Swobodnie zainspirowany opowieścią Goethego Aleksander Sokurow radykalnie reinterpretuje
dobrze znany mit. Faust jest u niego myślicielem, buntownikiem i pionierem, ale też anonimowym
człowiekiem z krwi i kości, napędzanym przez wewnętrzne impulsy chciwości i żądzy. To ostatnia część tetralogii Sokurowa o ludziach władzy. Bohaterami poprzednich części byli: Hitler, Lenin i japoński cesarz Hirohito.
Faust jest filmem, który na zawsze odmieni twoje życie...
Faust Sokurowa nie jest adaptacją tragedii Goethego w zwyczajnym znaczeniu tego słowa.
Reżyser stara się czytać między wierszami utworu. Jaki jest kolor świata, który sprzyja narodzinom
wielkich idei? Jak on pachnie? W świecie Fausta panuje zaduch: plany zburzenia globalnego porządku rodzą się w ciasnej przestrzeni, w której drepcze. Jest myślicielem, wyrazicielem idei, przekazicielem słów, spiskowcem, marzycielem. Anonimowym człowiekiem, kierującym się prostymi instynktami: głodem, chciwością, pożądaniem. Nieszczęśliwą prześladowaną istotą, która rzuca wyzwanie Faustowi Goethego. Po co przystawać, kiedy można iść dalej? Dalej i dalej, coraz szybciej - nie zauważywszy, że czas się zatrzymał. A wy też przeminiecie.
"Faust" Sokurowa jest śmiałą interpretacją dzieła Goethego. Jest też ostatnią z filmowego cyklu Sokurowa poświęconego wielkim postaciom historycznym. Wcześniejszymi byli: Hitler, Lenin oraz cesarz japoński Hirohito. Film nagrodzono Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji w 2011 roku.
Czytaj więcej
Faust to ostatnia część tetralogii kinowej Aleksandra Sokurowa, traktującej o naturze władzy.
Bohaterowie pierwszych trzech filmów to prawdziwe postaci...
To film o człowieku współczesnym, pozbawionym poczucia istnienia jakiejś naczelnej zasady rządzącej światem, człowieka który kompletnie utracił rozumienie...
Aleksander Sokurow
Reżyser. Urodził się w 1951 r. w Rosji. Po ukończeniu liceum, w 1968 r. rozpoczął studia na
Uniwersytecie im. Gorkiego na Wydziale...