Strażnik

Strażnik
Tytuł oryginału
The Sentinel
Reżyser
Clark Johnson
Gatunek
dramat
Obsada
Michael Douglas, Eva Longoria, Kiefer Sutherland
Produkcja
USA (2006)
Premiery
Kino 11 sierpnia 2006, DVD 20 marca 2007
Dystrybucja
Kino - CinePix, DVD - Imperial
Czas trwania
108 min
Wersje
2D
3,6
Oceń
Głosy
29

O filmie

Pete Garrison jest agentem amerykańskiej Secret Service, który przed 20 laty ocalił życie prezydentowi USA, osłaniając go własnym ciałem przed zamachem. Podziwiany i szanowany przez kolegów z Secret Service, Garrison jest doświadczonym agentem, obecnie odpowiedzialnym za ochronę Pierwszej Damy. Żyje na wysokim szczeblu, w uporządkowanym świecie hierarchii, planów, map, samochodowych orszaków, haseł, specyficznego języka i procedur. Ten świat ma swój sens, dopóki nie zacznie go toczyć jakiś sekret, Przyjaciel i kolega Pete’a ze służby, Charlie Merrieweather, wpadł na trop tajnej informacji o krytycznym znaczeniu. Zanim jednak dowiedział się, o co chodzi, został zastrzelony w swoim domu, a okoliczności śmierci wskazywały na rabunek. Śledztwo zostało powierzone Davidowi Breckinridge’owi, jednemu z najzdolniejszych agentów Secret Service, błyskotliwemu protegowanemu Garrisona i – do niedawna – jednemu z najbliższych jego przyjaciół. Breckinridge podąża za faktami, próbując połączyć je w jedną całość – zgodnie z regułami sztuki detektywistycznej, opierając się na własnym instynkcie. Tak samo zrobiłby zapewne sam Garrison: w końcu w pracy agenta ochrony często instynkt to wszystko, czym się dysponuje. Niedawny konflikt między Garrisonem i Breckinridgem został sprowokowany mylnym mniemaniem Breckinridge’a, że przyjaciel romansował z jego byłą obecnie żoną. Do pracy w Białym Domu zostaje oddelegowana młoda, atrakcyjna i ambitna agentka Jill Marin, która ukończyła Akademię Secret Service na drugiej pozycji. Garrison kieruje ją do pracy z Breckinridgem jako najlepszym śledczym w całej formacji. Wspólnie cała trójka wpada na trop spisku zmierzającego do zamachu na prezydenta, którego wykonawca ukrywałby się wewnątrz Secret Service. A to nie zdarzyło się nigdy dotąd w ponad 140-letniej historii formacji. Podejrzenie kieruje się w stronę Garrisona, który znajduje się w niezwykle trudnej sytuacji, ponieważ ktoś uniemożliwia mu oczyszczenie się z zarzutów. Niezależnie od tego, kto to jest, Garrison czuje, że jego przeciwnik jest nieobliczalny, ponieważ próbuje ukryć kluczową tajemnicę. Podejrzewany o zdradę, Garrison ucieka i – ścigany przez Breckinridge’a i Marin – próbuje zdemaskować prawdziwego zdrajcę i ocalić życie prezydenta. „STRAŻNIK to thriller polityczny o agentach, oddelegowanych do ochrony prezydenta i Pierwszej Damy” – mówi Michael Douglas. – Po raz pierwszy w historii formacji wewnątrz Secret Service siedzi wtyczka, knująca zamach na prezydenta. Ja gram agenta, który ma ochraniać Pierwszą Damę. To film o odkupieniu. Mój bohater jest doświadczonym funkcjonariuszem, który niegdyś dopuścił się niedyskrecji, co wydało mi się intrygujące. Nie wiem, czy istnieją ludzie całkowicie dobrzy i całkowicie źli, zawsze są wątpliwości natury moralnej. Podobają mi się takie postacie jak Peter Garrison, który okazał słabość, ale próbuje ze swoimi słabościami walczyć. Nawet agenci Secret Service popełniają błędy”. „STRAŻNIK jest nieprzewidywalny, świetnie skonstruowany i ma kilka zaskakujących zwrotów akcji – kontynuuje Douglas. – W sposób fascynujący opowiada o kulisach Secret Service, obowiązujących tam procedurach i wykorzystywanych technologiach. Mam nadzieję, że widzowie lepiej zrozumieją, o co tam chodzi, jak wielkie jest poświęcenie tych odważnych ludzi i jak wiele zadań przed nimi stoi. Jako producent Douglas zawsze sięga po historie interesujące i zarazem prowokujące. „Wyszukanie dobrego materiału nie jest wcale łatwe – przyznaje Douglas. – Nakręciłem kilka filmów z przesłaniem, ale jednocześnie były to filmy rozrywkowe. Uwielbiam grać przed kamerą, a ponieważ nie ma zbyt wielu filmów, w których chciałbym zagrać, sam muszę je tworzyć. STRAŻNIK spodobał mi się między innymi dlatego, że w czasach lęku i paranoi, kiedy wszyscy we wszystkim dopatrują się wrogich zachowań, ten każe się zastanowić – a co, gdyby tak?”. Studio Furthur Films zastrzegło sobie prawa do powieści Geralda Petievicha, zanim książka jeszcze się ukazała drukiem. „Wiedzieliśmy, że będzie to wciągający i dający do myślenia klasyczny thriller polityczny – mówi producentka Marcy Drogin. – Z każdą niemal ważną instytucją wiążą się jakieś skandale, ale nie z US Secret Service. Postanowiliśmy więc dać odpór oszczercom. A poza tym książka oferowała rolę w typie Michaela Douglasa – postaci w jakiś sposób ułomnej, ale sympatycznej”. Aby oddać wszelkie aspekty Secret Service, scenarzysta i współproducent filmu, George Nolfi, podjął szeroko zakrojone badania. „Od początku wiedziałem, że fabuła musi być realistyczna – mówi Nolfi. – Zastanawiałem się, na czym rzeczywiście polega ochrona prezydenta? Skąd płyną zagrożenia? Co mu naprawdę zagraża i jak Secret Service temu przeciwdziała?”. Kiedy Nolfi dopracowywał scenariusz, Douglas i Drogin przekonywali Clarka Johnsona do reżyserii filmu. Johnson ostatnio pracował nad pilotem serialu „The Secret Service”, znał więc dobrze temat. Johnson, również ceniony aktor, pracował już w każdej dziedzinie filmowego biznesu, łącznie z kaskaderką, efektami specjalnymi i pracą z kamerą. A poza tym, ma doświadczenie w pracy nad filmami akcji, scenami zbiorowymi, pracował też nad filmami z użyciem wielu kamer, efektów specjalnych i skomplikowanych dekoracji. W STRAŻNIKU wykorzystał to swoje doświadczenie do opisu prawdziwego i szorstkiego świata służb specjalnych. Reżyser szczególnie blisko współpracował z Douglasem i Drogin przy obsadzie filmu. Do Douglasa w roli głównej dołączyli Kiefer Sutherland, Eva Longoria i Kim Basinger. To nie była pierwsza współpraca Douglasa z Sutherlandem: swego czasu Douglas produkował „Linię życia” – jeden z tych filmów, dzięki którym Kiefer Sutherland dołączył do grona nowych gwiazd Hollywood. „Wtedy zobaczyłem Kiefera pierwszy raz i szybko przekonałem się o jego talencie. W STRAŻNIKU wniósł do swojej roli niezwykłą wiarygodność” – mówi Douglas. Sutherland wyraża się z podobnym entuzjazmem o Douglasie. „Wszystkie filmy Michaela Douglasa należą do czołówki dokonań kina. Miałem przyjemność pracować z nim, kiedy byłem jeszcze bardzo młody, a on był dla mnie tak życzliwy. Od lat oglądam jego filmy i wiem, że jest znakomitym producentem. Wszystkie jego filmy mają w sobie poczucie odpowiedzialności i jakąś godność. Obserwowałem go także na planie. Była to dla mnie wielka nauka i zarazem przyjemność, za którą jestem mu wdzięczny”. Jako czołowy śledczy filmu, David Breckinridge w wykonaniu Sutherlanda czasem daje się ponieść osobistym uczuciom. „To człowiek z przeszłością – oświadcza Sutherland. – A nasza przeszłość często nas zwodzi. To może zaszkodzić nawet najlepszemu detektywowi”. „Zawsze podziwiamy specjalistów z każdej dziedziny, gdzie wymagana jest wiedza i trening na wysokim poziomie – kontynuuje. – Nigdy nie zapomnę agenta Secret Service, który zasłonił prezydenta Reagana. Przyjął określoną pozycję, przymknął oczy i czekał na kule. Czy miałbym tyle odwagi czy też jasności umysłu, by pamiętać o umiejętnościach wyniesionych z treningu w tych okolicznościach? Czy to jest najważniejsze – myślałem. Musimy mieć wiele szacunku dla agentów Secret Service”. Sutherland jest także zadowolony ze współpracy z Evą Longorią. „Ma niesamowity zmysł koncentracji – mówi. – Postać, którą gra, zdradza jej osobowość, co znamionuje wielką aktorkę”. Jill Marin, w wykonaniu Longorii, była w Akademii studentką Pete;a Garrisona, postaci granej przez Michaela Douglasa, i po ukończeniu nauki dostaje przydział do biura Sutherlanda. Początkowo Jill nie wie o konflikcie między tymi dwoma mężczyznami. „Scenarzysta George Nolfi świetnie powiązał ich losy – mówi Sutherland. – Powiązania Jill z Garrisonem sprawiają, że David Breckinridge przypomina sobie o własnych związkach z Petem, co z kolei każe jej zastanowić się nad kierunkiem śledztwa. To wszystko jest kwestią lojalności”. Podobnie jak inni Sutherland cieszy się z możliwości pracy pod kierunkiem Clarka Johnsona. „Na planie powstała szczególna wspólnota – mówi Sutherland. – Clark ma ten rodzaj wrażliwości, że natychmiast odpowiada na twoje oczekiwania. To wspaniały dar”. Eva Longoria wybrała STRAŻNIKA na swój debiut kinowy ponieważ film tak znacznie różni się od jej przebojowego serialu „Gotowe na wszystko”. „Między Michaelem, Kieferem i mną tworzy się trójkąt – mówi Longoria. – Ale nie jest to trójkąt miłosny. Dlatego wybrałam tę rolę, tak odmienną od Gabrielle, jaką gram w serialu”. Longoria gra jedyną kobietę w zespole. „To twarda baba – mówi o swojej bohaterce. – Chce się uczyć, zapomina o swej seksualności, musi sprawdzać dwa razy częściej niż facet i chce być najlepsza w tym co robi. Jest nowa, ale nie jest nowicjuszką, potrafi spojrzeć na sprawy z dystansu. Nie myśli o ciuchach, fryzurach i makijażu jak Gabrielle. Jill Marin całkowicie poświęca się swojej pracy”. Chociaż Longoria jest drobnej budowy, nie było to przeszkodą. „Secret Service tworzą ludzie dynamiczni, inteligentni, wysportowani i cieszący się zaufaniem – mówi. – Tu nie liczą się gabaryty, Jill po prostu jest jednym z tych facetów”. „Jestem chłopczycą, więc świetnie się czułam z cały tym testosteronem wokół – dodaje aktorka. – Wychowałam się na ranczu i chodziłam z ojcem na strzelanie. Po raz pierwszy strzelałam, kiedy miałam sześć lat! I to był świetny strzał”. Praca nad filmem bardzo ją ekscytowała. „Zadawałam mnóstwo pytań konsultantom z Secret Service. Mam mnóstwo szacunku dla tych ludzi i tego, co robią dla naszego kraju”. Martin Donovan, który gra agenta Williama Montrose, mówi: „Zanim nie przeczytałem scenariusza, nie wiedziałem, jak wiele zawdzięczamy Secret Service. Jednym z moich celów było szukanie ludzkiej twarzy za jej wizerunkiem, jaki znamy z mediów. Wydają się niedostępni, obojętni, skupieni i ostrożni, ale w ich wyglądzie jest jakaś gracja. Szef ochrony prezydenta musi umieć się zachować wobec przywódców całego świata podczas nieoficjalnych spotkań. A nasi konsultanci z Secret Service przyznali, że uczestniczą w takich imprezach”. W mniejszych, lecz równie kluczowych rolach filmowcy osadzi nie mniej znanych aktorów amerykańskich i kanadyjskich. I tak David Rasche („Sledge Hammer”) gra prezydenta Johna Ballentine’a, Blair Brown („The Days and Nights of Molly Dodd”) – jest szefem Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Gloria Reuben („Ostry dyżur”) jest Nancy Merriweather, Richard Coster (serial „Traffic”) jest zbrodniarzem ukrywającym się pod pseudonimem The Handler, Chuck Shamata (Father Rorick w filmie „Cinderella Man”) jest szefem Secret Service Overbrookiem, Taborah Johnson (prowadzący „Polka Dot Door") gra szefa obsługi Pierwszej Damy, Raoul Bhaneja (Pete Subramani w „Train 48") jest agentem Azizem Hassadem, zaś Kristin Lehman (Lily Reddicker w serialu „Potyczki Amy”) gra byłą żonę Davida Breckinridge’a. Sam Clark Johnson obsadził siebie w roli agenta Merriweathera, który wprawdzie zdobył tajną informację, ale został uciszony zanim zdołał się nią podzielić, a zamordowanie którego doprowadziło do ujawnienia spisku na życie prezydenta.

Obsada

Wiadomości

  • "Strażnik": DVD

    format obrazu: 1.85:1 - 16x9 LBXjęzyk: polski 2.0, angielski 5.1napisy: angielski, arabski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, fiński, hebrajski,...

  • "Strażnik": CZOŁÓWKA

    Tytuł polski: Strażnik Tytuł oryginalny: The Sentinel Gatunek: dramat Reżyseria: CLARK JOHNSON Scenariusz: GEORGE NOLFI Zdjęcia: GABRIEL...

  • "Strażnik": SEKRETY SECRET SERVICE

    Aby pokazać na ekranach wewnętrzny świat Secret Service, producenci zwrócili się o konsultacje do byłego agenta. Gerald A. Calvis, ceniony ekspert ds....

  • "Strażnik": TRENING STRZELECKI

    Cavis i ekspert od uzbrojenia Charles Taylor nauczyli Michaela Douglasa, Kiefera Sutherlanda i Evę Longoria strzelać tak jak robią to agenci Secret Service....