Reklama

Sporu o abonament ciąg dalszy

Zachowanie systemu abonamentowego, ale zmodyfikowanego tak, by widzowie mogli go odliczać od podatku, proponują szefowie TVP, Polsatu i TVN we wspólnym piśmie do marszałka Sejmu.

Prezes Zarządu TVP S.A. Andrzej Urbański, przewodniczący Rady Nadzorczej Telewizji Polsat SA Zygmunt Solorz-Żak i prezes Zarządu TVN SA Piotr Walter proszą też marszałka Bronisława Komorowskiego o spotkanie, poświęcone głównym problemom rozwoju rynku telewizyjnego, a przede wszystkim rozwoju cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce.

Rzecznik marszałka Jerzy Smoliński powiedział PAP, że list prezesów TVP, TVN i Polsatu wpłynął, ale Komorowski jeszcze się z nim nie zapoznał. Smoliński nie wykluczył, że do spotkania, o które proszą prezesi telewizji, mogłoby dojść w przyszłym tygodniu. Natomiast już w piątek, 25 kwietnia, wszyscy trzej prezesi mają się spotkać w sprawie cyfryzacji z prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anną Streżyńską.

Reklama

Prezes TVP powiedział w czwartek, 24 kwietnia, dziennikarzom, że inicjatywa wspólnego wystąpienia trzech telewizji wyszła od Solorza-Żaka.

"Nie było przy tym żadnego kompromisu, żadnego handlu, żadnego układu. Trzech prezesów trzech największych telewizji, mających 80 proc. rynku, wyraziło zatroskanie i nadzieję, że ich głos zostanie wysłuchany w dwóch podstawowych kwestiach: po pierwsze niepsuciu tego rynku i po drugie przyszłości rynku cyfryzacji w Polsce" - mówił Urbański.

"I myśmy wyrazili opinię, że bez stanowiska tych trzech nadawców nie da się tego zrobić" - dodał.

Jak podkreślili w liście do marszałka prezesi, abonament jest powszechną formą dofinansowania mediów publicznych w większości krajów europejskich, które jednocześnie mają ustawowo narzucone pewne ograniczenia w pozyskiwaniu przychodów reklamowych. "Modele są różne: od całkowitego zakazu nadawania reklam (BBC), przez ograniczenia ich nadawania w dni świąteczne i w czasie najwyższej oglądalności (ZDF, ARD) lub co najmniej zakaz przerywania programów reklamami (TVP)" - napisano w liście.

"Niezależnie od różnic, abonament w Europie jest traktowany jako sprawdzona forma pomocy publicznej w zamian za dodatkowe powinności programowe narzucone nadawcom niekomercyjnym. Uważamy, że w dyskusji na temat abonamentu powinny być rozważone przede wszystkim kwestie związane ze stopniem komercjalizacji działalności nadawcy publicznego oraz definicja jego misji" - podkreślili prezesi.

Szefowie TVP, TVN i Polsatu proponują "zachowanie systemu abonamentowego, ale zmodyfikowanego w ten sposób, aby tę formę daniny publicznej widzowie mogli odliczać od należnych państwu podatków" - podkreślili w piśmie.

Prezesi zwracają też uwagę, że proces cyfryzacji rynku mediów elektronicznych oznacza w najbliższych latach konieczność przygotowania się polskich nadawców do znaczących inwestycji związanych przede wszystkim z budową infrastruktury oraz oferty programowej.

"Z tej perspektywy niezwykle ważna jest wyważona polityka regulacyjna państwa w dziedzinie systemu finansowania stacji telewizyjnych. Tocząca się obecnie w Polsce debata na temat ewentualnej likwidacji opłat abonamentowych przeznaczonych na działalność TVP powinna zostać poszerzona o wątki związane z kosztami procesu cyfryzacji telewizji naziemnej" - napisano w liście.

Stacje powołują się też na doświadczenie krajów europejskich "bardziej niż Polska zaawansowanych w zamianie naziemnej telewizji analogowej na cyfrową", które pokazują, że "proces ten wymaga współdziałania organów władzy publicznej i nadawców - szczególnie w sytuacji, gdy dla blisko połowy gospodarstw domowych nadajniki naziemne są jedynym źródłem sygnału telewizyjnego".

Prezes Urbański nie chciał zdradzić stanowiska, które w piątek prezesi telewizji przestawią prezes UKE. W ubiegłym tygodniu "Gazeta Wyborcza" napisała, że Polski Operator Telewizyjny czyli spółka z udziałem TVN i Polsatu zaproponował UKE sfinansowanie procesu cyfryzacji (zakup dekoderów dla najuboższych, modernizację nadajników, kampanię informacyjną) pod warunkiem, że do 2012 roku polski rynek telewizyjny pozostanie zamknięty dla nowych graczy.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: TVN SA | widzowie | abonament | TVP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy