Reklama

30-lecie Telewizji Polsat: Stacja, która zmieniła krajobraz polskich mediów

Telewizja Polsat świętuje 30 lat istnienia. Przez trzy dekady stacja wyemitowała tysiące kinowych hitów, seriali, programów rozrywkowych oraz informacyjnych. Nie brakowało również transmisji najważniejszych wydarzeń sportowych i festiwali muzycznych. Widzowie śmiali się do łez podczas emisji "13 posterunku", "Miodowych lat", "Świata według Kiepskich", kibicowali uczestnikom teleturniejów "Idź na całość", czy "Awantura o kasę", wzruszali się, gdy pierwszy raz na ekranach zobaczyli "Titanic" z Kate Winslet i Leonardo DiCaprio w rolach głównych. Czy to właśnie bogata oferta programowa sprawiła, że debiutująca w 1992 roku telewizja odniosła sukces? Co zyskaliśmy dzięki Polsatowi? Czy nowa stacja zmieniła świadomość Polaków? O odpowiedzi na te pytania poprosiliśmy medioznawczynię, prof. Małgorzatę Bogunię-Borowską.

Polsat: Historia w pigułce

5 grudnia 1992 roku wystartowała pierwsza prywatna, niezależna telewizja w Europie Środkowo-Wschodniej - Telewizja Polsat. 

Choć nowa telewizja zaczynała nieśmiało i musiała zdobyć zaufanie widzów, którzy przyzwyczajeni byli do oferty telewizji publicznej, bardzo szybko zyskała przychylność publiczności. Być może pomógł w tym pewien rodzaj "świeżości", który wniosła ze sobą do mediów i proponowane przez nią, ciekawe i oryginalne, formaty. Już w 1993 roku na antenie Telewizji Polsat zadebiutował pierwszy talk-show w telewizji komercyjnej - "Na każdy temat", prowadzony najpierw przez Andrzeja Woyciechowskiego, a następnie kilka lat przez Mariusza Szczygła. W kolejnych latach widzowie mieli okazję poznać Zygmunta Chajzera, bramki i kota Zonka, czyli teleturniej "Idź na całość", czy bohaterów seriali "13 posterunek", "Miodowe lata", a chwilę później losy Ferdka Kiepskiego i jego zwariowanej rodzinki w hitowym "Świecie według Kiepskich". Wszystkie te produkcje biły rekordy oglądalności, gromadząc przed ekranami nawet 10 milionów widzów (tak było choćby w przypadku "Idź na całość").

Reklama

Pozycja Polsatu z każdym rokiem się umacniała, a gruntowały ją dodatkowo transmisje wydarzeń na żywo - przede wszystkim meczy piłkarskich mistrzostw czy walk bokserskich. Z czasem zaczęły powstawać również kanały tematyczne. Obecnie dużą popularnością cieszą się programy informacyjne, nadawane przez Polsat News, rozgrywki sportowe w Polsat Sport, czy hity światowego kina w Polsat Film.

Dziś Polsat to 39 kanałów telewizyjnych, nadawanych 24 godziny na dobę, które codziennie oglądają miliony Polaków. Jakie czynniki sprawiły, że stacja odniosła tak ogromny sukces?

Medioznawczyni o fenomenie Polsatu

"Polsat przez jakiś czas szukał swojego miejsca wizerunkowo i dzisiaj je znalazł gdzieś pomiędzy telewizją publiczną a TVN-em. Jest bardzo wyrazisty, ma swoją tożsamość, ma swoją jakość oraz swoich dziennikarzy. Jest bardzo obiektywny politycznie, co jest dosyć istotne." - mówi medioznawczyni, prof. Małgorzata Bogunia-Borowska.

Ekspertka zaznacza, że Polsat od zawsze starał się dotrzeć do szerokiej grupy widzów, zarówno do grup elitarnych, jaki i grup niższych

"To się przejawiało w takich formatach jak chociażby "Świat według Kiepskich", gdzie publiczność stanowili początkowo ludzie z klas niższych. To był dla nich serial, ale prezentowany humor, dowcip i pewna analiza społeczeństwa trafiała także do klas wyższych" - dodaje. 

"Polsat nie pozostawił tych, którzy być może nie byli beneficjentami przemian, reform w Polsce lat 90., którzy poszukiwali mniej wyszukanej rozrywki. Paradoksalnie telewizji udało się stworzyć takie seriale, które jednak promowały pewien język, pewne określenia weszły nawet do kultury słowa".

Seriale, które cieszyły się największą popularnością, a więc "Miodowe lata", czy "Świat według Kiepskich", jak komentuje prof. Bogunia-Borowska "pokazywały Polskę B, trochę humorystycznie, ale też stanowiły taki dokument codzienności tamtych czasów". 

"Z tego się śmialiśmy, tak żyliśmy, przynajmniej część z nas. To jest nasza historia" - podkreśla.

Za największe atuty Telewizji Polsat Małgorzata Bogunia-Borowska uznaje programy publicystyczne oraz kanały sportowe, które jej zdaniem, charakteryzują się najwyższą jakością. Ekspertka doceniła pracę dziennikarzy, komentujących wydarzenia sportowe i zasiadających w przed- i pomeczowym studio.

"W transmisji wydarzeń sportowych Polsat jest marką samą w sobie" - zapewnia.

Zobacz również:

Kulisy wielkiego sportu w telewizji. „Siłą są ludzie”

Polska telewizja z kosmosu. Nie uwierzycie, kto wymyślił nazwę Polsat! [rozmowa z Tadeuszem Drozdą]

Zonk, "Idol", disco polo i "Czarodziejka z księżyca". Co dziennikarze Interii oglądali w Polsacie?  

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy