"X-Men: Pierwsza klasa": TWÓRCY

MATTHEW VAUGHN (reżyseria, scenariusz) jest jednym z najlepszych brytyjskich reżyserów, scenarzystów i producentów.

Reklama

Pracował przy takich filmach jak "Porachunki" i "Przekręt" Guya Ritchiego, "Gwiezdny pył" czy "Mecz ostatniej szansy".

Jego reżyserskim debiutem jest "Przekładaniec". Nakręcił takie filmy jak "Gwiezdny pył" i "Kick-Ass".

ASHLEY EDWARD MILLER, ZACK STENTZ (scenariusz) to scenariopisarski duet, który napisał m.in. scenariusze do filmów "Thor" i "Agent Cody Banks" oraz seriali "Fringe : Na granicy światów" oraz "Kroniki Sary Connor".

JANE GOLDMAN (scenariusz) współpracowała z Matthew Vaughnem przy filmach "Kick-ass" i "Gwiezdny pył".

Najnowsze filmy na podstawie jej scenariuszów to "The Woman in Black" na podstawie powieści Susan Hill oraz "The Debt".

Pisze nie tylko scenariusze, ale i książki - jest autorką "Dreamworld" i serii książek dla nastolatków.

SHELDON TURNER (pomysł) współpracował z Jasonem Reitmanem przy "W chmurach" - filmie nominowany do Oscara, Złotego Globu czy BAFTA, zdobywcy wielu nagród.

Jest pomysłodawcą scenariuszy do filmów "Wykiwać klawisza" i "Teksańska masakra piłą mechaniczną : Początek".

LAUREN SHULER DONNER (produkcja). Produkcją zajmuje się od ponad dwudziestu lat. Współpracowała z takim twórcami, jak Nora Ephron, Oliver Stone, Bryan Singer, Richard Donner, Joel Schumacher, Ivan Reitman i John Hughes. Jej filmy zarobiły ponad dwa i pół miliarda dolarów. "Premiere Magazine" nagrodził ją w 2001 roku Producer Icon Award, a "Daily Variety" poświęciło jej "Billion Dollar Producer Special Issue."

W 2006 roku nagrodzono ją Crystal Award, a wraz z mężem Richardem została uhonorowana przez American Cancer Society.

W 2000 roku wyprodukowała "X-Mena", który rozpoczął serię filmów na podstawie popularnego komiksu. W pierwszy weekend zarobił ponad osiemdziesiąt milionów dolarów (w samych Stanach), a w sumie ponad czterysta milionów na całym świecie.

Pierwszym filmem, jaki wyprodukowała był przebojowy "Pan Mamuśka" ("Mr. Mom"), okazał się jednym z najbardziej dochodowych filmów roku. Jej kolejnymi produkcjami były "Zaklęta w sokoła" ("Ladyhawk"), "Ognie świętego Elmo" ("St. Elmo's Fire") i "Dziewczyna w różowej sukience"("Pretty In Pink").

Na początku lat dziewięćdziesiątych wyprodukowała "Dave'a" i "Uwolnić orkę" ("Free Willy"), które były jednymi z najbardziej dochodowych filmów 1993 roku. "Dave'a" nominowana do Oscara i Złotego Globu.

Do jej produkcji należą między innymi "Masz wiadomość" ("You've Got Mail"), "Marzyciele, czyli potęga wyobraźni" ("Radio Flyers"), "Trójka uciekinierów" ("Three Fugitives"), "Linia czasu" ("Time Line") , "Constantine", "Ona to on" ("She's the Man"), czy "Odlotowe dzieciaki" ("Unaccompanied Minors"). Jej firma wyprodukowała między innymi "Wulkan" (Volcano"), "Nowożeńców" ("Jurt Married") i "Semi-Pro: Drużynę marzeń"("Semi-Pro").

Shuler Donner udziela się charytatywnie. Zasiadała w radzie Hollygrove Children's Home, a także w radzach Women in Film, TreePeople i Planned Parenthood.

Obecnie zasiada w radach Science Fiction Museum, Natural Resources Defense Council i reżyserkiej radzie Producers Guild of America.

Mieszka w Los Angeles razem z mężem, Richardem Dinnerem.

SIMON KINBERG (produkcja) ukończył Brown University i Columbia University Film School. Jeszcze jako student zaczął współpracować z Warner Bros I Disneyem, Sony I Dreamworks. Jego dyplomem był scenariusz do filmu "Pan i Pani Smith", w który w 2005 roku zagrali Brad Pitt i Angelina Jolie.

W 2006 roku napisał scenariusz do filmu "X-Men: Ostatni bastion", a w 2009 roku do "Sherlocka Holmesa" w reżyserii Guya Ritchiego.

Współpracuje też z twórcami telewizyjnymi - m.in. przy serialach Jerry'ego Bruckheimera.

GREGORY GOODMAN (produkcja) pracuje w produkcji filmowej od dwudziestu lat. Jest producentem, producentem wykonawczym i kierownikiem produkcji. Wyprodukował takie filmy jak "Stop-Loss", "Aeon Flux" i "Jak być sobą" (I Heart Huckabees"); zrealizował także "Hit Me" i "Summer Camp".

Był kierownikiem produkcji przy takich filmach, jak "Candyman", "Kalifornia" i "Oblicze mordercy" ("Dead Connection") oraz producentem wykonawczym "Ósmej mili" ("8 Mile"), "Dotyku przeznaczenia" ("The Gift") i "Złota pustyni" ("Three Kings").

BRYAN SINGER (produkcja) ma na koncie nagradzane filmy (między innymi "Publiczną terapię" ("Public access"), laureata Grand Jury Prize na festiwalu filmowym w Sundance, czy "Supermana: Powrót" ("Superman Returns") nominowanego do Oscara za efekty specjalne).

W 1995 roku nakręcił "Podejrzanych" ("The Usual Suspects"), w których zagrali Chazz Palminteri, Benicio Del Toro, Stephen Baldwin, Gabriel Byrne, Kevin Pollack i Kevin Spacey. Film otrzymał dwa Oscary - dla Kevina Spacey'ego za rolę drugoplanową i Christophera McQuarrie'ego za scenariusz. Następnym filmem Singera był "Uczeń szatana" ("Apt Pupil"), adaptacja prozy Stephena Kinga - za rolę w tym obrazie nominowano do Oscara Iana McKellena.

Dwa kolejny filmy Singera zdobyły olbrzymią popularność. Były to "X-men" z 2000 roku i "X-men 2" z roku 2003. Kluczową kwestią było to, jak filmy przyjmą fani komiksu - podzielili oni wizję Singera, podobnie jak mnóstwo nowych wielbicieli komiksu. W filmach zagrali między innymi Hugh Jackman, Patrick Stewart, Sir Ian McKellen i Halle Berry.

Singer postanowił zekranizować kolejny komiks i zrealizował "Supermana: Powrót" ("Superman Returns"). W rolę tytułową wcielił się debiutant, Brandon Routh, a Lexa Luthora zagrał Kevin Spacey. Widzowie mogli oglądać film w wersji tradycyjnej, a także trójwymiarowej (np. w Imaxach).

Singer założył w 1994 roku Bad Hat Harry Productions. Realizuje dokumenty (m.in. "Look, Up in the Sky: The Amazing Story of Superman"), mini-seriale ("Trójkąt" ("The Triangle")), filmy ("Trick'r'treat" według scenariusza i w reżyserii Michaela Dougherty'ego. Największym przebojem produkowanym przez Singera jest serial "Doktor House" ("House, M.D") z Hugh Laurie'em. Poza tym, Singer produkuje także "Seks, kasę i kłopoty" ("Dirty, sexy, Money"). W sumie, produkcje Bryana zarobiły na całym świecie ponad dwa miliard dolarów.

STAN LEE (kierownictwo produkcji) to honorowy prezes Marvel Comics - legendarnego wydawnictwa komiksowego, dzięki któremu czytelnicy poznali takie postacie, jak Spider-Man, Hulk, Iron Man, Daredevil, czy Fantastyczna Czwórką i X-meni.

Lee był producentem wykonawczym takich filmów, jak "Iron Man", "Spider-Man", "Spider-Man 2", "Spider-Man 3"", "Fantastyczna Czwórka"("Fantastic Four"), "Hulk", "Daredevil", "Ghost Rider", czy seria filmów "Blade".

Lata świetności Marvel Comics to lata sześćdziesiąte XX wieku. Wtedy powstali tacy super-bohaterowie, jak Kapitan Ameryka, The Human Torch (Ludzka pochodnia), czy The Sub Mariner.

Lee przez dwadzieścia pięć lat był redaktorem, dyrektorem artystycznym i naczelnym tekściarzem Marvel Comics. Potrafił wydać nawet pięć komiksów tygodniowo. Jest jednym z najpłodniejszych twórców komiksowych, pracował też w gazetach, radiu i telewizji.

W 1972 został głównym wydawcą Marvel Comics, w 1977 roku Spider-Man zagościł na łamach gazet w postaci paska komiksowego. Jego przygody drukowano w ponad pięciuset tytułach na całym świecie.

W 1981 roku Lee przeniósł się do Los Angeles, gdzie pracował nad tym, aby Spider-Man, czy Hulk zostali bohaterami kreskówek. Tak zaczęła się droga bohaterów komiksów Marvel Comics do Hollywood.

Lee założył POW! (Purveyors of Wonder!) Entertainment, Inc, w którym wydał na DVD serię "Stan Lee Presents". Wystąpił także w stworzonym przez siebie realisty show "Who Wants To Be a Superhero?" i wyprodukował "Stripellę", którą emitował kanał Spike.

Jest także autorem książek - wydał ponad tuzin bestsellerów, między innymi "Superhero Christmas", "The Origins of Marvel Comics", "The Best of the Worst", "The Silver Surfem", "How to Draw Comics the Marvel Way", "The Alien Factor"," Bring on the Bad Guys", "Riftworld", "The Superhero Women" i autobiografię "Excelsior! The Amazing Life of Stan Lee."

TARQUIN PACK (kierownictwo produkcji) współpracował z Matthew Vaughnem przy wielu produkcjach - m.in. przy "Kick-Ass" i "Przekładańcu". Zaczynał karierę od filmów dokumentalnych o sporcie oraz reklam.

JOSH McLAGLEN (kierownictwo produkcji) na koncie ma ponad trzydzieści filmów - między innymi "Eksplozję"("Blown Away"),"Chisum", "Noc w muzem", "Beowulfa, "Cast Awal-poza światem" ("Cast Awal"), czy "Co kryje prawda"("What Lies Beneath"). Pracował także przy serialu "Z Archiwum X"("The X-Files").

JOHN MATHIESON (zdjęcia) zaczynał w Wielkiej Brytanii od współpracy z Gabrielem Beristainem. Pracował między innymi z Johnem Mayburym przy "Love is the Devil : Study for a Portrait of Francis Bacon".

W połowie lat dziewięćdziesiątych dwukrotnie współpracował z Karimem Dridim. Wtedy zwrócił uwagę Tony'ego Scotta, który zaproponował mu współpracę przy "Wrogu publicznym". Mathieson pracował też z Jakiem Scottem i Ridleyem - przy "Gladiatorze" (za swoje zdjęcia otrzymał nagrodę BAFTA). Jest autorem zdjęć do takich filmów jak "K-PAX", "Upiór w operze" czy "Stoned".

CHRIS SEAGER (scenografia) współpracuje z Tonym Scottem od lat -m.in przy filmach "Zawód szpieg", "Metro strachu", "Deja Vu", "Człowiek w ogniu" i "Domino".

Najnowszy film, przy którym pracuje, to "The Rum Diary" na podstawie powieści Huntera S. Thompsona.

Jest autorem scenografii do takich filmów jak "Johnny English", "Szeregowiec Ryan", "Gra pozorów", "Podwójny blef" i "Psychopata".

LEE SMITH (montaż) ma na swoim koncie nominacje do Oscara, nagrody BAFTA i Eddie Award za montaż "Mrocznego rycerza" Christophera Nolana. Współpracował z reżyserem przy filmach "Prestiż", "Incepcja" i "Batman : Początek".

Od lat współpracuje z Peterem Weirem - m.in. przy filmach "Pan i władca : Na krańcu świata" czy "Truman Show". Pierwszą produkcją, przy której razem pracowali, było "The Lear of Living Dangerously".

Pochodzi z Australii. Za montaż "Partnerskiej rozgrywki" otrzymał Australia Film Institue Award. Nominowano go tez za pracę przy "Fortepianie" Jane Campion i "Martwej ciszy" Phillipa Noyce'a.

EDDIE HAMILTON (montaż) współpracował z Matthew Vaughnem przy "Kick-Ass" i "Gwiezdnym pyle".

Jest autorem montażu do takich filmów jak "Resident Evil :Apokalipsa", "DOA: Żywy lub martwy", "Pod słońce", "Na ryby", "Rejs w nieznane" czy "Mecz ostatniej szansy".

Współpracuje z twórcami telewizyjnymi - m.in. przy filmach "The Incredible Mrs. Ritchie" czy "Impast Earth".

Na przełomie lat 2007-2008 pracował nad dokumentem motocyklowym "Longwy Down" Ewana McGregora i Charleya Boormana.

Wykłada w The London Film Academy, The London International Film School i The Metropolitam Film School. Jest członkiem akademii BAFTA (zasiada w radzie montażowej).

HENRY JACKMAN (muzyka) od lat tworzy muzykę filmową. Jego kompozycję wzbogacają nie tylko wielkie hity, ale i kameralne filmy niezależne.

Pracował z Lettermanem przy filmie "Potwory kontra Obcy". Jest autorem muzyki do takich filmów jak "Kod Leonarda da Vinci", "Holiday", "Kick-Ass" czy "Piraci z Karaibów : Skrzynia umarlaka".

Jego kompozycje były grane przez London Symphony Orchestra i Los Angeles Philharmonic Orchestra. Podkreśla, że dyrygowanie jest równie ważne, jak komponowanie.

Nagrał trzy płyty : "Utopię", na której znalazł się łotewski chór i muzyka elektroniczna, "Transfiguration" , którą sam wyprodukował i "Acoustica", przy której pracował z Augustusem Isadore'em.

JOHN DYKSTRA (efekty wizualne) jest twórcą zapierających dech w piersiach efektów do "Gwiezdnych wojen", za której dostał Oscara. Stworzył kamerę Dykstraflex i zainspirował kolejne pokolenia filmowców i techników filmowych.

Założył firmę Apogea, która pracowała m.in. przy serialu "Battlestar Galactica", filmach "Firefox", "Batman Forever" i "Stuart Malutki".

Jego efekty można podziwiać m.in w "Spider-Manie", "Hancocku" i "Bękartach wojny".

SAMMY SHELDON (kostiumy) ukończyła Wimbledon School of Art. i zaczynała karierę w przemyśle filmowym jako asystentka scenografa przy filmie "Plunkett & Macleane".

Jest autorką kostiumów do takich filmów jak "Helikopter w ogniu", "Kozaczki z pieprzykiem", "Autostopem przez galaktykę", "V jak Vendetta" czy "Kick-Ass" i "Green Zone".

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: X-Men: Pierwsza klasa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje