Festiwal Muzyki Filmowej 2011
Reklama

Muzyka do gier wideo

To będzie wielkie wydarzenie! Drugiego dnia Festiwalu Muzyki Filmowej po raz pierwszy w Polsce, zabrzmi na żywo muzyka stworzona przez dwóch największych japońskich kompozytorów muzyki do gier komputerowych: Nobuo Uematsu i Masashi Hamauzu.

Koncert poprowadzi laureat nagrody Grammy - Arnold Roth, jeden z najważniejszych dyrygentów muzyki do gier wideo. To multimedialne i muzyczne show łączy obrazy w jakości HD obecne na ekranie z symfoniczną, pulsującą muzyką w sposób doskonały podkreślającą emocje bohaterów i zwroty fabuły.

Gry przestały być nieskomplikowanymi abstrakcyjnymi tworami, stając się kolejnym ważnym medium rozrywkowym, mającym równie duży wpływ na otaczający nas świat jak Hollywood czy telewizja. Ważnym tytułem, który przecierał ten szlak jest "Final Fantasy" - legendarna japońska seria, na którą składają się luźno powiązane ze sobą gry, filmy oraz mangi, wyprodukowane przez słynne studio SQUARE ENIX. Gdy powstawała, studio stało na granicy bankructwa, a tytuł miał być jego "ostatnią fantazją". To właśnie stąd wywodzi się nazwa kultowej produkcji. Dziś Final Fantasy sprzedała się na świecie w ponad 100 milionach egzemplarzy i uznawana jest za klasyka gatunku JRPG (Japanese Role Playing Game). Final Fantasy szczególny nacisk kładzie na fabułę, psychikę bohaterów oraz psychologiczny rozwój postaci. Gry charakteryzują się zagmatwaną fabuła, skomplikowane struktury narracyjne sprawiają, że niektóre fakty z początku gry nabierają znaczenia dopiero pod koniec przygody. W grach tego typu okazuje się, że bohaterowie są wykorzystywani przez jakąś tajemną, nieznaną im siłę, prowadzącą ich losem. Poszczególne tytuły Final Fantasy wprowadzają do każdej kolejnej odsłony nowe światy i inne niezwykłe postacie. Przez dwie ostatnie dekady Final Fantasy wciąż ewoluowała oferując najwspanialsze wizje kreatywne, najwyższą jakość grafiki i przełomowe rozwiązania w dziedzinie rozgrywki, a Final Fantasy XIII stanowiąca także swoisty finał blisko dwugodzinnego koncertu zapoczątkowała nową erę w grach komputerowych: po raz pierwszy w historii przenosząc grę jednocześnie na różne konsole pracujące w standardzie HD i wzbogacając ją o sekwencje filmowe, stworzone z niepowtarzalnym rozmachem.

Reklama

Publiczność wysłucha w Krakowie muzyki stworzonej przez Nobuo Uematsu - głównego kompozytora kultowej serii. Koncert w podobnym brzmieniu zabrzmiał w opracowaniu AWR Music Productions, LLC. Na 20.lecie urodzin serii i spotkał się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem w całej Azji, Kanadzie i USA. Publiczność Krakowska jako druga w Europie (po Sztokholmie) usłyszy koncert w poszerzonej wersji, zawierającej szczególnie rozbudowaną sekwencję z XIII części serii z muzyką Masashi Hamauzu. Koncerty DWFF w Barbican Centre ogłoszone w Londynie na jesień br. wyprzedały się w 3 dni. Studio SQUARE ENIX zarządza bazą blisko pół miliona użytkowników na całym świecie. Informacja o krakowskim koncercie i festiwalu zostanie rozesłana do blisko 350 000 fanów studia i jego komputerowych produkcji.

Koncert zostanie poprzedzony premierowym wykonaniem suity z polskiej gry Wiedźmin 2 skomponowanej przez Adama Skorupę i Krzysztofa Wierzynkiewicza specjalnie na zamówienie festiwalu. Ta kultowa gra - fabularna, osadzona w świecie wiedźmina stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego została wykreowana przez polskie studio CD Projekt RED. Produkcja kosztowała 19 mln złotych, ale do dziś łączna liczba sprzedanych egzemplarzy sięga 1,5 mln egz. Wydanie drugiej części gry u progu 2011 r. tygodnik "Polityka" nazwał "wydarzeniem nadchodzącego roku". To polski odpowiednik sukcesu Final Fantasy - opowiadająca przygody Geralta z Rivii gra została wydana w 15 wersjach językowych, jest przez to pierwszą polską grą o tak dużym zasięgu. Otrzymała zresztą około 100 nagród i wyróżnień.

Masashi Hamauzu, urodzony w rodzinie o muzycznych tradycjach w 1971 w Monachium jest jednym z najwyżej cenionych kompozytorów muzyki do gier video młodego pokolenia. Należy do grupy tworzącej muzyczną legendę tytułów Studia Square Enix niemal od dekady. Współpraca z tym kluczowym studiem pojawiła się wraz ze stworzeniem kilku utworów do Front Mission: Gun Hazard (1996) i Tobal nr 1 (1996). Najważniejszym jednak osiągnięciem Hamauzu była współpraca z Nobuo Uematsu, Junya Nakano i Musashi nad Final Fantasy X (2001) czy nad Samurai Legend (2005) tworzoną wraz z Junya Nakano, Takayuki Iwai i Yuki Iwai. Jako twórca samodzielny debiutował muzyką do Chocobo's Mysterious Dungeon (1997), Saga Frontier 2 (1999), Saga Unlimited (2002), Dirge of Cerberus, Final Fantasy VII (2006), a sławę przyniosła mu ścieżka dźwiękowa do Final Fantasy XIII.

W pracach Hamauzu wskazuje się rozległą muzyczną erudycję, inspiracje Chopinem, Ravelem i impresjonizmem Debussy'ego zdradzają jego klasyczną erudycję. Swobodnie porusza się w szerokim spektrum gatunków muzycznych począwszy od jazzu i muzyki elektronicznej, po awangardową muzykę współczesną. Kompozycje dowolnie łączą środki klasyczne i ambientowe: elementy klasycznego walca, marsza, tanga, flamenco przenikających się z elektronicznymi samplami i jazzem. Brzmienia te współistnieją niejednokrotnie w bardzo zaskakujący sposób, muzyka często wykorzystuje ilustracyjne walory dysonansu. Ulubionym instrumentem Hamauzu pozostaje jednak fortepian. Muzykę Uematsu i Hamauzu dobrze określa także odniesienie do stylu neoromantycznego stworzonego na początku lat 70. (m.in. przez Johna Wiliamsa). Jest w tej muzyce zarówno liryczność skrzypiec, jak mocne brzmienia kontrabasów, dramatyczne chóry instrumentów dętych i bogactwo efektów perkusyjnych. Od 2010 Hamauzu jest właścicielem własnego studia Monomusik.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy