Jak "Komornik" walczy o Oscara

"Komornik" Feliksa Falka, zgłoszony przez Polskę do Oscara w kategorii "najlepszy film nieanglojęzyczny", otrzymał 150 tysięcy dolarów na promocję w USA. Taką kwotą nie dysponował żaden polski obraz. W Los Angeles odbyły się już pierwsze pokazy filmu dla członków Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Jak pisze "Rzeczpospolita", przyzwoite wypromowanie tytułu pochłania co najmniej 200-300 tysięcy dolarów. W przypadku filmów "Życie jest piękne", "Nigdzie w Afryce" czy "Koli" było to ponad milion dolarów.

Reklama

Agnieszce Holland przy filmie "Europa, Europa" i Krzysztofowi Kieślowskiemu przy "Czerwonym" także pomógł dystrybutor amerykański.

Polskie filmy, ubiegające się o nominację do Oscara, na takie sumy nigdy nie mogły liczyć - informuje "Rzeczpospolita". "Wrony" Doroty Kędzierzawskiej miały budżet reklamowy w wysokości 11 tysięcy dolarów, "Cwał" Krzysztofa Zanussiego - 25 tysięcy dolarów, "Życie jako choroba śmiertelna przenoszona drogą płciową" tego samego reżysera - 35 tysięcy dolarów. Podobną sumę wyłożono na promocję "Historii miłosnych" Jerzego Stuhra.

Po raz pierwszy w historii z pewnym rozmachem będzie promowany w tym roku polski film. Taką decyzję podjęło kierownictwo Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - dyrektor Agnieszka Odorowicz oraz zajmujący się zagraniczną promocją wicedyrektor Maciej Karpiński.

Instytut przeznaczył na amerykańską reklamę "Komornika" 100 tysięcy dolarów, ok. 50 tysięcy dorzucił koproducent, czyli Telewizja Polska. Dzięki temu zaangażowana została profesjonalna amerykańska agencja Mediaplan PR, która wylansowała podczas poprzednich edycji Oscarów filmy skandynawskie i czeskie.

"Komornik" został zgłoszony do Złotego Globu, 5 listopada w Los Angeles odbył się pokaz filmu dla zagranicznych dziennikarzy akredytowanych w Hollywood. Do członków Akademii Mediaplan rozsyła kasety z filmem i materiały promocyjne. Reklamy filmu ukażą się w branżowym piśmie "Variety". Trwają poszukiwania sponsorów, by udało się wykupić powierzchnię reklamową w "The Hollywood Reporter" oraz brytyjskim "Screen International".

Działania promocyjne prowadzi jednocześnie Telewizja Polska. Około 100 najpoważniejszych dystrybutorów dostało kasety z filmem.

W styczniu 2006 "Komornik" trafi na festiwal filmowy w Palm Springs. Dojedzie tam wówczas reżyser Feliks Falk oraz ekipa aktorska.

Oscarowe nominacje zostaną ogłoszone 31 stycznia 2006 roku.

Rzeczpospolita
Dowiedz się więcej na temat: Feliks Falk | Andrzej Chyra | \ Film | Oscary | Los Angeles | "Rzeczpospolita" | komornik | film

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje