Reklama

Bardzo osobisty serial Holland

3 marca w HBO rozpocznie się w Polsce emisja "Gorejącego krzewu" w reżyserii Agnieszki Holland. To trzyodcinkowy serial, produkcji czeskiej, poświęcono studentowi Janowi Palachowi, który w 1969 r. podpalił się w Pradze w proteście przeciwko inwazji sił Układu Warszawskiego.

"Dla mnie ten film jest bardzo osobisty. Dzieje się w czasach mojej praskiej młodości. Opowiada o wydarzeniach, w których nie tylko uczestniczyłam, ale które uformowały mój światopogląd" - powiedziała PAP Holland na początku lutego, wspominając swój pobyt w Czechosłowacji, kiedy studiowała w znanej praskiej szkole filmowej FAMU.

Każdy z odcinków "Gorejącego krzewu", serialu wyprodukowanego przez HBO Czechy, trwa około półtorej godziny. Część druga pokazana zostanie w HBO w Polsce 10 marca, a trzecia - 17 marca.

"Trzyczęściowy film opowiada o jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Czechosłowacji; samospalenie Palacha stało się katalizatorem zmian w społeczeństwie" - podkreślają producenci.

Reklama

"Gorejący krzew", który w poniedziałek, 18 lutego, zaprezentowano na pokazie prasowym w Warszawie, Holland zrealizowała na podstawie scenariusza Czecha Sztiepana Hulika. Drugą ekipę zdjęciową prowadziła córka reżyserki, Kasia Adamik. Autorem muzyki jest polski kompozytor Antoni Łazarkiewicz.

W obsadzie są m.in.: słowacka aktorka Tatiana Pauhofova (w roli głównej) i Czech Ivan Trojan, znany polskiej publiczności z filmów "Samotni" Davida Ondriczka (2000) oraz "Opowieści o zwyczajnym szaleństwie" (2005) i "Bracia Karamazow" Petra Zelenki (2008). Zdjęcia, rozpoczęte w lutym 2012 r., kręcono m.in. w Pradze i w rodzinnych stronach Palacha, mieście Vszetaty.

Jan Palach (1948-1969), student wydziału filozofii praskiego Uniwersytetu Karola, oblał się benzyną i podpalił na położonym w centrum Pragi placu Wacława 16 stycznia 1969 r., kilka miesięcy po wejściu do kraju sił Układu Warszawskiego. Młody mężczyzna zmarł trzy dni po swym dramatycznym proteście w następstwie dotkliwych poparzeń, które obejmowały ponad 80 proc. powierzchni ciała. Czyn Palacha stał się na całym świecie symbolem walki z biernością. W Czechosłowacji powtórzyło go w ciągu kilku miesięcy 29 osób, z czego siedem zmarło.

"Gorejący krzew" koncentruje się nie tyle na postaci samego Palacha, co na zmaganiach jego rodziny z aparatem władzy komunistycznej. Postać płonącego studenta pojawia się w pierwszych ujęciach. Później ukazane są konsekwencje jego czynu i atmosfera tzw. normalizacji w Czechosłowacji po inwazji wojsk ZSRR, Polski, NRD, Węgier i Bułgarii.

Główną rolę w serialu, prawniczki Dagmar Bureszovej, wynajętej przez rodzinę Palacha, gra Tatiana Pauhofova. Pierwsza część filmu opowiada o tragicznym kroku Palacha i testamencie, który pozostawił. W liście, znalezionym po jego śmierci, Palach nazwał samego siebie "Pochodnią Numer Jeden". Zasugerował, że jego czyn mogą powtórzyć w Czechosłowacji inni studenci, decydując się na śmierć dla sprawy. Odcinek pierwszy przedstawia także dramatyczną historię matki chłopaka.

"Protestując przeciw bierności społeczeństwa po inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację, Palach dokonał aktu samospalenia i kilka dni później zmarł. Prawniczka Dagmar Bureszova broniła jego dobrego imienia podczas procesu, który rodzina Palacha wytoczyła członkowi partii komunistycznej, Vilemowi Novemu, znieważającemu pamięć chłopaka" - opisują tę historię producenci serialu.

W części drugiej przedstawione zostały działania mecenas Bureszovej, reprezentującej matkę i brata Palacha. Odcinek opowiada również o tym, jak - w tym samym czasie - bezwzględny major bezpieki wywiera presję na rodzinę studenta. Matka Palacha otrzymuje anonimowe telefony z pogróżkami, a służba bezpieczeństwa rozpoczyna operację, mającą na celu usunięcie grobu studenta z cmentarza w Olszanach.

Akcja trzeciego odcinka toczy się osiem miesięcy po śmierci Palacha. Rozpoczyna się proces Novego. Jego obrońcą jest arogancki, pewny siebie adwokat Sykora. Tymczasem mąż mecenas Bureszovej, lekarz-pediatra, ma coraz większe problemy w pracy, spowodowane działaniami funkcjonariuszy bezpieki.

Agnieszka Holland, pytana przez PAP, czy serial może być opowieścią prowokującą do pytań również na temat aktualnej rzeczywistości, odparła: "Aktualne dla współczesnego widza są pytania dotyczące tożsamości, wolności, odwagi i poświęcenia dla idei - oraz ceny tego poświęcenia; pytania dotyczące tchórzostwa, tego, co jest bohaterstwem, kiedy bohater uznany jest przez społeczność, czy ludzie niepoddani totalitarnej presji równie łatwo decydują się na kompromisy".

Najlepsze programy, najatrakcyjniejsze gwiazdy - arkana telewizji w jednym miejscu!

Nie przegap swoich ulubionych filmów i seriali! Kliknij i sprawdź nasz nowy program telewizyjny!

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy