Wielki Test Wiedzy o Polskim Filmie
Reklama

Ikony Polskiego Filmu: Kultowe sceny

Oto sekwencje nominowane w kategorii Kultowa scena w plebiscycie Ikony Polskiego Filmu, organizowanym przez INTERIA.PL wspólnie z Telewizją Polską.

W pamięci każdego człowieka szczególne miejsce zajmują chwile, które w znaczący sposób wpłynęły na jego życie. Narodziny dziecka, składanie przysięgi małżeńskiej, zdawanie matury... Podobnie rzecz się ma z filmowymi scenami, które wywarły na nas duże wrażenie: rozbawiły, wzruszyły, skłoniły do zmiany opinii na jakiś temat.

W naszym plebiscycie wybraliśmy dwadzieścia kultowych scen z polskich filmów i chcemy, żebyście wybrali tą najważniejszą, najbardziej pamiętną, z różnych powodów wam najbliższą.

Do wyboru macie zarówno tak klasyczne już pozycje, jak zrywanie nenufarów przez Toliboskiego (Karol Strasburger) w "Nocach i dniach" Jerzege Antczaka oraz słynne "łubudubu" z "Misia" Stanisława Barei, jak i sekwencje zupełnie nowe: wyjazd z Polski w "Różyczce" Jana Kidawy-Błońskiego czy rapowanie "Magika" (Marcin Kowalczyk) w "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida.

Reklama

Czasem będą to sceny wzbudzające wzruszenie - Maciek Chełmicki (Zbigniew Cybulski) zapalający kieliszki ze spirytusem, symbolizujące poległych kolegów w "Popiele i diamencie" Andrzeja Wajdy, innym razem śmiech - pojedynek Pawlaka (Wacław Kowalski) z Kargulem (Władysław Hańcza) przy płocie w "Samych swoich" Sylwestra Chęcińskiego.

Niektóre sekwencje będą pełne emocji - pojedynek Andrzeja (Leon Niemczyk) i młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz) w "Nożu w wodzie" Romana Polańskiego, a inne głębokich przemyśleń - jak w "Psach" Władysława Pasikowskiego, gdy Franz (Bogusław Linda) tłumaczy Angeli (Agnieszka Jaskółka), czemu zostawiła go żona.

Ikony Polskiego Filmu - Kultowa scena:

1. "Rejs", reż. Marek Piwowski - Wybór metody głosowania podczas zebrania na statku

2. "Miś", reż. Stanisław Bareja - Wacław Jarząbek odśpiewuje pieśń na cześć prezesa klubu: "łubudubu, łubudubu niech nam żyje..."

3. "Seksmisja", reż. Juliusz Machulski - Albert i Maks dowiadują się, że Mikołaj Kopernik był...kobietą

4. "Dzień świra", reż. Marek Koterski - Adaś Miauczyński udziela synowi "bezstresowej" lekcji języka angielskiego

5. "Sami swoi", reż. Sylwester Chęciński - Pojedynek Pawlaka z Kargulem przy płocie na tłuczenie garnków i cięcie koszul

6. "Popiół i diament", reż. Andrzej Wajda - Maciek Chełmicki zapala kieliszki ze spirytusem, symbolizujące poległych kolegów

7. "Wniebowzięci", reż. Andrzej Kondratiuk - Lutek dzieli się w hotelu refleksją : "Tylu fajnych chłopaków zmarnowało się... przez kobiety"

8. "Nóż w wodzie", reż. Roman Polański - Dziennikarz Andrzej prowadzi z autostopowiczem niebezpieczną grę nożem przy stoliku na jachcie

9. "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz", reż. Stanisław Bareja - Chłoporobotnik chwali się na dworcu, jak doskonałe ma połączenie komunikacyjne do pracy

10. "Ziemia obiecana", reż. Andrzej Wajda - Karol Borowiecki, Max Baum i Moryc Welt odmierzają krokami ziemię pod przyszłą inwestycję

11. "Vabank", reż. Juliusz Machulski - Kramer próbuje udowodnić swoją niewinność, prowadząc komisarza do mieszkania, gdzie rzekomo mieszka murzyn

12. "Psy", reż. Władysław Pasikowski - Franz Maurer tłumaczy Angeli, dlaczego odeszła jego żona: "bo to zła kobieta była"

13. "Jesteś Bogiem", reż. Leszek Dawid - Magik rapuje na klatce schodowej utwór "Plus i Minus"

14. "Piłkarski poker", reż. Janusz Zaorski - Sędzia Laguna tłumaczy koledze po fachu: "ja jestem uczciwy - zapłacili za 3:0, to będzie 3:0"

15. "Różyczka", reż. Jan Kidawa - Błoński - Finałowa scena wyjazdu z Polski

16. "Drogówka" reż. Wojciech Smarzowski - Sierżant sztabowy Król zatrzymuje auto prowadzone przez pijanego posła, który zasłania się immunitetem

17. "Jak rozpętałem II wojnę światową", reż. Tadeusz Chmielewski - Przesłuchanie Franka Dolasa, który podaje się za Grzegorza Brzęczyszczykiewicza

18. "Wodzirej", reż. Feliks Falk - Lutek Danielak w końcowej scenie filmu dostaje w twarz

19. "Krótki film o miłości", reż. Krzysztof Kieślowski - Scena prawie erotyczna między Magdą i Tomkiem

20. "Noce i dnie", reż. Jerzy Antczak - Józef Toliboski wchodzi do stawu i zrywa Barbarze kwitnące nenufary

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy