Reklama

"Wygrany": KTO JEST KIM?

Oliver Linovsky

Dwudziestodziewięcioletni, świetnie zapowiadający się pianista. Gdy w wieku 20

lat wygrał prestiżowy konkurs w Montrealu, porównywano go do największych

pianistów świata. Jednak niezasłużona porażka w Konkursie Chopinowskim zakłóciła

jego karierę. Rozdarty między grą dla jurorów i krytyki, a grą dla tych, którzy

kochają dobrą muzykę. Człowiek ambitny, szczery, niezależny, szukający swego

miejsca w życiu.

Frank Goretzky

Emerytowany, licealny profesor matematyki, pełen życiowej energii i pasji. Przybył

Reklama

do Europy w 1945 roku, jako młody żołnierz amerykański, pochodzący z polskiej

rodziny. W Chicago zostawił narzeczoną – nie wiedział, że dziewczyna była w ciąży.

Już nie wrócił do Ameryki, gdzie, jak się po latach dowiedział, miał syna. Marzy, by

zobaczyć rodzinę, lecz nie chce wracać jako „nikt”. Tylko wielka wygrana może to

zmienić.

Kornelia

Młoda, wrażliwa i oczytana kobieta, samotna matka. Pracuje w kolekturze

zakładów bukmacherskich. Od lat przyjaźni się z Frankiem, któremu dużo

zawdzięcza. Dzięki niemu poznaje Olivera, z którym z dnia na dzień łączy ją coś

więcej niż zwykła znajomość. Jego ujmuje jej wrażliwość, ją – jego urok osobisty.

Profesor Karloff

Były pianista, dziś pedagog i juror najważniejszych konkursów pianistycznych.

Obywatel świata, jeden z nielicznych ludzi w branży, od których zależą światowe

kariery młodych pianistów. Karloff to erudyta, znawca i miłośnik sztuki. Na

pierwszy rzut oka budzi sympatię, bywa wręcz jowialny, jednak pod łagodnością i

dobrodusznością kryje się osobowość władcza, a nawet cyniczna. To wręcz

współczesny Mefisto. Obnaża przez Oliverem, któremu kiedyś złamał karierę,

twarde reguły gry, jakimi rządzą się międzynarodowe konkursy pianistyczne. A

potem składa mu propozycję „nie do odrzucenia”. Oliver musi zdecydować, czy

jest gotów sprzeniewierzyć się sobie.

Pani Linovsky

Matka Olivera. W młodości miała obiecujący talent muzyczny. Po wypadku, który

przekreślił jej możliwości na tym polu, swoje ambicje przeniosła na syna. Marzy o

jego wielkiej pianistycznej karierze, która byłaby przede wszystkim spełnieniem jej

własnych niezrealizowanych marzeń. Często nadopiekuńcza i niemal bezwzględna

wobec syna, a jednocześnie obdarzona wielką wrażliwością.

Maurice Boisset

Majętny Francuz, nieco zblazowany. By zabić nudę, bawi się, wykorzystując swoje

wpływy i pieniądze, chcąc w ten sposób zdobyć rozgłos. Świat wielkiej muzyki i

koncertów pianistycznych to kolejny rynek, na którym chciałby zabłysnąć.

Towarzyszy profesorowi Karloffowi w Baden Baden.

Wiesław Saniewski - reżyser i autor scenariusza

Reżyser, scenarzysta i producent. Urodził się i mieszka we Wrocławiu. Studiował

matematykę, historię sztuki i dziennikarstwo. Twórca między innymi takich filmów

jak: „Wolny strzelec”, „Dotknięci”, „Nadzór”, „Obcy musi fruwać”, „Bezmiar

sprawiedliwości”. Wykładowca reżyserii i scenariopisarstwa w szkołach filmowych

w Polsce i za granicą. Doceniany zwłaszcza przez zagraniczną krytykę, jeden z

najoryginalniejszych polskich reżyserów filmowych (nagrody dziennikarzy

amerykańskich oraz krytyków i filmoznawców rosyjskich). Za swe filmy zdobył

kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach w Europie, USA i Polsce,

m.in.: Grand Prix w Chicago, nagrodę za wybitną reżyserię w Houston, nagrodę za

najlepszy scenariusz na festiwalu w Mediolanie, nagrodę im. Andrzeja Munka oraz

światowej krytyki filmowej FIPRESCI w Mannheim. Otrzymał także Nagrodę Miasta

Wrocławia oraz – jako jedyny polski twórca filmowy – Nagrodę Fundacji Jana Pawła

II za wartości humanistyczne swojej twórczości. Jego filmy były rozpowszechniane

w ponad dwudziestu krajach.

Wiesław Saniewski należy do tej grupy twórców kina, którzy odkrywają przed

widzami nowe tematy i penetrują nieczęsto pokazywane środowiska. Konsekwencja

i unikalny styl myślenia o kinie przyniosły mu zresztą międzynarodowe uznanie.

W „Wygranym” przedstawia szerokiej publiczności kinowej obraz dwóch

hermetycznych środowisk: międzynarodowej sławy pianistów i ich otoczenia oraz

graczy na wyścigach konnych. Tak doskonale udokumentowanego obrazu tych

zamkniętych światów w kinie polskim jeszcze nie było. Pyta w swoim filmie o

zależność sztuki i rynku, o subiektywizm ocen i względność ścigania się o uznanie

wpływowych gremiów, co wiąże się często z karierą w sensie czysto komercyjnym.

Swoim zwyczajem, twórca filmu stawia także na precyzyjny i wieloznaczny rysunek

postaci bohaterów.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Wygrany
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy