Reklama

"Jądro Ziemi": REŻYSER I EKIPA FILMOWA

JON AMIEL (Reżyser) jest absolwentem wydziału Literatury Angielskiej Uniwersytetu Cambridge w Anglii. Po przepracowaniu prawie 10 lat w teatrze, rozpoczął karierę filmową na stanowisku montażysty w BBC. Po zrealizowanym przez niego filmie dokumentalnym “The Silent Twins” opowiadającym o niezwykłym świecie sióstr bliźniaczek, które stworzyły swój własny język, nastąpiły wielokrotnie nagradzane serie dramatyczne m.in. “The Singing Detective”. Stworzyły one nowe spojrzenie na telewizję na całym świecie.

Debiut fabularny Amiela z 1989 roku to “Queen of Hearts”, film otwierający Festiwal Filmowy w Cannes i nagrodzony na festiwalach w Montrealu i Birmingham oraz uznany za jeden ze 100 najlepszych filmów brytyjskich wszechczasów. Brytyjski reżyser zadebiutował w Ameryce filmem “Tune in Tomorrow” opartym na powieści Mario Vargasa Llosy Ciotka Julia i skryba. Film, w którym wystąpili Keanu Reeves, Peter Falk i Barbara Hershey zdobył nagrodę publiczności (Prix Publique) na Festiwalu Filmowym w Deauville.

Reklama

Dorobek Amiela obejmuje także - thriller “Entrapment” z Seanem Connery i Catherine Zeta-Jones w rolach głównych, “The Man Who Knew Too Little” z Billem Murrayem i Joanne Whalley, thriller “Copycat,” z Sigourney Weaver i Holly Hunter oraz “Sommersby”, dramat kostiumowy z Richardem Gere i Jodie Foster.

COOPER LAYNE (Producent/Współscenarzysta) zadebiutował jako producent właśnie filmem JˇDRO ZIEMI, a obecnie przygotowuje trzy kolejne scenariusze - “The Unlimiteds,” “Dreadnaught” i “Helldorado.” Layne wspólnie z Seanem Bailey pełnił funkcję producenta wykonawczego filmu “The Emperor’s Club” z Kevinem Kline w roli głównej. Dodatkowo, Layne i producent David Foster zajmują się właśnie przygotowaniem do realizacji kilku kolejnych projektów filmowych, m.in. “When the Gangs Came to London” - film przygodowy osadzony w latach trzydziestych.

JOHN ROGERS (Współscenarzysta) rozpoczynał karierę jako komik na scenach kabaretowych w Kanadzie, zdobywając trzy nominacje do nagrody Gemini W 1994 roku pojawił się w programie Showtime “Just For Laughs,” wraz z Kelseyem Grammerem i Brettem Butlerem, a nieco później został gwiazdą sitcomu “In the Mood.” Rogers pracował także jako scenarzysta i producent przebojowej serii TV “Cosby.”

Wspólnie z gwiazdą kina akcji Jackie Chanem, Rogers stworzył animowaną serię “Jackie Chan Adventures.” W jego dorobku znajdują się także - adaptacja komiksu MattaWagnera “Mage,” “Catwoman,” “Hrabia Monte Christo" (The Count of Monte Cristo) i "Godziny szczytu 2" (Rush Hour 2).

Pochodzący z Nowego Jorku DAVID FOSTER (Producent), od dzieciństwa marzył o zostaniu dziennikarzem sportowym tak jak jego idol, nieżyjący już dziennikarz New York Times Red Smith. Z myślą o tym ukończył studia na wydziale dziennikarstwa i kina Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

Podczas wojny w Korei, Foster pisał przemówienia dla “Żelaznego Mike'a” Danielsa, generała armii amerykańskiej stacjonującej na Pacyfiku. Dzięki tym obowiązkom zdobył doświadczenie w dziedzinie public relations i po ukończeniu słuzby wojskowej rozpoczął pracę właśnie w PR. Początkowo pracował dla firmy Rogers & Cowan, a po pewnym czasie założył własną firmę. Jego klientami byli między innymi Richard Attenborough, Jane Fonda, Faye Dunaway, Clint Eastwood, James Garner, Norman Jewison, Steve McQueen, Sam Peckinpah, Robert Redford, Peter Sellers i wielu innych.

Podążając za radą kilku ze swoich klientów, w 1970 roku Foster zdecydował się na karierę producenta, a już w 1971 roku wyprodukował klasyczny już film Roberta Altmana “McCabe & Mrs. Miller” z Warrenem Beatty i Julie Christie w rolach głównych. Uznany przez Amerykański Instytut Filmowy za jeden ze stu najlepszych filmów amerykańskich, producencki debiut Fostera nie tylko zdobył wiele nagród, ale znajduje się w archiwum nowojorskiego Muzeum Sztuki Współczesnej.

Kolejne filmy w dorobku Fostera to: "Ucieczka gangstera" (The Getaway) w reżyserii Sama Peckinpaha z Stevem McQueenem i Ali McGraw, “The Drowning Pool,” z Paulem Newmanem i Joanne Woodward, “Heroes” z Henrym Winklerem, Sally Field i Harrisonem Fordem, “The Thing” Johna Carpentera z Kurtem Russellem, “Mass Appeal” z Jackiem Lemmonem, “The Mean Season” Philipa Borsosa z Kurtem Russellem i Mariel Hemingway, “Running Scared,” “Short Circuit,” “Short Circuit 2,” “Dzika rzeka" (The River Wild) w reżyserii Curtisa Hansona z Meryl Streep i Kevinem Baconem, “Maska Zorro" (The Mask of Zorro) w reżyserii Martina Campbella z Antonio Banderasem, Anthony Hopkinsem i Catherine Zeta-Jones, “Collateral Damage” z Arnoldem Schwarzeneggerem i “Wojna Harta" (Hart’s War) z Brucem Willisem i Colinem Farrellem.

Foster, którego trzej synowie także pracują w przemyśle rozrywkowym, prowadzi dość regularne wykłady na uczelni, którą sam ukończył - Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Jest także członkiem Komitetu Producentów Filmowych Academy of Motion Picture Arts and Sciences.

SEAN BAILEY (Producent) pełni obecnie funkcję dyrektora kreatywnego firmy LivePlanet, założonej w czerwcu 2000 przez Bena Afflecka, Matta Damona i Chrisa Moore. Firma kreauje przedsięwzięcia rozrywkowe łączące tradycyjne media, nowe media oraz świat fizyczny. Jako dyrektor kreatywny Bailey nadzoruje reżyserię, produkcję i rozpowszechnianie projektów LivePlanet. Jest producentem wykonawczym serii LivePlanet/HBO “Project Greenlight”, a także jest współtwórcą serii LivePlanet/ABC “Push, Nevada.”

Ostatnio zrealizowane filmy w dorobku Baileya to dramat “Matchstick Men” w reżyserii Ridleya Scotta z Nicolasem Cage, “The Emperor’s Club” z Kevinem Kline w reżyserii Michaela Hoffmana oraz “Best Laid Plans” z Reese Witherspoon w roli głównej.

JOHN LINDLEY (Zdjęcia) jest jednym z najbardziej szanowanych autorów zdjęć pracujących obecnie w przemyśle filmowym. Jego filmografia obejmuje: “Lucky Numbers”, "Masz wiadomość" (You’ve Got Mail) i “Michael” - wszystkie trzy w reżyserii Nory Ephron, “Pleasantville,” “Pociąg z forsą" (Money Train), "Kocham kłopoty" (I Love Trouble), “The Good Son,” “Sneakers,” “Ojciec panny młodej" (Father of the Bride), “Field of Dreams,” “True Believer,” “The Serpent and the Rainbow” oraz "Suma wszystkich strachów" (The Sum of All Fears) Paramount Pictures.

PHILIP HARRISON (Scenografia) może poszczycić się imponującym dorobkiem filmowym obejmującym m.in. takie tytuły jak “The Musketeer,” “The Relic,” “Sudden Death,” “Timecop,” “Stay Tuned,” “Outland” i “Hanover Street” - wszystkie wyreżyserowane przez Petera Hyamsa, “Malice,” “Ptaszek na uwięzi" (Bird on a Wire), “Płonące Mississippi" (Mississippi Burning), “Pennies from Heaven,” “Stakeout,” “White Nights,” “The Razor’s Edge,” “52 Pick-Up,” “Valentino,” “Lisztomania”, a także film o przygodach Jamesa Bonda "Nigdy nie mów nigdy" (Never Say Never Again).

Na liście filmów, podczas realizacji których pracował TERRY RAWLINGS (Montaż) znajdują się: “Watership Down,” “The Musketeer,” “Osaczeni" (Entrapment), “Wydział pościgowy" (U.S. Marshals), “Święty" (The Saint), “GoldenEye,” “Obcy" (Alien), “Obcy 3" (Alien3), “F/X,” “Łowca androidów" (Blade Runner), “Rydwany ognia" (Chariots of Fire), “Yentl” i “No Escape.”

DAN LESTER (Kostiumy) pracował już wcześniej nie tylko z Jonem Amielem - podczas realizacji filmu “Sommersby” - ale także ze scenografem Philipem Harrisonem - “The Relic,” “Spawn,” “Timecop” i “Sudden Death.” Za pracę na potrzeby małego ekranu, Lester otrzymał nominację do nagrody Emmy - mini-seria “Dallas: The Early Years” (praca wspólna z Winnie Douglas). Inne filmy i seriale w jego dorobku to przebojowa seria TV “C.S.I.: Crime Scene Investigation”, “Little Monsters,” “The Getaway,” “Judgment Night” i “Used People.”

GREGORY L. MCMURRY (Efekty Wizualne) zajmuje się efektami wizualnymi już od roku 1979 - “Star Trek: The Motion Picture,” “Łowca androidów" (Blade Runner), “Bliskie spotkania trzeciego stopnia" (Close Encounters of a Third Kind), “Brainstorm”, “2010: The Year We Make Contact.” McMurry od lat pracuje nad kombinacją cyfrowych, trójwymiarowych (3D), zminiaturyzowanych i fizycznych efektów wizualnych, a także zajmuje się projektowaniem złożonego cyfrowego i mechanicznego sprzętu do tworzenia takich efektów. Jest pionierem w wykorzystaniu efektów cyfrowych, a ponadto specjalizuje się w projektach wymagających zastosowania różnorodnych technik. Jego dorobek obejmuje także takie filmy jak “Queen of the Damned,” “Jingle All the Way,” “Sudden Death,” “Timecop,” “Out to Sea,” “Waiting to Exhale,” “Miracle on 34th Street” oraz “Bill & Ted’s Bogus Journey”

Jeden z ważniejszych talentów tworzących współczesną muzykę filmową,

CHRISTOPHER YOUNG (Kompozytor) stworzył ścieżkę muzyczną do licznych tytułów reprezentujących różnorodne gatunki filmowe.

Urodzony w 1959 roku w Red Bank, New Jersey, Young ukończył Hampshire College, Massachusetts na wydziale muzyki oraz North Texas State University zanim we wczesnych latach 80-tych przeniósł się do Kalifornii. W ciągu kliku lat jego niezwykłe zdolności zwróciły na niego uwagę wielkich studiów filmowych oraz znanych reżyserów. Otrzymał dwie nominacje do nagrody Emmy za kompozycje do “Last Flight Out” oraz świetnie przyjętej przez krytyków produkcji HBO “Norma Jean & Marilyn.” Będąc zdobywcą nagrody Saturn dla Najlepszej Muzyki - “Hellbound: Hellraiser II” - został uhonorowany tytułem “Kompozytora Roku” przez Scorelogue.com.

Filmy w dorobku Younga to m.in. “Zabijanie na śniadanie" (Bandits), “The Shipping News,” “The Glass House,” “Swordfish,” “Sweet November,” “The Hurricane,” “In Too Deep,” “Urban Legend,” “Hazardziści" (Rounders), “Entrapment,” “Desperatki" (Set It Off), “Hush, “The Man Who Knew Too Little” i “Murder at 1600.”

DAVID HOUSEHOLTER (Współproducent) pracuje obecnie nad realizacją filmu “Elf” dla New Line Cinema. Inne jego filmy to “Clockstoppers” z Jesse Bradfordem, Paulą Garces i Frenchem Stewartem, “Gruby i chudszy" (The Nutty Professor) - funkcja asystenta reżysera, "Co gryzie Gilberta Grape'a" (What’s Eating Gilbert Grape), “Little Nicky,” “Mystery Men” i “Mercury Rising.”

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Jądro Ziemi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy