
Wojciech Kuczok i Magdalena Piekorz - "Zbliżenia"
Maciej Pisarek - "Dżej Dżej"
Joanna Wilczewska i Ryszard Zatorski - "Dzień dobry, kocham cię"
Krzysztof Zanussi - "Obce ciało"

Żenujący film na ważny temat:
"Karol, który został świętym" (reż. Grzegorz Sadurski, animacja - Orlando Corradi; prod. Tomasz Karczewski, Marcin Piasecki, Magdalena Zimecka, Jacek Kulczycki)
"Obce ciało" (reż. Krzysztof Zanussi; prod. Janusz Wąchała, Krzysztof Zanussi)
"Służby specjalne" (reż. Patryk Vega, prod. Emil Stępień, Patryk Vega)
"Stacja Warszawa" (reż. Maciej Cuske, Kacper Lisowski, Nenad Mikovic, Mateusz Rakowicz, Tymon Wyciszkiewicz; prod. Włodzimierz Niderhaus)
"Zabić bobra" (reż. Jan Jakub Kolski; prod. Wiesław Łysakowski)

Najgorsza rola męska:
Piotr Adamczyk - "Wkręceni"
Ireneusz Czop - "Kochanie, chyba cię zabiłem"
Bartosz Opania - "Wkręceni"
Borys Szyc - "Dżej Dżej"
Zbigniew Zamachowski - "Kochanie, chyba cię zabiłem"

Najgorsza rola żeńska:
Kamilla Baar - "Służby specjalne"
Agnieszka Grochowska - "Obce ciało"
Barbara Kurdej-Szatan - "Dzień dobry, kocham cię"
Joanna Orleańska - "Zbliżenia"

Występ poniżej talentu:
Piotr Fronczewski - "Karol, który został świętym"
Agnieszka Grochowska - "Obce ciało"
Arkadiusz Jakubik - "Kochanie, chyba cię zabiłem"
Borys Szyc - "Dżej Dżej"
Zbigniew Zamachowski - "Kochanie, chyba cię zabiłem"

Najgorszy duet na ekranie:
Kamilla Baar i Wojciech Zieliński - "Służby specjalne"
Ireneusz Czop i Arkadiusz Jakubik - "Kochanie, chyba cię zabiłem"
Agnieszka Grochowska i pejcz - "Obce ciało"
Agnieszka Grochowska i Weronika Rosati - "Obce ciało"
Joanna Orleańska i Ewa Wiśniewska - "Zbliżenia"
Borys Szyc i nawigacja GPS - "Dżej Dżej"

Najbardziej żenująca scena:
Cela w rosyjskim więzieniu - "Obce ciało"
Korporacyjna rozmowa telefoniczna (Kamilla Baar) - "Służby specjalne"
Zabawy z pejczykiem i męskimi prostytutkami (Agnieszka Grochowska) - "Obce ciało"
Pies, co nie chciał wędlin od złej kobiety (Agnieszka Grochowska) - "Obce ciało"
Łóżkowy dialog o seksie (Agata Kulesza i Adam Woronowicz) - "Pani z przedszkola"

Efekt specjalnej troski:
Nachalna promocja regionu - "Gabriel"
Pocałunek wśród kul - "Miasto 44"
Przypisy na ekranie - "Służby specjalne"
Wchodzenie na balkon - "Wkręceni"
Wypadek samochodowy - "Obce ciało"

Najgorszy teledysk okołofilmowy:
Krzysztof Buratyński - "Ziemski kres" (do filmu "Karolina", realizacja: VoiceStudio)
Igor Herbut - "Wkręceni" (do filmu "Wkręceni", realizacja: w trakcie ustalania)
Liber feat. Barbara Kurdej Szatan - "Dzień dobry, kocham cię" (do filmu "Dzień dobry, kocham cię", realizacja: Dream Music)
Mister D - "Haj$" (do fIlmu "Hardcor Disco", realizacja: Krzysztof Skonieczny/głębokiOFF)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
"Casanova po przejściach" (Fading Gigolo) dystr. Kino Świat
"Co jest grane, Davis?" (Inside Llewyn Davis) dystr. VUE
"Droga do zapomnienia" (Railway Man) dystr. Forum Film
"Uciekinier z Nowego Jorku" (Song from the Forest) dystr. Against Gravity
"What the Fuck?" (N'importe Qui) dystr. Vivarto

Najgorszy plakat:
"Dżej Dżej" (producenci Kuba Kosma, Maciej Pisarek; dystr. Monolith Films)
"Karol, który został świętym" (producenci Tomasz Karczewski, Marcin Piasecki, Magdalena Zimecka, Jacek Kulczycki; dystr. Kino Świat)
"Karolina" (producent Andrzej Sobczyk; dystr. Stowarzyszenie Rafael)
"Kochanie, chyba cię zabiłem" (producent Zbigniew Domagalski; dystr. Kino Świat)
"Stacja Warszawa" (producent Włodzimierz Niderhaus; dystr. Phoenix Film)
"Wkręceni" (producent Tadeusz Lampka; dystr. Studio Interfilm)

----------------------------------------------

Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!

Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!

Chcesz poznać lepiej swoich ulubionych artystów? Poczytaj nasze wywiady, a dowiesz się wielu interesujących rzeczy!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy