Reklama

Craig Armstrong gościem Festiwalu Muzyki Filmowej

Craig Armstrong - jeden z najbardziej znanych brytyjskich kompozytorów, nagrodzony Złotym Globem za ścieżkę dźwiękową do obsypanego nagrodami musicalu "Moulin Rouge!", autor muzyki do takich filmowych przebojów, jak "To właśnie miłość", "Wall Street. Pieniądz nie śpi" czy "Ray" - będzie gościem Wielkiej Gali Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic.

Brytyjski kompozytor dołącza tym samym do grona kompozytorów, którzy już wcześniej potwierdzili udział w koncercie i zasiądzie na widowni obok: Alberto Iglesiasa, Dona Davisa, Trevora Morrisa, Gavina Greeneway'a, Abla Korzeniowskiego, Jana A.P. Kaczmarka, Diego Navarro, Jamesa Newtona Howarda i Michała Lorenca.

Krakowska publiczność, jako pierwsza na świecie, usłyszy koncertowe wykonanie suity z najnowszego filmu kompozytora "Wielki Gatsby". Na ten niezwykły koncert organizatorzy festiwalu zapraszają do hali ocynowni ArcelorMittal Poland w sobotę, 28 września.

Reklama

Craig Armstrong - urodzony w 1959 roku Szkot - odebrał gruntowne wykształcenie w Royal Academy of Music, gdzie studiował kompozycję, skrzypce i fortepian. Szybko jednak dał się poznać jako wszechstronny twórca, który nie oddziela grubą kreską muzyki poważnej i popularnej.

W 1994 roku rozpoczął współpracę ze słynną grupą z Bristolu - Massive Attack - współtworząc ich pamiętną, definiującą gatunek płytę "Protection".

Niedługo potem wydał własny album - "The Space Between Us". Krążek umocnił jego pozycję jako cenionego producenta, który lubi łączyć klasyczne motywy muzyczne z nowoczesną elektroniką. Takie podejście sprawiło, że był rozchwytywany przez największe w tamtym czasie nazwiska w branży, na czele z Madonną, U2, Tiną Turner czy Spice Girls.

Działał też blisko sceny teatralnej, został wybrany przez Royal Shakespeare Company do stworzenia muzyki do dwóch adaptacji scenicznych Michaela Boyda - "Burzy" według Williama Szekspira i "The Broken Heart" według Johna Forda.

W 1996 roku podjął się zadania, które miało otworzyć mu bramy do świata wielkiego filmu, a zarazem połączyć jego umiłowanie do aliansu gatunków. Napisał muzykę do filmu "Romeo+Julia", uwspółcześnionej adaptacji dramatu Szekspira, nakręconej przez, mało jeszcze znanego wówczas Australijczyka Baza Luhrmanna.

Kompozytor postanowił stworzyć soundtrack XXI wieku, mieszający klasykę z moderną, pełen nowoczesnych aranży, w których pobrzmiewały echa przygody z Massive Attack. Do współpracy zaprosił gorące nazwiska, na czele z Radiohead, Garbage czy Mundym. Obraz Luhrmanna, który bawił się konwencją kina i teatru, spotkał się z ciepłym przyjęciem. Podobnie koncept Armstronga, który otrzymał nagrodę BAFTA (brytyjski odpowiednik Oscara). Ten styl miał się stać artystyczną wizytówką Szkota.

Kolejne wspólne przedsięwzięcie Armstronga i Luhrmanna - musical "Moulin Rouge!", w którym zagrali Nicole Kidman i Ewan McGregor - okazał się jedną z najgłośniejszych produkcji 2001 roku. Przyniósł w sumie ponad 70 nagród, w tym dwa Oscary oraz trzy Złote Globy, w tym jeden właśnie dla Armstronga za muzykę.


Teraz Armstrong regularnie współpracuje z przemysłem filmowym. Jeszcze zanim powstał "Moulin Rouge!", zrealizował muzykę do przebojowego thrillera "Kolekcjoner kości" Phillipa Noyce'a. Jego dźwiękowe pomysły budowały także napięcie w "Spokojnym Amerykaninie" Noyce'a, "World Trade Center" Olivera Stone'a, "Elizabeth: Złotym wieku" Shekhara Kapura czy "Wall Street: Pieniądz nie śpi" Stone'a.

Przykładem mistrzowskiej, a zarazem pełnej subtelności ścieżki dźwiękowej jest "Ray" (2004) - film Taylora Hackforda z nagrodzonym Oscarem Jamie Foxxem w roli głównej. Najnowszy film z muzyką Armstronga - "Wielki Gatsby" (2013) - zrealizowany ponownie we współpracy z Luhrmannem, powraca pomysłami do ich wspólnych dokonań. Armstrong nasycił stylową historię z początku lat 20. XX wieku, nowoczesnym brzmieniem. Wykorzystał piosenki Amy Winehouse, Lany Del Rey czy Jaya-Z, zderzając je z brzmieniem Cole'a Portera, Louisa Armstronga czy George'a Gershwina.

Przypominamy, że tegoroczny, szósty już Festiwal Muzyki Filmowej, rozpocznie się w Krakowie 26 września i potrwa cztery dni (do 29 września).

Festiwal zainauguruje koncert muzyki Alberto Iglesiasa - laureata najważniejszych nagród filmowych, kompozytora współpracującego od 18 lat z Pedro Almodóvarem. Dzień później publiczność czekają dwa niezwykłe muzyczne wydarzenia: najpierw w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, z kolei w Małopolskim Ogrodzie Sztuki usłyszymy koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy słynnej islandzkiej wytwórni Bedroom Community - Valgeira Sigurssona.

Natomiast w sobotę (28 września) w hali ocynowni ArcelorMittal Poland odbędzie się Wielka Gala Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic, podczas której zabrzmią utwory dziesięciu kompozytorów stworzone do najlepszych filmów, wielkich telewizyjnych produkcji oraz polskich i amerykańskich seriali.

Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!

Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy