Reklama

"Mroczny Rycerz powstaje": O PRODUKCJI

GORDON:

"Batman to bohater, na którego Gotham zasługuje, ale teraz go nie potrzebuje".

Słowa te wypowiadane przez komisarza Gordona w ostatniej scenie Mrocznego Rycerza z 2008 roku dają początek brzemiennej w skutki konspiracji, na skutek której Batman uchodzi za mordercę, a Harvey Dent ? który umarł jako żądny zemsty człowiek o dwóch twarzach, o czym jednak nikt się nie dowiedział ? za pogromcę przestępców, który za swoją misję zapłacił najwyższą cenę. Na podstawie tego kłamstwa Gotham City wprowadziło nowe surowe prawa, na mocy których przestępcy trafiali za kratki lub na wygnanie poza granice miasta.

Reklama

Reżyser/scenarzysta/producent Christopher Nolan mówi ? "Nasza opowieść zaczyna się osiem lat później. Wydaje się, że plan Batmana i komisarza Gordona się powiódł; że Mroczny Rycerz nie jest już w Gotham City potrzebny. Pod tym względem Bruce Wayne wygrał bitwę, ale wydarzenia sprzed ośmiu lat pozostawiły w nim traumę. Teraz nie wie, jak przejść do porządku dziennego nad tym, że nie jest już Batmanem. Mroczny Rycerz Powstaje w dużej mierze opowiada o skutkach działań Batmana i innych postaci z poprzednich filmów".

Jest to ostatnia część trylogii filmów o Mrocznym Rycerzu, którą Nolan zamyka opowieść rozpoczętą w 2005 roku filmem Batman ? Początek. "Byliśmy bardzo podekscytowani, że udało nam się zatoczyć pełne koło. To najbardziej inspirowało nas do powrotu do Gotham. Wszyscy czuliśmy się zobowiązani, by spełnić oczekiwania widzów, którzy obejrzeli dwa pierwsze filmy, a jednocześnie pokazać im coś, czego jeszcze nie widzieli. Nie było łatwo odpowiednio to wyważyć" ? wspomina.

Twórcy filmu i obsada dbali o utrzymanie równowagi między przyspieszającą bicie serca akcją a bardzo osobistymi emocjami. Producentka Emma Thomas potwierdza ? "Od samego początku Chris miał w planie nakręcić filmy, których nie będzie można zaszufladkować w jednej kategorii. W filmie Mroczny Rycerz Powstaje znajdziemy emocje i rozrywkę ? jak przystało na wakacyjny przebój. Sceny akcji mają wielki rozmach, ale fabuła i bohaterowie są równie ważni,a może nawet ważniejsi, bo trudno jest przeżywać fajerwerki, jeśli nic w filmie nie angażuje widza emocjonalnie".

Producent Charles Roven dodaje ? "Chcemy zachwycać się widowiskiem, ale też chcemy przejmować się losami postaci. Bez względu na skalę filmu Chris nigdy zapominał o fabule i relacjach między bohaterami. We wszystkich swoich filmach trzymał się tej zasady".

W centrum opowieści, we wszystkich trzech częściach, znajduje się jedna postać. "Myślą przewodnią naszej historii o Batmanie było to, że musi ona opowiadać o podróży Bruce'a Wayne'a. Bardzo mi się ten pomysł podobał, podobnie jak Davidowi Goyerowi i mojemu bratu, Jonah (Nolanowi) (współautorom scenariusza)" ? mówi Nolan.

Christian Bale, ponownie wcielający się w tytułowego bohatera dodaje ? "W filmie Batman ? Początek widać tragedię i ból, stanowiące motywację dla tego wściekłego młodego człowieka, który czuje się bezużyteczny i szuka swojej drogi. Chce dowiedzieć się, kim jest i kim może się stać. W Mrocznym rycerzu odkrywa swoją drogę. Jest użyteczny i robi coś, co według niego jest najlepszą rzeczą, którą mógłby się zajmować. Upłynęło osiem lat od czasu, gdy stracił jedyną rzecz, która dawała mu poczucie sensu... dopóki nie został zmuszony do zwalczania nowego zagrożenia grożącego miastu i jemu samemu".

Zagrożenie to pojawia się w postaci bezlitosnego, zamaskowanego czarnego charakteru o imieniu Bane, który ogłasza obywatelom Gotham swoją obecność w wybuchowej demonstracji siły. Strach na wróble był szaleńcem, a Joker anarchistą, "natomiast Bane jest terrorystą zarówno, jeżeli chodzi o jego mentalność, jak i działania" ? mówi Tom Hardy, wcielający się w nowego przeciwnika Batmana. "Jego wygląd budzi strach. Jest też bardzo inteligentny, co sprawia, że jest jeszcze bardziej niebezpieczny".

"Przy podejmowaniu decyzji, kto powinien być następnym czarnym charakterem najważniejsze dla nas było, żeby był to ktoś zupełnie inny od Jokera ? żeby to była naprawdę brutalna siła. Fizyczny aspekt działań Bruce'a Wayne'a jako Batmana ma wielkie znaczenie, a jak do tej pory w pierwszych dwóch filmach, miał niekwestionowaną przewagę pod tym względem. Chciałem zobaczyć, co się stanie, gdy Batman trafi na równego sobie, zarówno pod względem siły fizycznej jak i inteligencji. Bane utożsamia czystą siłę i fanatyczną potrzebę spełnienia obowiązku. Ta kombinacja sprawia, ze jest nie do powstrzymania" ? opowiada Nolan.

"Po raz pierwszy wydaje się bardzo mało prawdopodobne, że Batman z fizycznego starcia wyjdzie zwycięsko" ? mówi Bale. "Przez lata był uśpiony, więc jest w słabszej formie, a Bane jest nie tylko niezwykle silny, ale też bezwzględny, jeżeli chodzi o jego bojowe nastawienie i ideologię, którą się kieruje".

Na początku to jednak to nie Bane wywabia Bruce'a Wayne'a z jego posiadłości. Dzieje się to za sprawą ciekawego spotkania z bardzo zręczną złodziejką, Seliną Kyle, lepiej znaną w kanonie postaci związanych z Batmanem jako Kobieta-Kot. "Byliśmy przekonani, że powinniśmy mieć Kobietę-Kota w filmie, ale zawsze staramy się wiarygodnie uzasadnić obecność konkretnych postaci w naszym świecie. Selina jest kocią włamywaczką, oszustką i klasyczną femme fatale. To była podstawa, a element klasycznej Kobiety-Kota pojawił się dopiero później" ? mówi Nolan.

Jedyna aktorka spośród odtwórców głównych postaci, dla której film jest pierwszą okazją do współpracy z Nolanem, Anne Hathaway, przyznaje ? "Trudno powiedzieć cokolwiek o Selinie Kyle, ponieważ jest bardzo skryta i tajemnicza. Ma własny kodeks etyczny, który czasem pozwala jej robić rzeczy, które inni uznaliby za dyskusyjne".

Scenarzysta Jonathan Nolan mówi ? "Coś w jej moralnie dwuznacznej filozofii sprawia, że Batman w końcu znajduje w niej osobę, z którą się dobrze rozumie. Na swój sposób ona jest yin, a on ? yang. Ich dynamiczna relacja jest czymś zupełnie nowym: ona trochę sobie z niego żartuje, a to z kolei ich do siebie zbliża i sprawia, że jego postać nie jest tak ponura".

W filmie Mroczny Rycerz Powstaje pojawia się dwójka nowych sprzymierzeńców Bruce'a Wayne'a, a co za tym idzie Batmana. Marion Cotillard gra Mirandę Tate, zamożną kobietę zajmującą się działalnością filantropijną, która zasiada w zarządzie Wayne Enterprises, a w końcu staje się zaufaną przyjaciółką Bruce'a Wayne'a. Joseph Gordon-Levitt trafił do obsady jako odtwórca kolejnej ciekawej postaci: funkcjonariusza policji Gotham City, Johna Blake'a, który robi wrażenie na komisarzu Gordonie swoją odwagą i uczciwością.

Gary Oldman ponownie gra najlepszego policjanta Gotham City, komisarza Gordona, który zataił prawdę o upadku Harveya Denta, choć zapłacił za to wysoką cenę. "Szanuje poświęcenie Batmana, ale pozwalanie, aby mieszkańcy Gotham wierzyli w kłamstwo, jest wbrew wszystkim jego zasadom" ? mówi aktor.

Wiernego kamerdynera Bruce'a Wayne'a, Alfreda, kolejny raz gra Michael Caine. "Alfreda i Bruce'a łączą bardzo silne więzi, które we wszystkich częściach na różne sposoby poddawane były próbom. Jako ktoś, kto bardzo troszczy się o Bruce'a, Alfred kwestionuje decyzje, które ten podejmuje, a także kierunek, w którym zmierza jego życie. To musi oczywiście prowadzić do konfliktu" ? mówi Nolan.

Kolejną osobą, której powierzono wiedzę o prawdziwej tożsamości Batmana, jest pomysłowy dyrektor naczelny Wayne Enterprises, Lucius Fox, grany przez Morgana Freemana.

Jonathan Nolan zauważa ? "Jednym z uroków pracy nad filmem było to, że znów miałem okazję pisać kwestie dla Michaela Caine'a, Gary'ego Oldmana i Morgana Freemana. Ich bohaterów łączy to, że każdy z nich był dla Bruce'a Wayne'a kimś w rodzaju ojca, choć najbliższy był mu oczywiście Alfred. Jednak wszyscy trzej, Alfred, Gordon i Lucius, pokazali mu na różne sposoby, jak stać się lepszym człowiekiem".

We wszystkich trzech częściach Fox wyposażał Batmana w coraz to bardziej zaawansowane sprzęty: specjalny strój, pojazd o nazwie Tumbler i zwinnego Bat-Poda, który pozwalał Mrocznemu Rycerzowi sprawnie manewrować na ulicach Gotham City. W tej części w końcu będzie mógł poruszać się nad ulicami, dzięki nowemu powietrznemu sprzętowi: po części helikopterowi, po części skaczącemu odrzutowcowi, któremu trafnie nadano nazwę The Bat.

Pracując nad filmem Mroczny Rycerz Powstaje, reżyser podniósł poprzeczkę również pod względem wykorzystania kamer IMAX. Prawie połowę filmu nakręcono za pomocą kamer wielkoformatowych z wykorzystaniem filmu 15 perf/65 mm w technologii ultra resolution. "Zdjęcia wykonane kamerami IMAX do ostatniego filmu dały świetne efekty. Doceniam oczywiście walory techniczne, ale najbardziej interesuje mnie, jak mogę tę technologię wykorzystać jako narzędzie do opowiadania historii. W jak sposób pomoże mi wciągnąć widzów jeszcze bardziej do tego świata? IMAX umożliwia najszersze zdjęcia, co daje widzom wrażenie zupełnego zanurzenia się w oglądanym obrazie" ? mówi Nolan.

Główne zdjęcia do filmu Mroczny Rycerz Powstaje powstawały na trzech kontynentach, a także w powietrzu, nad nimi. Akcja rozpoczyna się w przestworzach, gdzie śmiertelnie niebezpieczny Bane zaczyna swoją brutalną kampanię, uprowadzając samolot i wraz z pasażerami. Spora część wstrząsających scen powietrznych kręcona była w locie, nad Szkocją. W Wielkiej Brytanii zdjęcia powstawały również w Walii i w Cardington, ogromnym hangarze lotniczym, który stał się bazą Nolana i całej ekipy. Zbudowano w nim wiele planów.

Pracując na filmem, ekipa dotarła też do Indii i Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy do odtworzenia Gotham City wykorzystano kilka miast: Pittsburgh, Los Angeles, oraz miasto, o którym czasem mówi się Gotham ? Nowy Jork.

"Kiedy ogląda się te filmy z perspektywy czasu, widać w nich odzwierciedlenie świata, w którym żyjemy, ale nie chcieliśmy tego wyraźnie podkreślać. Podchodzimy do tych opowieści z punktu widzenia, który nas akurat interesuje. Co powoduje, że się boimy? Co sprawia, że mamy nadzieję? Co w naszym świecie spowodowałyby, że bohater pokroju Batmana zdecydowałby się powrócić?" ? mówi Nolan.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Mroczny Rycerz powstaje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy