Reklama

TR Warszawa: Grzegorz Jarzyna nie został odwołany

Decyzją prezydent Warszawy Grzegorz Jarzyna przestał pełnić obowiązki dyrektora TR Warszawa, pełni funkcję zastępcy dyrektora naczelnego ds. artystycznych. Dyrektorem naczelnym została Natalia Dzieduszycka - poinformował TR Warszawa w przesłanym PAP komunikacie.

Decyzją prezydent Warszawy Grzegorz Jarzyna przestał pełnić obowiązki dyrektora TR Warszawa, pełni funkcję zastępcy dyrektora naczelnego ds. artystycznych. Dyrektorem naczelnym została Natalia Dzieduszycka - poinformował TR Warszawa w przesłanym PAP komunikacie.
Grzegorz Jarzyna /AKPA

TR Warszawa, w przesłanym PAP w czwartek komunikacie odniósł się do artykułu "Gazety Stołecznej" z 13 grudnia. "Pragniemy wyjaśnić, że Grzegorz Jarzyna nie został odwołany: nadal jest zastępcą dyrektora naczelnego do spraw artystycznych. Decyzją prezydent Warszawy Grzegorz Jarzyna przestał pełnić obowiązki dyrektora naczelnego, które przejęła Natalia Dzieduszycka, do tej pory zastępca dyrektora do spraw organizacyjno-finansowych" - napisano w komunikacie.

W komunikacie zaznaczono, że teatr jest w procesie reorganizacji, związanej z przygotowaniami do przejścia do nowej siedziby na Placu Defilad. "Chcemy podkreślić, że decyzje pani prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz dotyczące TR Warszawa, w tym powołanie Natalii Dzieduszyckiej na stanowisko pełniącej obowiązki dyrektora naczelnego, zapadają w porozumieniu z teatrem. Ich celem jest wsparcie TR Warszawa w trudnym procesie reorganizacji i przygotowania do nowego sposobu działania i zarządzania w przyszłej siedzibie" - poinformowano.

Reklama

Jak podkreślono, stopniowy wzrost dotacji dla TR Warszawa od poziomu 8 mln zł w 2014 r. do 12 mln zł w 2017 r. związany jest z rozszerzeniem działalności teatru, który od stycznia tego roku działa na trzech scenach.

"Grzegorz Jarzyna jako dyrektor artystyczny TR Warszawa nie był odpowiedzialny za politykę finansową w teatrze. Jego rola polegała na kształtowaniu programu artystycznego teatru w ramach finansowych, wytyczonych przez dyrektora naczelnego. Program był realizowany zgodnie z wytycznymi i nigdy nie przekroczył wyznaczonych ram. Podana w artykule stawka Grzegorza Jarzyny za reżyserię spektaklu +Męczennicy+ została zawyżona o 20 proc. w stosunku do faktycznej. Jest to niższe honorarium w porównaniu do wynagrodzeń innych polskich twórców tej rangi zapraszanych do TR. W przypadku reżyserów zagranicznych honoraria przekraczają 25 tys. euro, co i tak jest korzystną dla teatru stawką, biorąc pod uwagę poziom wynagrodzeń na świecie" - zaznaczono.

Jak dodano, honoraria w TR Warszawa uzależnione są od dorobku i pozycji artystycznej reżyserów i reżyserek, a przy ich ustalaniu brane są pod uwagę wcześniejsze wynagrodzenia w innych teatrach. "Za każdym razem teatr negocjuje honorarium, aby uzyskać jak najkorzystniejszą stawkę, dyrektor artystyczny nie uczestniczy w tym procesie. Przywołane w artykule przykłady honorariów reżyserskich są skrajne: wynagrodzenie reżysera z ponad 20 letnim dorobkiem i pozycją w międzynarodowym obiegu teatralnym zestawiono z honorarium debiutantki" - napisano.

W komunikacie przypomniano, że Grzegorz Jarzyna był jednym z założycieli Fundacji Generacja TR, która wspierała finansowo realizację programu artystycznego teatru, lecz nie odpowiadał za jej funkcjonowanie i nie podejmował decyzji finansowych. Za działalność Fundacji odpowiadał jej prezes.

"Wraz z powołaniem z początkiem listopada b.r. na stanowisko p.o. dyrektora naczelnego, Grzegorz Jarzyna rozpoczął program naprawy finansów teatru. Po zapoznaniu się z wynikami audytu, zarządził wewnętrzną kontrolę w Fundacji Generacja TR i zdecydował o jej likwidacji. Utworzył nowe stanowisko zastępcy dyrektora do spraw finansów i organizacji i zatrudnił na to stanowisko Natalię Dzieduszycką, z którą przygotował Raport Otwarcia, omawiający szczegółowo faktyczny stan finansów teatru. W porozumieniu z Organizatorem teatr rozpoczął realizację planu naprawy finansów, który poprawi działanie instytucji i zagwarantuje optymalną gospodarkę finansową w TR" - napisano w komunikacie.

Od lutego 2017 r. TR Warszawa gra stale w trzech przestrzeniach: na dużej scenie i w sali warsztatowej w siedzibie przy ul. Marszałkowskiej 8 oraz na nowej, dodatkowej scenie w hali ATM Studio, mieszczącej się przy ul. Wał Miedzeszyński 384, gdzie znajduje się sala teatralna z widownią na ponad 300 miejsc, sala edukacyjna, funkcjonalnie zaaranżowana przestrzeń foyer oraz parking. Docelowo teatr ma działać w nowej siedzibie na Placu Defilad. Wspólny gmach TR Warszawa i Muzeum Sztuki Nowoczesnej ma być gotowy do użytku pod koniec 2020 roku.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Grzegorz Jarzyna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy