Reklama

Medialny "efekt Angeliny"

Decyzja Angeliny Jolie o poddaniu się prewencyjnej, podwójnej mastektomii zdominowała informacje medialne w ostatnim tygodniu. Zdaniem jednych, aktorka zwróciła uwagę na problem, zdaniem innych - na siebie. Niewątpliwie jednak, tym szczerym i osobistym wyznaniem przełamała tabu, wywołując także w polskich mediach powszechną dyskusję na temat raka piersi - podsumowuje "Press-Service Monitoring Mediów".

Informacja o profilaktycznej operacji, której poddała się Jolie, opublikowana 14 maja na łamach "The New York Times", błyskawicznie obiegła świat. Jako najważniejszą podawały ją również najpopularniejsze krajowe, radiowe i telewizyjne serwisy informacyjne, a następnego dnia znalazła się na czołówkach wielu gazet.

Decyzja aktorki rozpatrywana była nie tylko w kategoriach odwagi, bohaterstwa i determinacji w walce o własne życie i przyszłość swoich dzieci, ale także szaleństwa czy fanaberii. Tematem zainteresowali się lekarze, których specjalistyczne opinie licznie przytaczano w mediach, eksperci, celebryci, a nawet politycy. Głos w sprawie zabierały znane kobiety, które w swoim życiu zmagały się z nowotworem piersi i walkę tę wygrały.

Reklama

Z analizy "Press-Service Monitoring Mediów" wynika, że 14 maja wymieniono Angelinę Jolie w kontekście podjętej przez nią decyzji w blisko 500 informacjach, podczas gdy od początku miesiąca odnotowywano tylko pojedyncze publikacje o aktorce. Temat omawiany był nie tylko przez media ogólnopolskie, ale i regionalne, do których należało 30 proc. przekazu. Najwięcej uwagi poświęciły tej sprawie źródła w województwach mazowieckim (40 materiałów), pomorskim (39) i wielkopolskim (35). TVN24 aż 53 razy uznała tę informację za godną zainteresowania.

Tzw. "efekt Angeliny" został osiągnięty dzięki połączeniu wielu elementów: niezwykłej popularności oraz osobowości aktorki, której postępowanie nie mieści się w sztywnych ramach utartych hollywoodzkich schematów, a także ogromnego zainteresowania gwiazdą ze strony środków masowego przekazu.

Mimo że w Polsce prawie połowa kobiet nie bada piersi, a z zaproszeń na bezpłatne badania profilaktyczne korzysta niewielki ich odsetek, temat ten nie należy do najpopularniejszych w mediach. Informacja o operacji aktorki spowodowała jednak lawinowy przyrost materiałów, w których poruszono temat raka piersi - dla porównania w okresie od 1-13 maja ukazało się 195 informacji, natomiast od 14-19 maja - aż 916. Ponad 32-krotnie wzrosła liczba doniesień, w których wystąpiło słowo "mastektomia". Zwiększyła się również liczba publikacji na temat badania piersi - prawie dwukrotnie oraz profilaktyki raka piersi - blisko trzykrotnie. Jedną z najczęściej poruszanych kwestii była także rekonstrukcja piersi - 8/217 publikacji w badanych okresach.

Dzięki nagłośnieniu informacji o usunięciu piersi przez aktorkę, wiele kobiet w Polsce dowiedziało się o badaniach genetycznych w zakresie predyspozycji do zachorowania na raka. W publikacjach informowano o możliwości wykonania testu na mutację genu BRCA1 przez każdą kobietę - odpłatnie lub nieodpłatnie, jeśli są do tego wskazania medyczne.Przypominano również o konieczności prowadzenia badań profilaktycznych, takich jak USG, mammografia, rezonans magnetyczny czy zwyczajna samokontrola piersi.

Najlepsze programy, najatrakcyjniejsze gwiazdy - arkana telewizji w jednym miejscu!

Nie przegap swoich ulubionych filmów i seriali! Kliknij i sprawdź nasz nowy program telewizyjny!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Angelina Jolie | press service
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy