Leopold Kessler (Jean-Marc Barr), młody Niemiec wychowany w USA, przybywa tuż po zakończeniu wojny do Niemiec, by - jak sam wyznaje - swoją pracą zrobić coś dobrego dla tego poniżonego kraju. Jego stryj pracuje na kolei, więc pomaga Leo znaleźć pracę w Zentropie. Firma ta niegdyś słynęła z najwygodniejszych pociągów, podczas wojny przewoziła transporty więźniów do obozów koncentracyjnych, po wojnie zaś, mimo zniszczeń, nadal była przedmiotem specjalnego zainteresowania władzy - tym razem aliantów, pragnących odbudowy sieci kolei w okupowanych Niem-czech. Leo zostaje pomocnikiem konduktora wagonu sypialnego pierwszej klasy. Wraz ze stryjem przemierza wzdłuż i wszerz Niemcy zanurzone w powojenną noc. Ruiny, tłumy przesiedleńców, wszechobecne patrole MP, głód, brak opału, denazy-fikacja, nienawiść i akcje Werwolfu, beznadziejna, skazana na niepowodzenie walka tych, którzy wolą zginąć, niż uznać się za pokonanych. To Europa i Niemcy Anno Domini 1945. W samym środku tego chaosu znalazł się Leo - romantyczny pięk-noduch, wierzący w ideę naprawy świata nawet po tak strasznym kataklizmie jak II wojna. Już podczas pierwszej podróży służbowej poznaje piękną Katharinę (Barbara Sukowa), córkę właściciela Zentropy. Wkrótce zostaną kochankami i pobiorą się. Będą próbowali budować nową rzeczywistość. Jednak nie tak łatwo jest przezwyciężyć przeszłość.
Europa ma swój kolejny kultowy film. Nazywa się jak ona. Po prostu Europa, a zrobił go Duńczyk Lars von Trier. (...) nowy demiurg manipulujący naszymi...
Gdy W 1984 r. 28-letni Duńczyk Lars von Trier pokazał na festiwalu w Cannes swój debiutancki Element zbrodni, publiczność i krytycy byli zgodni - oto...