Reklama

"Matrix" w finale Festiwalu Muzyki Filmowej

To będzie niesamowity pokaz! W finale przyszłorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zobaczymy symultaniczne wykonanie koncertowe głośnej produkcji "Matrix". Po raz pierwszy impreza odbędzie się we wrześniu, a nie w maju.

- Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie sam Don Davis - autor muzyki do kultowej trylogii "Matrix" - mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

To nie jedyna ważna informacja dla fanów festiwalu. W przyszłym roku, zamiast jak dotychczas w maju, festiwal odbędzie się w ostatni weekend września.

- Fani festiwalu wielokrotnie prosili nas o zmianę terminu: maj to czas matur i przygotowań do sesji. Stąd pomysł, aby przenieść festiwal na jesień, na ostatni weekend września - wyjaśnia Izabela Helbin.

Reklama

26 września rozpoczną się warsztaty filmowe, a przez trzy kolejne dni w hali ocynowni ArcelorMittal Poland odbędą się tradycyjne spotkania z najbardziej spektakularnymi tytułami i twórcami muzyki filmowej.

Prace nad przygotowaniem wersji symultanicznej tej produkcji trwały kilka lat, a projekt "Matrix Symultanicznie" będzie amerykańsko-niemiecko-polską koproducją realizowaną we współpracy z kompozytorem Donem Davisem, European Filmphilharmonic Institute i studio Warner Bros.

Dzieło zostanie też zaprezentowane w niezwykłym wnętrzu hali ocynowni Arcellor Mittal Poland w Krakowie. Koncert finałowy zaplanowano na 29 września.

- To będzie rozrywka przyszłości na najwyższym poziomie. Wizjonerskie obrazy science fiction połączymy z brzmieniem dużej orkiestry symfonicznej i chóru - zapowiada Izabela Helbin. - Film zostanie zaprezentowany na wielkim ekranie w jakości HD, a nowe technologie wykorzystywane w produkcji widowiska zapewnią niezapomniane wrażenia. "Matrix" w wersji symultanicznej to wyjątkowe doświadczenie muzyczne i wizualne, a także spore wyzwanie pod względem realizacji technicznej i muzycznej. W przeciwieństwie do zwykłego seansu kinowego czy koncertu mamy do czynienia z dziełem totalnym.

Nakręcony w 1999 r. "Matrix" to film, który przeszedł do historii kina. Za produkcję i reżyserię odpowiadali bracia Larry i Andy Wachowscy (obecnie rodzeństwo Lana i Andy Wachowscy), którym mistrzowsko udało się połączyć wątki odnoszące się do filozofii, religii, a w szczególności do informatyki i cybernetyki. Film odegrał też bardzo ważną rolę w kulturze cyberpunkowej: ugruntował styl i ubiór cyberpunka złożony z długich płaszczy, wysokich butów i przeciwsłonecznych okularów.

Budżet filmu wynosił 63 mln dolarów i przyniósł ponad 171 milionów dolarów zysku w samych tylko Stanach Zjednoczonych oraz 456 milionów na całym świecie. Entuzjastyczny odbiór filmu zarówno przez widzów jak i krytykę, zaowocował kolejnymi dwiema częściami ("Matrix: Reaktywacja", "Matrix: Rewolucje"), a także filmem dokumentalnym "Matrix Revisited", grami komputerowymi ("Enter the Matrix", "The Matrix Online" i "The Matrix: Path of Neo"), oraz krótkimi animowanymi filmami "Animatrix", które skupiły się na pobocznych wątkach filmowego świata.

Na temat samego filmu, jego produkcji czy filozofii w nim zawartej powstało też kilkadziesiąt książek dystrybuowanych na całym świecie. Film stał się filozofią i zyskał grono wyznawców we wszystkich zakątkach świata. "Matrix" otrzymał kilkadziesiąt prestiżowych nagród, w tym m.in. 4 Oscary za najlepsze efekty specjalne, dźwięk, montaż oraz montaż dźwięku, 2 nagrody BAFTA, czy 3 nagrody MTV Movie Awards. Ścieżka dźwiękowa, której autorem jest jeden z bardziej interesujących kompozytorów Hollywood i dwukrotny zdobywca nagrody Emmy - Don Davis, była nominowana do nagrody Grammy.

Don Davis (ur. w 1957 r. w Aneheim w Kalifornii) to dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii "Matrix". Studiował na University of California (UCLA) na kierunku teorii muzyki i kompozycji. Już po ukończeniu 20. roku życia trafił do branży filmowej. Na początku zajmował się orkiestracją i dyrygenturą muzyki filmowej, po czym na początku lat 80. rozpoczął karierę kompozytora. Skomponował muzykę do licznych amerykańskich seriali telewizyjnych, gier video, a także do filmów kinowych, takich jak "Kiedy mężczyzna kocha kobietę", "Za linią wroga", "Ballistic", "Dom na Przeklętym Wzgórzu" czy "Park Jurajski III", oraz do jednego z pierwszych filmów braci Wachowskich "Brudne pieniądze" z 1996 roku. Poza muzyką filmową Davis skomponował około 30 utworów muzyki kameralnej i utworów orkiestrowych, wielokrotnie był gościem Festiwalu Nowej Muzyki w Donaueschingen, a w październiku 2010 odbyła się premiera jego opery - Rio de Sangre w Milwaukee/Wisconsin.

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic. Wszystkie koncerty odbywają się w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland w Nowej Hucie, w Krakowie.

Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!

Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama