"Wspaniałe pustkowie. Spacer po Księżycu 3D": O TWÓRCACH FILMU

GARY GOETZMAN (producent)

Reklama

Wyprodukował między innymi: „Moje wielkie greckie wesele” (My Big Fat Greek Wedding), „Pokochać” (Beloved), „Szaleństwa Młodości” (That Thing You Do!), „Miczenie owiec” (The Silence of the Lambs), „Filadelfia” (Philadelphia), Devil In a Blue Dress, Miami Blues, Modern Girls, Amos and Andrew, Storefront Hitchcock oraz nagrodzoną w 2002 r. nagrodą Emmy i Złotym Globem za najlepszy miniserial produkcję HBO Band of Brothers. Ostatnim dziełem Goetzmana jest światowy przebój The Polar Express. Następnym filmem, którego producentem będzie Goetzman, jest animowany komputerowo, przygodowy film The Ant Bully wytwórni Warner Bros. Pictures.

W wieku 21 lat Goetzman był kierownikiem produkcji debiutanckiego filmu w reżyserii Jonathana Demme Caged Heat. Wyprodukował także koncertowy film zespołu Talking Heads Stop Making Sense, wideo Neila Younga The Complex Sessions oraz wideoklipy Bruce’a Springsteena, Suzanne Vega, Davida Byrne’a oraz najważniejszy wideoklip zespołu Jane Child “Don’t Wanna Fall in Love,” który także wyreżyserował.

W 1998 r. Goetzman wspólnie z Tomem Hanksem stworzył firmę filmową, telewizyjną i nagraniową Playtone.

MARK COWEN (reżyser / producent / autor scenariusza)

Reżyser i producent nagradzanego filmu dokumentalnego We Stand Alone Together: The Men of Easy Company, rozpoczął karierę twórcy filmowego prawie dwadzieścia lat temu od produkcji i reżyserii dokumentalnych filmów ukazujących kulisy pracy filmowców. To doświadczenie pozwoliło mu rozwijać karierę dokumentalisty i tworzyć materiały z planów filmowych dla kina i telewizji, w tym najnowszego filmu fabularnego IMAX, Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D.

Wyprodukowany przez Toma Hanksa i Steven Spielberga film We Stand Alone nadano na kanale HBO w porze najwyższej oglądalności przeznaczonej dla filmów fabularnych. To przedsięwzięcie przyniosło mu nominację do Nagrody Emmy w 2002 r. za szczególne, wybitne osiągnięcie.

Produkcja filmu We Stand Alone trwała ponad trzy lata i wymagała przeprowadzenia ponad 250 godzin wywiadów z weteranami oddziału Band of Brothers z kompanii Easy, 506. Spadochronowego Regimentu Piechoty, 101. Dywizji Powietrzno-Desantowej. Materiały z wywiadów przeprowadzonych na potrzeby tego dokumentalnego filmu włączono w 2003 r. do stałych zbiorów Biblioteki Kongresu.

W trakcie swej siedemnastoletniej kariery filmowca Cowen pracował przy realizacji ponad 300 filmów dokumentalnych, zdobywając w branży pozycję wiodącego reżysera/producenta materiałów z planu zdjęciowego. Współpracował również z tak znanymi twórcami filmowymi jak: Steven Spielberg, Tom Hanks, Robert Zemeckis, Sydney Pollack, Ron Howard, Jonathan Demme i Steven Soderbergh.

Po siedmiu latach pracy w ZM Productions Cowen założył firmę The Berkeley Group, która szybko zdobyła sobie pozycję wiodącego dostawcy materiałów dokumentalnych, wykorzystywanych między innymi w takich serialach, jak Sightings i Encounters sieci Fox Television Network. Mark Cowen był również producentem i reżyserem specjalnych programów telewizyjnych dla sieci HBO, A&E, ABC, NBC, CBS i FOX.

Jako partner w spółce Herzog Cowen Entertainment Mark Cowen kontynuował karierę na stanowisku producenta wykonawczego, uczestnicząc w realizacji takich przedsięwzięć jak „Piękny umysł” (A Beautiful Mind), Pearl Harbor, „Mężczyźni w czerni” (Men in Black), Austin Powers, Training Day, „Mumia” (The Mummy) i Ocean’s 11. Aktualnie Mark Cowen jest wpsółproducentem wykonawczym The Real Roseanne Show dla stacji ABC, a wcześniej pracował jako starszy producent dokumentalnego serialu telewizyjnego Military Diaries dla stacji VH1. Pracując nad ostatnim z wymienionych filmów, spędził 40 dni na lotniskowcu USS John C. Stennis podczas operacji Enduring Freedom.

HUGH MURRAY (producent wykonawczy)

Pracuje dla IMAX od 15 lat i wniósł wielki wkład w rozwój technologii produkcji wielokoformatowych filmów trójwymiarowych. Murray zaprojektował układ optyczny pierwszej kamery IMAX 3D i uczestniczył w rozwoju trójwymiarowej kinematografii IMAX. Pracował przy większości produkcji IMAX realizowanych w okresie ostatnich dziesięciu lat jako ekspert ds. filmu trójwymiarowego, efektów specjalnych i animacji. Obecnie pełni w firmie funkcję wiceprezesa ds. produkcji technicznej. Hugh był wraz ze Stevem Hobanem producentem animowanego komputerowo filmu Cyberworld.

Murray kierował zespołem, który opracował najważniejsze technologie i stworzył metody produkcji w procesie IMAX DMR®. Był także producentem wersji IMAX® filmu Apollo 13 (we współpracy z Lorne Orleans), „Wojny Gwiezdne: Epizod II – Atak Klonów” (Star Wars: Episode II - Attack of the Clones) (we współpracy z Lorne Orleans), The Matrix Reloaded, The Matrix Revolutions oraz wersji IMAX 3D filmu The Polar Express.

Przed podjęciem pracy w Imax Corporation Murray pracował jako fizyk w kanadyjskim ośrodku badawczym firmy Xerox, w którym zrealizował wiele projektów z zakresu analizy obrazów i rozwoju oprogramowania graficznego.

MARK HERZOG (producent wykonawczy)

Urodzony w Milwaukee, w stanie Wisconsin, dorastał w rodzinie z dziewięciorgiem rodzeństwa. Uczęszczał na Uniwersytet Wisconsin w Madison, gdzie ukończył studia z zakresu wiedzy o teatrze i komunikacji. Zaraz po ukończeniu studiów rozpoczął karierę w branży rozrywkowej w Chicago, gdzie pracował przy produkcji programów telewizyjnych i reklamowych oraz kilku filmach fabularnych realizowanych w Chicago (w tym „Światło Dnia” Paula Shradera i „Ona będzie mieć dziecko” Johna Hughesa).

Podczas pobytu w Chicago Herzog był również członkiem istniejącej od wielu lat trupy aktorskiej, do której należeli także Joan Cusack i Bonnie Hunt.

Po przeprowadzce do Los Angeles, pod koniec lat osiemdziesiątych Herzog odegrał ważną rolę w rozwoju National Lampoon, zwłaszcza jako producent kilku albumów zawierających antologię utworów wybranych z trzyletniego dorobku National Lampoon’s Radio Hour.

Mark Herzog i Mark Cowen rozpoczęli współpracę w firmie marketingowej/produkcji telewizyjnej The Berkeley Group na początku lat dziewięćdziesiątych. Herzog kierował w niej działem marketingu, produkując specjalne programy telewizyjne i materiały z planu zdjęciowego filmów fabularnych, w tym między innymi Apollo 13, Addams Family Values i Searching for Bobby Fischer.

W 1995 r. Herzog założył własną firmę marketingową - Herzog Productions, która kontynuowała produkcję programów o realizacji filmów fabularnych, a następnie zajęła się wytwarzaniem płyt DVD, projektowaniem stron internetowych poświęconych filmom fabularnym oraz dokumentalnych filmów telewizyjnych.

Herzog ponownie podjął współpracę z Markiem Cowenem przy realizacji pełnometrażowego filmu dokumentalnego Cowena We Stand Alone Together: The Men of Easy Company, który zdobył nominację do nagrody Emmy. Wspólnie założyli firmę marketingową/telewizyjną Herzog Cowen Entertainment, którą nadal razem prowadzą.

Pracując w Herzog Cowen Entertainment, Mark Herzog angażuje się w działania na rzecz lepszego zrozumienia problemów rodzin zastępczych i adopcji, zwłaszcza poprzez działania na rzecz Fundacji Bruce’a Willisa. Herzog mieszka obecnie w Pasadenie z żoną Jane E. Russell, dziennikarką prasy filmowej i dwójką dzieci.

CHRISTOPHER G. COWEN (scenarzysta / producent towarzyszący)

Niemal natychmiast po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Ohio Wesleyan na wydziale literatury angielskiej rozpoczął karierę w branży rozrywkowej na stanowisku producenta towarzyszącego przy realizacji nominowanego do Oscara w kilku kategoriach filmu Apollo 13. Kontynuując współpracę z producentem Brianem Grazerem, Imagine Entertainment i Universal Pictures, Cowen pracował przy produkcji filmów fabularnych „Sierżant Bilko” (Sgt. Bilko), „Komora” (The Chamber) i „Góra Dantego” (Dante’s Peak).

Przeniósł się następnie do telewizji kablowej, gdzie pracował jako asystent redaktora przy serialu Discovery Channel The Eco-Challenge, a następnie jako asystent reżysera uhonorowanego wieloma nagrodami serialu HBO From the Earth to the Moon. Jednym z reżyserów wspomnianego serialu był Tom Hanks. Cowen podjął współpracę z Hanksem i Gary Goetzmanem jako dyrektor artystyczny do spraw zakupów i rozwoju w Playtone Company w 1998 r. i pracował przy realizacji bardzo wielu przedsięwzięć Playtone w tym filmów The Polar Express, „Moje wielkie greckie wesele” (My Big Fat Greek Wedding) oraz Band of Brothers.

Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D to pierwszy fabularny wielkoformatowy film Cowena, którego jest współscenarzystą i współproducentem.

JINI DÜRR (producent nadzorujący)

Szybko przeszła od roli producenta efektów specjalnych do produkcji filmów wielkoformatowych.

Pracowała jako producent efektów specjalnych przy realizacji jednego z najbardziej kasowych filmów IMAX - „T-Rex: Powrót do okresu kredowego (T‑Rex: Back to the Cretaceous). Była także współproducentem filmu Siegfried & Roy: The Magic Box, za który Międzynarodowa Sieć Kin IMAX uhonorowała ją nagrodą MAXI Award za najlepszy film trójwymiarowy. Jej bogate doświadczenie w zakresie produkcji filmów trójwymiarowych obejmuje filmy dla parków tematycznych Busch Entertainment takie, jak RL Stine’s Haunted Lighthouse 4D, wyreżyserowany przez Joe Dantego. Ostatnio wyprodukowała film Roar: Lions of the Kalahari dla National Geographic Film & Television, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu wielkoformatowego na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Przyrodniczych.

Obecnie jest nadzorującym producentem filmu Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D i pracuje dla National Geographic Film & Television nad trójwymiarową wersją filmu „Morskie potwory” (Sea Monsters).

Dürr jest honorowym adiunktem na wydziale filmowym Uniwersytetu Stanowego San Diego. Posiada tytuł bakałarza sztuk w dziedzinie retoryki, uzyskany na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

WILLIAM SCHINSKI (montażysta)

Kontynuuje wieloletnią współpracę z Cowenem i Herzogiem, realizując film Magnificent Desolation, a wcześniej pełnił rolę starszego montażysty przy realizacji materiałów dokumentalnych dla potrzeb telewizji i filmu oraz premiowych materiałów na płyty DVD w Herzog Productions od 1999 r.

Schinski pracował jako montażysta przy realizacji wielu różnych materiałów dla wielu klientów, w tym: Cinemax (specjalny materiał Anchorman: Behind the News), Fine Living Network (godzinny specjalny materiał Island Time), A&E Biography (Innovators), Sci-Fi Channel (Hulk: The Lowdown), ABC (popularny reality show Roseanne Barr -The Real Roseanne oraz półgodzinny specjalny materiał Remember the Titans: An Inspirational Journey), VH1 (Military Diaries), ESPN (półgodzinny film dokumentalny Size Does Matter: The Making of Ultimate X) i Playtone (Artists Against AIDS: The Making of ‘What’s Going On’). Był również współproducentem/montażystą filmu Pearl Harbor: Journey to the Screen.

Schinski produkował i montował premiowe materiały na DVD z filmami fabularnymi takimi, jak Pearl Harbor, Narc i Femme Fatale. Był również montażystą krótkiego filmu How to Be a Hollywood Player in Less Than 10 Minutes w reżyserii Joe Hudsona ze zdjęciami Allena Daviau (Van Helsing) oraz uczestniczył w montażu nagradzanego filmu dokumentalnego We Stand Alone Together: The Men of Easy Company.

Film Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D to debiut Williama Schinski’ego jako montażysty filmów wielkoformatowych.

SEAN MACLEOD PHILLIPS (operator obrazu)

Był twórcą pamiętnych obrazów w niemal wszystkich formatach filmowych - od filmów telewizyjnych po IMAX – największy 70 mm format filmowy. Odgrywa wiodącą rolę w cyfrowej rewolucji, która zmienia przemysł filmowy. Jego silną stroną jest umiejętność tworzenia najdoskonalszych efektów wizualnych przy zachowaniu tego, co od dawana w filmie najbardziej atrakcyjne – emocjonalnej więzi między osobami na widowni i osobami na ekranie.

Phillips posiada dyplom ukończenia studiów z zakresu filmu i telewizji na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Jego studenckie filmy zdobyły wiele nagród, w tym nagrodę za wybitne osiągnięcia Akademii Nauki i Sztuki Filmowej.

Natychmiast po zakończeniu nauki w szkole filmowej Phillipsowi powierzono reżyserię i zdjęcia do szeregu cieszących się powodzeniem reklam telewizyjnych CMI w Los Angeles, za które zdobył Nagrody CLIO oraz pięć Nowojorskich Nagród Filmowych i Telewizyjnych, Srebrną Nagrodę BPA oraz nagrodę ACE.

Przez ostatnich 12 lat Phillips pracował intensywnie w rozwojowej dziedzinie cyfrowych efektów specjalnych dla potrzeb reklamy, filmu fabularnego i filmów wielkoformatowych. Kierował realizacją efektów specjalnych do ogólnokrajowych kampanii reklamowych Miller Beer, American Express, Mitsubishi, Acura, Toshiba, US Sprint i Sharp. Kierował realizacją efektów specjalnych w filmie Imax „T-Rex: Powrót do okresu kredowego”, w którym przedstawiono z fotograficznym realizmem trójwymiarowego dinozaura wysokiego na siedem pięter. Recenzenci prasowi od The New York Times po Variety są zgodni, że film T-Rex z powodzeniem przeniósł dinozaury, które pod względem jakości obrazu dorównują tym, jakie mogliśmy oglądać w filmie „Park Jurajski”, na trójwymiarowy ekran wysokiej rozdzielczości IMAX.

Phillips wyreżyserował, wykonał zdjęcia i nadzorował realizację efektów specjalnych do filmu przygodowego Technopia, który stał się największym przebojem Wystawy Światowej w 1993 r. i był stale wyświetlany w wielkoformatowych kinach Iwerks w pawilonie firmy Goldstar. Wyprodukowana w studio filmowym Boss Film Studios na taśmie 70 mm Technopia łączy aktorów z obrazami generowanymi komputerowo, miniaturami i efektami cyfrowymi. Technopia zdobyła nagrody Imagina i Telly, a na żądanie publiczności jest stale wyświetlana na terenie Expo.

Wyreżyserował i był autorem zdjęć do początkowej sekwencji King Konga w filmie IMAX „Special Effects”, który uzyskał nominację do nagrody Akademii Filmowej dla krótkiego filmu dokumentalnego. Ostatnio realizował zdjęcia do filmów Thrill Ride, oraz Encounter in the Third Dimension dla IMAX, których był także współproducentem.

Sean był także opertorem obrazu i kierował realizacją efektów specjalnych w przełomowym trójwymiarowym filmie IMAX 3D Siegfried & Roy: The Magic Box, zrealizowanym dla L-Squared Entertainment. Magic Box stanowi połączenie pokazu spektaklu estradowego Mirage z najbardziej kunsztowną wirtualną scenografią, jaką kiedykolwiek stworzono w filmie wielkoformatowym. W głosowaniu Międzynarodowej Sieci Kin IMAX Magic Box został uhonorowany nagrodą MAXI Award za najlepszy obraz trójwymiarowy i najlepszą kinematografię trójwymiarową. Sean jest również zdobywcą nagrody Kodak Vision Award dla kinematografii wielkoformatowej.

CHARLES LEE (scenograf)

Współpracował z twórcami najbardziej wizjonerskich kreacji reżyserskich w branży filmowej, wykonując wiele różnych zadań scenograficznych. Do filmów fabularnych, do których scenografię stworzył Lee należą: wstrząsający horror Davida Twohy'ego „Ciśnienie” (Below), „Nieprzerwana akcja” (Wing Commander) Chrisa Robertsa, Solid Ones Brenta Florence'a, Mojave Moon Kevina Dowlinga oraz będący w trakcie realizacji thriller akcji Andrew Davisa The Guardian z Kevinem Costnerem i Ashtonem Kutcherem w rolach głównych.

Lee dwukrotnie współpracował ze zdobywcą Oscara® - reżyserem Jamesem Cameronem: jako autor scenografii do wielkiego kinowego przeboju „Titanic” oraz jako asystent scenografa w szlagierze „Prawdziwe kłamstwa” (True Lies).  Był ponadto twórcą scenografii, między innymi do takich filmów jak „Senny koszmar” (In Dreams) - scenografia i projekt dekoracji do scen podwodnych, Goldeneye - scenografia, Tank Girl – opieka artystyczna w zakresie scenografii oraz Silo 3 Jane - scenografia.

W telewizji Lee stworzył scenografię do filmów fabularnych: The Pennsylvanian Miners Story, Georgetown, A Family in Crisis: The Elian Gonzalez Story oraz do filmu Stephena Gyllenhaala The Warden. 

JAMES NEWTON HOWARD (kompozytor)

Należy do najbardziej wszechstronnych i płodnych kompozytorów Hollywood. Jest autorem muzyki do blisko 90 filmów. Otrzymał sześć nominacji do Oscara®, dwie nominacje do nagrody Złotego Globu oraz jedną nominację do nagrody Grammy. Ponadto zdobył 24 nagrody ASCAP za muzykę do filmów i widowisk telewizyjnych skomponowaną w latach 1994 - 2002. Wśród filmów, do których skomponował muzykę, należą utwory tak różnorodne jak: „Szósty zmysł” (The Sixth Sense), „Znaki” (Signs), „Ścigany” (The Fugitive), „Pretty Woman”, „Książe przypływów” (The Prince of Tides), „Wielki Kanion” (Grand Canyon), „Dave”, „Lęk pierwotny” (Primal Fear), „Glengarry Glen Ross”, „Adwokat diabła” (The Devil’s Advocate ) i „Dinozaur” (Dinosaur).

Najnowsze przedsięwzięcia Howarda to między innymi: film akcji Peter Pan; Hidalgo z Viggo Mortensenem w roli głównej; The Village M. Nighta Shyamalana, za którą otrzymał swą szóstą nominację do Oscara® w kategorii najlepsza oryginalna muzyka filmowa; „Zakładnik” (Collateral) Michaela Manna; „Miss Agent 2” (Miss Congentiality 2): „Uzbrojona i urocza” (Armed and Fabulous); dreszczowiec Sydney’a Pollacka „Tłumaczka” (The Interpreter) oraz film Christophera Nolana „Batman Początek” (Batman Begins) z Christianem Bale w roli głównej. Wśród aktualnie realizowanych przedsięwzięć jest film Freedomland w reżyserii Joe’go Rotha.

Howard studiował w Akademii Muzycznej Santa Barbara oraz na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Południowej Kalifornii. Formalną edukację uzupełnił studiami z zakresu orkiestracji pod kierunkiem legendarnego aranżera Marty’ego Paicha. Mimo, iż zdobył klasyczne wykształcenie muzyczne, zawsze interesował się muzyką rockową i popularną. To działalność na scenie muzyki popularnej, którą prowadził we wczesnych latach swej kariery, pozwoliła mu doskonalić talent autora piosenek, wykonawcy, aranżera, producenta i kompozytora.

Przez dwa lata jako muzyk sesyjny współpracował z wieloma wykonawcami, w tym Carly Simon i Ringo Starrem, nagrał także dwa albumy solowe. W 1975 r. znalazł się w zespole supergwiazdy Eltona Johna, uczestniczył trasach koncertowych i nagraniach studyjnych, opracowywał aranżacje na instrumenty smyczkowe. Gdy zdobył sobie wielkie uznanie branży muzycznej jako kompozytor piosenek, producent nagrań, dyrygent, pianista i kompozytor muzyki filmowej, nawiązał studyjną współpracę z największymi gwiazdami muzyki pop, wśród których znaleźli się między innymi tacy artyści, jak: Barbra Streisand, Randy Newman, Rickie Lee Jones, Chakha Khan, Olivia Newton-John, Earth Wind and Fire, Bob Seger, Rod Stewart i Glen Frey.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Wspaniałe pustkowie. Spacer po Księżycu 3D

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje