Reklama

"Zaginione": TWÓRCY FILMU

RON HOWARD (Reżyser, Producent)

Należy do grona najbardziej popularnych reżyserów swojego pokolenia, wielokrotnie nagradzany był za swoje produkcje statuetkami Amerykańskiej Akademii Filmowej. Jest niezwykle wszechstronnym reżyserem, twórcą wielu wspaniałych filmów, które na trwałe weszły do historii współczesnego kina amerykańskiego - w tym między innymi „Pięknego umysłu” /A Beautiful Mind/, „Apollo 113” oraz przebojowych komedii „Plusk” /Splash/ i „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/. Ostatnio najwyższe laury przyniósł mu właśnie wspomniany „Piękny umysł”, za który Howard otrzymał statuetkę Oscara® dla Najlepszego Reżysera. Film wyróżniony został również jako Najlepszy Obraz Roku i w kategoriach Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Drugoplanowa Rola Żeńska. „Piękny umysł” uhonorowany został także Złotym Globem oraz Nagrodą Gildii Amerykańskich Reżyserów Filmowych. Howard wraz z producentem Brianem Grazerem za swoją pracę przy filmie otrzymali przyznawaną po raz pierwszy Awareness Award (Nagrodę Świadomości) od National Mental Health Awareness Campaign (Kampanię Świadomości Zdrowia Psychicznego).

Reklama

Umiejętności i talent reżyserski Howarda już dawno zostały bezsprzecznie udowodnione. W 1995 roku wyreżyserował on film „Apollo 13”, z Tomem Hanksem, Kevinem Baconem Billem Paxtonem, Garym Sinisem, i Edem Harrisem. Za obraz ten Howard uhonorowany został nagrodą dla Najlepszego Reżysera przyznawaną przez Gildię Amerykańskich Reżyserów Filmowych. Film nominowany był do Oscara w dziewięciu kategoriach, jak również czterech do Złotych Globów, ostatecznie otrzymał nagrodę Akademii za Najlepszy Montaż i Dźwięk. Ostatnio „Apollo 13” ponownie wszedł na ekrany, tym razem w formacie IMAX. Wiele z produkcji firmowanych nazwiskiem Howarda zdobyło sobie uznanie Amerykańskiej Akademii Filmowej, czego dowodem były nominacje do tej prestiżowej nagrody dla takich hitów jak: „Ognisty podmuch” /Backdraft/, „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/ i „Kokon” /Cocoon/, z których ten ostatni otrzymał dwie statuetki Oscara®.

W reżyserskim portfolio Howarda figurują jedne z najbardziej popularnych tytułów filmowych ostatnich 20 lat. W 1991 roku nakręcił on wspomniany już, nominowany do nagrody Akademii w czterech kategoriach film „Ognisty podmuch” /Backdraft/ z Kurtem Russelem, Williamem Baldwinem i Robertem de Niro w rolach głównych. W kolejnych latach zrealizowane zostały „Okup” /Ransom/ z Melem Gibsonem i Rene Russo oraz piękna opowieść miłosna „Za horyzontem” /Far and Away/, w której zagrały gwiazdy ekranu Nicole Kidman i Tom Cruise. Howard jest twórcą takich komedii jak: „Night Shift” z Henrym Winklerem, Michaelem Keatonem i Shelley Long, „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/, filmu „Grinch: Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/ z Jimem Carrey’em oraz „Willow”.

W 1986 roku Howard i Brian Grazer powołali do życia Imagine Entertainment. Pod szyldem tej wytwórni powstały takie filmy jak: „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/ oraz jego sequel „Gruby i chudszy 2” /The Nutty Professor 2: The Klumps/, „Kłamca, Kłamca” /Liar, Liar/, „Kariera Bowfingera” /Bowfinger/, „Zawód: reporter” /The Paper/ ”Inventing the Abbots” oraz wiele innych. Howard razem z Grazerem i Tomem Hanksem są producentami serialu dla stacji HBO „From the Earth to the Moon”. Howard i Grazer współpracowali ze sobą wcześniej przed powstaniem Imagine min. przy filmach „Night Shift” w 1982 roku oraz w 1984 roku „Plusk” /Splash/. Howard zadebiutował jako reżyser w 1978 roku zabawną komedią„Grand Theft Auto”.

Urodził się w Duncan, w Oklahomie. Początkowo związał się z przemysłem filmowym jako aktor. Na ekranie pojawił się po raz pierwszy w „The Journey”, wystąpił ponadto w „The Music Man” oraz jako ‘Opie’ w wieloodcinkowym serialu telewizyjnym „The Andy Griffith Show”. W latach 1970-tych występował w popularnym serialu „Happy Days” oraz w filmach „American Graffiti” i „The Shootist”, zbierając za dwie ostatnie role bardzo pochlebne recenzje.

KEN KAUFMAN (Scenariusz)

Urodził się w Nowym Jorku, uczęszczał na Columbia University, gdzie otrzymał dyplom na wydziale architektury. Jego filmografia to „Kosmiczni kowboje” i „Muppety w kosmosie”. Kaufman wraz z żoną i córką przez część roku mieszka w Topanga w Kalifornii, a przez część w Paryżu.

BRIAN GRAZER (Producent)

Z filmem i telewizją Brian Grazer związany jest od ponad dwudziestu lat, pracując w charakterze autora i producenta wielu programów i filmów. Osobiście trzykrotnie nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, z czego raz, w 2002 roku wyróżniono go Oscarem za film „Piękny Umysł” /A Beautiful Mind/ w kategorii Najlepszy Film Roku. Sam obraz otrzymał jeszcze trzy inne statuetki Akademii® oraz cztery Nagrody Złotego Globu. Za pracę przy filmie Grazer uhonorowany został pierwszą doroczną Nagrodą Świadomości (Awareness Award) przyznawaną przez Krajową Kampanię na Rzecz Zdrowia Psychicznego (National Mental Health Awarness Campaign).

Przez lata pracy w show biznesie Grazer otrzymał w sumie 39 nominacji do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i 37 nominacji do nagrody Emmy. Jego filmy przyniosły w tym czasie ponad 10,5 miliarda dolarów na całym świecie (sprzedaż biletów, płyt i kaset video). W uznaniu zasług oraz umiejętności łączenia biznesowych i artystycznych osiągnięć, Gildia Amerykańskich Producentów Filmowych uhonorowała go w 2001 roku prestiżową Nagrodą im. Davida O. Selznicka (Lifetime Achievement Award). Jego osiągnięcia docenione zostały również przez Hollywoodzką Izbę Handlową, która w 1998 roku uznała, że nazwisko Grazera powinno się znaleźć wśród innych sław hollywoodzkich na Walk of Fame (Promenadzie Gwiazd).

Oprócz „Pięknego umysłu” Grazer ma na swoim koncie inne, równie cenione filmy, jak np. „Apollo 13”, za który w 1995 roku został wyróżniony nagrodą Gildii Producentów im Daryla F. Zanucka (Motion Picture Producer of the Year), jak również otrzymał nominację do Oscara. Innym wysoko ocenionym obrazem był „Plusk” /Splash/, także nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Oryginalny Scenariusz (1986).

Nazwisko Grazera firmuje wiele filmowych przebojów ostatnich lat, jak np.: „Grinch: Świąt nie będzie” /The Grinch/; „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/; „Kłamca, kłamca” /Liar,Liar/; „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/, „Okup” /Ransom/, „Clean and Sober”, „Szpiedzy tacy jak my” /Spies Like Us/, „The Cat in the Hat”, będące obecnie na ekranach „Okrucieństwo nie do przyjęcia” /Intolerable Cruelty/, „8 Mila”, „Gliniarz w przedszkolu” /Kindergarten Cop/ czy też „Ognisty podmuch” /Backdraft/. Niedługo wejdą na ekrany kolejne produkcje Grazera: „The Alamo”, „Cinderella Man”, „Inside Deep Throat” „Fun With Dick and Jane” oraz „Friday Night Lights”.

Telewizyjna filmografia producenta to między innymi programy i filmy: „Fox 24”, „Felicity” dla WB, „Sports Nights” dla ABS, jak również serial „From the Earth to the Moon” dla HBO, który otrzymał nagrodę Emmy dla najlepszego mini-serialu. Obecnie Grazer jest producentem seriali „Miss Match” dla NBC, „Arrested Development” stacji Fox-TV i wchodzącego niedługo na ekrany „The Big House” ABC.

Grazer rozpoczął swoją karierę jako producent, pracując wraz z Edgarem J. Sherickiem i Danielem Blattem przy projektach telewizyjnych. W 1980 roku podpisał umowę producencką z wytwórnią Paramount Pictures. To posunięcie wprowadziło go w świat produkcji wielkoekranowej. W tym czasie Grazer poznał Rona Howarda, swojego wieloletniego przyjaciela i partnera w biznesie. Współpraca zaczęła się w roku 1985 od przebojowych komedi „Night Shift” i „Plusk” /Splash/, a w 1986 roku obaj panowie powołali do życia Imagine Entertainment, firmę producencką , która pod ich czujnym okiem prężnie działa do dziś dnia.

DANIEL OSTROFF (Producent)

Był producentem obrazu „Dogtown and Z-Boys” (2001), które na Festiwalu Filmowym w Sundance zdobyły nie tylko uznanie widzów, ale również Bagrodę Publiczności i Nagrodę Reżyserów. Film nominowany był do nagród Independent Spirit, AFI Fest, Golden Satellite Award oraz wyróżnienia przyznawanego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Denver.

W charakterze producenta wykonawczego Ostroff pracował przy telewizyjnym filmie „I Was a Teenage Faust” dla stacji Showtime (2002). Zagrali w nim Robert Townsend i Morgan Fairchild. Film zyskał sobie miano „Programu telewizyjnego tygodnia’, tytuł ten przyznali mu czytelnicy magazynu People. Reżyser filmu Thom Eberhardt otrzymał za niego nominację do nagrody za Najwyższe Osiągnięcia Reżyserskie w Programach dla Dzieci.

„Show in August”, serial nakręcony dla stacji Showtime (2001) zapewnił jego producentowi nominację do nagrody Emmy w kategorii miniserialu telewizyjnego. Projekt ten powstał w oparciu o bestsellerową powieść Pete’a Hamilla i również nominowany był do Emmy.

Ostroff pracuje obecnie nad koprodukcją stacji New Regency i Fox „Broken Silence”, na podstawie scenariusza Adama Coopera i Billa Collage’a. Dla wytwórni Paramount Ostroff wyprodukuje (wspólnie ze Scottem Rudinem) obraz „Reincarnation of Peter Proud”. Film, na podstawie scenariusza Hilary Seitz, wyreżyseruje David Fincher. W dalszych planach jest produkcja „Stone Cold” z Jakem Ebertsem, filmu na podstawie wyrywka powieści Michaela Lewisa „Next”. Jesienią tego roku weszła na ekrany najnowsza produkcja Ostroffa dla CBS - „12 Mile Road” z udziałem Toma Sellecka. Przy projekcie tym Ostroff odnowił współpracę z uznanym reżyserem Richardem Friedenbergiem.

TODD HALLOWELL (Producent wykonawczy/ Reżyser drugiego planu)

Ostatnio jako producent wykonawczy pracował przy filmie „The Alamo” oraz „Piękny umysł” /A Beautiful Mind/ Rona Howarda (Oscar® 2002), gdzie zajmował się także reżyserią drugiego planu.

Hallowell rozpoczynał swoją karierę jako asystent dyrektora artystycznego w zrealizowanej w 1978 r. produkcji Rogera Cormana „Grand Theft Auto”. Film ten był reżyserskim debiutem Rona Howarda. Następnie był dyrektorem artystycznym filmów „Powrót do Przyszłości” /Back to the Future/, „Down and Out”, „Out in Beverly Hills”, „Fletch” oraz pilota serialu telewizyjnego „Policjanci z Miami” /Miami Vice/ Michaela Mana.

Hallowell zajmował się również scenografią takich filmów jak: „Tough Guys”, „Adventures in Babysitting”, „Burglar”, „Vital Signs”, „The Dream Team”, „Class Action” oraz komedii Rona Howarda „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/. Przy realizacji filmów „Striking Distance”, „Adventures in Babysitting” i „Money Train” pracował jako reżyser drugiego planu.

Przy filmie “Ognisty podmuch” /Backdraft/ był asystentem producenta i reżyserem drugiego planu. Rolę producenta wykonawczego i reżysera drugiego planu podjął przy filmie “Za horyzontem” /Far and Away/. Był też producentem wykonawczym, scenografem i reżyserem drugiego planu filmu „Zawód: reporter” /The Paper/.

W 1995 roku został uhonorowany tytułem Najlepszego Producenta (razem z Brianem Grazerem) przez Gildię Amerykańskich Producentów za pracę przy filmie „Apollo 13”. Hallowell pracował również jako producent wykonawczy i reżyser drugiego planu przy ostatnich projektach Howarda - „Okup” /Ransom/; „EdTV” oraz „Grinch. Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/.

SALVATORE TOTINO (Zdjęcia)

Swoje pierwsze kroki w filmie fabularnym stawiał jako autor zdjęć do filmu Olivera Stone’a „Any Given Sunday”, a następnie „Chnging Lanes” z udziałem Bena Afflecka i Samuela L. Jacksona. Laureat nagrody Clio, Totino brał udział przy tworzeniu ponad 300 telewizyjnych filmów reklamowych i wideoklipów muzycznych. Pracował między innymi z takimi artystami jak: Tina Turner, Bruce Springsteen, Tom Petty, REM, Radiohead i wieloma innymi.

Urodzony na Brooklinie syn włoskich emigrantów już we wczesnych latach młodości przejawiał zainteresowanie fotografią. Rozpoczynał swoją karierę jako asystent produkcji przy filmach reklamowych, pracował następnie jako operator telewizyjny i filmowy, dochodząc ostatecznie do pozycji głównego operatora i autora zdjęć. W swojej karierze miał okazję pracować między innymi z Jimem Jarmushem przy filmie „Noc na Ziemi” /Night on Earth/.

MIKE HILL, A.C.E., DAN HANLEY, A.C.E. (Montaż)

Ich współpraca z Ronem Howardem trwa już od wielu lat. Rozpoczęła się w 1982 roku, kiedy to montowali jego film „Night Shift”. Do ich filmografii zaliczają się filmy: „Piękny umysł” /A Beautiful Mind/, za który nominowani byli do branżowej nagrody Eddie; „Grinch. Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/; „EdTV”; „Okup” /Ransom/; “Za horyzontem” /Far and Away/; „Zawód: reporter” /The Paper/; „Ognisty podmuch” /Backdraft/; „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/; „Willow”; „Gung Ho”; „Kokon” /Cocoon/; „Plusk” /Splash/ oraz „Apollo 13”. Za montaż do tego filmu zostali uhonorowani Oscarem® w 1995 roku.

Pozostała filmografia tandemu Hill-Hanley to: „Armed and Dangerous”, „Pet Semetary” i „Problem Child”. Hanley był również montażystą filmów „In&Out”, „Półtora gliniarza” /A Cop and a Half/, a Hill współpracował przy montażu „What’s Love Got To Do With It?”.

Motaż dla rodziny Hanleya to tradycja, jego dziadek montował zwiastuny dla RKO, jego ojciec był montażystą w Paramount Studio. Hanley rozpoczął pracę dla wytwórni Paramount w 1975 roku, pracował przy filmie „Marathon Man”. Następnie rozpoczął współpracę z Ronem Howardem, dzięki czemu pracując przy filmie „Night Shift” poznał Hilla.

Hill ukończył Uniwersytet Nebraska. Rozpoczął swoją karierę w przemyśle filmowym w wytwórni Paramount Pictures. Jako asystent pracował przy montażu filmu „Ostatni z wielkich” /„The Last Tycoon”/ Eli Kazana. W tym studio filmowym poznał też przyszłego partnera w branży montażu - Hanley’a.

MEREDIETH BOSWELL (Konsultant strony wizualnej filmu)

Jako scenograf planu współpracowała z Ronem Howardem przy kilku jego poprzednich produkcjach, w tym między innymi filmie „Grinch: Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas”. Obraz przyniósł jej i art directorowi Michaelowi Corenblith nominację do Oscara®. Inne projekty Boswell w tym samych charakterze to „EdTV” i „Apollo 13”, za który po raz pierwszy nominowani byli z Michaelem Corenblithem do Nagrody Akademii®. Filmografia Boswell to również takie tytuły jak: „Włamanie na śniadanie” /Bandits/ Barry’ego Levinsona z Brucem Willisem, Billym Bobem Thorntonem i Cate Blanchett; „Mighty Joe Young”, „U-Turn” Olivera Stone’a, tego samego reżysera „Nixon” i „Urodzeni mordercy” /Natural Born Killers/, „That Thing You do!” Toma Hanksa, „The Scout”, „The Gun in Betty Lou’s Handbag”, „Zandalee”, „He Said, She Said” oraz film telewizyjny „Blue Bayou”.

JULIE WEISS (Kostiumy)

Zdobyła sobie uznanie w branży filmowej za swoje projekty kostiumów do produkcji teatralnych, dużego i małego ekranu. Projekty artystki do filmu „Frida” z udziałem Salmy Hayek przyniosły jej w tym roku nominację do Oscara®. Pierwszą nominację do tej prestiżowej nagrody Weiss otrzymała za pracę przy filmie Terry’ego Gilliama „12 Małp” /Twelve Monkeys/. Weiss zaprojektowała garderobę bohaterów uhonorowanego wieloma nagrodami filmu „American Beauty”, a jej praca została doceniona i wyróżniona nagrodą przez Gildię Projektantów Kostiumów. W portfolio Weiss są również takie tytuły jak: „Krąg” /The Ring/, „Auto Focus”, „The Gift”, „Hearts in Atlantis”, „A Simple Plan”, „Las Vegas Parano” /Fear and Loathin in las Vegas/, „Pokój Marvina”, „Szukając Bobby Fisher” /Searching for Bobby Fisher/, „Honeymoon in Vegas”, „Stalowe magnolie” /Steel Magnolias/, „F/X”, „The Freshman and Testament”.

Na potrzeby małego ekranu powstały projekty do serialu „A Woman of Independent Means” i filmu „The Dollmaker”. Za obie te produkcje Weiss uhonorowana była nagrodami Emmy. Inne tytuły powstające przy jej współudziale to: „Murder, She Wrote”, „Evergreen”, „Little Gloria, Happy At Last”, „Liza Minelli: Live At Radio City Hall” oraz „Człowiek słoń” /The Elephant Men/. Praca przy broadway’owskiej inscenizacji „Człowieka słonia” przyniosła Weiss nominację do nagrody Tony. Była ona również autorką kostiumów do musicalu „Piaf” wystawianego w jednym z teatrów na Broadway’u.

JAMES HORNER (Muzyka)

Należy do grona najbardziej wziętych i utytułowanych kompozytorów muzyki współczesnego kina. Przez ostatnie dwadzieścia lat swojej twórczości skomponował tematy muzyczne do wielu niezapomnianych i odnoszących ogromne sukcesy filmów. Otrzymał dwa Oscary i dwa Złote Globy za muzykę do filmu „Titanic” Jamesa Camerona (za Oryginalny Temat Muzyczny i Najlepszy Utwór Oryginalny, My Heart Will Go On).

Wcześniej pięciokrotnie nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz czterokrotnie do nagrody Złotego Globu. Sześciokrotnie wyróżniany był prestiżowymi nagrodami Grammy, w tym również za najlepszy utwór 1987 (Somewhere Out There) i 1998 roku (My Heart Will Go On). Album z kompozycjami Hornera do filmu „Titanic” pozostaje najlepiej sprzedającym się krążkiem w historii muzyki filmowej i do tej pory został rozprowadzony w 36 milionach egzemplarzy na całym świecie. W kwietniu 1998 roku soundtrack „Titanica” utrzymywał się przez 16 tygodni na pierwszym miejscu listy Billboard Top 200 Album Chart.

Do muzycznej filmografii Hornera zalicza się również tytuły: „Grinch. Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/; „Kokon” /Cocoon/ „Bicentennial Man”, „Gniew oceanu” /The Perfect Storm/; „Maska Zorro”; „Deep Impact”, „The Devil,s Own”, „Okup” /Ransom/; „Courage Under Fire’; „Waleczne serce” /Braveheart/; „Apollo 13”; „Wichry namiętności” /Legends of the Fall/; „Patriot Games”; „Field of Dreams”, „Willow”. Kompozytor ma w swoim bogatym dorobku i takie tytuły jak: „Wróg u bram” /Enemy at the Gates/; „Freedom Song”; „Mighty Joe Young”; „The Devil’s Own”; „To Gillian on her 37th Birthday”, „The Spitfire Grill”; „Casper”; „Clear and Present Danger”; „The Pagemaster”; “Bopha”; „Raport Pelikana” /The Pelican Brief/; „The Man Without a Face”; „Thunderheart”; „Sneakers”; „The Rocketeer”; „Glory”; „In Country’; „Field of Dreams”; „Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki” /Honey, I Shrunk the Kids/; „The Land Before Time”; “An American Tile”; „Imię Róży” /The Name of the Rose/; „Park Gorkiego” /”Gorky Park”/; „48 Hours”; oraz „Star Trek II”.

Współpracował z wieloma największymi nazwiskami Hollywood, w tym: Edem Zwickiem, Joe Johnstonem, Philem Aldenem Robinsonem, Stevenem Spielbergiem, Williamem Friedkinem, Melem Gibsonem, Lasse Hallstrome, Normanem Jewisonem i Francisem Fordem Coppolą. W 2002 roku Horner nominowany był do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej® oraz Złotego Globu za Oryginalny Temat Muzyczny do filmu Rona Howarda „Piękny umysł” /A Beautiful Mind/. Wkrótce wejdzie na ekrany nowy film z muzyką kompozytora - „The Passion” w reżyserii Mela Gibsona.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Zaginione
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy