Reklama

"Gothika": SCENOGRAFIA I KOSTIUMY

Scenografia w pełnej niepokojącej atmosfery Gothice odzwierciedla szok, jaki czeka dr Mirandę Grey – szczególnie w scenach rozgrywających się w więzieniu w Woodward., mrocznej, przygnębiającej instytucji, w której zostaje zamknięta razem ze swoimi byłymi pacjentkami.

Głównym miejscem, w którym realizowano sceny było więzienie z przełomu wieków St. Vincent-de-Paul znajdujące się w Laval, Quebec, na północny-wschód od Montrealu. Filmowcy początkowo zamierzali wybudować scenografię w studio, ale tak jak reżyser Mathieu Kassovitz, zakochali się w mrocznych murach opuszczonego więzienia zwanego potocznie SVP. “Kilka scen w scenariuszu zostało poszerzonych, abyśmy mogli wykorzystać większe przestrzenie SVP. Kiedy szukaliśmy lokalizacji w okresie przedprodukcyjnym, natrafiliśmy na SVP i od razu wiedzieliśmy, że o takie miejsce nam chodzi,” mówi producent Susan Levin. “To więzienie idealnie oddaje nastrój filmu.”

Reklama

Scenograf Graham “Grace” Walker i jego zespół przystosowali do potrzeb filmu, takie miejsca w SVP jak klatki schodowe, cele z łuszczącą się na ścianach farbą, trzypoziomową, przypominającą atrium świetlicę oraz plac, na którym Chloe ostrzega Mirandę przed grożącym jej niebezpieczeństwem.

Zespół Walkera skonstruował kilka elementów scenografii Woodward w studio w Montrealu Cite du Cinema: biura administracji, wspólną łazienkę oraz przeszklone cele. “Największym wyzwaniem w projektowaniu scenografii do tego filmu było utrzymanie jego spójnego wyglądu. Zdjęcia były bowiem realizowane w wielu różnych miejscach,” mówi Walker. “Udało nam się to stworzyć dzięki fantastycznej ekipie, z którą pracowałem w Montrealu. To naprawdę wyjątkowo utalentowani artyści.”

“Miejsca, w których kręciliśmy naprawdę bardzo pasowały do atmosfery filmu,” mówi Berry. “To dzięki nim aktorzy mogli wejść w ten wyjątkowy nastrój.”

“Grace w swojej wizji inspirował się prawdziwym więzieniem. Błyskotliwie rozwinął także koncepcję gotyku,” mówi Silver o zamiłowaniu Walkera do szczegółów. Razem z Mathieu i autorem zdjęć Matthew Libatique, Grace wykreował swoisty charakter zakładu w Woodward.”

Reżyser Kassovitz podkreśla wagę współpracy z Walkerem, Libatique, i projektantką kostiumów Kym Barrett. “Bardzo ważne było dla nas to, aby wszystkie elementy razem współgrały i tworzyły bardzo stylowe, mroczne środowisko,” wyjaśnia. “Oświetlenie i scenografia nie mogły być mroczne tylko w najbardziej przerażających partiach filmu. Musiały być niepokojące przez cały czas jego trwania. Nie chciałbym, aby widzowie nagle zostali oderwani od tego mrocznego nastroju.”

Aby zrealizować wizję Kassovitza, Walker stworzył imponującą paletę barw. “Starałem się osiągnąć odpowiedni nastrój przy użyciu stonowanych szarości i brązów. Nigdy wcześniej nie używałem takich kolorów,” mówi Walker, który zaprojektował scenografię do takich filmów jak Ghost Ship, Queen of the Damned i Wyspa doktora Moreau (The Island of Dr. Moreau).

Walker i Kassovitz współpracowali ściśle z autorem zdjęć Matthew Libatique, który otrzymał w 2001 roku nagrodę Independent Spirit za niesamowite zdjęcia do filmu Requiem dla snu (Requiem for a Dream). To właśnie dzięki tej współpracy film Gothika może poszczycić się niepokojącym wyglądem i nowoczesnym stylem. “Chciałem, aby kamera poruszała się jak duch i docierała do miejsc, do których fizycznie nie byłaby w stanie dotrzeć,” wyjaśnia Kassovitz. “Mieliśmy do czynienia z kilkoma naprawdę trudnymi sekwencjami, szczególnie tymi w przeszklonych celach, gdzie trzeba było bardzo uważać na odbijające się światło.”

“Mathieu dokładnie wie, jak operować kamerą, żeby wciągnąć widza w wewnętrzną podróż Mirandy,” mówi Silver. “W filmie jest wiele scen, w których dwie osoby rozmawiają w celi. To spore wyzwanie dla reżysera. Dzięki Mathieu każda taka rozmowa jest interesująca i wyjątkowa. Są także sceny, w których Miranda usiłuje w jakiś sposób dowiedzieć się, czy jest na granicy obłędu. Halle musiała w tych scenach grać sama. Widać tutaj jej talent jako aktorki i talent Mathieu jako reżysera.”

Berry, która pracowała wcześniej z tak różnorodnymi reżyserami jak Warren Beatty, Martha Coolidge, Lee Tamahori, Tony Scott i Spike Lee, mówi, że jej współpraca z Kassovitzem zaowocowała poruszającą kreacją, która była dokładnie w takim tonie, jaki wcześniej wypracowali. “Mathieu posiada świetne oko i naprawdę wyjątkowy talent do opowiadania historii przy użyciu kamery. Jest też aktorem, więc rozumie i docenia pracę aktorską. Ma własny, niezależny styl i chyba dzięki temu ten film jest taki wyjątkowy.”

“Mathieu był niesamowity, ponieważ dokładnie od pierwszego dnia zdjęć zaczęliśmy naprawdę razem pracować,” mówi Robert Downey Jr. “Dzięki jego pomocy bez wysiłku zagrałem Pete’a. To nie było łatwe, ale dokonałem tego bez wysiłku. Tuż przed rozpoczęciem zdjęć wyglądałem dość konserwatywnie. Mathieu więc podszedł do mnie, zmierzwił mi włosy, dał swoja koszulkę i powiedział ‘Pete musi być bardziej wyluzowany.’ Bardzo mi się to spodobało, ponieważ często jestem gotowy być dla roli bardziej konserwatywny i nie do końca jestem wtedy sobą. Mathieu nie oczekiwał tego ode mnie. Powiedział ‘Nie, Pete powinien być bardziej podobny do ciebie.’”

“Gra aktorska to trudny, intymny proces,” mówi Kassovitz. “Ponieważ sam jestem aktorem, czuję, że jestem w stanie nieźle porozumiewać się z aktorami. Wolę jednak reżyserowanie, bardziej mnie to interesuje.”

Ponieważ Berry pojawia się w prawie każdej scenie filmu, produkcja została przerwana na prawie miesiąc, po tym, jak aktorka zraniła się w nadgarstek kręcąc scenę z Downeyem. “Gothika jest potwierdzeniem siły i talentu Halle,” twierdzi Silver. “Jest wspaniałą aktorka, pełną niesamowitej energii.”

“Uwielbiałam pracę z Halle,” mówi Cruz. “Od pierwszego dnia, kiedy się z nią spotkałam na planie. Sprawiła, że czułam się bardzo dobrze. Jest prawdziwą kobietą – inteligentną, zabawną i uczciwą.”

“Wspaniale było móc obserwować Halle przy pracy,” mówi Charles Dutton, który zna Berry od wielu lat, ale nigdy wcześniej z nią nie pracował. “Jest bardzo inteligentną i odważną aktorka. To prawdziwa profesjonalistka.”

Chociaż proces odtwarzania postaci Mirandy był bardzo wyczerpujący, Berry mówi o nim z entuzjazmem, “Jestem dumna, że mogłam stać się częścią filmu Gothika. Jest w tym filmie kilka scen, które przeraziły mnie podczas realizacji zdjęć, chociaż dokładnie wiedziałam, co będzie dalej! Jeśli więc widzowie wyjdą z kina naprawdę przestraszeni, będę wiedziała, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty.”

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Gothika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy