9.PKO Off Camera: Tylko dla dorosłych?

Dojrzały + poważny + ukształtowany + odpowiedzialny = dorosły? Nie zawsze rachunek jest tak prosty. Sekcja "Tylko dla dorosłych?" prezentuje filmy, które burzą standardowy porządek obyczajowy, a przy tym - opowiadają o dorastaniu z przymrużeniem oka.

Kadr z filmu Ursuli Meier "Twoja siostra"

Filmy, które festiwalowa publiczność zobaczy w ramach sekcji "Tylko dla dorosłych?" zaprzeczają typowej i utartej dynamice tego okresu życia. To filmowe przykłady zabawy kulturowymi normami, celebracji niedojrzałości i wywrotowych modeli organizacji struktur społecznych.

Reklama

Podczas 9. PKO Off Camera widzowie zobaczą m.in. nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale film Ursuli Meier "Twoja siostra". Reżyserka wykorzystuje narracje typowe dla filmów o dojrzewaniu po to, by opowiedzieć o związkach między dzieciństwem a niekonwencjonalną dorosłością. Bohaterowie będą musieli stawić czoła przeszłości, przed którą oboje chcą uciec. Meier pokazuje, że dorosłość to efekt umiejętnie odegranego przedstawienia społecznego. Co jednak w sytuacji, gdy role w nim nagle zostają odwrócone, a doskonale znany scenariusz ujawni zaskakujące oblicze?

Kolejny film w sekcji to pełnometrażowy debiut Piotra J. Lewandowskiego - polskiego reżysera, który na stałe mieszka i pracuje w Niemczech. "Jonathan" to osobisty, subtelny portret tego, jak krzyżują się ludzkie relacje. Lewandowski zestawia namiętność z tajemnicą z przeszłości, a próbę oswojenia się z myślą o śmierci bliskich z początkiem nowego życia. 

"Inicjacyjna historia o mężczyźnie w średnim wieku" - tak o filmie "Suntan" mówi Argyris Papadimitropoulos, jego reżyser. Główny bohater burzy normy kulturowe wokół dorosłości. Za wszelką cenę próbując doświadczyć "drugiej młodości", rzuca się w wir imprez, a dnie spędza wraz z nowymi "przyjaciółmi" na plaży nudystów. Czy można jednak bezkarnie zakłócać ład społeczny i wychodzić przed szereg? Czy prawo akcji i reakcji Newtona działa również w odniesieniu do kryzysu wieku średniego?

Urugwajski reżyser Federico Veiroj zabiera nas do Madrytu. Główny bohater, Gonzalo (zagrany przez współautora scenariusza Álvaro Olgallę), typ "wiecznego studenta", w okolicach trzydziestki, wychowany w katolickiej wierze, postanawia zerwać swoje więzi z kościołem. Jak się jednak okazuje, dokonanie aktu apostazji wcale nie jest łatwe. "El Apóstata" dowcipnie ukazuje nieumiejącego odnaleźć się w dorosłości bohatera, który w pewnym momencie postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Mroczna komedia odsłania biurokrację i administracyjne obwarowania wokół kościoła, jako instytucji regulującej w dużej mierze kształt i charakter tradycyjnie pojmowanej dojrzałości.

9. edycja PKO OFF CAMERA odbędzie się w dniach 29 kwietnia - 5 maja w Krakowie.

Dowiedz się więcej na temat: PKO Off Camera

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje